despre ce se mănîncă în București - și cu ce se mănîncă Bucureștiul

arhiva

Vechea Sosea Salaj – SENZATIONAL MUNICIPAL

Cartierul Salaj este in Sud-Vestul orasului, ca o felie mica de tort intre Ferentari si Rahova. Este strabatut, fireste, de Soseaua Salaj, ce curge paralel cu Calea Rahovei. Soseaua Salaj s-a numit, inainte de Razboi, strada Magurele (Later edit: asta pentru ca, logic, ajungea in actuala comuna omonima; nu stiu de ce nu e reabilitata ca si legatura cu zona Magurele – Alunis – Darasti).

De ce spun vechea Sosea Salaj?

Pentru ca actuala Sosea Salaj pleaca din capatul cartierului Salaj si ajunge doar pina la Calea Ferentarilor. Vechea Sosea se continua si dupa aceea, ajungind pina la Soseaua Viilor/Strada Odoarei – deci la un pas de Chirigiu.

… asa; cu galben este vechiul traseu al Soselei. Harta e de pe Live Maps.

Inseamna ca vechea Sosea Salaj si actuala Strada Nasaud (care uneste Calea Ferentari de Soseaua Viilor) sint, de fapt, acelasi lucru?

Da. Soseaua Salaj ajungea pin-acolo, linga Chirigiu.

Dar atunci, cum de Soseaua Salaj si Strada Nasaud nu corespund nicaieri? Este o diferenta de vreo 300 de metri intre locurile unde ele se intersecteaza cu Calea Ferentari!

Asta pentru c-asa a vrut Ceausescu.

Pe bune? Ceausescu a darimat biserici, a ras cartiere-ntregi, a construit palate – ce-a avut tocmai cu Soseaua Salaj?

Nu stiu; cred doar, ca prin redirectionarea Soselei inspre Spataru Preda, si apoi Trafic Greu-Viilor-Parcul Carol-Marasesti s-a vrut ca vechiul traseu, care impingea traficul inspre Chirigiu-Uranus / Cosbuc, sa cada in desuetudine. Zona Chirigiu devenise, din nod important de trafic, o fundatura, datorita apropierii cu Centrul Civic.

Si… acum ce e acolo?

Nimic; doar ca o portiune de vreo 100 de metri din fosta Sosea, intre strazile Tulcea si Telita, s-a pastrat. E folosita pe post de parcare:

… Asa arata acum. Noua Sosea merge in dreapta, iar traseul vechii Sosele ducea in stinga.

Pe portiunea aceea ciuntita a Soselei Salaj, se afla o veche statie de autobuz pavata cu piatra cubica, iata:

Statia noua este 10 metri mai la stinga, pe amplasamentul noii Sosele (in spatele rulotei din poza)

Ce e cu statia aceea? Am pomenit ca I.T.B. obisnuia inainte vreme sa paveze statiile de autobuz si troleibuz, precum si capetele de linii, cu piatra cubica. Astfel se evita lasarea asfaltului in locului unde opreau masinile. Cu timpul – spre sfirsitul anilor 70 – s-a renuntat la solutia aceasta; insa unele statii au ramas pietruite pina aproape de zilele noastre.

Adica statia asta de pe vechea Sosea Salaj e ultima relicva a statiilor pietruite?

Daca nu-i ultima, multe altele nu mai sint. In anii din urma, mai ales, s-au asfaltat foarte multe strazi, si astfel s-a astupat piatra cubica; mai puteati vedea astfel de statii pe strada Roma (au mers cindva autobuze pe-acolo) si pe Sabinelor (si pe-acolo treceau autobuze, mai ales 133, care pe vremuri era o linie inelara!)

Si cit de veche e statia asta?

Avind in vedere ca linia 117 s-a dat in functiune undeva prin 1973-74 (spune Ghidul Traseelor I.T.B., 1973), putem zice ca e destul de veche.

Si eu ce vina am c-a trebuit sa citesc asta?

Aaa… asta nu stiu.


47 comments to Vechea Sosea Salaj – SENZATIONAL MUNICIPAL

  • BRAVO! Fantastica investigatie!! E prima oara cand aud de aceste modificari.
    Ai studiat harti mai vechi?

