despre ce se mănîncă în București - și cu ce se mănîncă Bucureștiul



arhiva

de ce nu mă omor după proiecte şi strategii

… aţi văzut că am o atitudine bănuitoare faţă de planurile pentru dezvoltarea oraşului nostru. Aţi zice că, luînd în calcul prostia şi reaua-voinţă a autorităţilor, ar trebui să mă bucur cînd îi văd pe ceilalţi – arhitecţi, urbanişti – implicîndu-se şi venind cu idei – şi da, mă bucur.

Dar faptul că propui o alternativă la ceva prost nu-nseamnă că ceea ce faci tu e, implicit, bun – e doar mai bun.

Mi-am tot dat cu părerea despre PIDU; nu vreau să credeţi că-l socot o tîmpenie – nicidecum, doar că voiam mai mult. Îmi place cum vrea să reînvie Rahova şi să re-creeze Uranusul, dar nu-mi place cum ignoră alte puncte de interes ale viitorului Bucureşti. Aş zice că nici nu bagă-n seamă proiectele dezvoltate de ceilalţi; aş zice că favorizează interesele personale ale celor care au conceput planul.

Nu-mi place că ia în calcul doar în fugă viitoarea Bibliotecă Naţională – ce mama naibii, va fi acolo un ditai mallul cultural – parcă ne-ar interesa mai mult treaba asta, nu? Nu-mi place că nu pomeneşte nimic despre Catedrala Mîntuirii Neamului – care se va face, orice am crede şi vrea noi; dacă tot ne dăm cu falca de pămînt că ne pasă de Uranus, păi să vedem şi cum om lua în serios şi mallul ăla ecumenic care va aduna mii de oameni cîndva; oare oamenii ăştia or să vină din centru în genunchi, plini de pioşenie, la înviere? Sau le-o trebui şi lor vreun tramvai-acolo?

Nu-mi place, deci, exacerbarea pietonalului; nu-i de-ajuns să faci trotuare mai late (chestie de bun-simţ, de altfel, căci trotuarele noastre sînt construite cît să te strecori pe lîngă o dacie parcată; ne trebuie trotuare unde să avem loc pe lîngă jeepuri, oameni buni.) Aş fi vrut să văd o preocupare faţă de transportul public; că doar n-o să mă cobor din Rahova la Universitate cu rolele – aş vrea să pot lua şi un autobuz, nu?

Dac-aş vrea chiar să fiu rău, aş mai spune că însuşi faptul că acest proiect a fost ales de către Primărie mă pune pe gînduri. Nu mă puteţi convinge de buna-credinţă a autorităţii; am prea multe exemple care să demonstreze contrariul – şi ultimul este ideea aleasă pentru amenajarea spaţiului de peste drum de Universitate. Primăria a ales un proiect care arată ca o temă pentru acasă la prima ora a cursului de iniţiere în Paint; nu că proiectul e mai nasol decît altele – dar arată ca un cur; sau – mă rog – ca nişte ţepe care se trag tot acolo.

Ajung şi la strategia 2035. Mă bucur că nimeni din cei care se ocupă de strategia asta nu ştie ce vrea; dar e frumos să-ţi dai seama – pe banii mei – că nu eşti în stare de nimic.

Şi mai zic doar atît: fiecare strategie ce priveşte viitorul Bucureştiului trebuie discutată şi înţeleasă. Nu e de ajuns să citezi comunicatele de presă ale autorilor; nu e de ajuns să-i intervievezi punînd întrebări comode. Aşa cum întoarcem pe toate feţele planurile autorităţilor, la fel trebuie să facem şi cu planurile noastre.

15 comments to de ce nu mă omor după proiecte şi strategii

  • Ai pus punctele pe Ü …
    Asta gandeam si eu despre traseul metroului in lucru. de parca la Eroilor la Universitate nu era deja irigarea!
    Simpatic este ca am poze de la o prezentare cu strategia 2035 in care se vede ca slideurile prezentate contineau avertismentul ca reproducerea este interzisa fara acordul autorilor si al beneficiarului – primaria. Pai ce dracu de consultare publica e asta in care nu poti reproduce informatia in dezbatere !??? Macar asta cu metroul ni s-a pus pe masa de-a gata, fara nicio consultare

  • Ceea ce nu înţeleg eu este următorul lucru : dacă orice investiţie este făcută pentru mărirea profitului companiei furnizoare/prestatoare şi mulţumirea complexă a camarilei primăriilor, de ce nu este mulţumit şi un interes public real? Multe componente din PIDU sunt trase din condei ca fiind fezabile, iar bugetele sunt dimensionate corespunzător astfel să includă şi cota impusă de şpagă peste un profit a la Malaxa. Ce relevanţă are o strategie municipală când nu există nici o strategie economică, educaţională, socială etc.?
    Ce poate fi atât de complicat în identificarea măcar a unor măsuri reactive, care să înceapă să vindece rănile majore ale Bucureştilor? Este suficient să citeşti câteva forumuri şi blgoguri şi deja oricine poate completa o listă de servicii urbane şi elemente de infrastructură care au nevoie de îmbunătăţiri.

