Iată c-am ajuns la al treizecilea episod, pe care-l începem cu un autobuz vechi, vechi – un ZIS.
Este sovietic – un model fabricat după Război, folosit de Intreprinderea noastra de transport în anii ’40-’50. O parte din aceste ZIS-uri au fost transformate în troleibuze şi au circulat începînd cu 1949 pe linia 81, prima noastră linie de troleu, care unea zona Scînteii (Hipodromul, încă atunci) de Piaţa Victoriei.
Cînd au făcut autobuzele ZIS 154 şi 155, ruşii au luat exemplu, fireşte, de la americani – originalul e un GM.
Acest exemplar a zăcut multă vreme în curtea Muzeului Tehnic; înainte de asta a fost folosit de Radio-Televiziunea Română. Acum este în păstrarea Electrica. Poate mai are o şansă să fie refăcut. Poate.
Pozele le-am primit de la Adrian, căruia-i mulţumim din nou!
Episodul de azi este doar cu maşini mari – autobuze, dube, dubiţe; vanuri, cum se zice astăzi. Aşa că o să vedem destule americane, pentru că de-acolo au pornit vanurile.
Avem două vanuri tipice pentru Statele Unite – un Chevy şi un Econoline; Ando le-a găsit.
Chevrolet Van a apărut prin anii ’60. Vedem un van din generaţia a treia, care s-a produs prin anii ‘70 şi ‘80. Ford s-a apucat de seria Econoline la începutul anilor ‘60. A treia generaţie – din care vedem dubiţa de mai jos – s-a produs prin anii ’80.
Prin anii ’80, americanii au început şi ei să fie preocupaţi de mărimea maşinilor, aşa că au scos şi vanuri mai mici; ele au căpătat fel de fel de acronime care ne-au intrat în conştiinţă – cum ar fi MPV.
Iată un Chrysler Voyager, minivan fabricat începînd cu sfîrşitul anilor ’80. Generaţia a doua a apărut în anii ’90 – asta vedem noi, pozat de Ando:
Fiindcă maşinile de genul ăsta au fost bine primite, şi japonezii şi-au adaptat producţia destinată pieţei americane – iată o Toyota Previa, lansată în 1990. Eu am găsit-o:
Hai să luăm o pauză – şi să vedem şi o dubă românească neaoşă, un teveu. Modelul TV-12 a apărut în anii ’70, dar uzina Tudor Vladimirescu (Autobuzul, Rocar) a fabricat dube şi înainte de asta. TV-urile au fost folosite îndelung în industria şi comerţul nostru socialist. Mergeau la aprovizionare, la transportul de persoane – mergeau la orice. Cele costruite pentru Armată aveau, mai toate, tracţiune 4×4 şi au fost cele care au rezistat cel mai bine în timp; pentru că au fost şi îngrijite, şi folosite mai cu zgîrcenie. Cîteva au ajuns pe mîna colecţionarilor – ca acest exemplar de TV-12 pe care Ando l-a pozat pe toate părţile.
Alte dube mai ghinioniste au rămas pe inventarul cine ştie cărei instituţii – şi stau şi ruginesc – ca acest TV-35 – un model mai lung, apărut în anii ‘80 – de transport persoane pe care-l ghicim într-o curte:
Prima gură de aer proaspăt în transportul nostru public, după Revoluţie, a fost apariţia microbuzelor IVECO Daily. Au venit în Bucureşti prin 1991 şi au rulat pe liniile de maxi-taxi mai bine de 15 ani, ajungînd într-o stare jalnică de funcţionare. Dar au cărat sute şi mii de oameni…
Să mai vorbim niţel de transportul public de persoane – iată un autobuz Volvo B10M folosit pe traseele din jurul Bucureştiului; o rată, deci. Un autobuz modest, fiabil, bun – habar n-am de cînd am început să folosim acest model, dar de pozat, l-am pozat.
