despre ce se mănîncă în București - și cu ce se mănîncă Bucureștiul

arhiva

pe cine ar trebui să convingă transportul public

… sînt oameni care, în lipsa mașinii personale, nici picați cu ceară nu s-ar sui nici în autobuz, nici în tramvai, nici măcar în metrou.

Și – culmea! – nu-s dintre ăia care-și permit cu adevărat taxiul; ba din contră.

Cu toate astea, fac orice ca să nu folosească transportul public!

Au înțelegeri cu taximetriști, se așteaptă și duc unii pe alții: doar să nu fie văzuți vreodată prin stații.

Mai degrabă acceptă să se-nghesuie printre alții cei care chiar cîștigă binișor, care au mașină sau care n-au nici o apăsare financiară să-și cheme una – c-o fi taxi, c-o fi «uber»…

Cum ar veni: cei care chiar au de ales la o adică înțeleg cînd merită să nu-ți folosești mașina.

16 comments to pe cine ar trebui să convingă transportul public

  • George

    Este o “specie” ciudata, domnule vecin. Sa-mi fie iertata “aroganta” cu care vorbesc despre ei, dar permite-mi sa mai enumar cateva trasaturi definitorii :

    – Ar da si ultimii bani pentru reparatia masinii, carburant, spalatorie auto, etc.
    – Se inchina cu o mana la masina si cu cealalta la locul de parcare
    – Au o parere supraestimata despre ei insisi, masina este un simbol al “statutului social”, dar in realitate nimeni nu da 2 bani pe asta, in afara de cei asemenea lor
    – Sunt genul care dau bani parcagiilor, genul care parcheaza in statia de autobuz de la Unirii pentru a-si lua merdeneaua de la Luca/Matei/Marcu/Ioan/Fornetti/etc.
    – Intre ei si masina exista o simbioza, o uniune inseparabila, nu exista discutie de zi cu zi in care sa nu se mentioneze “traficul”, “masina mea”, “unde ai parcat” etc.
    – Ar plati sute, mii pe carburant, dar cand aud de 3 lei saptezeci pentru cardul Activ (fara calatorii), plus 1 leu treizeci calatoria, li se pare scump. Idem, in loc sa parcheze pentru 2-3 ore in parcare cu plata, parcheaza moca pe colturi, pe la intrarile parcarilor cu plata
    -Ar mai fi, dar m-a lasat inspiratia, pe moment

    Sunt si eu sofer, dar prefer sa merg cu masina la serviciu doar in preajma sarbatorilor, cand orasul se goleste. In rest, doar cand am de facut cumparaturi grele. In afara orasului,da, e o placere sa conduci, dar asta se intampla de cateva ori pe an. Nu ma ascund, ma deranjeaza sa astept cate 15-20 de minute in statie dupa ce ratez “la mustata” un “trenulet” 8+23. Ma deranjeaza ca nu exista o transbordare facila de la 117 la tramvai in zona Liberty Mall. Desigur, ma deranjeaza din principiu ideea ca 35-40% din calatori (statistic) nu platesc bilet, ca, dintre acestia, o parte deranjeaza cu prezenta lor. Dar deocamdata atat se face pentru transportul in comun. Si cred ca o parte dintre “hibrizii om-automobil” nu s-ar urca in tramvai nici de ar fi vagoane ca la Berlin si intervalul de succedare ar fi de 3 minute. “Pentru ca din seria statut social si pentru ca masina”

    Concluzionez printr-un citat enuntat de un scriitor din America Latina (imi scapa numele si tara, dar si pe acolo societatea are multe din metehnele de pe la noi). Omul spunea ca o tara nu-si arata civilizatia si educatia daca saracii merg cu automobilul, ci daca bogatii folosesc transportul public.

  • hm

    În condițiile socio-șamd actuale nu întrezăresc vreo șansă ca cel care a prins gustul să meargă cu mașina s-o lase.

    Mă rog, nu-l pun la socoteală pe cel care merge cu trotineta ori cu bicla, că și el fuge de transportul public 🙂

    • “De ce sa fuga domnule, incet nu putea sa mearga?” Ummm.. ridic timid mana. Ma numesc Mihai si am mers peste 10 ani la serviciu cu masina. Dar de vreo 5 ani….

      Da, merg mai mult cu bicla, fin’ca nu exista transport public intre locuinta si serviciu (aproximativ capatul lui 368 – P-ta Gorjului). La necesitate (sau foarte rar, lene) folosesc masina. Insa atunci cand am de mers mai departe in oras prefer in general transportul public pentru ceva mai putin stres, sau chiar, la ocazii si pe distante rezonabile mersul pe jos. Pe de alta parte sunt cazuri cand fara masina nu se poate, in special cand e de ajuns la repezeala in mai multe locuri. Desi daca aveam metrou.. eheeei; oricum de regula transport public inseamna autobuzul pana la Eroilor si de acolo pe la beci ca-i mai rapid.

