despre ce se mănîncă în București - și cu ce se mănîncă Bucureștiul

arhiva

început de secol în Bucureşti

… iată ce mi-a scris Florin, acu’ ceva vreme:

iti trimit doua poze cu zona actualului Pasaj Basarab. Nu stiu de ce dar parca arata mult mai bine asa. Pozele sunt facute in acest secol din troleul 97.

Şi – ataşate, pozele:

Fireşte, pentru noi, contemporanii – astea nu reprezintă nimic. Toţi avem mobile, toţi avem camere foto, toţi facem poze la orice. Avem salvate în hard-diskuri momente şi monumente.

Da’ ceva ne-a scăpat. Fiţi atenţi ce-a scris Florin: pozele sînt făcute în acest secol.

Ne-am obişnuit să vorbim de interbelic, de timpul regelui, de vremea lu’ Ceaşcă; cînd zicem secolu’ trecut, înţelegem secolul nouăşpe; dar noi – gata! – trăim în alte vremuri.

Iote că trecură zece ani din secolu’ ăsta; şi prin 2060-şi ceva, or să vie nişte oameni şi or să vrea să-nţeleagă cum arăta Bucureştiul începutului de secol.

Adică Bucureştiul nostru de azi.
Ce-or să înţeleagă?

Ne putem mîndri de ce le lăsăm?

Am făcut minuni în ăştia zece ani?

Am făcut pasaje suspendate, am săpat tuneluri, am încercat să refacem linii de tramvai şi să reconstruim şosele şi bulevarde, ne-am chinuit să terminăm nişte linii de metrou, am împînzit oraşul de magazine şi mall-uri şi am încercat să ţinem capul sus, deasupra valurilor crizei.

Mă uit pe o hartă desenată fix în 2001 şi văd că de-atunci ne-am întins şi mai mult în inima Ilfovului şi că am colorat rezidenţial multe zone gri.

Da – ne-am schimbat mult; fireşte că nu atît cît trebuia. Da’ cine poa’ să zică cu mîna pe inimă că am greşit, că am făcut rău, că n-am încercat?

30 comments to început de secol în Bucureşti

  • Prietene, nu zice nimeni că n-am făcut. Întrebarea este cum am făcut. Şi la începutul secolului 20, şi la începutul secolului 21. Nu mi se pare că am fi avut sau că am avea un plan(să nu aud de PUG, PUZ, bâzzz!). Dezvoltarea este mai degrabă rolul întâmplării, care cum vine în fruntea oraşului are “viziuni”. Unora le iese, altora nu. Exemplu: madam Boagiu vrea să ia RATB de la Primărie, sub pretextul că aşa zice FMI, care e nemulţumit de faptul că biletele transportului la suprafaţă sunt mai ieftine decât cele de la Metrou.

    “Ministerul Transporturilor a elaborat un proiectdeOrdonanţă de Urgenţă care prevede înfiinţarea unei instituţii în subordinea ministrului Anca Boagiu. Aceasta va coordona transportul suprateran şi subteran din Capitală şi din Ilfov. Denumită Autoritatea Metropolitană de Transport Bucureşti, noua insituţie va elabora strategii de dezvoltare şi planul de transport atât al autobuzelor, cât şi al tramvaielor, microbuzelor şi al oricărui mijloc de transport în comun care circulă prin Capitală şi prin judeţul Ilfov.
    Instituţia va stabili unde vor circula autobuzele, pe ce trasee vor trece doar tramvaiele şi unde vor primi licenţe transportatorii privaţi, potrivit lui Ion Dedu, directorul executiv al Direcţiei Transporturi, Drumuri şi Sistematizarea Circulaţiei din cadrul Municipalităţii. Nici investiţiile anuale ale Regiei Autonome de Transport Bucureşti nu vor mai fi stabilite de Consiliul General al Capitalei. Ele vor fi decise de către consiliul de conducere al Autorităţii, din care vor face parte şapte membri: unul al ministerului transporturilor, câte unul de la finanţe şi interne, dar şi câte un reprezentant al Consiliului General al Capitalei şi cel din Ilfov.”

    Adică încă un front din războiul româno-român. Să fim sănătoşi! Că proşti cu siguranţă suntem!

