despre ce se mănîncă în București - și cu ce se mănîncă Bucureștiul

arhiva

Ţara lui Panda

scris de Ando

Deja, după prima zi “de Italie”, eram copleşit de numărul mare de “Panda” văzut. Şi, atenţie, majoritatea din categoria modelelor mai vechi!

Mi-am zis, atunci, că de vină e zona Toscanei, unde oamenii sunt nevoiţi să parcurgă pentru treburile zilnice, numeroasele şi îngustele şoseluţe care brăzdează  dealurile şi văile.

Vizitând apoi diverse oraşe, orăşele etc., mi-am dat seama că Panda este prezent peste tot. N-a existat parcare, străduţă, piaţetă sau drum unde să nu mă întâlnesc cu binecunoscuta-i siluetă… E adevărat, de câteva ori, monotonia a fost întreruptă de… ruda ei spaniolă Marbella.

Dacă adaug New Panda -adică diversele modele din a doua generaţie – vă rog să mă credeţi că titlul articolului nu e exagerat.

O să-mi spuneţi că în ţara lui FIAT, aşa ceva e firesc – mai ales cu o maşină reuşită.

Da, aşa e, dar la o privire de ansamblu, fenomenul Panda mi-a întărit o idee (deloc originală, e drept): acolo, oamenii nu-şi iau maşina “de fiţe”, ca să se dea mari. Folosesc maşina în mod firesc, ca pe orice lucru util în gospodărie. Şi concepţia asta o au demult, dinainte de actuala criză care apasă încă bine şi la ei. Este covârşitor numărul maşinilor de mic litraj, adică cele cu consum mic, care se pot strecura pe străduţele înguste şi întortocheate, care se pot parca uşor pe spaţii  mici. Şi care nu costă mult! Aşa se face că Sandero, de exemplu, era una din cele mai dese maşini de import pe care le-am văzut!

Aşa se face că tot italienii (adică cei care fac Lamborghini sau Ferrari) sunt cei care au născocit din nevoia cotidiană, tot felul de mopede, tricicle sau camionaşe cu care să-şi facă treaba oamenii normali.

Şi tot aşa se face că, acolo, n-am văzut aşa ceva – ca în Bucureşti…

 

8 comments to Ţara lui Panda

  • Anastasiu

    Cine a inventat 500-le nu se dezminte! Mare lucru sa nu ai aere si mofturi…

  • Ando

    Anastasiu: aşa e, am văzut încă destule FIAT 500 în circulaţie, acum în 2013 !!!

  • hm

    500… 600… 850… da’ chiar, 850-uri ai vazut?

  • Matakus

    Păi acolo oamenii n-au de demonstrat nimic. Mașina e o unealtă ca oricare alta.
    Și pt. căt tot suntem în zona examenelor, un banc (cam amar)

    Copiii sunt revoltați după ziua de ieri, în care au susținut proba la matematică din cadrul examenului de evaluare națională.
    ” La unul din exerciții ni s-a cerut să aflăm valoarea lui X. Nu se poate așa ceva! Cu valoarea te naști, nu ai cum să o determini” a declarat unul dintre elevi.

  • Ando

    HM:Fiat 500,fără exagerare, m-am şi plictisit să le mai fac poze, dar 850 n-am văzut niciunul! De fapt, nici 1300, 1800 etc.
    Mă gândesc că o fi şi un trend pentru că prea toate Fieţelele 500 arătau foarte bine exterior-fără rugină,tabla neîndoită,vopseaua brici…La urma urmei, a fost -pentru o bună perioadă- maşina lor reprezentativă.

  • hm

    mereu o sa fie niste modele mai norocoase decat altele… cum sunt la noi Imeseurile fata de Arouri…

    cat despre valoare, e cam cu minus….

  • Freesys

    Ando banuiesc ca ai vazut si foarte multe masini cu numere de Suceava sau Bacau, asigurarea anuala la ei variaza undeva intre 10 si 20 % din valoarea masinii; asta e singurul motiv pentru care panaramele astea mai sunt in circulatie. Prima data cand m-am suit intr-o Panda (prin 92-93) am ramas socat cum de tara in care se produce “Testaroza” poate vomita o masina mai proasta decat Dacia. Panda 2 e atat de reusita incat scoate un consum urban de doar 16%, in varianta 4×4 ce e drept.
    Cum suntem noi romanii, ii vedem pe altii ca circula cu masini vechi pentru taxe mici si ne scoatem palaria in fata lor, la noi daca il vedem pe unu’ cu masina bagata pe Bulgaria (tot pentru taxe mici) ne bagam si ne scoatem in el si in cazanul lui pana nu mai putem.
    “Romanul isi ia masina la valoare sa moar’ dujmanii” nu sunt de acord, romanul isi ia masina pe care o vroia atunci cand il admira pe majestatea sa, ce admira bombardamentele aliate dintr-un exclusivist Mercedes-Benz 500K care valora cam cat Cadrilaterul; romanul isi ia masina pe care o vroia atunci cand statea cinci ani la rand pentru o Dacie; romanul isi ia masina pe care o vroia atunci cand se uita cu jind la buticarul din colt ce facea trecerea de la Cielo la Nubira.
    Si eu vad masina ca pe o unealta dar intre Panda si Aventador aleg Aventadorul !

  • Ando

    @Freesys:
    Unu: ce m-a surprins –şi asta am vrut să spun în primul rând- a fost numărul foarte mare de Pande din prima generaţie-nu intru în detalii,care tip, din ce an,ce echipare etc.(daca te uiti la link-ul de la început, te ia durerea de cap câte modele s-au fabricat !).
    Nu te pot contrazice cu consumul ăla de care ai scris, dar foarte multe din cele văzute, aparţineau unor instituţii publice şi nu cred că le păstrau ei la un astfel de consum.
    Doi: dacă este aşa cum spui cu asigurarea anuală, cred este încă un motiv să apreciez modul lor de gândire pragmatic, adică treburile zilnice le poţi rezolva şi cu o maşină obişnuită,nu neapărat cu Toyota Hilux , Ford F350XLT sau altele asemenea.
    Trei : sunt convins, din ce văd zilnic pe stradă, că marea majoritate din cei (cele)care conduc tot felul de astfel de “sufragerii pe roţi” n-au prins perioada de aşteptare la Dacie de care vorbeşti…iar vremea “majestăţii sale” nici atât !
    Pe de altă parte, aici sunt perfect de acord cu ce spui: românul să-şi cumpere ce maşină vrea ! La urma urmei, cam asta ne-am dorit (printre multe altele) atunci, în dec. 89. Totuşi, îmi menţin părerea că la noi maşina este în continuare- pentru mulţi-un fel de…fetiş !
    (şi, sincer, nici mie nu-mi place cum arată Panda ăla vechi !)

Leave a Reply

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>