despre ce se mănîncă în București - și cu ce se mănîncă Bucureștiul

arhiva

nişte maşini vechi mai mari

data trecută rămăsesem într-o curte lăturalnică, unde rugineau mai multe rable. Prima era un Volvo; a doua dă tonul articolului de azi…

… este ceva. Este un LuAZ, un soi de minunăţie a industriei auto sovietice; deşi arată ca un automobil de teren – ba chiar unul militar, nu este decît un soi de struţocămilă civilă, cu care nu poţi să urci nici pe o bordură mai înaltă. A fost construit multă vreme în Ucraina, la Luţk; are motor de Zaporojeţ şi cine a cumpărat aşa ceva prin anii 90, mare ţeapă şi-a luat.

Undeva-n spate, tot în poza asta, găsim şi un ARO. O maşină ghinionistă – puţine s-au păstrat. Începînd din 1970 şi pînă-n 2000 şi ceva au fost folosite pînă cînd cădeau literalmente. Pînă-n anii 90 puţini particulari puteau să-şi cumpere un ARO. Cunoscute au fost 243-ul (cel cu 3 uşi de acces – 2 laterale şi una-n spate), 244-ul (cel cu 4 uşi) şi 320-ul – camioneta.

În zilele noastre n-am văzut amatori de a recondiţiona maşini ARO; şi-i păcat, că n-au fost maşini urîte. Incomode, prost-finisate – dar ce conta? Erau bune, în felul lor. Cele mai norocoase au fost cele casate de unităţile militare – am văzut cîteva care arată binişor.

Însă-nainte de ARO, a fost IMeSeul – sau M461. Copiat după GAZ-ul sovietic şi dus la perfecţiune – e o mare fală azi să ai un exemplar de colecţie:

La fel – norocoase-s cele rămase de la Armată. Poza – de la Ando.

Să terminăm cu industria auto românească – iată şi un ARO 10:

Dacă ARO seria 24 copia, pe undeva, Land Roverul, seria 10 se inspira (scuzînd proporţiile) din Range Rover; sau aşa ni se părea nouă în 1980. La-nceput i s-a spus Dacia 10, fiindcă avea motorul de la 1300. Pe măsură ce treceau anii devenea tot mai împopoţonat cu fel de fel de zorzoane de plastic negru – dar tot o cutie prin care sufla vîntul rămînea…

Acuma e vremea să trecem la lucruri serioase.

Un Land Rover:

Este, probabil, cea mai fiabilă şi rezistentă maşină din lume; cică nici o altă marcă nu are – în circulaţie şi în stare bună – atîtea exemplare! Din anii 50 şi pînă acum – ce mai maşină, Doamne!

De aceea e aşa păcat cînd vezi un Land Rover părăsit…

Maşinuţa de mai jos nu-i o glumă, deşi pare:

… e un Mehari – un model care ţine foarte bine la tăvăleală – scos de Citroen. Avea motor de 2 CV şi s-a fabricat în anii 70 şi 80. Tot Ando a găsit-o.

Să vedem şi altceva – iată un Barkas camionetă:

Dubiţele Barkas au fost construite în Germania de Est din 60 pînă-n 90. Era ceva de capul lor şi m-am bucurat să văd exemplarul ăsta restaurat cu grijă!

Duba de mai jos este o legendă:

… este un VW Transporter. E din seria a doua (prima a fost aceea cu parbrizul din două bucăţi – o ştiţi din epoca hippie). A fost urmată de seria a treia – cea pătrăţoasă, în anii în care Broasca a fost înlocuită de Golf. Transporterul s-a lansat în anii 50…

Lăsaţi-mă să închei cu ceva special:

… este un fost autobuz iugoslav Ikarus IK 4, folosit de ITB începînd cu anii 70 (detalii, aici – pdf). Este cel mai frumos autobuz din lume; fireşte – pentru mine, care-am copilărit cu el.

Exemplarul ăsta funcţionează şi azi – scoate fum, zgomot, dar este la datorie. Teatrul Odeon îl foloseşte ca să care decoruri şi fel de fel de lucruri.

Mulţumiri lui Ando!

Articolele de dinainte:

5 maşini vechi / 6 maşini vechi / 7 maşini vechi / 7 maşini vechi cu motoru-n spate | alte 7 maşini vechi

14 comments to nişte maşini vechi mai mari

  • Ando

    Adaug cateva comentarii:
    – Citroen-ul Mehari circula ! chiar sambata asta l-am (re)vazut si fotografiat in alt loc din Bucuresti…daca nu ma inseala memoria chiar si Ion Ghe. Maurer se deplasa uneori in zonele de vanatoare cu un astfel de model;
    – Land Rover-ul a fost o perioada si in dotarea militiei ( ca de altfel si GAZ-urile si VW “broscuta”);
    – ARO a fost-fara exagerare-o realizare; din pacate, desi la un moment dat era in top-urile masinilor de teren din lume, nu i s-au adus perfectionarile si adaptarile impuse de piata si a ramas in urma ; oricum se exporta bine , iar prin anii 80 existau si linii de asamblare in Columbia, Egipt.

