despre ce se mănîncă în București - și cu ce se mănîncă Bucureștiul



arhiva

de ce ne-ar păsa de transport?

Cînd spun, uneori, că în capetele administraţiei noastre e un amestec de talaş, pieliţe de cremvurşti şi scîrnă de muşte nu greşesc cîtuşi de puţin.

Ştiţi – nu contează aşa tare cum se face una-ailaltă; contează că mai mult decît rea-voinţa, înnebunitoare este prostia şi nepăsarea.

M-am distanţat puţin de problemele bucureştene recente apărute-n presă – le ştiţi, acelea legate de demolări, de distrugerea patrimoniului; nu pentru că nu mi-ar păsa prea mult – spre exemplu – de căcăstoarea unde s-ar fi uşurat Cuza, ci pentru oraşul e viu, n-are cum să trăiască-n trecut, oricît de glorios am vrea să credem că-i acesta.

Nu ştiu de ce-am ajuns să-mi pese mai mult de ce vrem – şi trebuie – să construim, decît de ceea ce vrem să păstrăm; dar aşa gîndesc acum.

Atîta vreme cît nu avem cum să trăim şi să ne mişcăm în oraşul ăsta, degeaba ne uităm la frumuseţea lui.

Şi n-avem cum să ne mişcăm – ştiţi. De cîte ori am vorbit despre transportul public, despre lipsa legăturilor, despre greutatea de a străbate centrul stînd comod pe-un scaun de autobuz!

În ziua în care vom face de la lucru pînă acasă cu un sfert de oră mai puţin, vom avea un sfert de oră mai mult de trăit…

Sînt lucruri pe care le-nţeleg. Înţeleg că nu poţi uni capătul de tramvai de pe bulevardul Regina Maria cu cel de la Sfînta Vineri; înţeleg că e foarte greu să redesenezi Piaţa Unirii.

Dar nu înţeleg de ce de la Sfînta Vineri nu ai cum să ajungi direct la Sfîntu Gheorghe. E doar un pas – o staţie normală de tramvai, dar nu trece nici un tramvai pe-acolo; linia e nefolosită. Cum poţi să ţii două capete de linii, la 500 de metri distanţă între ele, fără să le faci să comunice? Tîmpenia e prea mare.

Nu înţeleg ştirea de-acum vreo două săptămîni, cea cu tunelul care se va proiecta pe sub Casa Poporului pentru bulevardul Uranus. S-a zis cît de lung e, că va avea două benzi pe sens; dar nu s-a zis clar dacă va avea linie de tramvaie; cică da, da’ nu e sigur…

Să ţii atîtea capete de tramvai în plin centru fără să le uneşti cumva e mare tîmpenie; să refuzi oraşului crearea de legături fiabile şi rapide e crimă curată. Nu discut motivul pentru care transportul public e descurajat sistematic; unii zic că e rea-voinţă – chestie cu care poţi negocia, chestie pe care poţi lupta s-o schimbi; alţii zic că e nepăsare şi prostie – ceva înfiorător de grav şi de neclintit.

32 comments to de ce ne-ar păsa de transport?

  • Filip

    Este mai mult nepăsare şi ostilitate din partea publicului „educat” faţă de un mijloc de transport considerat a indica un statut social inferior.
    Cred că ar fi foarte utilă unirea terminalelor Regina Maria şi Sf Vineri. Împreună cu acordarea unei priorităţi pentru tramvaie, ar reduce foarte mult durata transportului.

  • hm

    Da – am văzut şi eu chestia asta. De ce să ne implicăm, odată ce ne-a dus capul să ne vedem cu maşină?
    E mai uşor să salvăm chestii pe care nu le înţelegem, decît să ne batem capul cu un lucru folositor tuturor cetăţenilor.