    Citiţi mai mult: Anca Boagiu vrea să-i ia RATB-ul lui Oprescu – Bucureşti > EVZ.ro http://www.evz.ro/detalii/stiri/anca-boagiu-vrea-sa-i-ia-ratb-ul-lui-oprescu-940236.html#ixzz1TrmXBj94
    EVZ.ro

  • hm

    ştii cum se zice… proşti, da’ mult!

  • Dan

    Comparatia din articol implica faptul ca acum 100 de ani se faceau lucruri mai bune decat in prezent; eu as incerca “sa ies din cutie” si sa incerc sa vad in ce mod am fost in ton cu vremurile. Acum 100 de ani se construiau “lucruri mari” peste tot in lumea civilizata; de fapt pana spre anii ’70 s-a continuat cu acest trend. In prezent acolo “directia” este de a se mentine, intretine si moderniza – si mai putin de a construi masiv si “oricum”. Omul contemporan s-a “lenevit” in comparatie cu parintii si cu bunicii sai; asta se vede din transformarea economiilor vestice din economii bazate pe productie in economii bazate pe servicii. Productia s-a dus de mult in tari unde nimanui nu ii pasa de detalii gen drepturile muncitorilor sau de standardul lor de viata. Nu ar trebui sa ne mire faptul ca romanul a evoluat in acest mod si ca de fapt si-a dorit mall-uri si pasaje care sa il duca mai repede acolo si nu chestiuni din partea stanga a pozei comparative.

  • hm

    dom’le, că de aia i-am şi zis ‘foarte subiectivă’

  • pentru mine ar fi extrem de interesant daca ai intra un pic in detaliu pentru amandoua perioadele…poate documentarea ar dura mai mult, dar repet, ar fi foarte interesant…eu o sa fac o serie gen “atunci si acum”, in ce priveste constructiile statului, la rubrica de bascalie 🙂

  • hm

    într-un fel aş compara mere cu pere, şi nici nu prea am vocaţie de istoric; în plus încă nu m-am hotarît ce ar reprezenta cu adevărat primul deceniu al secolului nostru – ce să rămînă oare pe listă?

  • florin

    @HM,multumesc pt postarea pozelor.A mai disparut o cladire din zona Matache:este vorba de imobilulu de pe coltul facut de Cal.Grivitei si Str.Berzei unde fiinta Liga Navala Romana(din cate stiu eu)si un Club al Seniorilor(pensionarilor).Si tot din zona Bvd.Uranus:daca acesta va arata ca portiunea dintre Pta.Victoriei si cladirea Generali Asigurari atunci merita.

  • Desi un pic romantica abordarea, imi place 🙂

    @ florin – NEATZA!! Cladirea aia a disparut de vreo 2 luni, asa.

  • De construit s-a construit, si inca la greu, si cam peste tot, orasul vechi, periferie, suburbie, teren sa fie (http://bucuresti.maglina.ro/?center=44.45534933372025&longitude=26.1090087890625&zoom=12&type=hybrid#2000-) . Eu sunt in Bucuresti din ’99, inca am mai prins cum un nene cu steagu oprea circulatia pe Orhideelor la Bere Grivita ca sa treaca locomotiva, la fel cum se intampla si cu linia de tren care trecea pe langa caminele din Grozavesti si ajungea la Spicul. Nu stiu cum e mai bine sau mai rau.

    Am fost prin cateva capitale/orase mari din Europa, si cum spunea si Dan mai sus, pe la ei nebunia constructiilor s-a oprit prin anii ’60-’70. Nu tin minte ca in inelul central al Vienei sa fi vazut bazaconiile arhitectonice pe care le-am vazut recent in zona Delea Veche – Orzari (unde, btw, o casa de targovet de la 1815 a fost rasa una cu pamantul prin 2008-2009 fara ca nimeni sa zica ceva). Singura asemanare cu Bucurestiul am vazut-o la Istanbul, unde si acolo s-au construit rezidentiale cam peste tot, inalte si ingehsuite fix ca la noi. Totusi chiar si la ei s-a pastrat o coerenta in Centrul lor Vechi (zona Moscheea Albastra – Sfanta Sofia), iar la hotelurile mai moderne prezente in zona exista o grija la cum si din ce e facuta fatada si regimul de inaltime chiar se respecta.

