despre ce se mănîncă în București - și cu ce se mănîncă Bucureștiul



arhiva

cu liftul în parc

Ştiţi că se instalează lifturi pentru accesul la metrou. E şi obligatoriu şi  – mai ales – un semn de respect pentru cei nevoiţi să meargă în cărucior cu rotile. Bucureştiul e înfiorător de dur pentru oamenii ăştia; borduri înalte, gropi dese, trotuare înguste, obstacole la tot pasul.

Problema metroului este că a fost construit într-o vreme cînd societatea se ştergea undeva cu problemele oamenilor. Să faci, azi, lifturi e criminal; lifturile trebuie să ajungă pe peronul metroului – şi trebuie să iasă la suprafaţă; doar că nu prea ai pe unde să le scoţi.

La Piaţa Unirii se construieşte acum un astfel de lift; priviţi de unde va putea fi luat:

… din parc – am făcut eu un pătrat alb acolo. Nu mă supără distrugerea parcului. Mă supără ce se va întîmpla apoi: cum va ajunge un om într-un scaun cu rotile mai departe? Pen’că, vedeţi, liftul ăsta iese la mama-naibii. În parc, la cîteva sute de metri de orice altceva.

Cum va ajunge la cea mai apropiată staţie de autobuz? Cum va traversa benzi, cum va sta la atîtea semafoare, cum va coborî atîtea borduri, cum se va lupta cu aurolacii oploşiţi în parc – dornici să-l ajute să treacă strada mai uşor – sau mai uşurat?

Mi-e că lifturile astea se fac doar pentru că trebuie să fie făcute, nu ca să ajute pe cineva. Aş vrea să cred că cineva de la vreo asociaţie sau vreo fundaţie care se ocupă de problemele oamenilor cu dificultăţi de deplasare a fost întrebată despre utilitatea lifturilor astea, aşa cum au fost gîndite ele.

10 comments to cu liftul în parc

  • De acord cu tine că modul de ataşare a lifturilor de staţiile de metrou este complet anapoda. Este greu să adaugi în mod organic şi funcţional ceva ce nu a fost prevăzut niciodată că va exista într-o construcţie. Din acest motiv ele nu vor fi folosite decât extrem de rar, deci investiţia va fi aproape inutilă.

    De exemplu, la Politehnică, la suprafaţă casa liftului este tot în mijlocul unui spaţiu verde, iar la nivelul peronului are un acces undeva în spaţiile tehnice de după capătul peronului, acolo unde o persoană în cărucior nu va putea ajunge niciodată.

  • hm

    Îi păcat.
    cu banii daţi pe improvizaţiile astea putem plăti doi haidamaci care să ia oamenii pe sus pe scări. Cred că ieşim mai ieftin.

  • Da, lifturile se fac pentru ca asa scrie la noile norme.
    Nimeni nu le gandeste sa fie practice. Nu mai vorbesc de design, e infiorator, cu termopane, etc.

    Piata Unirii si asa-zisul “parc” sunt groaznic de nefunctionale!

  • Soluţia asta este comună: la Gara de Nord, în dreptul staţiei de benzină MOL, se construieşte un astfel de lift. Cum va ajunge nefericitul din gară până la lift, doar Dumnezeu şi năucul care l-a proiectat ştiu. Poate se găseau şi alte soluţii. Dar e mai simplu aşa. Nu ştiu şi cât de ieftin.

  • tudor

    Accesul la lifturi nu va fi o problemă, pentru că după o lună nu vor mai funcționa… și nu pentru că ar fi defecte ci pentru “a prevenii abuzuri”. Lucruri făcute la mișto și de ochii lumii.

  • florin

    Lifturile de la metrou tind sa fie folosite in loc de scari rulante.Persoane in putere,marea majoritate tineri,se inghesuie in cutiile magice.Culmea e ca acestea ajung,de multe ori,in acelasi timp cu cei ce urca pe scari.Amplasamentul unor astfel de sisteme e dezastruos.La statia Bazilescu exista lift,dar nu si scari rulante(la iesirea de la parc);in schimb la iesirea de la Teatrul Masca,sunt scari rulante dar nu e lift.Sa se mearga pe principiul compensarii?Si intre cele doua iesiri e aproape o statie distanta.Dar cum sa ramana bani pentru scari rulante la ambele capete cand cele doua iesiri au aspect de spatiu comercial(”de firma”),decat de intrare in metrou.