    Din păcate n-o să vedem unificarea ramurilor de tramvai est-vest, pentru că e mai simplu să spui că ‘o să facem metrou peste 25 de ani, lasă…’

  • Citeam mai demult într-un manual de proiectare pentru transportul în comun că durata maximă recomandată a călătoriei capăt-capăt pentru o linie de transport în comun nu trebuie să depăşească jumătate de oră ; atât din motive de organizare a turelor şi planificare a personalului, cât şi din raţiuni de stabilitate a programului de transport (vezi modul de operare a liniei 41, care reprezintă un model pentru Bucureşti). Pentru rute care depăşesc această durată, se impune întotdeauna un transport în comun de mare viteză (de exemplu, metrou).

    Ai dreptate în ceea ce priveşte tâmpenia amplasării nodurilor de interconectare nu numai între modurile de transport, ci chiar între mai multe linii ale aceluiaşi mod de transport (tramvai, metrou etc.). În acelaşi manual menţionat mai sus, prima etapă în proiectarea unei reţele de transport urbane era alegerea nodurilor de interconectare şi echiparea lor astfel încât transbordarea să fie extrem de rapidă şi facilă pentru toţi cetăţenii între modurile de transport convergente pe acel hub.

    Cât priveşte extinderea unei linii de tramvai pe direcţia diametrală sud-vest – nord-est, nu ştiu ce bucureştean ar dori să călătorească peste o oră şi jumătate într-un tramvai. Sper din tot sufletul ca tunelul pe sub curtea aleşilor să aibă linie de tramvai separată fizic de benzile rutiere.

  • Dan

    Faza cu caii de la Letea e cea mai buna demonstratie a faptului ca bucurestenii (unii dintre ei) au de fapt prea mult timp liber. Cand se va ajunge la o criza generalizata a timpului se va discuta la modul serios si despre transportul public!

  • hm

    pesemne că RATB n-a citit manualul, atîta tot.
    Oricum, în tot ceea ce fac, parcă încearcă dinadins să aibă tot mai puţini călători. Poate asta-i şi ideea…

  • “Golul” dintre terminalul de la Sf. Gheorghe Nou si Sfanta Vineri e chiar tampit, ca altfel nu stiu cum sa-i zic. O modalitate foarte simpla de a face sa circule tramvaie pe acolo fara a se aglomera suplimentar nici unul dintre terminale ar fi daca 40 ar intoarce la Sf. Gheorghe si capatul lui 16 sa fie mutat la Sf. Vineri. Altfel, linia respectiva de pe Mosilor sta 99% nefolosita (am mai vazut cateva tramvaie care se retrag pe acolo, in rest nimic).

    Despre tramvai prin Piata Unirii nici nu indraznesc sa mai sper. Si aici, s-ar putea pur si simplu cobori linia pe Coposu, eliminat un trotuar din scuarul din mijlocul Pietii (care oricum acum e folosit doar pe post de parcare), si odata ajunsa linia in partea de Vest a pietii ar fi simplu, s-ar elimina dughenele de care vorbeai in urma cu un post, doua.

  • Freesys

    Nu militez pentru tramvai , imi pare ineficient indiferent de nodurile de legatură și punctele terminus. Sunt foarte șocat de articolul duduiei diacritica; haideți să încurajăm infracționalitatea în zonele defavorizate ale țării ca formă de solidaritate. Cucoană în cazul în care flămanzii locuitorii din Letea ți-ar mânca copiii ai republica articolul sub aceiași forma sau i-ai aduce completari?

  • Ce legătură au caii de la Letea cu transportul din Bucureşti? Cel mult cu transportul din Letea, deşi nu ştiu cât de bine înoată.
    Tot legat de Deltă, se spunea – cel puţin în cărţile de geografie – că transportul pe apă e mai ieftin. În toată Dobrogea nu se găseşte cineva să cumpere nişte vaporaşe să facă 3 – 4 curse pe zi cu ele? Chiar şi la 4 ore pe drum (8 ore dus/întors), mulţi vor prefera să facă naveta la Tulcea decât să moară de foame la Letea. Sau poate interesul e ca ăia să moară de foame acolo, după principiul ,,Abia au unde lucra tulcenii, iar ăia din Letea sunt prea disperaţi şi ar munci pe salarii mai mici, deci ne-ar lua pâinea de la gură?”.