  • Tare mi-e ca vorbim vorbe, noi toti astia carora ne pasa cat de cat de Bucuresti, pentru ca pana la urma lucrurile in orasul asta tot pe dos sunt facute mereu (si sa iasa shpaga, desigur). Degeaba arunca ei in noi cu planuri pana in 2035, daca de exemplu de 6 luni nu sunt in stare sa termine de renovat pasajul pietonal de la Sf. Gheorghe Nou, si nu numai ca nu sunt in stare, dar acum vad ca mai nou s-au apucat sa scoata si piatra cubica din jurul Lupoaicei, pe care doar ce o pusesera acum 1 an de zile.

    Si in conditiile in care acum, in 2011, nu poti traversa regulamentar strada de la Unirii pana aproape de Coltea din cauza prostiei lor, atunci cum sa indraznim sa “speram” ca in 2035 o sa avem trenuri subterane si autostrazi zburatoare?

  • Te pomeneşti că ăştia ştiu când se mântuie petrolul, şi vor să ne pregătească pentru ce-i mai rău! Deşi, după mintea mea, trotuare mai late decât străzile fără maşini nici că putem construi, Părerea mea!

  • hm, cred ca mai corect ar fi sa spui “strategii romanesti” 🙂 o mare parte care lipseste din aceste planuri este tocmai partea de implementare, neexistand un management… sunt doar lucruri pe hartie, unele dintre ele avand sansa sa fie facute, iar altele nu…e aleatoriu…pe de alta parte probabil ca nu avem nici oameni care sa fie in stare sa realizeze un plan fezabil, caci oameni care sa puna in practica e clar ca nu sunt…Pug-ul din 2000 va sta la baza strategiei 2035 si ar fi interesant de vazut cat s-a realizat din proiectul din 2000, asa ca distractie 🙂

  • Dan

    Unii dintre vecinii mei de bloc s-au dovedit sambata plictisiti de strategii, planuri si vise; au pus mana pe lopeti, greble, drujba si chiar si pe un mic utilaj adus de nu stiu unde si au igienizat cat de cat zona. Gunoaiele au ajuns in saci pe marginea strazii, otzetarii au ajuns pe foc. Macar vreo 6-9 luni “obisnuitii zonei” (aia care se ascundeau intre tufe pentru diverse operatiuni ascunse publicului) vor trebui sa gaseasca alte locatii. Se putea mai bine in lipsa vreunei implicari a autoritatii locale?

  • hm

    se putea; se putea şi o lopată pe spinarea lu dom’ primar 🙂

  • florin

    Daca strategiile si proiectele ar fi rachete,tara noastra,ar fi prima in domeniul cuceririi spatiului cosmic.Asa insa,se cucereste doar spatiul multi-media.Cel mai bun exemplu de aplicare a acestor strategii este viitorul Bvd.Uranus.Lasand deoparte faptul ca numele nu are nici o legatura cu zonele strabatute,ditamai artera(de altfel foarte utila)s-a impiedicat de ciotul numit Hala Matache.Mai ca imi vine sa cred ca ONG-urile,care mor de focul acestei constructii,sunt sponsorizate tocmai de catre cei ce ar trebui sa construiasca bvd-ul si care avand contracte gen Bechtel(construim sau nu,banii vin oricum),sunt mai interesate de stagnarea lucrarilor decat de bunul lor mers.Cand se va finaliza Uranusul,atunci voi avea certitudinea ca,spre exemplu,Cal.Grivitei va avea aceeasi latime de la Chibrit la Cal.Victoriei.Sau cer prea mult?

  • hm

    cu ONG-urile? sînt la fel de reticent.

  • @florin: n-ai inteles nimic din orasul asta

  • @florin: scuza-ma, revin cu o explicatie la ceea ce am zis mai devreme. Aia cu Calea Grivitei e ca si cum te-ai duce la neurochirurg si i-ai spune ca vrei sa-ti lege cortexul la aorta. Ai cu ciotul de la Hala Matache se pare ca n-am cum sa ti-o explic …

  • hm

    Mie-mi ştiţi poziţia vizavi de Hala Matache, aşa că nu intru în polemici 😉

  • @HM: pai cam stiu si asta era si sensul adresarii mele fata de Florin, sper ca nu l-am suparat prea tare. Adica, daca cineva fumeaza n-are niciun sens sa-i tot repeti ca fumatul dauneaza grav sanatatii, el va continua sa fumeze 🙂

  • florin

    @adrian-nu am de ce sa ma supar,doar asta e unul din scopurile acestui site:sa-si spuna fiecare parerea asupra subiectelor propuse.Deci,nu vad de ce ne-am supara pe cei ce au o parere contrara cu a noastra.Am spus despre Hala Matache ca e un ciot,nu pt.ca as vrea sa o vad disparuta din peisaj,ci pt.ca(la tehnica actuala)translatarea sau reconstruirea ei pe un amplasament avantajos atat pt. hala cat si pt. bulevard nu ar trebui sa creeze probleme.Mi-e teama ca hala se va transforma din SUBIECT de discutie,in MOTIV de discutie.

Leave a Reply

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>