  • cel mai frumos autobuz era Karosa ala vechi, rosu, cu motorul galusca langa sofer …

  • Land Roverul din dotarea Miliţiei era, de fapt, un radiofar pentru elicopterele actualei Romavia, fosta escadrilă specială de transport. Şi era al Direcţiei 5 a Securităţii, SPP-ul lui Ceauşescu.
    Securitatea a avut în anii ’60 Jaguar şi Fiat 2300. Pe un Fiat scos din uz de ei şi donat unui liceu am învăţat să conduc. Câte a îndurat maşina aia…Şi acum visez să am un Fiat 2300.

  • Freesys

    Tare faza cu Defenderul, am mai auzit-o , personal nu o cred.

  • hm

    Miliţia pe care-am prins-o eu avea doar Aro şi Dacii…
    Adriane, tu ai prins mai mult timp Karosa aia… cînd începusem eu să mă dumiresc ce şi cum, se cam retrăseseră din circulaţie.
    Ik 4 era grozav pentru că avea geamurile joase şi puteam să mă uit cum trebuie afară, cînd stăteam pe scaun – contează asta, atunci cînd ai 5-6 ani…
    Freesys – aia-i treaba cu legendele: mai bine să fie frumoase, decît să fie adevărate….

  • Au fost doua serii de LR: prima in 1956, a doua in 1971. Prima serie a fost folosita de Securitate inainte sa-si cumpere GAZ 69. (In anii 50 securistii foloseau masini noi americane…) Seria a doua a fost si la militie si la armata, si inca au supravietuit cateva exemplare in tara.

    Se spuen ca aproximativ 60% din toate Land-Rover-ruile construite vreodata (adica, din 1948) inca circula. Sunt masini cu o rata mai mare de supravietuire, da, dar nu modele de folosit zilnic.

    ARO 10 a fost Dacia numai pe piata britanica, unde a fost chiar Dacia Duster. Are o rata de supravietuire complet diferita de Land Rover – din vreo 4000 exemplare vandute in Anglia, numai trei circula si astazi.

    Din pacate vom ajunge sa avem mai multe ARO 24 in Germania, Cehia, samd, decat in Romania……

  • hm

    am auzit ca Aro-uri, TV-uri s-au pastrat bine pe la altii. pacat – mare pacat.
    Da’ cel putin, noi le-am folosit pana au cazut. Si chiar si dupa aceea…

  • Păi dacă nu ne-a spus tovarăşul Tismăneanu ce avem voie să păstrăm din comunism şi ce nu, noi ne-am pierdut Nordul. Lasă că fabrică cehii ARO, au cumpărat marca!

  • florin

    Aro s-a fabricat(sau ar fi trebuit sa se fabrice)in Spania sub numele de”Hisparo” si in Portugalia,”Portaro”.Daca s-a facut sau nu,habar n-am,probabil ca s-a lansat doar scrisoarea de intentie,cine stie.La ora actuala exista mai multe IMSuri(M-461) decat ARO 240 sau ARO 10.

  • alex

    Felicitari pentru articol si pentru munca depusa , pacat de masinile acestea care au fost cam toate duse la REMAT :(. As avea un singur comentariu de facut , la poza cu “Moskvici 402” ai gresit un pic , de fapt acea masina este o Skoda 1000 MB. Bafta!

  • Matei

    Salut,

    Am si eu o intrebare: poti sa-mi spui si mie adresa exacta unde ai vazut van-ul VW? Caut de ceva vreme sa cumpar unu si poate imi surade norocul sa dau de proprietar.

    Astept un mail cu raspunsul. Mersi anticipat.

  • Un vecin de bloc a avut LUAZ prin 2000-2002. Fiind mic și ușor, ca și Haflingerul austriecilor sau Fiatul Campagnola, gândacul se descurca bine pe câmpuri și hârtoape. (Omul nostru era electrician și lucra la depanarea generatoarelor cu motor Diesel.) Pe asfalt nu făcea nicio brânză, fiind foarte lent, cu o caroserie construită din tablă goală, ca o ladă de gunoi (ca același Haflinger). Avea reductoare în butucii roților (”portal gears”) care îi ușurau trecerea peste obstacole în teren, dar limitau și mai mult comportamentul pe asfalt. Se pare că tipul a scăpat de el fiindcă piesele transmisiei erau slabe, cedau rapid și erau greu de înlocuit.

  • Ştefan

    IK4 avea echipare “RABA”. Şasiul şi caroseria erau Iugoslave/Sârbeşti.

Leave a Reply to volganeagra Cancel reply

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>