    Revenind la Bucureşti, toţi bucureştenii (de fapt toţi românii, e ceva generalizat) abia aşteaptă să îşi ia maşină şi iasă din categoria celor prea săraci sau prea proşti pentru a nu avea o maşină şi a nu o folosi. Iar cei care – de nevoie – folosesc transportul în comun, sunt atât de resemnaţi şi înghit tot ce li se bagă pe gât, de cred că se miră şi ei cum de e posibil. S-au pompat milioane de euro în cele 2 terminale Sf. Gheorghe şi Sf. Vineri şi linia de legătură. Nu a zis nimeni nimic. S-a scos tramvaiul de pe Bd. Ghencea. Nu a zis nimeni nimic. 45 circulă la 15 minute. Nu zice nimeni nimic. După 22:30 mai poţi ajunge acasă doar dacă vreun şofer pe traseul de retragere are milă şi te ia (că nu mai e obligat). Nu zice nimeni nimic. De ce? Pentru că aşa e românu… e tare în gură… şi cam atât, când vine vorba de făcut ceva, o dă cotită. Am încercat să fac o petiţie pentru a modifica nişte trasee (cred că v-o mai amintiţi). În 3 săptămâni, deşi a fost postată pe mai multe site-uri, unele cu mult peste cei ~500 de vizitatori unici pe zi pe care îi am eu pe site, în 3 săptămâni, am strâns 98 de semnături, de mi-era şi jenă să merg la Registratură cu ea (până la urmă am fost).

  • @Dr2005, ai descris foarte bine atmosfera din transportul public, atitudinea si profilul psihologic al cetatenilor majoritari.
    Totusi, 98 de semnaturi inseamna de o suta de ori mai mult de 1, pentru romani si pentru acest oras inseamna foarte mult.
    NU exista motive de jena. Chiar si pe hartie, imagineaza-ti o suta de oameni nemultumiti si furiosi in spatele tau batand la poarta RATB! In curand va veni vremea in care vor fi mii de semnaturi si sute de oameni prezenti fizic pentru depunerea petitiilor, pentru pichetari cu pancarte mari in fata primariei si guvernului. Gandeste-te ca abia am deschis ochii cu creearea si organizarea acestor site-uri,bloguri de internet, petitii, dezbateri. Este o evolutie foarte buna!
    Ma uitam cum in vestul civilizat, in fiecare zi aproape, cu alternarea locurilor pentru a nu deranja turismul si riverani, vedeai pichetari cu grupuri si mici si mai mari de la 50 de persoane in sus (nu era nevoie de mii, nici de sute) cu pancarte si sloganuri in care-si exprimau tot felul de nemultumiri, totul era civilizat si organizat, oamenii acolo sunt in stadiul in care stiu sa faca presiuni fizice cu prezenta in strada si cu pancarte explicite. Cand vezi acest gen de pichete, realizezi ca te afli intr-un stat civilizat.

    @Hm, si eu sunt de acord cu un mijloc de transport semiexpres care sa lege fara semafoare estul cu vestul, de preferat un metrou suspendat care sa fie gata in 2 (doi ani) si nu subteran in 25…. cu multumirea semnarii unor contracte si comisioane grase si doar atat. Nu ma deranjeaza sa folosesc acele noduri, daca sunt bine legate, coordonate in timp real si nu trebuie sa strabat sute de metri pe trotuare cu borduri de 25 cm, cu tevi sau gauri, blocate de masini si comercianti nereglementati, constructii cu autorizare temporara fara detaliere/aut. functionare clara (vezi aberatia relaxata din legea 50 actuala) printre tarabe cu chiloti la vanzare.

  • hm

    pîn-la urmă cam aşa e – puţini ne implicăm, deşi mulţi am vrea.
    Mă gîndesc de ceva vreme la finalitatea demersurilor noastre. tot ce facem noi este să plimbăm nişte idei, să le lansăm, să le promovăm.
    Fireşte, le-am vrea aplicate…
    Pentru asta, nu e de-ajuns ca ideile noastre să ajungă undeva. E nevoie ca ideile noastre să fie concretizate în planuri, în studii de teren şi de fezabilitate.

