despre ce se mănîncă în București - și cu ce se mănîncă Bucureștiul

arhiva

Nu amestecaţi merele cu perele.

Citesc că pasajul pietonal care s-ar putea construi în Piaţa Romană e inutil; o tîmpenie; bani aruncaţi pe geam-afară.

Să traversezi în siguranţă e, deci, o tîmpenie – şi asta în viziunea celor care chipurile ţin la pieton.

Că, cică, dacă faci pasaj aici, încurajezi traficul. O fi; dar ajuţi şi pietonul, săracul, să ajungă în viaţă pe trotuarul de vizavi.

Citesc că prin construirea pasajului ăsta Primăria se cacă pe voinţa a 83 la sută din bucureşteni – bucureşteni care vor, pe-acolo, zona pietonală.

Nu mi-e clar cum s-au numărat bucureştenii ăştia. Pesemne, dacă mi-aş lua un caiet cu mine şi-aş iscodi cetăţenii dimineaţa: “nu-i aşa că vreţi să fie bine, şi să nu fie rău? – aş scoate şi eu un nooj’ la sută, lejer…

Dar vă zic altceva. Ia întrebaţi omul, cetăţeanul; şi întrebaţi-l voi – oengişti, societari civili:

– Cetăţene, vrei să te plimbi prin oraş în linişte? – Da, o să răspundă cetăţeanul.

– Cetăţene, vrei să dea peste tine orice idiot care merge cu bicicleta prin spaţiul tău pietonal? – Nu, o să răspundă cetăţeanul.

Aha! Lupta împotriva traficului auto e un lucru bun. Încurajarea transportului public e un lucru bun.

Dar mitocănia biciclistului care intră peste pieton este mitocănie – punct.

————————–

Fiţi cetăţeni buni prin felul în care mergeţi pe bicicletă, nu doar pentru că v-aţi suit pe bicicletă.

27 comments to Nu amestecaţi merele cu perele.

  • florin

    Eu sigur nu fac parte din cei 83%(?).Daca cel care crede ca pasajul pietonal e o prostie sa mearga la Piata Scanteii(fosta Presei LIBERE)si sa vada ce simplu se traverseaza dinspre si spre Herastrau de la cap tramvai 41+ceva autobuze sau dinspre cei doi gemeni(pe care sper sa apuc sa-i vad pusi jos),prin actualul pasaj si ce de cacao e traversarea spre cladirea SCATEII.

  • hm

    … dar să desfiinţăm şi Pasajul Universităţii, dom’le.
    Că oricum nu poţi merge cu bicicleta pe scări.

  • florin

    Lasa ca au desfiintat frumuste de spatiu din zona statuilor ca sa-l transforme in teren pentru balci.Si cand te gandesti ca zona respectiva scapase atatea decenii de tot felul de sistematizanti ai capitalei.

  • hm

    păi e pietonal? … este.

  • Cred ca oamenii au ramas setati pe varianta initiala care prevedea subtraversare RUTIERA prin piata. Nu cred ca s-au mai uitat peste acest proiect, l-au vazut tot pe Alecu Beldiman semnatar si au zis ca e tot aia. Nu stiu exact in ce constau modificarile de suprafata in piata in afara de plasarea gurilor de acces si a pomilor. Solutia de trafic pare neschimbata asa ca nu vad imbunatatirea din punctul asta de vedere. Intrebarea de sondaj cu “unde vreti pietonale” e stupida daca este pusa asa de una singura. La fel de stupida cu intrebarea standard “aveti incredere in …?”
    In plus, informarea venita dinspre “jurnalisti” este o gluma proasta la noi. Nu stiu daca ai citit ce am scris in ultima mea postare (bag seama ca nu ma mai vizitezi deloc daramite sa mai comentezi la mine) dar cam asta remarc. Si mai urmeaza sa scriu ceva legat de asta, dar deja e alta poveste.
    Prin urmare cred ca suparatii nu s-au informat si n-au fost informati cum trebuie dar au simtit nevoia sa dea verdicte.

