despre ce se mănîncă în București - și cu ce se mănîncă Bucureștiul

arhiva

Ultimii 20 de ani in Piata Unirii

Piata Unirii, una dintre cele mai aglomerate zone ale orasului, era pustie acum 20 de ani. Ceausescu distrusese tot.

Singurele cladiri care au supravietuit din ceea ce numim azi Piata Unirii sint Hanul lui Manuc si blocul de pe partea dreapta a intrarii actuale in Strada Bibescu-Voda, a carui fatada a fost renovata si inaltata pentru a se integra in peisaj; iata-l:

(de pe Microsoft Live Maps)

Inainte de construirea centrului civic, prin piata treceau vreo 8 linii de tramvai (7, 8, 12, 13, 14, 15, 23, 30, 32), 7 de troleibuz (73, 74, 76, 82, 83, 94, 95), aproape 20 linii de autobuz (103, 116, 117, 120, 131, 132, 135, 142, 144, 175, 181, 231, 232, 235, 275, 300, 313, 323, 331) si 7 linii de maxi-taxi (502, 511, 514, 515, 516, 517, 520).

In 1989 niciun tramvai nu mai trecea prin Piata Unirii – sau ajungea in apropierea ei, iar cea mai apropiata statie de autobuz era la Parcul Carol, unde intorcea 232.

Linii ca 116, 117 si 323 intorceau la Pieptanari la metrou; dupa o vreme 116 a fost prelungit pina la Sincai. Alte linii de autobuze fusesera demult desfiintate (precum 132, 134, 142, 175, 313) sau scurtate (ca 131, 144, 181, 300, 331). Nici prin pasajul Unirii nu treceau autobuze. Troleibuzele fusesera desfiintate inainte de inaugurarea celei de-a doua magistrale a metroului.

Transportul public in zona si-a revenit cu greu. Prima linie de autobuz care a fost infiintata dupa 90 a fost 385, pe traseul Foisorul de Foc – Universitate – Unirii – Casa Poporului. Tot atunci, pina in partea sudica a pietii s-a readus traseul liniei rapide 313 – ce venea din Berceni, iar din Rahova s-a reinfiintat transportul public, prin linia 103, care dupa repornirea tramvaiului 32 (odata cu construirea actualei bucle de intoarcere) a fost desfiintata. Autobuzul 117 a inceput sa intoarca si el acolo.

In 1991 s-a infiintat prima linie expres – 781 – ce unea Berceniul de Piata Romana, traversind subteran piata si in 1992 s-a infiintat linia 783 inspre Aeroport.

385 si-a modificat traseul, intorcind la Sfinta Vineri si ajungind pina in 13 Septembrie.

In 1994 s-a infiintat linia 104 (Stadion 23 August – Unirii – Izvor), care traversa piata si o unea pentru prima data de Piata Alba Iulia.

Dupa 1997, Piata Unirii a inceput sa fie strabatuta de linia 123 si dupa o vreme liniile 117 si 313 au inceput sa intoarca la Sfinta Vineri; 232 a fost prelungit de la Parcul Carol la actualul capat al tramvaiului 32; s-a infiintat linia 312 si dupa un timp 116 a fost adus de la Timpuri Noi la Sfinta Vineri.

In 2008, s-a readus si troleibuzul in Piata Unirii, odata cu prelungirea istorica a liniei 76.

Acum, in piata ajung trei tramvaie (7, 27, 32), un troleibuz (76) si 10 autobuze (104, 116, 117, 123, 124, , 232, 323, 313, 385, 783 – 381 circula prin pasaj).

Cele doua statii de metrou sint legate si acum doar prin acelasi pasaj de corespondenta sub-dimensionat. Stiati ca inainte de 90, o calatorie cu metroul costa 2 lei – dar daca intrai pe la Unirii costa doar 1 leu? (pentru ca pasajul dintre cele doua statii a fost deschis cu intirzere si trebuia sa urci afara ca sa schimbi metrourile!)

Mai serios despre istoria Pietei Unirii au scris: Art Historia: aici | Rezistenta Urbana: aici si aici.

5 comments to Ultimii 20 de ani in Piata Unirii

  • Salut,
    Interesant cu mijloacele de transport in comun, pe partea asta nu stiu absolut nimic (evolutie, schimbari, etc.).
    In cazul cladirii despre care spui ca a fost “renovata” de la intrarea pe Bibescu-Voda, eu stiam ca este comunista. A fost ridicata in anii ’80, impreuna cu blocurile inconjuratoare. Inaltimea mica era pentru a o “incadra” in frontul de imobile deja existente si de a le “eclipsa”, astfel incat, de la poalele Dealului Patriarhiei, sa se vada doar constructii “noi”.

  • Revin.
    Ai dreptate, am verificat pe Live Maps din toate unghiurile si intr-adevar, se vede acoperisul vechi.
    M-a indus in eroare “placajul” nou, menit a uniformiza imobilul cu cele noi, ceausiste.

  • Banuiesc ca blocul a fost pastrat tocmai pentru ca se incadra in regimul mic de inaltime de care spuneai.

  • Cornel S

    In noaptea asta sunt nesuferit… “repornirea tramvaiului 32 (odata cu construirea actualei bucle de intoarcere)“ nu sta in picioare. Tramvaiul a circulat si anterior buclei, prin folosirea de tramvaie cu doua capete. Bucla a fost construita parca dupa cateva luni.

  • hm

    așa este, desigur, doar că uitasem de treaba asta!

Leave a Reply

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>