despre ce se mănîncă în București - și cu ce se mănîncă Bucureștiul

arhiva

7 dacii vechi

Dacia noastră, berlina noastră, merită un episod special – numai şi numai al ei. Draga de ea!

Am fabricat-o de prin 68-69 pînă în 2004; să ne fie de bine!

Şi Dacia 1300 i-am dat numele.

După 10 ani de producţie, am numit-o Dacia 1310 – i-am pus faruri duble în faţă, stopuri mai mari în spate, şi de la an la an am făcut-o tot mai urîtă, încărcînd-o cu o mască neagră hidoasă şi fel de fel de eleroane nefolositoare. Ba chiar, în mîndria noastră, am cioplit un model sport:

… te chinuiai îngrozitor să intri în spate; bine, am auzit şi că la Porsche e la fel. Băgaţi de seamă însă cum, spre mîndria industriei noastre planificate, am adaptat caroseria în aşa fel încît să putem folosi parbrizul şi ca lunetă. Beton. Pozele – de la Ando.

Dacia a construit şi breakul – o maşină care suporta multe:

… n-avem nici un merit la conceperea breakului – e fix aşa cum l-au creat francezii.

Prin 86-87 am construit gloriosul Ceneu – pozat de Ando:

… la care ne-am uitat o vreme cu gura căscată; era urît şi un hibrid prost între berlină şi break; dar trebuia să ne lăudăm şi noi cu ceva. Dacia CN (de la concepţie nouă? caroserie nouă?) se numea 1320. Avea un bord mai elegant, şi la vremea aia era mare laudă să-ţi pui bord de ceneu.

După Revoluţie ceneul 1 a devenit ceneu 2; s-a numit Dacia 1325 şi Liberta totodată:

… arăta mai de Doamne-ajută, dar tot nu a avut succes. Aşa că Dacia a construit mai departe berline şi fel de fel de papuci. Papucul este – ştiţi – camioneta produsă de Dacia; îi spune aşa pentru că aşa şi arată din profil. Au fost papuci cu două uşi, cu patru uşi; ba chiar un break a fost adaptat în… în ceva:

Papucul a fost construit între 1975 şi 2006; din seria de la început – arăta mai altfel – nu au mai rămas azi maşini.

Berlina a trăit mult şi a murit greu. Se cumpăra; nu avea rost să n-o fabrici, nu? Chiar dacă Dacia încerca şi alte experimente: în 1995 a scos minunăţia de maşină numită Nova:

… dacă ar fi fost construită ca lumea, n-ar fi fost rea; dar finisajele erau de lux; sînt topicuri întregi pe tema “plouă în maşină” pe forumuri. Nova a devenit SuperNova după ce Renault şi-a pus motorul şi cutia de viteze pe maşină – şi a început să meargă ca şi cum ar fi maşină adevărată; după un soi de face-lift a ajuns Solenza.

În 2004, după cum spuneam, berlina a murit; dar se năştea o legendă nouă – Loganul.

Mulţumiri, Ando!

(alte maşini – aici)

13 comments to 7 dacii vechi

  • Freesys

    HM nu rata colectia Deagostini “Masini de legenda” .

  • hm

    Am văzut ce o să scoată, mă bucur că s-au gîndit la modele cu care am crescut noi! Dacia, Aro… Trabant.
    Chiar e de luat!

  • Ando

    Intr-adevar, te cuprinde un pic de nostalgie, mai
    ales ca de Dacie sunt legate o puzderie de amintiri
    si bune si rele…

  • florin

    Cu Dacia 1300”verde57”am vazut toata tara,m-a dus(si adus)de la servici,din vacante,de la mare,de la munte,de la bunici,fiind unul din membrii familiei si un prieten loial,pana la moartea survenita pe o alee din spatele blocului.Si,atunci,cum as putea sa o vorbesc de rau?Ar fi ca si cum m-as vorbi de rau pe mine!

  • Radu

    E visu’ meu sa reconditionez o Dacia Sport aka “Brashovitza”. Imagineaza-ti-o in culori Gordini cu un motor de aceasi sorginte. Ar fi boboc!