  • Ai perfecta dreptate, insa nu ai dus discutia pana la capat … Sunt multi biciclisti idioti care daca se vad pe pista pentru biciclete considera ca au drept de viata si de moarte asupra celor care le incalca “teritoriul”, fara sa se gandeasca la faptul ca niste idioti si mai mari au trasat pistele-alea fara cap si fara coada, fara a lua in calcul spatiul necesar traficului pietonal, elementele de mobilier stradal, stalpii de iluminat si altele de acest gen.
    Vina este in egala masura si a autoritatilor care le-au dat la dispozitie aceste piste nefunctionale.

  • hm

    Taraboste, de asta nu mai zic nimic. dar eu cer bun-simt.

  • hm

    off, Adrian, chiar crezi ca nu citesc? Stii ca eu comentez din an in Paste.
    Si pe mine m-a mirat si dezamagit articolu de la care pornise totul.
    Si ma mai dezamageste ceva. Stim bine ce si cum e Oprescu. Dar opozantii lui devin tot mai caricaturali, ceea ce panglicarului ii convine.
    O sa scriu si eu ceva.

  • Faci tu cum faci şi tot pe biciclişti arunci vina (mă mir că nu e şi vina lui Nicuşor Dan)… deşi e dovedit ştiinţific că pietonii provoacă cele mai multe accidente. Nu bicicliştii, nu şoferii începători… ci PIETONII. Ei traversează când au chef şi pe unde au chef, ei merg pe pistele de biciclete ca la promenadă (nu contest că pistele au fost puse aiurea, dar la un trotuar lat de 7 – 8 m şi liber, pietonii respectivi chiar merită o roată în partea dorsală), ei aşteaptă autobuzul stând pe banda I şi tot ei se aruncă la Moghioroş şi la Crângaşi în faţa tramvaiului ca să ajungă la piaţă cu 15 secunde mai devreme.

  • hm

    pai si de asta trebuie sa avem grija de pietoni, ca sunt zapaciti. Mie mi-a fost rusine de cand ma stiu sa merg cu bicla pe trotuar.
    Dar aud numai de “drepturi” in sus si in jos. Pe multe canale media, biciclistii se vad ca civilizati, destepti, reaponsabili. Sa ii vedem in realitate la fel.

  • Mulţi dintre cei care merg cu bicicleta nu dau doi bani pe acele canale media… acolo sunt câteva grupuri de oameni şi cam atât. Am fost şi eu la câteva mase critice şi alte evenimente de gen’… pline de înjurături, claxoane, zgomot şi o groază de biciclişti de week-end (da’ musai cu bicle de 1000 de euro, eu cu un DHS probabil eram privit ca sărăntocul plutonului) care habar nu au cum se circulă pe drumurile publice. E păcat că la asemenea manifestări apar doar cei din ultima propoziţie… că cei care îşi fac treaba zi de zi cu bicicleta şi circulă decent nu se duc la aşa ceva, îşi văd în continuare de pedalatul lor. Pe trotuar o mai scurtez şi eu din când în când, când nu am loc de maşini… dacă nu e pistă de biciclete merg la bunul simţ, cu viteza pietonilor. Dacă e pistă… să se dea la o parte, că au loc, mai ales când e trotuarul lat de 5 m în dreapta pistei, da’ ei tot pe pistă merg (gen Drumul Taberei înainte să-l fute – scuzaţi expresia – ăia cu metroul). Măcar de-ar fi vorba de copii sau de persoane în vârstă, dar când vezi oameni în toată firea că merg pe pistă, parcă îţi vine să-ţi dotezi bicla cu plug şi să intri în ei.
    Cu ocazia asta mi s-a făcut poftă de ieşit cu bicicleta… implict de tăiat 10 – 15 minute din drumul spre serviciu şi vreo 10 din cel retur (că, deh, la întoarcere e şi de urcat). Deja m-am săturat de vatmanii de pe 47 care zilnic fură minim 3 curse între 17 şi 18, de aglomeraţia din 41 şi de nesimţirea celor de la Metrorex (normal, la 4000 RON pe lună salariu îţi permiţi să închizi uşile în nasul călătorilor… şi apoi următorul tren să vină după 10 minute, chiar dacă e 8 fără 10 dimineaţa, dă-i încolo de fraieri, să-şi ia maşină dacă vor transport civilizat).

