despre ce se mănîncă în București - și cu ce se mănîncă Bucureștiul

arhiva

magazinul nu pierde, clientul nu cîștigă

Ni-i din ce în ce mai lesne să ne cumpărăm toate cele fără să mai călcăm prin magazin. Dăm cu deștu’ pe telefon și ne pomenim acasă cu tot ce ne trebuie: chiar orice. În lumea asta – care nu-i nicidecum una rea! – totul pare simplu.

Sigur, e cuminte să știi, să fii pregătit, să cunoști ce vrei să cumperi; experiența probăluielii din magazinul de odinioară se-nlocuiește cu cea a review-ului; și, pîn’la urmă, dacă nu-ți vine și nu-ți convine ce-ai comandat, n-ai decît să faci retur, nu-i așa?

Și, ca să fim noi foarte cinstiți, nici în magazin nu ședeam întotdeauna cu ochii-n patru la raft, să verificăm gramaje, ingrediente, termene de expirare…

Ai zice că magazinul tradițional de bunuri electrocasnice și articole pentru casă ar trebui, cumva, să-și schimbe abordarea clientului, pentru că pe undeva se vede că o bună parte a celor care încă mai ies din casă pentru a cumpăra ceva, o fac pentru că vor să vadă produsul dinainte; și nu doar să-l vadă, ci să-l și poată proba.

M-aș fi așteptat să văd asta întîmplîndu-se, dar nu; nu-i așa.

Am intrat, de curînd, într-un magazin de televizoare „Flanco” unde nu puteai să vezi cum se văd posturile de televiziune… la televizor. Și-atunci, de ce-n magazinul ăsta televizorul se vinde mai scump decît într-un magazin exclusiv online care mi-l și aduce gratis acasă? Ce experiență-mi oferă, mie – clientului – ca să plătesc mai mult?

Cea mai mare parte a magazinelor astea-s un soi de struțocămile: n-au, firește, niciodată îndeajuns loc pentru a ține toate produsele, așa că nu-ți poți lua orice de la ele; uite „Jysk” – țin mereu o parte din mobilierul lor la vînzare exclusiv online, așa că nu-l poți cumpăra direct, deși ți-ar fi mai la îndemînă așa.

Ce nu-mi mai place – deși, cînd o pot face, profit desigur de asta – este prețul diferit din magazin față de cel de pe site.

Nu rar prețul online e mai mic; dar clientul trebuie să caște ochii foarte bine, căci prețul acela mic poate fi exclusiv online. Odată, aflîndu-mă într-un „Flanco”, am comandat produsul pe site cu ridicarea chiar din acel magazin – a însemnat cîteva minute-n plus și vreo 30 de lei în minus.

Da, clientul trebuie să caște bine ochii la prețul din magazin, pentru că acesta – pur și simplu! – se poate să nu fie aliniat cu cel online! Săptămîna trecută am cumpărat ceva din „Altex” și, dacă la casă nu le arătam de pe telefon prețul online care era cu vreo 50 de lei mai mic, mi-ar fi luat banii ăștia bine-mersi.

Și-atunci, de ce să se chinuie magazinul tradițional să schimbe ceva în atitudine? Clientul intră oricum, ba chiar e dispus să lase banii; și, mai ales, nu oricine poate cumpăra online; sînt oameni care n-au carduri, care n-au acces la anumite soluții de plată și-s captivi magazinului.

Așa că, deși prin alte țări magazinele încep să o ducă rău în fața online-ului, la noi nu-s în primejdie deocamdată.

