despre ce se mănîncă în București - și cu ce se mănîncă Bucureștiul

arhiva

măcar forma să fie frumoasă

… trăim în continuare în ţara formei fără fond – aşa încheia Ando ieri articolul; şi are dreptate. Dar am şi eu dreptate cînd spun că ne-am obişnuit aşa; şi tot ceea ce putem face este să încercăm, măcar, să facem o formă frumoasă.

Ştiu că vă enervează să bifez lucrurile de formă frumoasă din ultima vreme: Centrul Vechi, Basarabul, Stadionul Naţional, transportul de noapte, transportul turistic. Fiecare, în fond, are hibe şi greşeli; cu siguranţă, alţii şi altundeva le-ar fi făcut altfel.

Dar atîta avem; şi mă-ntreb, este oare chiar aşa de rău că lucrurile au ieşit aşa?

Transportul de noapte e o necesitate în orice oraş mare civilizat; legăturile între cartiere sînt vitale oriunde; chiar dacă fotbalul nostru e de rahat, poate peste 10 ani vom juca mai bine; iar turiştii vor fi din ce în ce mai mulţi, chiar dacă nu vor da năvală aici niciodată.

Ăsta nu e un articol politic. Aşa că o să zic doar că e ciudat cum Primarul are o agendă şi Guvernul alta, atunci cînd e vorba de Bucureşti. Nu zic că ar trebui să stea îmbrăţişaţi şi să gîndească la fel – zic că ar trebui să se puie naibii de acord şi măcar să vină cu orice idee deja negociată în faţa cetăţenilor.

Citesc azi că Bucureştiului i-ar sta bine cu sloganul Europe is younger in Bucharest. Am mai spus-o; un brand, un slogan nu înseamnă nimic – totul e în felul în care te foloseşti de el şi-l iei în serios. Poate să te cheme Semafor Gheorghiţă Armando Messi Ploscăreanu şi să ajungi preşedinte; ideea e să vrei, să încerci, şi să ai un soi de viziune-ceva.

Aţi uitat? – era o vreme cînd Bucureştiul nu se temea să încerce lucruri noi; cînd era printre primele oraşe care adoptau soluţii tehnice moderne. Ne-am blegit; azi, dacă nu folosim o reţetă digerată şi scuipată de cinci capitale europene, n-am făcut nimic.

Ehehee – îi aud pe unii-alţii – da’ ce, sîntem noi mai deştepţi ca neamţu’, ca franţuzu’, ca englezu’? Nu asta e întrebarea. Întrebarea e… dracu’ ştie care-i întrebarea.

Poate e: sînteţi gata să vă treziţi, oameni buni?

Ştiţi, prezentul bate la uşă.

11 comments to măcar forma să fie frumoasă

  • Prietene, decidenţii lui peşte îşi ascund lipsa de viziune în spatele “pragmatismului”. Ai dreptate: Bucureştii au nevoie de o utopie, dacă vrei, de ceva care să mobilizeze cetăţenii în sprijinul ei. E bine că s-a făcut Pasajul, Stadionul Naţional: ele au o funcţie importantă. Ridică moralul cetăţenilor. Ca şi transportul de noapte. Da, sloganul ăla cu “Europa e mai tânără(şi uşor mai tâmpă, nota mea!) în Bucureşti!” nu e rău deloc! Merită încercat. Nu avem nimic de pierdut, oricum nu e imbecilitatea aia cu frunza.
    Parcă ne e frică să gândim cu capul nostru. Avem nevoie mereu de “confirmări”, de imitarea altor modele. Suferim de un nejustificat complex de inferioritate.
    Cu ieşirea din acest complex trebuie să începem.
    Te felicit pentru cele scrise. Se vede că iubeşti sincer oraşul ăsta. Şi nu eşti singur. Ştiu şi eu, poate reuşim să ne facem mai bine auzită vocea. Şi ideile.

  • hm

    Mulţumesc. Mulţumesc mult.

  • Serban

    Sa stii ca se mai intampla si lucruri bune. Uite, duminica asta am vazut o chestie la care nu m-as fi asteptat: in Herastrau s-a amenajat un stand unde sunt expuse piesele vechi/originale ale ecluzei modernizate. Asta arata ca revine, incetul cu incetul, aprecierea pt. ceea ce este autentic/istoric. Acum cativa ani, acele piese ar fi fost aruncate, si gata…

  • hm

    Fain, tare fain – de văzut.