    Pe de alta parte ma gandesc ca toate constructiile astea au hranit niste oameni, s-au invartit niste bani, au dat o viata orasului (oricat de curata e Viena din pucntul meu de vedere e prea linistita si plictisitoare pt. o capitala europeana), ceva s-a miscat, mereu. Un oras in stagnare nu cred ca ar folosi nimanui, dar totusi trebuie sa avem grija si de patrimoniul si istoria noastra. Lumea da mereu vina pe Ceausescu, dar se uita ca pana in anii ’80 cand a luat-o cu adevarat razna principalele extinderi de cartiere se faceau la periferie, in camp (Balta Alba, Titan, Berceni, Floreasca). Deci daca si pe vremea aia s-a putut combina dezvoltarea cu pastrarea patrimoniului (repet, nu includ aici anii ’80), ma intreb de ce noi nu suntem in stare.

  • hm

    mihai, ce ‘omletă’ e acolo pe hartă!!!
    da – s-a construit enorm.

    florin – eu îţi mulţumesc.

  • florin

    @Raiden.Ai dreptate,cand m-am uitat cand am facut poza,mi-am dat seama ca a trecut ceva vreme de cand n-am mai trecut prin zona.Bine ca am avut prezenta de spirit si am fotografiat-o .

  • florin

    Si inca ceva,pozele trimise se vor a fi un memento si in nici un caz un document.Documente sunt cele ale dlui.Lacriteanu sau ale lui Hans Orlemans,sau ale dlui.Leahu.

  • hm

    Florin, poţi să ştii – din ceea ce faci, mai în joacă, mai în serios – ce rămîne?
    Cît de mult ne plac azi nişte poze făcute în grabă de-a lungul străzii, prin anii 30-40, de exemplu!

    Sau pozele de care spui tu. Le-am văzut de sute de ori… şi de fiecare dată încerc să le văd cu un alt ochi. Un pasionat de tramvaie se va uita întîi la sistemul de închiderea uşilor – şi de-abia apoi va remarca că tramvaiul trece pe o stradă dispărută azi…

  • Tocmai ce-am gasit si eu niste poze facute de mine in zona (vreo doua sunt facute chiar pe pasarela), in decembrie 2007: http://www.flickr.com/photos/12368222@N04/tags/podulbasarab/. Mai ales poza asta cu refugiul de tramvai de la Basarab (http://www.flickr.com/photos/12368222@N04/2117580119/) mi-a adus asa, niste amintiri, tin minte ca mereu acolo era plin de lume. Acum cu pasajul ala pe deasupra toata zona pare un zombie-land betonat.

  • florin

    @Mihai.Foarte tari pozele facute pe pasarela.Daca imi aduc aminte,vechea pasarela Basarab,era podita cu lemn,iarna fiind o adevarata aventura sa o cobori(nici urcatul nu era mai usor)ca sa nu mai spun ca trebuia sa ai mare grija sa nu-ti agati incaltarile itre scanduri.Mai exista(sper)o pasarela ce face legatura intre Cal.Grivitei si Cal.Giulesti.Accesul dinspre Grivita se face printr-o staduta ce trece printre Atelierele Grivita si fostul Club Grivita Rosie,cam in dreptul fostului magazin Aschiuta.Poate ca ”Inceput de secol in Bucuresti”ar trebui sa fie o rubrica de sine statatoare,axata mai mult pe poze din zone ale orasului care s-au schimbat incepand cu 2000.

  • hm

    E o zonă din care am şi eu multe amintiri. Cu Calea Griviţei veche şi cu tramvaiele care huruiau pe ea…
    ţin minte că-ntro iarnă, demult, mă disperarea sus pe Pasarelă. Era un polei nemaipomenit şi de urcat, urcasem cumva, dar de coborît… pur şi simplu nu mai îmi venea. Mă şi vedeam aşteptînd primăvara acolo…
    Da, Florin, cred că ar trebui să ne gîndim un pic la ce-am făcut în ultimii 10 ani. Măcar nouă, cetăţenilor, ne-ar folosi. Prea trăim pe fugă, cu ochii doar la ce-avem de făcut şi cu gîndul la ce-o să mai facem.

    Constantin, piaţa aia o ştiu îm transformări de vreo 13 ani… 13 ani!!!
    în 20 de ani egiptenii construiau o piramidă…

  • Da, prietene, atunci, nu acum! Acum ar construi o piramidă în vreo şase luni! Şi ar echipa-o cu mumii holografice!

  • hm

    mumie holgrafică, zici că-i vorba de Isărescu!