4 comments to magazinul nu pierde, clientul nu cîștigă

  • Să vezi când te uiţi online la un produs, scrie acolo că e în magazinul X, te duci frumos la magazin şi se uită ăia ca la felu’ 14, degeaba le arăţi site-ul cu produsul. ,,Noi nu avem aşa ceva şi nu am avut niciodată”. După care, doar de-al naibii, te decizi să comanzi produsul respectiv cu ridicare gratuită din magazinul X. Şi faci comanda şi peste o săptămână te duci la magazin din nou, ăia se uită la tine, se uită în sistem ,,A, da, l-am comandat de la magazinul din Timişoara”. Păi puii mei, scria pe site că îl ai acolo… în fine, cu banii luaţi încă de la plata online, mai stai o săptămână, te duci iar la magazin… ,,A, dvs sunteţi cel cu produsul pe care l-am cerut de la Cluj, staţi să îl aduc din spate”. Desigur, ameţitul a încurcat Timişoara cu Clujul şi anvelopa Continental Ride Classic cu Ride Reflex… nu-i bai ,,îl aducem la urgenţă cu Fan Curier, veniţi sâmbătă” (era joi). Şi mă înfiinţez sâmbătă iar la magazin, unde dau de alt tip ,,Cum la urgenţă? Că la urgenţă e mai scumpă livrarea şi noi nu lucrăm pe week-end cu Fan Curier, veniţi luni”. Noroc că nu m-am mai dus luni… mă duceam degeaba, câtă vreme o primul tip m-a sunat în ziua de marţi să îmi spună să trec să iau cauciucul. Total: 2 săptămâni jumate pentru produsul ,,în stoc magazin X”.
    Nu am nicio îndoială că şi la electrocasnice e la fel. Se pune pe site tot ce e prin fundul fiecărui magazin. Şi dacă-l comanzi online, îţi vine peste o săptămână sau lună. Îmi aduc aminte de acum 10 ani, de când am lucrat o perioadă într-un magazin de electrocasnice, că veneau oamenii cu broşurile (că aşa era atunci) şi întrebau unde e produsul Y sau Z. Şi se uitau colegii în softul de gestiune a stocului şi dădeau câte un răspuns de genul ,,Mai e doar unul, la Dorohoi” ori ,,Mai avem 2, unul la Reşiţa şi unul la Zalău. Doriţi să faceţi comandă şi să vi le aducem în 14 zile aici?” Evident, ,,comanda” însemna că marcai şi banul. După care te trezeai că produsul e cel care a fost expus (că de regulă aşa era, cele expuse la raft aveau lipsuri şi nu le mai cumpăra nimeni dintre cei care le vedeau, dar la online sau la comandă le ştergeau băieţii de praf, le puneau în cutie şi le expediau) şi e zgâriat/lovit, nu are fir, imprimanta nu are cartuşe ş.a.m.d..

  • hm

    haiducie – și încă o să mai fie.

    A, și încă una, dar de sezon. Începe sezonul jucăriilor, ceea ce-nseamnă că marile magazine încep să retragă bateriile AA ieftine, marcă proprie, ca să cumpere oamenii doar baterii scumpe.

    Așteptăm apoi perioada Valentine’s – 1 Martie – 8 Martie cînd dispar bomboanele mai ieftine.

  • Nu am copii, deci nu m-a preocupat sectorul de jucării. Nici iubită n-am, deci scap şi de bomboane :))
    În altă ordine de idei, am observat că magazinele mari impun o sezonalitate a anumitor categorii de produse, pe care ei consideră că nu s-ar vinde iarna sau vara (după caz). De exemplu, aproizionarea cu bere pe timp de iarnă e slăbuţă rău, se vinde cel mult ce mai e prin stoc, uneori nici alea (se duc în depozit şi sunt scoase la primăvară sau – mai rar, se face o lichidare de stoc la preţuri de 2 – 3 lei/sticla, numai că Auchan nu a mai făcut asta de 2 ani, a preferat să îi expire berea în depozit). Nu mai zic de articolele sportive, mai ales cele pentru ciclism sau pentru sporturi în aer liber (fotbal, alergare ş.a.). Practic magazinul consideră că se merge cu bicicleta doar din aprilie în septembrie.

    • hm

      N-ai copii, n-ai nici învățătoare 🙂

      Sînt înconjurat de patru Lidl, așa că s-a dezvoltat o frumoasă relație de captivitate care se traduce în faptul că-mi închipui că am nevoie de produsele Lidl atunci cînd Lidl le scoate, periodic, din depozit.

Leave a Reply

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>