despre ce se mănîncă în București - și cu ce se mănîncă Bucureștiul



arhiva

PIDU: de citit

Gata! a apărut varianta integrală a Planului integrat de dezvoltare urbană. E de citit; are vreo 300 de pagini.

descărcaţi de aici.

8 comments to PIDU: de citit

  • Destul de interesant, mai ales bogatia datelor, sondajele pe care le-au facut etc. Nu o sa comentez prea multe, doar o mica chestie, si anume despre faptul ca cei care au facut studiul par un pic mirati de faptul ca lumea nu stie de zone ca Uranus, Piata de Flori, Antim sau Blvd. Mircea Voda.

    Despre Piata de Flori e simplu, din cate tin eu minte initial piata de flori a Bucurestiului era cam prin zona pietii Sf. Anton, pe urma dupa ce a disparut de acolo (nu stiu exact la cat timp) s-a mutat in tigania unde e situata acum. Lumea oricum cumpara flori ori de la Mall ori de la coltul strazii, nu inteleg de ce ar fi trebuit sa ramana in mentalul public piata asta.
    Uranus e si mai simplu. N-am date statistice la indemana, dar nu cred ca spun un neadevar cand zic ca 70% din populatia actuala a Bucurestiului nu traia in acest oras pe vremea cand mergeau tramvaie si se faceau filme artistice pe/cu strada Uranus (ori nu erau nascuti, ori traiau in provincie). E absurd sa le ceri oamenilor astora (din care fac parte si eu) sa tina minta o zone care practic a disparut (ciotul ramas si azi in picioare nu se pune). E ca si cum ai cere azi ca atunci cand spui “zona Teatrului National” sa te gandesti la Gradina Otetelesanu si Calea Victoriei, nu la Piata Universitatii.
    Blvd. Mircea Voda nici nu vad de ce ar fi ramas in mentalul public odata ce a fost ras cu buldozerele la sfarsitul anilor 80. Ce avem acum nu e nici vechea strada Mircea Voda, nici vechea Cale Vacaresti, e un cartier cu totul nou (cu cateva biserici ramase miraculos in picioare).

    Dar oricum, sper ca se va discuta. Eu unul sunt circumspect ca planificarea urbana functioneaza, sau ca a functionat vreodata. Cand s-a impus restrictionarea circulatiei autovehiculelor in Centrul Vechi am fost circumspect, nu credeam atunci ce i-ar convinge pe oameni sa vrea sa-si petreaca timpul liber in mijlocul sobolanilor (pe care si in prezent ii mai vad cateodata morti dimineata pe la interesectiile din zona) si al concetatenilor nostri mai putini spalati. M-am inselat. Deasemenea, nimeni nu a facut niciodata nici o planificare urbana pt. Blvd. Decebal, unde prin 2001-2002 inca mai ieseau seara fetitzele la agatat direct pe banda 1, pentru ca acum sa fie o zona destul de vie. La fel Radu Beller-Dorobanti, care in ’99-2000 traia doar prin White Horse si cofetaria Deutschland (parca asa se chema), restul era doar un cartier de fosti securisti la varsta a treia. Dar, din nou, poate ma insel 🙂

  • hm

    nici eu nu am apucat să diger informaţia oferită. M-aş fi bucurat să văd mai multe despre transportul public şi mai puţine despre pietonal şi biciclete; aş fi vrut să văd concret un nod intermodal propus.

    Cam aşa e treaba cu Uranusul şi cu vechiul Mihai Vodă. Sînt nişte zone pe care eu (cu toate că am crescut aici şi am bătut în vremea aceea tot centrul) nu le ştiu; aproape deloc.