  • Ando

    @adrian: nu ştiu dacă te încălzeşte cu ceva, dar să ştii că am citit şi eu articolul scris de tine ca reacţie la materialul Catiuşei de pe HotNews.Din păcate, ai dreptate: ca să obţii o informaţie, cât de cât corectă, trebuie să citeşti în mai multe locuri şi nu întotdeauna ai timpul necesar.
    Ar trebui, dar nu mă mai surprinde faptul că jurnalistii refuză să pună cap la cap informaţiile şi punctele de vedere ale tutoror părţilor implicate (mai ales cum e cazul respectiv, în care avea
    la îndemână o sursă direct implicată în respectivul studiu).

    Sunt ”fan” declarat al pasajelor pietonale subterane !

  • hm

    Grupurile alea m-au omorît cu marşurile lor. La ultimul, era oraşul gol şi la fiecare intersecţie se opreau şi-şi băgau în Poliţie, în Oprescu, în toată lumea. Era o sîmbătă liniştită şi am văzut biciclişti rupîndu-se la un moment dat din grosul plutonului şi plecînd, aşa de tare se scanda şi se înjura.
    În fine! Mie mi-e ciudă, ştii. Eu am apucat alte vremuri, pînă la 14 ani nu am avut voie cu bicicleta pe şosea sau pe străzile mari. Şi apoi am prins DN-urile libere, pe care puteai merge cu drag, fără să te împingă în şant camionagii.
    Erau mai multe accidente în care erau implicaţi bicicliştii, dar e drept că erau mulţi pe şosele, mergeau şi cam beţi, erau şi cam neatenţi.

    Şi eu am la fel, de urcat la întoarcere 😉
    Încă nu am deschis oficial sezonul de mers cu bicla la serviciu, deocamdată mă dau mult mai des ca înainte cu tramvaiul 1. Faţă de anul trecut, pare că traseul e mai “rodat” – nu ştiu cum să spun. Parcă scot cu vreo 5 minute mai puţin. Aşa mi se pare.

  • Protestul impotriva construirii acestui pasaj e chiar nesimtire. Cum spunea si Adrian, la inceput am crezut ca vor sa faca un pasaj rutier si ma gandeam ce si unde vor distruge pentru rampele de ieshire, da’ pe urma cand am aflat despre ce e vorba am zis “aleluia!”. Ca pieton cred ca itzi ia 10 minute pe ceas sa traversezi din zona Bd. Dacia cum vii dinspre Victoriei-Muzeul Literaturii pana in zona care duce spre Pizza Hut si Hotel Dorobanti, asta nu e normal.

    Cat despre biciclisti, mi-ai trezit nostalgiile cand ai pomenit de “DN-urile libere”, desi sincer cred ca si atunci am cauzat nu putzine fire albe soferilor de basculante care treceau pe langa Pegasul meu verde cu şa lunga. Si cu toate astea cand am incercat nu demult sa-i explic unei colege de munca proaspt convertite la “biciclism” ca a marge pe trotuar cu bicicleta printre pietoni este nesimtzire m-a facut un “hater” retrograd care nu intelege lucrurile cu adevarat importante in viatza 🙂

  • hm

    da’ ia sa vezi cat dureaza sa traversezi Piata Victoriei! si pe ploaie! si e si un vant in piata asta…

    Am ajuns si eu biciclist retrograd…

  • Filip

    Dacă aş face pasaj în Romană, l-aş face în primul rând ca o ieşire de metrou în curtea ASE-ului. Ceva similar există la Piaţa Sudului, unde o ieşire de metrou intră în Sun Plaza. Pe urmă aş optimiza staţiile de autobuz şi în funcţie de destinaţia reală a celor mai mulţi călători, adică tot ASE.

