despre ce se mănîncă în București - și cu ce se mănîncă Bucureștiul

arhiva

7 maşini vechi – XXIV

Fiindcă avem ce publica, e păcat să n-o facem, nu? Căutînd alte frumuseţi prin orgada unui colecţionar bucureştean, Ando a dat peste un (sau peste o) Caravelle:

Renault Caravelle s-a construit între 1958 şi 1968. Tot timpul am crezut că este versiunea coupe a Renault-ului 10; cînd colo, este a “Dauphine”-ului! Nu m-am dumirit nici acuma care sînt diferenţele între modelele Floride şi Caravelle; cred că, pur şi simplu, Floride a fost iniţial Caravelle – sau aşa ceva…

Iată şi o maşinuţă care a avut succes şi la ruşi, şi la europeni: Lada Niva. S-a lansat în 1977; şi era ceva de capul ei, zic eu.

Am mai văzut, în serialul nostru, încercarea românească de a avea o maşinuţă de teren mai pentru oraş – Aro 10. Repet; mie mi-a plăcut cum arăta; aşa că, dacă tot am două poze acest model – prima de la Ando, şi a doua de la Catherine – mi-am zis să vi le arăt pe amîndouă!

Ştiţi şi voi: cei patru apostoli au fost trei – Luca şi Matei. Aşa şi la maşini; au fost patru maşini legendare (Renault 4, Citroen 2 CV, VW Broască şi Mini) din care… au rămas două: Broasca şi cu Mini.

Austin Mini…. Mini Cooper… noi i-am spus, mai pe vremuri, Mini Morris. În fine! grozavă maşinuţă! S-a lansat în 1959 şi s-a fabricat – credeţi-mă! – pînă în 2000! Englezii ăştia, cînd o nimeresc cu o maşină, păi o nimeresc!!!

Ce drag mi-e de Mini! Primele două poze sînt de la Ando; dar mai am una şi de la Boemul, care a şi publicat-o aici:

E greu să te întorci la maşini obişnuite, după ce te uiţi la aşa ceva. Dar n-ai ce face. Iată şi un alt Renault; n-are nimic legendar în el, dar e o maşină simplă, reuşită şi de încredere: Renault 19. S-a construit din 1988 pînă pe la sfîrşitul anilor ’90. La noi, modelul berlină – numit Chamade – a fost folosit de către Poliţie, înainte de VW-ul Vento.

Încă o maşină englezească acum: un Rover 800. Cam din aceeaşi perioadă cu Renaultul de mai sus. Măricică maşină; mai multe, nu prea ştiu ce să zic despre ea.

La final, un camion; şi nu fitece camion! Un KrAZ, model 255. R.A.T.B. foloseşte camioanele astea – fabricate în Ucraina, la fabrica din Kremenciuk – de ani şi ani de zile. Eu le ştiu de cînd eram mic şi-mi plăceau cauciucurile astea “balonate”. Modelul 255 este urmaşul lui 222, lansat prin ’59. Aş cam putea spune că socialismul s-a construit – la propriu – cu camioanele astea.

KrAZul e un camion cu care să te mîndreşti, care ţine la tăvăleală – şi chiar şi la glume:

  • Why does a KrAZ have a rear windshield wiper? To remove the cars that crash into them.
  • How do you tell if your KrAZ is made by convicts or ordinary workers? The car assembled by convicts has nothing missing. Once it leaves the factory it runs and runs and runs…
  • What happens if you apply rust remover to a KrAZ? The rust remover disappears.

(alte şi alte maşini – aici)

7 comments to 7 maşini vechi – XXIV

  • florin

    Caravela e o frumusete.
    KrAZ-ul arata a camion,indiferent de unghiul din care il privesti.

  • Ando

    @florin:aseară, în Pţa Victoriei, era o imagine aşa de haioasă, adică o măgăoaie KRAZ printre gâgălicile astea moderne:-)
    N-aveam cu ce să fac poză:-(
    Oricum, din ce am mai aflat, mai sunt 4 KRAZ-uri care dimineaţa,pleacă de la baza RATB de la Dristor către punctele fixe, prestabilite, de unde intervin la nevoie.
    Caravela:cred că e una din maşinile deosebite pe care au reuşit-o francezii(şi aici ma gândesc nu numai la Renault) într-o perioadă când scoteau multe urâtanii.Şi acum are o siluetă de invidiat.

    ARO 10:chiar ieri am văzut unul aranjat,întreţinut şi arăta foarte bine.La fel,zic eu, o reuşită dpdv design.

  • hai c-am pus comentariul de mai jos la altă postare, acum l-am mutat 🙂 între timp am identificat strada, Armistiţiului. Dacă are cineva drum pe lumină…

    mai e una căreia vreau să-i fac poză – beleaua e că trec pe lângă ea numai pe întuneric, când vin de la muncă,nici nu-mi pot da seama dacă e M461 sau Gaz69 :))
    e p-o stradă care dă în Calea Ferentari, la vreun kilometru după intersecţia cu Rahovei.

  • hm

    poate eu… dar tot noaptea 🙂

    nu prea cred s-avem noroc de-un GAZ. Sa fie si IMeSeu, da’ să fie dintr-ăla muncit, nu dintr-ăla de paradă…

  • In Piatra Neamt inca circula un GAZ 69 din ’58.

    Daca M-ul e in zona Ferentari, foarte posibil ca e una din masinile lui George Pantelimon, mare pasionat si restaurator. Are, printre altele, cel mai vechi TV in tara, si un ff rar M59.

  • KrAZ-255 (împreună cu “părinţii” săi YaAZ-210 şi KrAZ-214, care a tras afetul de tun la înmormântarea lui Gheorghiu-Dej 🙂 ) face parte dintr-o categorie de remorchere (nu camioane) specifice Războiului Rece, destinate tractării artileriei şi recuperării vehiculelor blindate deteriorate pe front.

    Din aceeaşi categorie mai fac parte Thornycroft Antar (UK), Kaelble KDV22 (Germania), M123 (SUA), Tatra T813 (Cehoslovacia).

    Toate au o construcţie asemănătoare: motoare masive, limitate la 220-300 CP datorită turaţiei mici, cuplu enorm pentru vremea lor, 900-1200 Nm, transmisii cu demultiplicare foarte mare, reductoare, 6×6, cabestan încorporat. Sunt făcute să respecte 3 condiţii de bază: în primul rând foarte fiabile, aproape indestructibile, foarte tolerante faţă de carburantul prost, în al doilea rând au o capacitate foarte bună de remorcare (nu sunt făcute să ducă încărcături mari în interior, distribuţia greutăţii e gândită pentru tractare) şi în al treilea rând au o construcţie simplă, lipsită de artificii moderne.

    Din aceste motive, în epoca lui Euro 4, 5 şi 6 şi a transportului de mărfuri pe autostradă şi DN sunt dinozauri, anacronisme, piese de muzeu. De asta RATB mai are doar 4 şi se folosesc la o singură misiune, recuperarea de autobuze şi camioane defecte. Pur şi simplu nu sunt bune decât de asta şi de nimic altceva.

    ~Nautilus

  • hm

    de aia si iubesc camioanele astea 🙂

Leave a Reply to florin Cancel reply

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>