Avem şi o poveste mai tristă, aceea a constructorului britanic de dube şi camionete aparţinînd grupului Leyland, Freight Rover. Prin anii ’80, compania s-a unit cu DAF; după o vreme a ajuns să se numească LDV – de la Leyland DAF Vans – calitate în care, a dus-o pînă prin 2000-şi-ceva, cînd a sfîrşit după ce a fost cumpărată de GAZ; da, de ruşi. Dubele lor n-au fost niciodată arătoase, dar probabil c-au ţinut la tăvăleală:
La final, o poză din colecţia noastră de dubluri. Ştiţi rulota aceea americană pe care-am văzut-o mai demult? Ei bine, un prieten (acelaşi care ne-a pozat şi JBA-ul din Braşov şi căruia-i mulţumim din nou) a văzut rulota nu la munte, ci la mare – mai precis pe plajă-n Vamă.
(lista completă a episoadelor şi a maşinilor publicate – aici)
unde a fost fotograifat TV-35, din curte? multumesc 😀
Era la Muzeul Antipa,acum nu mai e,a fost luat
Senzational e ZIS-ul ;mamă, şi ce târcoale am mai dat, anul trecut, muzeului tehnic ; m-am uitat eu şi în curte la Electrica dar
era pus bine …la păstrare.
Excelent, Adrian ! Frumos cadou pentru serialul nostru!
Imaginile cu autobuzul ZIS mi-au adus aminte ca, in parcul Progresul (actualmente BNR), a zacut, pana prin anii ’90, un autocar Mercedes O6600 H – http://www.mbzponton.org/valueadded/other/mbzbuses.htm . Eram fascinati de faptul ca, pe langa cele doua faruri principale, avea unul, mai mic, chiar pe centrul botului. Arata ca o locomotiva… Ce s-o fi ales de el nu mai stiu caci, odata cu preluarea stadionului de catre BNR, a fost restricitonata si intrarea in parc.
Am gasit si un filmulet cu Mertanu’, e al doile din serie: http://www.youtube.com/watch?v=A5Fo1RZ9VBs Imi mai aduc aminte ca, ala din Progresu’, avea si aer conditionat, dovada fiind o serie de tevi amplasate, la exterior, pe plafon.
cat de frumoase erau autocarele Mercedes…
TV-ul 35 e in curte la Antipa, la gardul cu Muzeul Taranului,se vede din Mihalache
Serban : ai dreptate cu autobuzul de la Progresul. Şi Rapidul avea un autocar “străinez”, dar nu mai ştiu ce marcă!?
Pe de altă parte, îmi aduc aminte de Chausson-urile de pe ONT. Cum le mai admiram geamurile verzui!
http://forum.transira.ro/files/chausson_hotel_rex_714.jpg
http://foto.agerpres.ro/index.php?i=604509
Ma bucur ca ti-au placut pozele cu relicva sovietica. Acum imi pare rau ca am vrut cu orice chip sa fac fotografiile fara blitz. Ieseau la fel de prost ca prima dar ar fi fost ceva mai clare la detalii. Am facut niste decupaje de detaliu si am adaugat si usile alea rablagite de la mijloc: http://pozedecat.wordpress.com/2013/04/14/usile-de-duminica-iii/
da, usile cred ca o sa ii placa usierului.
Ando – Daaa, Chausson-urile, ce curbe frumoase aveau! Si parca schema cromatica era bleumarin cu gri, peste care straluceau oramentele cromate.
Foarte tare cocarda tricolora de pe teveu!Romaneasca nu e in nici un caz!
Bleumarin cu gri,geamuri laterale rosietice si verzi deasupra scaunelor exterioare.
fir-ar, de Şosoane nu-mi aduc aminte, sa ma tai.