    Zonele de care zici la sfîrşit s-au ridicat prin ele însele; nu le-a împins nimeni de la spate; doar nevoia de consum şi de distracţie, cred…

  • Dan

    Orasele pe care le invidiem s-au dezvoltat pornind de la scheme trasate de primari vizionari intr-o epoca in care era mai simplu decat in ziua de azi sa tragi linii prin oras. Bucurestiul s-a dezvoltat initial (pana dupa jumatatea secolului 19) de jos in sus, adica oarecum anarhic, influentat direct de relief, zone inundabile, incendii si cutremure. Carol 1 a gasit aici un sat mai mare cu putine amenajari urbane si cu oameni care locuiau in bordeie sau corturi iar in anumite perioade ale anului se umpleau de noroi pana la piept. Atunci a fost un moment bun de a se incepe o planificare urbana serioasa; nu s-a mers pana la capat din cauza inertiei sociale, a razboaielor si a fluctuatiilor economice. Ce a urmat ulterior e deja istorie insa concluzia ramane: un oras functional se construieste atat cu buldozerul cat si cu mistria dar mai ales cu cap in postura de planificare si decizie iar implementarea oricarei strategii dureaza zeci de ani. In momentul 1990 tind sa cred ca varianta corecta era continuarea dezvoltarilor din comunism in sensul finalizarii tuturor cladirilor in constructie, inclusiv a celor la stadiu de fundatie sau planificate pe terenurile demolate, acum colturi golase de strazi. S-a dovedit in final ca nu am fost in stare sa facem altceva iar legile restituirii proprietatilor n-au facut decat sa adauge complexitate unui sistem care si-asa de-abia mai functiona.

  • cata

    @Mihai – Foarte multi ani,dupa Piata Sf.Anton, Piata de Flori a existat in spatele bisericii Sf.Ioan cel Nou (vis-a-vis Unirea – actual bloc Intersport)iar abia dupa aceea a ajuns la George Cosbuc.Iar despre tigania din zona sunt multe de spus – daca nu ai cunoscut-o acum 30 de ani.Face parte din pachetul lasat mostenire de Ceausescu.

  • cata

    HM,daca se poate face chestia asta,pentru zona de dincoace de Dambovita,pot sa ma duc linistit.

  • florin

    Nu numai interesant dar si necesar acest PIDU.Punerea in practica va fi mai problematica,vorba ceea:Teoria ca teoria,”praftica” ne omoara.Si daca pt. doua statii de metrou(cu tunelul sapat)au fost necesari peste 20 de ani,cat va dura punerea in practica a acestui PIDU? Mihai are dreptate,cum sa stie o anumita parte a populatiei despre zone disparute ale acestui oras,cand la vremea cand acestea erau in picioare,orasul abia daca avea un milion de locuitori,iar acum are aproape trei milioane!Nu stiu cum se face dar,aceste mici detalii ale sondajelor de opinie,tind sa distruga credibilitatea si bunele intentii ale celor implicati.Sper sa apuc timpul cand ma voi urca intr-un mijloc de transport in comun(de suprafata)la Laromet si voi ajunge la Pta.Romana,prin Cal.Grivitei-Bdul.Dacia,in mai putin de jumatate de ora.

  • cata

    Populatie Bucuresti – Wikipedia

    An Total
    1930 639.040
    1956 1.177.661
    1966 1.366.684
    1977 1.807.239
    1992 2.067.545
    2002 1.926.334

  • florin

    In ’56 aproape 1mil.200 si intre ’92 si 2002 scadere de populatie?Vorba lui MO:Abstraaaaact!Dar nu asta e important;important este ca acest PIDU sa se faca tinand cont de necesitatile pe termen mediu si lung,si nu pe bazele unui oras ce n-ar fi avut cum sa raspunda cerintelor prezentului,nemaivorbind de viitorul mai mult sau mai putin indepartat.Pt. cei ce vor sa vada cum ar face fata Bucurestiul din ’70 actualelor conditii(doar)de trafic le propun sa ia tramvaiul 5 de la Sf.Gheorghe spre Stefan cel Mare.

Leave a Reply to Dan Cancel reply

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>