    Dacă înţeleg bine, se doreşte transformarea Pieţei Romane după modelul Pieţei Universităţii: pe deasupra maşini şi garduri anti-pietoni, pe dedesubt pietoni.
    Cred ar fi câteva aspecte de analizat: a) costurile, b) timpul economisit în trafic de pietoni şi maşini, c) siguranţa şi d) „spiritul” zonei.
    (a) Costurile le ştim, dar să mai punem 50% de siguranţă.
    (b) Există undeva estimări ale proiectantului/primăriei privind economia de timp/benzină?
    (c) Pentru accidente putem începe cu datele poliţiei: http://www.gandul.info/news/harta-celor-mai-periculoase-40-de-intersectii-din-bucuresti-care-este-punctul-negru-unde-soferii-au-avut-cele-mai-multe-accidente-9875057 dar ar fi utile mai multe detalii. Cred că sunt 2 efecte care se pot compensa: mai puţini pietoni pe şosea, dar viteză mai mare. Depinde şi de măsurile luate în fiecare situaţie, care pot fi mai ieftine decât pasajul, de exemplu.
    (d)Pentru „spiritul” zonei, ideea ar fi să trecem de la o zonă comercial/studenţească la o autostradă de tranzit. Probabil că zona ar intra în declin din cauza lipsei traficului pietonal, iar activitatea se va muta altundeva, cu creşteri aferente de trafic în alte părţi. Posibil chiar ca aglomeraţia doar să se mute mai sus sau mai jos.

    Acuma mai trebuie doar să punem cifre şi gata, vom putea alege în cunoştinţă de cauză, cu sau fără bicicletă 😉

  • hm

    costurile, după cum ştim, nu contează – ne permitem. Fără număr!
    estimări cred că sînt, dar nu ştiu cît or fi de importante, fiindcă nu cred că în Romană maşinile chiar din cauza traversării pietonilor stau. Pîn-la urmă, e o interescţie auto aglomerată. Aşa că văd pasajul ca pe un ajutor doar pentru pietoni.

    PIDU zicea că oricum Magheru se va îngusta ca arteră auto…
    Pasajul ăsta, dacă nu leagă metroul de ASE, e cam fleoşc.

    Despre specific, nu m-amestec, nu mă bag.

  • @Dr2005: Cum ar fi zis bătrânul Sherlock Holmes, când biciclistul (sau biciclizda, după caz) are ţoaclă care costă cât 10 DHSuri, ţipă cât 10 pensionari puşi la un loc în faţa tabelului de la întreţinere, merge mai prost decât 10 cocalari călare unul peste altul într-un BMW şi e mai porcos la gură decât 10 ţigani pieţari… personajul în cauză a învăţat arta mersului pe bicicletă de-abia la maturitate.

    Dovezile se găsesc în cele 2 cloace infecte ale netului în limba română, forumul de la Softpedia şi cel de la Hotnews 😀

    ~Nautilus

  • Albena

    Problema nu e faptul ca cineva vrea un pasaj, acel pasaj te va apara pe tine de masinile care gonesc pe strada, deci tu ca pieton castigi, masina castiga, toata lumea e fericita.
    Intelegerea gresita vine din faptul ca tu alegi sa te aperi de masini, in loc sa-ti reclami dreptul de a trai in oras, de a te bucura de o plimbare. Nu e mereu vorba despre eficienta (cum ajung cu masina cat mai repede din Nord in Sud), mai e vorba si de a te bucura de viata in oras.

    Vrei sa ajungem o natie de cartite? Vrei sa nu mai vezi lumina soarelui? Vrei sa predai masinilor chiar totul numai ca sa te lase in pace sa ajungi la job-ul tau trist? Poti oare sa-ti imaginezi cum ar arata Bucurestiul ingropat in strazi, autostrazi, parcari?