    Interesanta e si strapungerea Dacia-Calea Victoriei si cum s-a creat ea, tot pe vremea lui Ceausescu 🙂

  • Am luat la rind planul cadastral din 1911, o harta din 1926, un plan al orasului din 1963-64, unul din 1973…
    Plus ce mai tin minte… plus ce se vede la fata locului.
    Actualul Peco-Salaj de-acolo, din spatele blocurilor, a fost construit la intersectia Salaj/Ferentari la origine (nu l-am trecut pe harta, o sa remediez!)
    La fel de intersanta e si povestea strapungerii Dacia-Mosilor, prin ‘indreptarea’ strazii Taras Scevcenco, precum si a actualei strazi Armand Calinescu, ce leaga Calea Mosilor/Paleologu si Galati/Batistei.
    Multumesc.

    • Mihaela

      Am stat pe Tănase Sevcenko,lângă actuala Posta acum pe Dacia
      M am mutat la capătul șoselei Salaj ,în complexul Confort Urban.
      M am mirat când am văzut pe unde trece acum Sos Salaj
      În 1982 am fost la o întreprindere din cadrul MTTc Baza de Aprovizionare telecomunicații a cărei adresa era pe Sos Salaj,undeva pe lângă blocurile Militare,acum Nasaud

  • Daniel

    Idee : poate n-ar fi rau daca v-ati putea uni fortele si publica un fel de turneu nostalgic al Bucurestiului, cu Google Earth sau altceva, ca si cand respective obiective ar exista inca … Ce ziceti ?

  • Cindva se va face si asta…
    Dar nu acum – sint prea multe de descoperit inca. Si-apoi, in ultima suta de ani, locuri din oras s-au schimbat succesiv; Bucurestiul a fost modernizat enorm prin 30-40, apoi s-au construit blocuri si fabrici in diferite faze: in anii 50-60, in anii 70, apoi a venit vremea distrugerilor masive din anii 80; si, mai ales, s-au pastrat putine marturii.
    Cindva, deci, vom reusi sa punem laolalta toate cioburile de care ne ocupam acum. Pina atunci, incercam sa punem deoparte cit mai multe din istoria orasului, mai veche, mai noua, mai frumoasa, mai urita.
    Si – iata – descoperim tot mai mult. Imi pare bine ca va interesaza, asta ne indeamna sa cautam mai departe. Multumesc!

  • Razvan

    Daca nu ma insel acolo unde este blcul,pe vechea artera salaj,parca erau niste linii de tramvai unde intorcea tramvaiu 7 sau 8 nu mai stiu sigur pentru ca eram copil cand le-au desfintat si au ridicat blocul

  • hm

    Liniile acelea erau ale tramvaiului 8, care nu intorcea acolo, ci trecea pe vechiul amplasament al Căii Ferentari.
    Se văd şi azi stîlpii reţelei de tramvai pe lîngă Peco, pe actuala alee Tulcea!

  • crys

    Ai idee cumva in ce zona cu aproximatie este vechea adresa sos salaj nr 177?Merci frumos.

  • hm

    nu, deloc!
    cred că ar trebui să fie aproape de Calea Ferentari însă… Înainte sau după? nu ştiu.

  • > Daca nu-i ultima, multe altele nu mai sint. In anii din urma, mai ales, s-au asfaltat foarte multe strazi, si astfel s-a astupat piatra cubica; mai puteati vedea astfel de statii pe strada Roma (au mers cindva autobuze pe-acolo) si pe Sabinelor (si pe-acolo treceau autobuze, mai ales 133, care pe vremuri era o linie inelara!)

    Ma bag si eu in seama acuma la spartul targului cat sa zic ca am mai descoperit o astfel de statie, si anume statia lui 282 de pe Radu Beller colt cu Popa Marin (exact vizavi de Sala Floreasca, in fatza unei terase de fitze).