  • Filip

    @armyuser: „Cât priveşte extinderea unei linii de tramvai pe direcţia diametrală sud-vest – nord-est, nu ştiu ce bucureştean ar dori să călătorească peste o oră şi jumătate într-un tramvai.”

    Mă gândesc că nu e neapărat necesar ca, după unirea terminalelor peste/sub Piaţa Unirii, să avem o rută lungă Şos. Alexandriei – Colentina. Putem face o rută mai scurtă Ghencea-Dristor, Rahova-Obor, Ghencea-Obor, Ferentari-Gara de Nord, de exemplu, sau altă combinaţie care să lege noduri importante trecând prin centru.

  • florin

    Pe vremuri,zona din nordul orasului,de dincolo de Podul Constanta,avea niste legaturi destul de bune cu centrul.Tramul 10 pe relatia Mezes(cart. Chitila)-Cal.Grivitei-str.Nuferilor(Berthelot);tramul 6 Laromet(Bucurestii Noi)-Cal.Grivitei-str. Nuferilor;autobuzul 77(177)Laromet-Gara de Nord-Piata Victoriei-Ana Ipatescu-Piata Romana.Toate aceste linii au disparut,singura legatura cat de cat directa fiind troleul 86 ce are capatul la Dridu in Cartierul Pajura.De ce troleul 97 nu poate sa intoarca la Piata Romana(cum a mai facut-o la un moment dat)ramane un mister.Locuitorii din Chitila,Bucurestii Noi,Damaroaia si Pajura nu pot ajunge in centru decat daca schimba cel putin un mijloc de transport in comun.Cat despre nou deschisul metrou foarte bun,foarte rapid,dar tot trebuie sa-l scimbi de doua ori(la Basarab si Victoriei) ca sa ajungi in centru.

  • hm

    ce să mai spui de linii ca 134, de 20?
    97 limitat la Sfinţii Voievozi e o mare prostie, rămasă din vremea în care Ceauşescu scosese troleibuzele de pe axa Nord-Sud.

  • Staţi să vedeţi ce reduceri de parc urmează din toamnă. Momentat s-au mai scos câte 2 – 3 ture de pe toate liniile (adică cele care intrau în garaj după 23:30). La tramvaie e dezastru, ne-a mai scos încă un tur de pe 47, am rămas pe Ghencea cu tramvai o dată la 38 de minute toată ziua (înainte dimineaţa era la 26 de minute). Se pregăteşte şi marea casare la tramvaie şi troleibuze.

  • A… şi se mai pregăteşte şi desfiinţarea lui 25 (va dispărea o dată cu vehiculele ce-l deservesc) şi modificarea lui 1 (34).

  • Filip

    Dr2005, ce va presupune modificarea lui 1?

  • hm

    măi Dr2005, uneori te invidiez – cu toate lucrurile din interior şi informaţiile tale. Alteori nu – fiindcă din ce ştii mai multe, din ce-ţi dai seama că mai toate veştile sînt proaste…

    Păi, Ikarusurile din 98 o să cam devină istorie, la troleibuze. Tatrele, la tramvaie – că tot nu le iubeşte nimeni.

  • Vor începe lucrările la Piaţa Eudoxiu Hurmuzachi. Probabil vor scurta traseul la Gara Obor, că tot au curăţat macazele de curând. Evident, tronsonul de pe Trafic Greu – unde se cară AER – va rămâne de mare importanţă pentru linia 1, 34 sau cum le-o mai veni celor din conducere să-i zică.

  • Dan

    Eu = aer. Bine de stiut…

  • hm

    mai bine aer, decît în aer!