  • Alta ar fi problema pe care sefii de la Metrorex o au cu lifturile. Cum sa impiedici oamenii fara handicap sa le foloseasca, cel putin de sus in jos, mai precis, cum sa intre in statie folosind liftul si fara sa plateasca bilet, pentru ca nu sunt prevazute cu nici un sistem de taxare. Turnichetii sunt exclusi pentru ca nu permit accesul carucioarelor, desi ar fi fost amuzant sa puna turnicheti, macar sa fie treaba treaba.
    Asa in general, normal ca lifturile au fost facute la misto, pentru ca trebuie, ca ne impune UE si ca e rost de-o spaga mica, de-un contract profitabil pentru pretenari etc etc. Cand ai numai CAP-isti in functii de conducere te mai astepti ca Bucurestiul sa arate ca Berlinul?

  • Andrei

    Dupa mine e simplu ,liftul ala de care ai scris probabil ca va fi exclusiv ptr a urca de la nivelul peroanelor la nivelul vestibulului,si nu va ajunge liftul ala la suprafata direct ,deoarece nu are prevazut sistem de taxare (si acum ai spus si tu ar fi iesit aiurea in tramvai in parcul ala).Iar de la nivelul vestibulelor la suprafata vor duce alte lifturi ce vor fi instalate in imediata apropiere a iesirilor existente ,adica aici: 1. http://wikimapia.org/#lat=44.4256758&lon=26.1035371&z=19&l=29&m=s&v=9
    2.http://wikimapia.org/#lat=44.428143&lon=26.1009461&z=19&l=29&m=s&v=9
    3.http://wikimapia.org/#lat=44.4290911&lon=26.1031535&z=19&l=29&m=s&v=9
    4.http://wikimapia.org/#lat=44.4277139&lon=26.1041996&z=19&l=29&m=s&v=9
    Ca daca sa o luam dupa logica dupa care ai gandit, atunci liftul de la Piata Unirii 2 ar fi iesit in plina strada http://wikimapia.org/#lat=44.4280951&lon=26.103757&z=18&l=29&m=s&v=9.
    iar pentru taxarea persoanelor cu handicap se vor instala turnicheti speciali ,care sunt destul de largi ptr a permite trecerea caruciorului in ambele sensuri,ei au niste palete de plastic transparente ce opreste sa treaca omul fara validarea cartelei.Acei turnicheti ptr handicapati se instaleaza in locurile alora clasici .Solutia asta am vazut-o la statia de metrou Constantin Brancoveanu(ca sa nu spuneti ca inventez povesti ).
    Deci practic in fiecare statie vor fi 2 niveluri de lifturi : 1 nivel acesul de pe peron la vestibul(sau la nivelul unde exista turnicheti ) si nivelul 2 de la vestibul la suprafata .
    La Brancoveanu erau instalate 2 lifturi (ptr ficare nivel un lift) statia avand o iesire.Iar la statiile PU1 si PU2 presupun ca vor fi 2 lifturi ptr nivelul 1 (adica in fiecare statie cate unu ,instalarea lor a inceput acum) si aprox 4 lifturi de nivelul 2 ptr fiecare set de iesiri existente(instalatia lor presupun ca in curand va demeara).
    Ar mai fi necesitate de lift si la pasajul ce uneste statiile PU1 si PU2 .Acolo nu stiu ce solutie ar putea sa aleaga ,liftul ar fi mai scump ,deci presupun ca vor instala niste platforme rulante (daca nu e deja instalata)exact ca la Pasajul Universitatii (la fiecare din cele 4 iesiri in afara de scarile clasice si scarile rulante ,exista si platformele astea ptr handicapati ce ruleaza deasupra scarilor “clasice” in caz de nevoie.
    Deci stati linistiti ca nimeni nu va intra in metrou pe moca nici handicapatii nici manelistii.Metrorex nu e societate de binefacere:))

  • hm

    cu teleportarea era si mai simplu 🙂

  • Andrei

    Deacord :)) ,cu teleportarea nu aveam nevoie si de autostrazi ,sau de contracte de deszapezire de 1 miliard :)))

Leave a Reply

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>