    Linkul de pe Google Street View:

    http://maps.google.com/maps?f=q&source=s_q&hl=en&geocode=&q=bucharest+radu+beller&sll=37.0625,-95.677068&sspn=51.089971,113.115234&ie=UTF8&hq=&hnear=Strada+Locotenent+Aviator+Radu+Beller,+Sector+1,+Bucuresti,+Romania&t=h&layer=c&cbll=44.464194,26.095574&panoid=JPkwDCnTcrI7v2qslpcewg&cbp=12,38.92,,0,19.2&ll=44.464194,26.095574&spn=0.002852,0.006904&z=18

  • hm

    super tare!
    din cîte ştiu, şi staţia de la Dorobanţi, de pe Beller, e la fel.
    Ar fi foarte frumos să fi rămas aşa de cînd au fost construite, şi nu refăcute acum cîţiva ani, cînd s-a asfaltat strada.

  • Stefan R

    O completare :
    In statia respectiva a functionat o ghereta, de unde puteai cumpara inghetata…..avea un gust fenomenal, in special dupa ce terminam scoala ( este una in zona – scoala nr. 135 ).
    Ca si zona, acum 25-30 de ani, nu era atat de plina de etnia rroma, populatie care a migrat acolo….iar odata cu intrarea RO in UE, acestia au plecat, sau marea lor majoritate.
    O parte au vandut ( si le multumesc pe aceasta cale ) investitorilor romani, o parte nu.
    Pe loturile vandute au fost construite case noi, dupa ce au fost demolate sandramalele tziganesti, acum s-au facut vilute si s-au asfaltat strazi, canalizare, gaze, fibra optica….vedeti zona Pecineaga, str. Radacinii, etc.
    Cei care nu au vandut si s-au intors din pelerinaj de prin alte tari…s-au apucat si ei sa faca investitii cat de cat in locuinte, in copii ( pe care-i duc la scoala ?!? ) eu unul cred ca in 25 de ani zona aceasta va arata chiar frumos….daca si nivelul de educatie va creste.
    Este nevoie de scoli, gradinite..schimbari de mentalitate.
    Mai trec din cand in cand pe acolo, odata la 3-4 luni….zona se schimba in fiecare zi !
    Aaaaaaaaa…si soseaua Salaj s-a prelungit….este un teren viran acolo, la capatul soselei Salaj, de vreo 60.000 mp, lasat in paragina intentionat pt. a-i scade valoarea…este intravilan.
    Vanghelie vegheaza sa-l aduca la cel mai mic pret posibil, pt. a il cumpara pe 5 euro mp !

    Ce cartier frumos s-ar putea face acolo ……….

    • Mihaela

      Am stat pe Tănase Sevcenko,lângă actuala Posta acum pe Dacia
      M am mutat la capătul șoselei Salaj ,în complexul Confort Urban.
      M am mirat când am văzut pe unde trece acum Sos Salaj
      În 1982 am fost la o întreprindere din cadrul MTTc Baza de Aprovizionare telecomunicații a cărei adresa era pe Sos Salaj,undeva pe lângă blocurile Militare,acum Nasaud

  • hm

    da, zona nu stă pe loc.
    cine nu crede, să vină să vadă.
    se ‘spală’, ca să zic aşa. Încet – dar sigur.

  • Eu

    Unde pot gasi si eu mai multe informatii despre istoria cartierului Salaj/fost Soseaua Magurele,si despre cartierul Ferentari

  • hm

    păi, nu prea e aşa ceva pe net.
    A scris Adrian Majuru un soi de monografie a zonei. Nu e în librării; cred că se va găsi, totuşi, la tîrgul Gaudeamus de la sfîrşitul lunii curente.

    … scrie-ne şi întreabă-ne ceva concret. Vom încerca să răspundem.

  • angi

    Pe primul meu buletin (de identitate) scria Soseaua Salaj…am inca in memorie configuratia strazii din anii70 de cand inca nu era asfaltata ci pietruita. Era cumva o strada importanta, o adevarata “Sosea”, avea cel putin doua centre de paine.

  • Vasile Anghelescu

    Pana prin anii 1965, Str. Nasaud si in continuare sos. Salaj, purtau un singur nume, de sos. Magurele.Pornea din sos. Viilor si cred ca ducea pana in comuna Magurele.