  • Mallurile sunt cea mai mare distractie/realizare a societatii noastre de consum! Sa-mi spuna mie cineva ca romanilor nu le place sa mearga la mall… Daca in Afi si Plaza sunt mereu ocupate toate locurile de parcare indiferent de ora sau zi. Asta e Bucurestiul pentru bucuresteni. Pentru straini e Casa Poporului, sau cum zicea un vanzator de la Paris (nu era roman) cand a aflat de unde suntem…”Aaa…Bucharest, Little Paris”! Se pare ca unii inca mai stiu cum era acum 100 de ani…

  • Ando

    Va alertez un pic ! Recunosc ca, de cateva zile, dupa “Doi barbati si jumatate” ma uit, pana adorm, la OTV pt. ca se mai discuta despre Oprescu, primarie etc deci despre Bucuresti…
    Azi noapte insa mi-a atras atentia un episod, zic eu, destul de grav :echipa OTV(cameraman + 2 reporteri ) a fost luata la bataie si bruscata de niste bodyguarzi nu in zona privata pe care o supravegheau ci pe SPATIUL PUBLIC (adica pe trotuar).
    Bine, acum OTV-isti vor dezvolta cum stiu ei cazul…dar
    ideea este ca trebuie sa fim foarte atenti cu genul asta
    comportament …cred ca toti am avut diverse incidente cand am
    facut fotografii in oras. Eu, de exemplu, am avut discutii dure cu un jandarm cand am facut fotografii -de pe strada- la zidul exterior ramas de la stadionul Republicii. Altadata m-au abordat chiar “cetateni” obisnuiti care m-au luat la intrebari…” ca de ce fotografiez casa aia sau masina aia ?”
    Imbecili speriati de bombe!

  • hm

    e ‘interesantă’ campania cea nouă de la OTV…
    zilele trecute un ins cu aer apocaliptic ne vestea entuziast că vom fi intoxicaţi cu urina de pe zidurile clădirilor din centru.
    Filma cu o voluptate bolnavă toate căcărezele şi toate băltoacele de pe trotuar.

  • hm

    şi doar ca să completez comparaţia peste timp, iată:
    între 1901 şi 1910 au fost 7 primari, între 2001 şi 2010 – 3.

  • florin

    Ca veni vorba de fotografiat prin oras:un prieten mi-a spus ca in pasajul de la Casa Scanteii(ca presa nu e chiar atat de libera pe cat ar vrea si ar trebui)nu ai voie sa faci fotografii,ba chiar exista si un afis cu aceasta interdictie.Este adevarat?Sa intelegem ca in curand vom plati pentru a trece pe acolo?Si ca veni vorba de pasaje;au disparut magazinele din pasajul de la Sf.Gheorghe.Am facut o fotografie ca cine stie.

  • hm

    s-ar putea (ţin minte de undeva) ca Pasajul de la Scînteia să fie concesionat cuiva. Mă rog – e chestie veche, de ani şi ani de zile. E o mizerie, oricum, acolo.

  • florin

    Am vazut cea mai tare casa din Bucuresti.Ea se gaseste pe Dinicu Golescu,aproape de intersectia cu M.Vulcanescu,venind dinspre Virgiliu,pe partea cu Min.Transp.De ce e asa tare?Pentru ca desi e din paianta si chirpici,stand aproape sa cada,are TER-MO-PA-NE!!!!!!!!!!

  • hm

    cre’c-o ştiu.
    termopanele o şi ţin în picioare.

  • florin

    Daca asta e farmecul Bucurestiului,mai bine lipsa.La tehnologia actuala,atat cea de adunare,prelucrare stocare a datelor,cat si cea de constructie,ar trebui ca refacerea unor zone istorice sa nu puna probleme prea mari.Daca noi,particularii,putem face poze(de ansamblu si de detaliu)cu rezolutii exceptionale)inchipuiti-va ce ar putea face o institutie spacializata,dispunand de tehnologie industriala.De arhitecti,restauratori si ingineri constructori nu cred ca ducem lipsa si oricum industria constructiilor e singura care mai functioneaza in tara asta.Cred ca,spre exemplu,Centrul Istoric ar putea fi total refacut(incepand cu fundatiile)in maxim 4-5 ani,poate mai putin(consolidarile sunt frectii la picior de lemn).Un exemplu il puteti gasi la intersectia Baratiei-Baia de Fier.Poate ca in felul asta vom inceta sa mergem inainte privind inapoi.SUNTEM DE UN DECENIU IN SEC.XXI.

Leave a Reply to hm Cancel reply

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>