ZiS-ul e de model 155, rusii le-au derivat din ZiS 154, ce la randul lor erau copiate de pe un model GM. Partea interesanta la ZiS 154, este faptul ca avea transmisie electrica(ca la locomotiva disel-electrica), deci americanii in anii 30 au facut autobuze “hibride” :)). Iar autobuzul pozat(155) era o versiune “modernizata” pentru conditiile sovietice, ce i-au facut exploatatrea mai facila. 155 fata de 154 se deosebea prin:
a)lungimea mai mica (adaptata dupa sasiul unui camion ZiS)
b)lipsa transmisei electrice
c)usa din fata era trecuta dupa rotile din fata
d)Motorul era instalat in fata
superb episod!
azi dau pe mail Renaultul, am mai trecut prin militari.
Si Saviem-urile second hand aduse dupa revolutie :
http://tramclub.org/viewtopic.php?t=1543
Volvo-ul ăla de la Filaret (Volvo Merkavim, made in Israel) numai rată nu a fost… a venit prin 2002, când Filaret şi-a schimbat parcul. Câţiva ani au făcut de toate cu ele (inclusiv curse internaţionale), dar prin 2005 au sosit Volvo Merkavim B-12 Meteor şi Apollo. Cele din urmă încă mai circulă, în schimb dintre B-10-uri, puţine au mai apucat să fie înmatriculate definitiv după ce s-a plătit leasingul. Acum nu ştiu dacă mai circulă vreunul.
În locul unde e ,,expus” au mai fost expuse autobuze pe care Autotrans Călători Filaret vroia să le vândă… prin 2006, ultimul (probabil) Roman 111 a stat câteva luni acolo, până şi-a găsit client.
Saviemul din service-ul de la Politehnica e si acum acolo – il vad cand trec cu tramvaiul 1
Care era utilitatea mastilor de pe faruri? La TV ma refer, am vazut la mai multe masini destinate uzului militar si nu inteleg, ca daca le inchizi iti mai lasa o dunga de lumina.
mi s-a zis ca lumina aia care iesea prin fanta de la faruri era vazuta mai greu in conditii de camuflaj – de catre inamic.
Dar eram copil atunci, credeam si in Pistruiatul…
În al Doilea Război Mondial chiar se dăduse ordin să se acopere farurile tuturor vehiculelor (inclusiv a celor civile), ca să nu le vadă inamicul. Desigur, în epoca GPS-ului şi a rachetelor cu rază lungă de acţiune, nu cred că mai e necesară această formă de ,,camuflaj”.
Măştile de far produc o rază luminoasă îngustă îndreptată înainte şi o difuzie a luminii îndreptată spre sol.
Astfel, şoferul vede, dar privind vehiculul de sus (elicopter de recunoaştere, fotografie aeriană făcută de un avion de recunoaştere) se vede foarte puţină lumină sau deloc. Deci o coloană militară care văzută de sus ar arăta ca o bandă de lumină lungă de sute de metri prin suprapunerea fasciculelor de la zeci de faruri, cu ajutorul măştilor e doar o umbră mişcătoare greu de identificat.
~Nautilus
Banuies ca astia care au folosit lumina pe post de camuflaj au pierdut razboiul.
Inimaginea 8 de aici:
http://urbanismul.blogspot.ro/2013/04/bucurestii-vechi-de-pe-ebay.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed:+Urbanismul+(urbanismul)
se vede un autobuz ZIS pe bulevardul Magheru
E un ZIS 154, unul dintre care posibil mai tarziu circula pe kiseleff ca troleu
salut, unde as gasi parcata autorulota americana stie cineva, as fi interesat de achizitionarea ei, 0755335028
Cand e in Bucuresti e parcata pe Calea Floreasca, undeva intre Urgenta si Piata Floreasca.
Mai multe nu stim nici noi. Sper sa fie de ajutor.
autorulota americana , stie cineva unde o gasesc ?
sunt interesat in eventualitatea vanzarii 0755335028 mersi mult
@adrian in Olanda gasesti sigur acelasi model la vanzare.
VOLVO B10M a fost adus la FILARET in 2001 pana in 2007-2008.
[…] trebuie menționat că ZIS-ul este o copie rusească după originalul american GM. Conform simplybucharest.ro, se pare că acest exemplar a fost folosit de Radio-Televiziunea Română, iar apoi a stat multă […]