  • Ando

    Păi eu ce ziceam ? Concret: un lucru bun, adica proiectul circuitului City Tour, este torpilat de câteva elemente simple : amenajarea unui terminal civilizat, marcarea evidenta a staţiilor de pe traseu (n-am fost dar sunt convins că şi pe parcurs sunt puse aceleaşi tablite penibile şi primitive), lipsa unor acţiuni constante de promovare /inclusiv cu “frunzuliţa” daca tot este stabilit ca brand turistic de ţară.
    Adică se rezolvă partea cea mai grea: aprobări,finanţări, achiziţionarea de autobuze speciale,stabilirea traseului optim etc. dar ne blocam în aspecte care n-au nici-o legatura cu politicul pentru că, la urma urmei, e vorba de bun-simt, de spirit gospodaresc.
    Ce,trebuie să vină primarul general sau preşedintele ţării să
    dea indicaţii sau să-i tragă de mânecă pe cei la RATB ?
    Uitaţi-vă de curiozitate pe site-ul RATB. Bucharest City Tour
    e aruncat undeva în dreapta paginii la “Comunicate” în loc sa fie
    evidenţiat cu un pop-up colorat, eventual animat…

  • florin

    Cum sa scapam de complexul de inferioritate,cand ani la rand ni s-a inoculat ideea ca noi,romanii,nu suntem in stare sa facem nimic.Culmea este ca cei ce ne aratau cu degetul,profitau din plin de”impotenta” noastra.Nimic din ce am facut nu este bine;nici drumurile,nici cladirile,nici hainele,nici autoturismele,nici tractoarele,nici utilajele de forat,nici agricultura,nici irigatiile,nici creatiile artistice,nici,nici,nici….Si in tot acest timp se ducea o lupta surda pentru a pune mana pe cat mai mult din acest NICI.Multi plang pe umarul acestui oras,cum a fost el mutilat de buldozerele ceausiste,dar nu ar refuza un apartament in “Victoria Socialismului”,pe Dorobanti,pe Mosilor sau in Piata Victoriei.Poate ca ipocrizia este una din piedicile cele mai mari in revigorarea acestui oras si poate chiar a tarii.Si eu sunt satul sa mi se dea exemple care nu au nici o legatura cu noi romanii.E o vorba care spune:cate bordeie atatea obiceie;ar fi bine sa incepem sa tinem cont de ea si sa mai privim si spre noi!

  • cata

    HM,apropo de a face sau nu a face ceva pentru orasul asta si implicit pentru noi,astia de ne invartim prin el.Domn’ Primar a intrat tare pe Uranus zilele astea.Intersectia Vulcanescu- Berzei prinde contur,in special strapungerea catre Gara de Nord,iar pe G-ral Berthelot nu cred ca se va mai circula de saptamana viitoare.Nu stiu care este planul Bd.Uranus ,dar de la intersectia Berzei cu Dinicu Golescu inspre Stirbei Voda cred ca se sapa o subtraversare,altfel nu inteleg santul ala foarte lat, foarte adinc si foarte lung.Scriu astea ca un exemplu,tot in ideea ta ca trebuie facut ceva,ca foarte probabil nu este foarte bine cum se face,ca este foarte perfectibil – dar se face.20 de ani s-a baltit pur si simplu cu exceptia unor cladiri de inchiriat si a faimosului cartier sic Pipera.Eu sunt de acord ca trebuiesc mai intai dezbatute aceste proiecte mari de infrastructura ,dar dupa cum bine stim,in Romania daca vrei sa ingropi o initiativa,ceva,infiintezi o comisie,asa ca mai bine o iei din loc cu ceea ce ti-ai propus si vezi pe parcurs ce probleme apar.Pentru ca sunt prea multe de facut in orasul asta si timpul sau timpurile preseaza.

  • Cata, şanţul ăla foarte mare este pentru utilităţi: apă, canalizare, gaze, căblăraie de tot felul. E singura ocazie să faci lucrurile ca lumea în domeniul ăsta. Acolo se va construi, şi în general toate aceste sisteme sunt sub-dimensionate, vezi jalea din Pipera. Dacă tot dai bani, măcar să faci un lucru de calitate.

  • cata

    @CONSTANTIN GHEORGHE – Multumesc mult pentru lamurire.Deci inca o data,daca se vrea,se poate face ceva cum trebuie.

  • hm

    Ando, RATB va îmbunătăţi din mers prezentarea liniei turistice. Deocamdată, cel puţin tăbliţele din staţii sînt de mare excepţie; deşi mie îmi place designul lor vechi.
    Măcar în engleză puteau să scrie ceva.
    Florin, o să scăpăm doar cînd o să cunoaştem şi o să lucrăm cu tot mai mulţi străini. De-abia atunci o să ne dăm seama că nu sînt supraoameni şi că nu trebuie să aibă dreptate doar pentru că sînt străini.
    Cătă, aşa e – cum a spus Constantin – nu se fac subtraversări; doar utilităţi (gîndite bine din ce ştiu)

    Şi să vă spun ceva. Sînt multe lucruri bune făcute în anii ăştia. S-au refăcut multe conducte magistrale, s-au canalizat şi asfaltat cartiere mărginaşe. La fel – puteau fi făcute mai bine, mai repede, mai ieftin. Dar putem să spunem că s-au făcut, şi multora le sînt de folos.

  • florin

    @HM,ai dreptate s-au facut si lucruri bune,cartierele”marginase”incep sa arate mai bine decat centrul orasului.Poate ca unii primari de sector si-au dat seama ca nu sunt constransi de existenta unui nr.limitat de mandate,si ca daca fac treaba s-ar putea sa iasa din primarie”cu picioarele inainte”.Poate ca au inteles ca ineresul personal nu mai poate fi rupt total de interesul general.Poate,poate…..poate.

Leave a Reply

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>