Pentru ca toate strazile pavate cu piatra cubica vor fi asfaltate, pina la urma, chiar daca asta-nseamna pierderea incarcaturii istorice. Iata ca si-n Cotroceni, strada Louis Pasteur a fost asfaltata recent (si-n continuare nu-i inteleg sensul unic dinspre Dr. Staicovici si Dr. Lister).
Are vreun rost sa reabilitezi strazile cu piatra cubica, daca o faci prost? S-a incercat in 1994 cu Constantin Prezan – traficul a fost inchis mai bine de jumatate de an si piatra cubica asezata din nou a rezistat cam doi-trei ani pina sa faca primele valuri; in momentul de fata se circula groaznic de prost intre Arcul de Triumf si Televiziune (ca si pe Aviatorilor, ultimele zone aglomerate unde-a ramas piatra cubica).
Cu toate asta, daca vrei, poti; incercarea de a reabilita piatra cubica pe strada A.D. Xenopol (intre Icoanei si Dionisie Lupu) a fost de succes; poti circula chiar foarte bine pe-acolo – e drept, nici traficul nu e intens!
O incercare esuata a fost insa aceea de a pava cu pavele betonate strazile cu un trafic redus; din pacate nimeni nu respecta restrictiile de gabarit (si trecerea unei masini de gunoi e de-ajuns!) asa ca pavelele s-au valurit imediat; in plus, betonul din care-au fost facute e suficient de prost ca sa se macine – iata cazul strazii Boteanu, din pacate:
Piatra cubica s-a mai folosit odiniara la pavarea statiilor de autobuz si troleibuz; chiar si-n ultimii ani, la Universitate, de exemplu – dar despre asta… mai vorbim.
Nu sunt de acord cu asfaltarea strazilor laturalnice, necirculate. In orice capitala europeana care se respecta, ai strazi pavate cu piatra cubica. In asa-zsele zone reabilitate sau pietonale, s-au preferat pavelele ieftine.
Ai fost la Paris? Traficul si acolo e intens pe anumite bulevarde, pavate cu piatra cubica 😀
Depinde doar ce metoda folosesti pentru a alinia piatra si a o sustine sa nu se afunde cand este calcata de vehicule mai grele.
Mai mult de jumatate de an am mers zilnic pe A.D. Xenopol si in fiecare zi ma minunam cat de bine a putut fi reparata. S-a creat oricum in constiinta publica faptul ca strada pavata cu piatra cubica e o porcarie si parca te astepti sa te zgaltai.
A.D. Xenopol e un exemplu ca daca se vrea, se poate.
Ani de zile am asteptat sa-mi fie asfaltata strada de piatra cubica (Calea Vitan), in ciuda esteticului problemele pe care le implica sunt uriase, praf , zgomot, derapaje (dauna totala in 2000 la autoturismul parcat regulamentar in fata blocului),costuri de intretinere si reparatii uriase etc. Aviatorilor am inteles ca a devenit monument istoric si o sa ramana tot cu piatra cubica intrand in reabilitare totala in vara. Nu am inteles de ce piatra cubica de pe Bulevardele Unirii /Libertatii a fost schimbata, mentionez ca de la firma ce s-a ocupat de asfaltare am cumparat 2 basculante din piatra cubica respectiva aflate intr-o stare excelenta.