  • In alte tari civilizate aceste masini ar fi fost folosite ocazional de pasionati sau colectionari, la parade sau in anumite zile ale saptamanii – acolo avem impozite mari si taxe pe poluare zdravene.
    Din pacate, la noi, acest gen de masini de epoca sunt inca sunt folosite ca masini utilitare, transport marfa, vitrine de reclama, depozite, obstacole in trotuar, gunoi sau marfa de tarabe.
    La noi avem: impozite mici, legislatie si programe slabute (rabla, invazia cazanelor bulgaresti, etc)
    Dupa ce ca e tara plina de drumuri cu un fir pe sens, mai avem si aceste masini de epoca (cam trista) utilitare care circula FARA RESTRICTII – adevarate PERICOLE publice. NU AU FRANE si nici acceleratie sigura.
    Aceste masini isi au locul in garaj, la parade, la plimbari (cu kilometraj limitat pe an asa cum avem exemple din alte tari).
    Inteleg ca in Romania e saracie tampita, totusi vedem o gramade de dacii papuc si dacii diverse cu sigle de firme de constructii serioase care fac bani seriosi…. Cat mai dureaza nebunia asta a masinilor de epoca utilitare stimati guvernanti?

  • Freesys

    @mike ai dreptate, eu propun programul popular “PRIMUL MERCEDES-BENZ S-CLASS” !

  • Iulian

    tare esti cretin mai mike tata

  • Catre tembelul de mike

    Bai baiatule tu stii ce vorbesti?
    Lasa tu tarile civilizate gen America si Franta, tari care poporul este un increzut si profita de pe urma tarilor “necivilizate”.
    Cum poti tu vorbii de niste masini valoroase ale noastre care au tinut zeci de ani in zapada,soare etc..
    Arata-mi mie tu unde ai mai vazut un ultimii ani masini vechi in accidente rutiere din vina automobilului????
    Eu cred ca esti un “printisor al lui taticu care are la indemana maisini de zeci de mii de euro,case peste case,excursii in tari civilizate cum le numesti tu.
    Nu-mi spune tu mie ca nu mai e loc in Romania de masini mai vechi,si este loc numai de masini noi.
    Pana la urma totul tine de buget,un om la 60 ani care are maisina lui de o viata o vinde pentru ca asa vrea un stricat ca tine???

  • PaulIP

    “Kilometraj limitat pe an”
    ?!?!?
    Cred ca nici in Cuba nu e valabila ineptia asta…
    In plus, nu inteleg de cine e limitat acest kilometraj? De guvern? De asociatia la care este inscrisa acea masina? La naiba cu toate atestarile istorice atunci, daca propietarul nici nu poate sa conduca acea masina cat doreste!
    Faptul ca unele masini vechi sunt inca folosite ca “daily drivers” nu poate decat sa ma bucure, si sa dovedeasca fiabilitatea lor. Am exemple concrete din cartierul unde locuiesc: IMS, Range Rover din prima serie, Citroen BX etc. Ma intristez insa cand le vad folosite ca “paratraznet” pentru drogati, ca suport de reclame etc…
    DAR (un mare dar), nu toate masinile vechi sunt nesigure! Daca ma sui intr-una rablagita (fie ea Dacie sau Citroen DS), as avea inima stransa, nestiind ce “surprize” ma asteapta. Dar daca as pleca la drum cu una restaurata si/sau pusa la punct atat estetic, cat mai ales mecanic, nu as avea absolut nicio grija, ci numai o atentie sporita sa nu am “evenimente rutiere”. Atentie care, pana la urma, e necesara la orice masina.

  • Catre PaulIP

    In sfarsit un om echilibrat jos palaria!
    Iti doresc multa sanatate Paul ,ce bine era daca erau mai multi oameni ca tine.

  • PaulIP

    Multumesc foarte mult! O seara frumoasa va doresc si dumneavoastra!

  • Lucrez de ceva vreme cu un service auto din Bucuresti si citesc cu placere articolele din blogul tau.

Leave a Reply to hm Cancel reply

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>