despre ce se mănîncă în București - și cu ce se mănîncă Bucureștiul

arhiva

buluceala

întrebările tîmpite nu-mi dau pace. Ce dracu face lumea în oraşul ăsta, de-i aşa aglomerat? Înţeleg să fie aglomerat dimineaţa, dar e aglomerat toată ziua. Şi nu e aşa doar acum; aşa a fost de cînd mă ştiu eu.

Pentru aglomeraţia şi balamucul din Bucureşti e aiurea să înjurăm doar şoferii. Oamenii, cetăţenii sînt de vină. Neseriozitatea, graba (de cîte ori pe zi auzim “sînt în Victoriei – ajung acum în cinci minute la Unirii”) şi neştiinţa de a ne face programul au adus oraşul aici.

Dar să mă iertaţi – e şi multă prostie omenească la mijloc. Să zicem că stai în Militari; se-ntîmplă să ai drum în Pantelimon (azi) şi-n Titan (mîine); şi nu-i ceva urgent. Ai zice că ai putea să faci în aşa fel încît să rezolvi ambele treburi cu un drum; dar n-o faci. De ce n-o faci?

Mă uit la curieri; nu la ăia pe două roţi. Oraşul e plin de dubiţe de DHL. Vin – la firme – cam de şapte ori pe zi! Aduc un plic, peste o oră aduc altul – şi tot aşa. Fireşte, în firmă, donşoara secretară tot o dată pe zi distribuie plicurile alea, deci urgenţa nu a folosit la nimic. Dar avem zeci de maşini care plimbă cîteva plicuri de-a-n pulea.

Nici cu masa de prînz nu mi-e jenă, dar ce să mai zic aici? Că, doar, pofta de-a mînca e sfîntă! Cînd te păleşte, e musai să te sui în maşină şi să te duci 300 de metri, să-ţi iei pateuri! Şi nu ştiu cum s-a potrivit – toate patiseriile, toate şaormeriile sînt puse în staţii de autobuz; aşa că la prînz autobuzul ala are loc să oprească cam pe banda a treia.

Sînt zile în care simt că se circulă mai bine dimineaţa, la ora tradiţională de vîrf, decît înainte de prînz. Pentru că măcar dimineaţa toată lumea zoreşte undeva; dar la prînz toată lumea se opreşte undeva

Acuma, nu-s eu deştept să fi descoperit toate astea. Nu-s nici deştept să am vreo soluţie la toate astea. Ăsta-i Bucureştiul! Şi să-l văz pe ăla care vrea să-l schimbe – să-mi zică cum. Concret, cum. Tare-s curios.

6 comments to buluceala

  • Aici trebuie sa te contrazic, macar oe jumatate. Bucurestiul nu a fost MEREU aglomerat. Tin minte ca prin 98-99 una dintre activitatile mele preferate era ca duminica dimineata (10-11) sa merg in rond la Romana si sa ma uit in jos pe Magheru, spre Universitate, cum nu misca nimic, nici o masina. Azi asa ceva e de neconceput. Nici macar in duminica Pastelui. E o chestie de bun simt sa admiti ca in fiecare an vin in Bucuresti mai multi “imigranti” decit mor bucuresteni. Ca atare populatia orasului, inevitabil, creste. Si nu, nu dau doi bani pe rahatul ala de referendum care ne-a gasit mai putini. Lucrez cu doi ploiesteni, un iesean, un sibian, o tirgovisteana. Toti stau in Bucuresti si toti s-au declarat in referendum la ei acasa, in orasele natale. Si nu sunt ai mei singurii care fac asta.
    Pe de alta parte, ai si tu dreptatea ta, saptamina asta buluceala de pe strazi a fost parca mai accentuata. Sa inteleg ca n-o fi nimeni in comcediu in perioada asta?

  • Dan

    Fata de acum vreo 4-5 ani e totusi mai bine… soferii s-au mai obisnuit cu aglomeratia de pe strazi 😉

  • hm

    Da, cred că vîrful a fost undeva prin 2006-2008.