  • hm

    Da, pe atunci ajungea spre Măgurele; astăzi asta rămâne un deziderat atît de greu de atins.

  • June Jones

    Cum a devenit sos Salaj str Nasaud?

    • hm

      Da’ cum a devenit șoseaua Măgurele, șoseaua Sălaj? 🙂

      Năsăud a devenit odată ce s-a rupt conexiunea între tronsoanele ce traversau Ferentariul, partea dinspre Centru s-a transformat în arteră de sine stătătoare și s-a botezat Năsăud

  • Petru

    Despre actuala șosea București Măgurele aveți informații când s-a făcut sau doar s-a schimbat numele ? Și aveți idee când a fost inclusă în București, eventual o hartă ? Am văzut o hartă din timpul războiului și limita era Amurgului.

    • Petru

      Mersi, m-am lămurit că există demult, poate avea altă denumire.
      Mai am văzut acolo ceva când am fost în zonă ,care m-a nedumerit.
      Ai cumva idee de ce înainte de intersecție pe șoseaua Alexandriei sunt numere 1 până la 21 parcă, apoi după intersecție trec la 100 și ceva? Bănuiesc că are legătură cu sistematizarea, dar totuși să fi fost așa de multe case înainte?!

  • Petru

    Cred că m-am lămurit. Probabil era Calea Rahovei până la capăt, și n-au mai schimbat numerele când s-o fi redenumit partea respectivă în Șoseaua Alexandriei. Și au numerotat doar blocurile după.

    Mersi, și dacă găsești vreo hartă din anii 50 spune-mi și mie, te rog. Atunci bănuiesc c-au apărut modificările cu extinderea Bucureștiului, redenumiri și celelalte.

  • hm

    hartă din anii 50, asta da, ar fi senzațional – dar nu s-a făcut

  • Marian

    Buna ziua!
    V-as fi recunoscator daca imi puteti furniza o informatie!Venind dinspre Piata Unirii Bucuresti,pe vechea Sos.Salaj,exista pana in anul 1980,pe partea dreapta,cam cu 100-200 metri inainte de intersectia cu Calea Ferentari,o intreprindere care avea obiect de activitate,strungaria,prelucrari prin aschiere etc….Aveti idee cum se numea acea intreprindere sau,macar unde m-as putea interesa? VA MULTUMESC!

  • Bogdan

    Salutare.

    Intru extrem de frecvent pe acest articol in ultimii ani(si nu-s putini deloc :D). Ca idee, suntem in 2022 si inca il frecventez(indeosebi sectiunea de comentarii, poate-poate mai apare vreo poza sau informatie utila), iar prima oara am descoperit acest articol in 2010, cand am avut de facut un proiect la Geografie(clasa a11a) despre imprejurimile si istoria cartierului meu.

    Pe scurt, nota 20 pentru informatiile de aici.

    Pe lung: Am 30 de ani, iar 28 i-am trait pe Soseaua Salaj – mai exact, zona Fabricii de Paine. Toate amintirile mele, toata copilaria mea, adolescenta, hormonii, bucurii si tristeti le-am trait acolo. De doi ani de zile m-am mutat in Drumul Taberei(zona Parc) intr-un bloc nou, insa frecventez saptamanal “ulita copilariei” pentru ca pur si simplu imi e dor(bine, inca ii am pe ai mei ca locatari in apartamentul parintesc 🙂 ).

    M-ar bucura nespus, daca exista/ar exista/e cu putinta sa avem niste poze cu vechea/actuala Sosea Salaj pana in anii 2010 (70, 80, 90, 2000). Caut de nebun, am deschis topic pe muuulte grupuri de Facebook ale cartierului.. Nema. Iar pozele din arhiva mea personala sunt: cateva facute de la balcon(anii 2000) iar vreo 2 din spatele blocului(anii 90). Din pacate, ai mei nu au avut fascinatia sa fotografieze cartierul cand s-au mutat prima oara in 1986.