    Exista un nene simpatic, care a scris o carte si mai simpatica, ti-o recomand:
    http://totb.ro/jan-gehl-planificarea-umanista-inseamna-recucerirea-oraselor-de-catre-oameni/

    Exista paralele in Fahrenheit 451, un viitor in care soselele au 10 benzi si accidentele sunt la ordinea zilei.
    Desigur, e literatura SF, e dusa la absurd. Dar iti arata in mod corect ca daca predai treptat cate un metru si inca unul masinilor ele o sa ajunga sa nu-ti mai dea voie sa traversezi strada. Si intre timp sa te faca sa uiti ca strada nu e a masinilor, e si a ta fie ca alegi sa mergi sau sa pedalezi.
    Si a urmasilor urmasilor tai… blah blah… you get the point!

  • hm

    “lumina soarelui”, “job trist”, “strada e a pietonilor”

    Hai să revenim pe pămînt – pe dedesubt şi pe deasupra, cînd e cazul.
    Simpatic-nesimpatic, oraşele înseamnă oameni şi ceea ce fac oamenii. Şi oamenii merg şi pe jos, merg şi cu maşina, naiba să-i ia de oameni, că nu fac ce zice cartea că trebuie să facă!

    Şi mie îmi place să mă plimb, dar uneori trebuie să mă grăbesc. Uneori, cînd plouă, e frig şi mă încovoaie vîntul, aş vrea să nu stau la trei semafoare ca să trec o piaţă dintr-asta. Şi uneori îmi place să mă plimb şi cu maşina. Şi alteori trebuie să fug cu maşina. Şi cu bicicleta mi-e drag să merg, dar nu înseamnă că trebuie să calc pietonii drăgălaşi pe picioare pe trotuar.

    Şi mai zic ceva. Îmi place să am de ales. Nu-mi place să mi se impună. Mi s-au impus prea multe în trecut. Dacă azi vreau să merg cu tramvaiul, merg. Mîine vreau cu maşina – hai cu maşina. Îmi place civilizaţia, dar cred că presupune şi şansa de a avea opţiuni.

  • hm

    se deschide sezonul de vanatoare 🙂

  • Mutatul pietonilor în subteran nu modifică secvenţa de semaforizare, care este gândită exclusiv pentru autovehicule. Pietonii profitau doar de timpii cu stop pe fluxurile de trafic, care vor exista atât timp cât toate fluxurile vor trece prin intersecţie la acelaşi nivel.

    Ţinând cont de mizeria de deasupra staţiei de metrou de la Romană şi de experienţa noii versiuni a pasajului de la Universitate, mă declar sceptic cu privire la calitatea serviciilor din viitorul pasaj pietonal.

    Bun, traversăm piaţa prin subteran, dar prin ce fel de mediu urban? Cât de prietenos şi atractiv va fi acest mediu? Va fi doar un spaţiu de trecere din punctul A în punctul B sau este timpul să ne dorim ceva mai mult?

  • hm

    eu poate mi-aş dori să facă şi o piscină în pasaj, dar cred că nu te gîndeai la asta.

  • Dacă nu va avea lifturi degeaba se va face pasajul, ne vom trezi ca la Obor cu toate pensionarele sărind printre maşini cu plasele (luate) de la Piaţa Amzei.

  • Filip

    Piscină va fi cu siguranţă, că doar nu suntem în Sahara 😉
    Cu mutarea pietonilor în subteran probabil că nu facem mare brânză pentru traficul de zi, dar vor merge liniuţele mai bine noaptea.

  • hm

    la ultimul aspect (important din viaţa nocturnă a oraşului) nu m-am gîndit!
    Şi-aşa se buşesc de copaci odată la două-trei săptămîni viteziştii pe Ana Ipătescu…

Leave a Reply to hm Cancel reply

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>