    Dar, Valentin, începuseră să fie ambuteiaje, dar mai mici.
    Pe Magistrală, pe la 8 dimineaţa se pierdeau şi două semafoare înainte de intrarea în Pasajul Unirii. Sau strada Eminescu, unde şi atunci era blocaj matinal între Polonă şi Dorobanţi. De astea îmi aduc aminte foarte bine.

  • Freesys

    In perioada 1998-2000 incepuse moda masinilor “de la firma” se dezvoltase foarte mult segmentul vanzarilor si odata cu el leasingul auto, cine nu mai tine minte cielo-urile de la pagini aurii sau hyundai-urile de la connex ? Plus ca erau multe avantaje daca aveai cheltuieli auto in contabilitate si era chiar indicat sa achzitionezi cateva masini chiar daca firma nu avea nevoie de ele neaparat.
    Noaptea tin minte ca se circula destul de lejer (inca se mai bagau semafoarele pe intermitent dupa 12)in weekend toti angajatii ieseau la plimbare prin oras cu masina (ce vrei, Bran-Meciu era si el la inceput cu putine pensiuni si preturi pe masura) iar ziua era aglomerat, cam de atunci am inceput cu scurtaturile la greu.
    Iar 2006-2008 chiar a fost perioada de varf, toata lumea avea o masina de la firma si cel putin o masina proprietate personala acasa dar tin minte ca aglomeratia se forma si datorita unor strazi inchise pentru reabilitare (ex.Bdv Marasesti).

  • Dan

    In 2006-2008 am ajuns la limita maxima a orasului, asa cum era atunci. Sunt multe detalii la mijloc insa per total a fost o crestere mult mai mare decat capacitatea orasului de a o “asimila” si decat capacitatea noastra de accepta faptul ca aceasta este noua normalitate… Ulterior s-au mai terminat din santiere, s-a implementat semaforizarea inteligenta, s-a interzis explicit tranzitul prin oras cu vehicule grele; n-as zice ca s-a redus foarte mult activitatea economica. Per total sunt aproape sigur ca in prezent prin oras circula mai multe masini decat in 2008 si pe viitor vor circula din ce in ce mai multe fiindca suntem inca departe de gradul de motorizare din tarile vestice. E pacat ca de transportul public se alege intre timp praful; probabil ca mai devreme de 10 ani va trebui sa luam din nou decizii ceausiste mascate democratic (interdictii de circulatie, vignete urbane etc)… si sa cheltuim sume uriase, ca oras, pentru reinstalari de linii de tramvai pe trasee istorice.

  • Nu sunt deseori de acord cu Dan, dar de data asta are perfecta dreptate. E un mini paradox ce se intimpla in relatia Bucuresti-masini-transport in comun. Pe de o parte e normal ca numarul de masini sa creasca, pentru ca suntem inca departe de ratia de om-masina din vest (si asta in ciuda tuturor disperatilor obsedati ca ajungem omul si masina), pe de alta parte e perfect normal sa se introduca noi masuri de restrictie a traficului pentru ca suntem toti extrem de inghesuiti intr-un spatiu mic (pentru asta tre sa multumim filozofiei de dezvoltare sovietica a oraselor pe verticala in blocuri cu 8-13 etaje) si focusul transportului in oras TREBUIE sa se mute pe transportul in comun.
    Printre altele eu as sustine desfiintarea “autonomiei” RATB si subordonarea acesteia direct primariei generale, precum si trecerea Metrorexului in aceeasi subordine. La ora actuala avem un sistem de transport in comun care actioneaza independent de administratia orasului, si e normal ca acesta sa fie inadecvat pentru nevoile Bucurestiului. Mai ales ca functioneaza in regim de business, in loc sa functioneze ca un serviciu public. Asta se vede cel mai asea in lipsa investitiilor. N-ai sa vezi in vecii vecilor o linie noua de tramvai, pnetru ca e un “cost scufundat”, e o investitie ce nu va fi rentabila niciodata.

Leave a Reply to Dan Cancel reply

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>