despre ce se mănîncă în București - și cu ce se mănîncă Bucureștiul

arhiva

300, 381.

Ca la fiecare dispariție a unei linii cunoscute a transportului public bucureștean, încercăm să-i facem un soi de mică istorie.

Iată, de curînd am pierdut linia de autobuz 300; ea a fost înlocuită cu 381 pe un traseu prelungit, între Berceni și Chibrit.

O linie relativ tînără a Capitalei, 300 s-a înființat pe la sfîrșitul anilor ’70 – habar n-am cînd precis – iar traseul ei a fost mereu de la Chibrit, pe 1 Mai, Ana Ipătescu și Magheru, deservind toate piețele mari: Victoriei, Romană, Universitate și Unirii, și mai apoi pe Magistrală, întorcînd la Șincai. Nu mai țin minte dacă avea regim „rapid” – tot ce se poate; oricum sprijinea bine de tot autobuzul 134, cu care împărțea traseul pîn’la Unirea. E la mintea cocoșului că odată cu inaugurarea magistralei a doua a metroului, linia a fost desființată, laolaltă cu toate traseele centrale de troleu și autobuz.

După Revoluție a fost printre primele linii reînființate – reparații istorice care reuneau cartiere cu centrul: 103, care cobora din Rahova și 313, care scurgea rapid Berceniul. Însă 300 n-a mai ajuns niciodată la Șincai, ci a rămas să-ntoarcă la galeriile Orizont.

Uite că-n zilele noastre poți să mergi din nou cu autobuzul de la Chibrit la Șincai… ba chiar să rămîi în el și să te duci în Berceni.

Să vedem ce-i cu linia 381. E urmașa primei liniii expres din București, care a apărut în vara lui 1991; atunci se foloseau niște autobuze primite de milă din Paris – ce-i drept, o țîră mai confortabile decît cele cu care eram noi obișnuiți. După ani buni de exploatare, Regia noastră de transport și-a călcat pe inimă și-a transformat linia expres în linie obișnuită, și așa a intrat 381 în viața noastră.

Mai mult ce să zicem? Iată o linie gigantică – mai iute de trei sferturi de ceas n-ai cum s-o străbați – care, aparent, nu circulă chiar rău; ba chiar putem spune că pe segmentul pe care funcționa fostul 300 se așteaptă parcă mai puțin în stații.

Cu toate astea, e nemulțumitor că n-am fost în stare niciodată să transformăm vechiul traseu 381 în linie de troleibuz: cît de simplu, ecologic și bine-venit ar fi fost.

listă de articole selecționate despre transportul public – aici • foto: Andrei Pandele (1984)

4 comments to 300, 381.

  • Da, initial avea regim de rapid, se chema R1 daca nu ma insel.
    Daca era de prelungit poate ar fi fost mai eficient sa o prelungeasca pe Calea Victoriei ca sa intoarca la Piata Unirii … Iar din Berceni sa fi fost o alta linie, care sa fi dat roata pe la Izvor, sa se fi intersectat cu mega linia asta 381. Ce frecventa o sa poata avea, ca si asa 300 era sufocat.

  • hm

    R1! Da, ăsta a apărut prin 77, uitasem de el. Parcă era doar între Victoriei și Șincai.

  • Nu, eu mi-l aduc aminte de la Chibrit.

Leave a Reply

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>