    Deci, concluzionand cu aceeasi rugaminte: Daca aveti ceva poze salvate din acea perioada, ar fi fenomenal. Daca le si distribuiti, aveti o lada de bere – GARANTAT. 😀

    • hm

      Salutare, vecine, și mulțumiri!
      Poți tu să dai un butoi, da’ de unde să scoatem poze, dacă nu sunt 🙂
      Dar partea bună e că la fel s-a întîmplat și cu alte zone din București despre care tînjeam să găsim imagini. Cu greu și în timp au început să apară. Așa că poate și de pe Sălaj o să apară.
      Puțini oameni făceau poze-n anii 80, așa, la peisaj citadin. Filmele și aparatele erau scumpe, nu se simțea nimeni confortabil să iasă cu aparatul foto pe stradă… erau timpuri tare urîte.

      • Bogdan

        Haha, intr-adevar. Desi eram copil in anii 90 si inceputul anilor 2000, imi aduc aminte ca era grea viata in cartier. Lumea saraca, golanii de cartier at their finest(abia trecusera 10 ani de la revolutie). Pisici, puteai sa ti-o iei pe coaja doar daca aveai o pereche de tenisi noi :)).

        Acum, facand o radiografie.. e muuult schimbat si schimbat in bine. E chiar extrem de safe zona.

        Insa, nostalgia ma loveste puternic an de an, mai ales in perioada sarbatorilor de iarna. Poate si pentru ca e vorba de amintiri pure, ale copilariei.. Poate pentru ca lumea era mult mai simpla, de la Dacia rosie de o avea taica-miu in parcare si o repara saptamanal.. pana la iernile cu zapada din abundenta inca de la inceputul lui Decembrie, cand mergeam la săniuș pe maidanul din spatele blocului 48(parc Pecineaga) care acum e.. parculet(rusine celor ce l-au demolat). Iar bradul saracacios luat din Piata Rahova, impodobit cu globuri vechi de sticla si acea instalatie “in serie” la care daca se ardea un bec, nu mai functiona niciunul.. Niciun brad danez de la dedeman nu va egala asa ceva vreodata.
        La fel cum niciun xbox sau ps5 nu va egala celebrul joc pe televizor copie fidela SEGA unde rupeam SuperMario sau DuckHunt si totodata joystickurile lui. Se zice ca nu e bine sa traiesti din amintiri, ca imbatranesti. Dar uneori nostalgia are si aspecte pozitive, in special de a te ghida in nebunia asta de lume a vitezei si a agonisirii.

        Revenind la poze, am vazut ca Google Maps are stockat pe “Street View” imagini cu Salajul inca din 2009.. Cam alea ar fi cele mai vechi. Dar si asa, la 13 ani facand o comparatie prin Street View diferentele sunt imense. D-aia ard de nerabdare sa gasesc poze si mai vechi, sa le compar. E o pasiune “bolnava” de a mea. 😀
        Nu imi mai ramane decat sa merg pe la blocuri din usa in usa si sa intreb locatarii daca au poze din cartier, ca mai apoi sa le scanez cu telefonul. 😀

        Oricum ar fi, daca “prind” ceva le voi publica. Inclusiv aici voi da un update. 🙂

        • hm

          Te-a pocnit tare nostalgia, se-ntîmplă acum, între Sărbători 🙂

          Și da, zona s-a schimbat mult în ultimul deceniu: șoseaua era încă o „fundătură” care ducea cel mult la capătul cel vechi al lui 117, nu fugea nimeni pe ea spre cartierele cele noi dinspre Pucheni.
          Ținem legătura!

  • Mihaela

    Bună ziua,
    Cam pe unde era Baza de Aprovizionare Telecomunicații?
    Prin zona blocurilor jandarmeriei,în spatele lor?
    Am impresia ca se vad printre blocuri niște magazii
    Am fost acolo prin ianuarie februarie 1982
    Multumesc

  • Bogdan

    Cred ca e de interes: Niste baieti destepti au facut un Git “over the years” suprapunand niste harti vechi ale Bucurestiului pe o harta satelitara..
    https://fostulbucuresti.github.io/#17.59/44.40611/26.07420/0/!p1!p2

Leave a Reply

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>