despre ce se mănîncă în București - și cu ce se mănîncă Bucureștiul



arhiva

istoria rămasă se pune pe gard

… din Bucureștiul nostru industrial – pornit în uriaș avînt acum un secol și jumătate – ne-a rămas, de la un timp, istoria.

Dispare.

Clădirile industriale vechi, dărăpănate și neglijate de-a lungul zecilor de ani de exploatare socialistă sînt șubrede. Și, cum sînt înconjurate de hale tîmpe cărora ideea de reconvertire urbană nu li se poate aplica mulțumitor, sînt rase.

Prima fază a acestor preschimbări uriașe a fost apariția mamuților strălucitori cu mii de birouri; acum am trecut la faza-n care – cît mai aproape de inima Orașului – se ridică alți mamuți, dar cu funcțiune de locuit.

Zona industrială istorică aflată între axele urbane Sebastian și Panduri-Tudor-Vladimirescu-Viilor, tăiată de artera ceaușistă „Trafic Greu” a așteptat, pîrloagă, ani buni.

Se mișcă lucrurile și-aici. Lîngă Răzoare se lucrează la un proiect imobiliar pe terenul fostei fabrici de ventilatoare, unde cîteva hale au fost demolate.

S-au montat – la stradă – panouri frumoase, îmbietoare, care ne-arată cît de frumos o să fie.

Și, întrucît văd că e un soi de modă la dezvoltatorii imobiliari să azvîrle pe gard și cîteva crîmpeie din istoria locului pe care-l… dezvoltă, găsim și-aici cîteva.

(link P.U.D. – pdf)

10 comments to istoria rămasă se pune pe gard

  • Aducerea marilor ansambluri rezidențiale cu înălțimi exagerate în țesuturi cu densitate mică pe terenuri nerecuperate de stat și date pe “doi lei” de foste fabrici intre case, pe străduțe și Bulevard blocat

  • Măcar o să aibă utilitate mai mare şi multitudinea de tramvaie târâite prin Trafic Greu (1/10, 8, 11, 25, 47) din lenea Primăriei de a realiza linia de pe Panduri (care ar fi prins bine pentru 1/10). Numai să nu se răzgândească STB să mai taie din ele, că ştiţi că mereu STB se raportează la situaţii de acum 30 de ani când îşi organizează traseele şi orarele (vezi câte autobuze merg la IMGB Vulcan ori ce intervale au tramvaiele din Militari sau Pipera după 8 dimineaţa).

    • hm

      Vax, ansamblul e vândut ca fiind lângă metrou.

      • Dan

        Chiar, când se dă drumul la circulație cu pasageri?

      • Metrou acolo?! Da, va fi metrou dacă mergi un sfert de oră pe jos, pe o stradă care oricum nu are trotuar pe partea ta. Şi care metrou peste o staţie te va debarca şi te va înghesui în restul metrourilor. Deşi pun pariu că toţi vor merge la Victoriei cu metroul, schimbând de 2 ori şi înghesuindu-se prin porcăria de pasaj de corespondenţă de la Unirii. Nu mai zic că toată manevra asta durează mai mult decât să te arunci într-un 1 şi să mergi pe jos de la Dr. Felix la Piaţa Victoriei.

  • Ce mizerie de lume … Alt loc unde am fost solicitat sa le fac studiu de demolare:
    “Buna ziua,
    Va rugam sa ne transmiteti o oferta privind realizarea unei evaluări istorico-arhitecturale, pentru Fosta Platforma Industriala Ventilatorul, de la adresa Str. Nutu Ion Nr. 44, Sector 5, Bucuresti. Mentionam ca, la aceeasi adresa s-a intocmit un PUZ care a fost aprobat in 2014 .
    Noi suntem la faza de desfiintare constructii, iar beneficiarul doreste sa demoleze toate constructiile de pe teren in vederea eliberarii amplasamentului și construirea ulterioară.
    Desi nu suntem in zona protejata si nu avem niciun monument pe teren, suntem doar intr-o limita de protectie a Fostelor Uzine Chimice Romane (vedeti plan de situatie), ni s-a solicitat de la Directia de Cultura Bucuresti, intocmirea unui studiu istoric pentru situl nostru (găsiți atașat și adresa din partea M.C.C.)
    Atasat aveti certificatul de urbanism aferent, pentru a va face o idee.
    Multumim anticipat!”

    In gandul meu atunci a fost Korect Kacat de urbanism … Si le raspund:
    “Imi pare rau, nu va pot ajuta. Nu numai pentru ca in acest moment nu imi permite timpul dar si pentru ca am refuzat intotdeauna sa fac studii istorice pentru demolari totale, decise din start, fara niciun fel de evaluare a posibilitatii de a integra ceva din fondul construit in dezvoltarea contemporana. In cazul dvs ma refer la constructiile aflate la aliniamentul strazii sergent Nutu Ion.
    Daca doriti demolarea integrala, inclusiv a acelor corpuri de inceput de secol XX, va pot spune de pe acum ca acesta nu este deloc un Concept Korekt. Nu degeaba vi s-a refuzat avizul de la directia pentru cultura.
    Corect ar fi ca acele corpuri sa fie refunctionalizate si integrate in orice s-ar face acolo. Consultati un arhitect cu cap si dezvoltati apoi o gandire de urbanism care sa se intoarca si catre societate/locul respectiv si nu exclusiv catre lacomia inerenta a beneficiarului. Spuneti-i ca poate face profit si cu un pic de eleganta, nu doar cu buldozerul.
    Adrian Craciunescu

    Dar lumea noastra e mizera, corupta si proasta.

  • Anonymous

    @Adrian,
    Din pacate, extact asa este!
    “lumea noastra e mizera, corupta si proasta”
    Cel mai mare necaz este cu PROSTIA, daca exista un dram de ratiune, atunci isi dadeau seama ca “se poate face profit si cu un pic de eleganta, nu doar cu buldozerul” si actionau in consecinta!

Leave a Reply

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>