  • Să vedem… azi, la ora 15, la Eroii Revoluţiei a ajuns un CH-PPC complet GOL (deşi a oprit şi a deschis uşile), urmat la câţiva metri de unul cu 5 călători. Pe sensul celălalt, între Eroii Revoluţiei şi 13 Septembrie au fost maxim 13 călători, cei mai mulţi între Eroii Revoluţiei şi Cal. Rahovei. După aia au rămas 8 până la 13 Septembrie. La 13 Septembrie a venit un 47 cu 6 călători (şi a rămas cu 1, care văzându-l, şi-a dat seama că n-are şanse la 47 în celălalt sens, aşa că s-a urcat pentru a ajunge la 41 la Plaza).

    Nici măcar vânzătorii de şerveţele nu se urcă în 1 :))

  • hm

    un ochi rîde, altul plînge!
    Eu, rahoveanul, sînt vesel că 1 merge pe Trafic Greu. Sînt vesel că mă sui într-un tramvai care vine gol-goluţ.

  • Dan

    Ieri s-au suit vanzatori de servetele in 1 pe Trafic Greu… iar azi am luat masina 😀

  • Filip

    Oarecum offtopic, pe Trafic Greu sunt vreo 2 staţii care ar trebui eliminate, sunt numai maidane: http://www.openmap.ro/index.php?lat=44.42127&lon=26.07357&zoom=15&layers=0B00FTTTTTTF
    Poate aşa ar merge mai repede tramvaiele în zona aia.

  • Dan

    “Inox” nu mai inseamna mare lucru in ziua de azi insa permanent vad oameni care coboara sau urca acolo dat fiind ca mai sunt cateva obiective izolate si pe maidanele alea – o tipografie sau ultimele case din zona Stan Tabara.
    “Aprodex” este chiar in spatele blocurilor de pe Panduri si implicit serveste un cvartal intreg; ce minte bolnava se poate gandi la desfiintarea ei?

  • Filip

    Şi tu acum acu „minte bolnavă”… E bine să stimulăm discuţia, nu descuraja brainstormingul 🙂
    Deci Aprodex este conectat la Panduri totuşi. De pe hartă nu era foarte clar. Dar Inox nu ştiu dacă se justifică. Poate dacă maidanele se vor transforma peste câţiva ani.

  • Filip

    O chestie utilă pentru staţiile care nu sunt utilizate prea mult în unele părţi ale zilei ar fi caracterul opţional al opririi. Dacă în staţie nu e nimeni şi nu vrea nimeni să coboare (asta presupune butoane de oprire funcţionale), atunci tramvaiul/autobuzul/etc nu ar mai pierde timpul acolo.

  • Dan

    Tehnica butoanelor e folosita in tarile civilizate in mod extensiv pe rutele periferice; in zonele centrale mijloacele de transport opresc “by default” in fiecare statie. Pe anumite cai ferate secundare se folosesc inclusiv butoane in statii care sa semnalizeze mecanicului sau vatmanului ca trebuie sa opreasca acolo, o chestiune deja SF pentru Romania. Sa ne gandim numai cate injurii si-ar lua CFR-ul (sau operatorul sectiei respective) de la toti analfabetii din mediul rural care nu ar sti sa citeasca mesaje gen “apasa butonul asta pentru a opri trenul in statie pentru directia X”. In Bucuresti nu se preteaza insa nicio astfel de tehnica; statiile care par in plus pe Trafic Greu sau care au trafic redus / legat de anumite zile sau perioade din zi in zone precum Preciziei / Timisoara / Viilor sunt totusi o ultraminoritate la nivelul intregului oras.

  • Filip

    Da, cred că ai dreptate, sunt prea puţine staţiile care s-ar preta la asemenea butoane.

  • hm

    mie-mi place că noi ne gîndim că Regia ar fi interesată de creşterea vitezei comerciale şi de eficientizare.
    Dar nu e.
    Important pentru ei este să se meargă încet şi cît de cît fluent. Mai mult nu.

  • florin

    Nu sunt vanzatori de servetele pe 1?Incercati tronsonul dintre Pasajul Victoria si Bucur Obor.

Leave a Reply

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>