      Pe de alta parte, transportul public de suprafata la noi in urbe inca sufera destul de rau la management, fara legatura cu traficul. Uite nu mai departe decat la Brasov, ce sa vezi? Daca se intampla sa ajunga autobuzul mai devreme la capat deschide usile sa se urce poporul, iar la ora fixata le inchide si pleaca in cursa. Cel putin la capetele mari sunt afisaje digitale care spun cand si care autobuz urmeaza, cam ca la metroul nostru din capitala. Tot la capete, peroane separate pe trasee. Automate de bilete in statii. Bilete pe durata nu pe autobuz. Sigur e Brasovul in Romania? Da, e nitel mai scumpa calatoria, dar face!

      Apropos de bilete, nici acum nu stiu cum e cu capetele de linie la 1 si 10, s-a nimerit sa am treaba si sa trec prin zona garii cu 10-le si am validat preventiv inca o data inspre Victoriei, dar la ce aglomeratie era nici nu stiu daca mi-a mai luat un tichet sau nu. Pe site zice cap la Banu Manta. Nu mi-e clar dar sunt convins ca onor controlorii abia asteapta sa prinda un amarasteam ca mine care n-a stiut cum e cu capetele virtuale (cum e la 368 la Romana desi traseul de dus difera de cel de intors) decat sa se ia la tranta cu blatistii adevarati.

  • George

    Traim intr-o societate superficiala, din pacate. Si totul pleaca de la educatie. Multi adolescenti viseaza sa scape de tramvai la 18 ani si sa primeasca masina cadou de la parinti. Traiesc pe retele sociale unde se pozeaza in locuri extravagante, cluburi, langa masini scumpe, cu ultimul iPhone, tzoale “de firma”, vrand sa lase impresia ca ACEEA este viata lor in realitate. Si unii asa vor ramane si ca adulti. Este o competitie nefireasca, sora mai mica a a conceptiei “maneliste” despre “valoare”. Este o abrutizare de care nici nu-si dau seama.

    Masina personala, tramvaiul, autobuzul si bicicleta pot coexista in viata de zi cu zi, daca ai un dram de educatie si ceva bun simt. Altfel, ramanem la juvenilisme de genul rockeri vs. rapperi, iPhone vs. Android (sau Samsung, cum zic multi, crezand ca Samsung=Android), biciclisti vs. soferi etc. Dar unii refuza cu obstinatie sa vada nuantele de gri si se fixeaza pe o idee alba sau neagra. Si rezulta societatea actuala…

    • hm

      Adolescenții-s fără altă vină decît de a plăti păcatele părinților – la cine au văzut toate astea, în copilărie?
      Frustrările societății strălucitoare la care am avut acces fără “instrucțiuni de folosire” de după Revoluție-s mari; uriașe.

  • Cristian Ioan

    Batranul komunist a spus-o excelent:
    “Frustrările societății strălucitoare la care am avut acces fără “instrucțiuni de folosire” de după Revoluție-s mari; uriașe.”

    Era muult mai bine in Iepoca de Aur, inainte de Revolutie: nimeni nu avea iPhone si nimanui nu ii era rusine sa mearga cu tramvaiul!
    Tovarasul ne asigura tuturor cate un loc de munca si o locuinta, nu existau boschetari sau homeless-i.

    Acum serios vorbind, dispretul fata de tramvai se vede si la nivel de LOCALITATI, nu doar de cetateni!
    La Constanta sau in Brasov, tramvaiul a aparut tarziu, abia in anii ’80. Dar dupa Revolutie, s-au grabit sa scape de tramvaie!
    Nici macar realitatea ca, de peste zece ani, in Bucuresti “orele de varf” tin de la 7:30 pina spre 20 nu ii convinge pe unii sa renunte la masina personala in favoarea transportului public.
    Nici macar crestrea preturilor carburantilor, singura masura disuasiva ar fi reintroducerea restrictiilor de tip “cu sot – fara”!

    • hm

      Din fericire încă mai avem destul de multe orașe cu transport electric – acolo unde a supraviețuit “eficientizării” de acum 10-15 ani acesta își va reveni; dar foarte încet.

  • Pande

    https://stirileprotv.ro/stiri/actualitate/dependenc-i-de-mac-ina-bucurec-tenii-dezvaluie-ce-i-ar-face-sa-renunc-e-la-autoturism.html

    “Studiile arată că 13% dintre bucureşteni şi-ar lasă maşinile acasă dacă autobuzele şi tramvaiele ar parcurge traseele cu 10 minute mai repede. Un sfert ar folosi transportul în comun, dacă întârzierile s-ar micşora cu 20 de minute.”

    Deci 75% din Bucuresteni nu ar renunta la masina pentru transport in comun nici daca ar ajunge cu 20 de minute mai rapid cu el la munca…

    • hm

      oamenii cred că doar mersul încet e buba transportului public, dar buba cea mai mare este că nu merge pe unde au bucureștenii nevoie de el.

  • Cristian Ioan

    @batrane komunist,
    Era bine daca dadeai si exemple pozitive, de orase unde transportul electric este apreciat si extinsa, asa cum eu am zis de Brasov si COnstanta, unde a fost abolit. De exemplu anul trecut am fost la Tg. Jiu, am vazut, dar nu mi-a dat prin cap sa fac poze – au troleibuze articulate asa cum erau la noi in anii ’90!

    @Pande,
    Bine punctat!
    Cam neplacuta concluzia “Deci 75% din Bucuresteni nu ar renunta la masina pentru transport in comun nici daca ar ajunge cu 20 de minute mai rapid cu el la munca”. Sper sa fie INCOMPLETA: nu lasi masin acasa nici daca economisesti carburant, stress cu sofatul in traficul blocat, si cautarea unui loc de parcare?!

    @batrane komunist,
    “buba cea mai mare este că nu merge pe unde au bucureștenii nevoie de el.”
    Este si asta adevarat, dar e formulat muuult prea vag!
    MERSUL INCET, si in unele cazuri, timpul de asteptare foarte mare, ESTE o problema reala.

    De exemplu, eu din 2002 lucrez in Aviatei,dar nu stiu sa fi luat vre-o data de la mine din Calea Vitan pe 135, care merge aproape de servici, dar are un traseu luuug, deci ineitabil prinde blocaje …

    CINE determina unde merge transportul public? Sunt vre-o data consultati calatorii despre asta?

    • hm

      După cum știm prea bine, traseele sunt acelea care au rămas de… din totdeauna; acolo unde au fost ciuntite, încîrligate și distruse de nenorocirile de la mijlocul anilor ’80, așa au rămas!

      Iată, eu am un autobuz direct spre Piața Romană de la colțul blocului. Autobuzul e direct, dar asta nu-nsemnează că și traseul lui e DIRECT, face ocoluri. Desigur, acele ocoluri ajută pe alții care locuiesc pe traseu, dar pentru mine pot însemna niște minute pierdute..

      În ultima vreme s-au înființat fel de fel de trasee de autobuz pe care se circula cu trei-patru oameni.

  • Cristian Ioan

    @batrane komunist,
    “Autobuzul e direct, dar asta nu-nsemnează că și traseul lui e DIRECT” – exact ca la mine cu 135!

    Totusi, DIRECT este un avantaj, te urci in el si nu ai treaba 30-45 de minute, chir daca traseul este lung si prinde blocaje in trafic, este mult mai bine decat sa trebuiasca sa schimbi, sa cobori si sa iei alt autobuz sau mijloc de transport ..

  • hm

    Sigur că transbordarea ușoară e una din cheile succesului în transportul public! Cînd îți dai seama că trebuie să traversezi de trei ori pentru un schimb și să pierzi trei-cinci minute doar din cauza asta și mai adaugi și timpii petrecuți prin stații…

  • Cristian Ioan

    @Mihai,

    “oricum de regula transport public inseamna autobuzul pana la Eroilor si de acolo pe la beci ca-i mai rapid.”

    Cam la fel si la mine, doar ca nu am ttreba cu Eroilor, ci cu Mihai Bravu sau Dristor, Unirii sau Aurel Vlaicu, Televiziune sau Crangasi: doua statii merge pe jos, pentru 4-5 iau autobuzul, apoi intru la beci, pt ca pe la surafata se STA!
    Saptaman trecuta am fost pe jos prin Herastrau, in gradina japoneza am facut poze la Sakura. Am iesit pe la stavilar, unde puteam admira traficul blocat, asa ca am mers mai departe pe jos. Am ajuns la servici transpirat si am facut o ora, dar cu 282 si 301 faceam aproape la fel de mult, si stateam inghesuit in autobuz in loc sa merg prin parc …
    Nu stiu ce vom face in iulie si august, cand Podul Grant va fi inchis pentru reparatii!

  • Ando

    Ştiu că există multe opinii împotriva montării acelor garduri de separare, pe anumite linii de tramvai. In principal, este invocat motivul inesteticii. Din păcate, însă, la noi, este cea mai eficientă soluţie pentru a lăsa liber traseul tramvaielor. M-am aflat, acum vreo două luni, într-o conjunctură care îmi impunea să fiu în jurul orei 9 dimineaţa, la Spitalul Filantropia.Deci pe vârf de circulaţie auto. Am folosit tramvaiul. De la mine, de la intersecţia Mihai Bravu cu bd Ferdinand, până la staţia de la Dr. Felix, niciodată nu am făcut mai mult de 20 de minute! In vecii vecilor, cu maşina nu ajungeam în acest timp! Deci, DA, tramvaiul este şi trebuie să fie parte din soluţiile pentru transportul în comun din Bucureşti.

Leave a Reply to hm Cancel reply

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>