despre ce se mănîncă în București - și cu ce se mănîncă Bucureștiul

arhiva

7 maşini vechi – XXXVI

Salut! Azi chiar avem un episod mare – cu un bonus excepţional: iată că Ando a reuşit să vîneze un Wartburg vechi, un 311. Ce maşină minunată! Ce frumuseţe, ce lux pe un produs est-european! Le ţinem minte, din copilărie, pe cele bicolore, vopsite pastelat; ţinem minte volanul special, făcut din două jumătăţi inegale; ţinem minte zgomotul motorului în doi timpi şi izul inconfundabil al gazelor arse lăsat în urmă… Wartburgul 311 s-a produs din ’56 pînă-n ’65, şi înlocuit de pătrăţosul şi intersantul 353.

Continuăm cu maşini interesante! Am văzut drăcia din pozele de mai jos şi m-am căznit o groază să-mi dau seama ce este. Îmi părea aşa cunoscută, dar nu reuşeam să o dibui; noroc cu Dragoş Bora, care m-a luminat: e un Ford Mustang din seria a doua; serie care n-avea cum să se ridice la strălucirea primei! S-a produs în anii ’70.

Ando a mai găsit o raritate pentru episodul de azi – o Toyota Corona. Corona a fost una dintre seriile vechi şi longevive ale acestei mărci; s-a produs din ’57 pînă la începutul anilor 2000. Noi avem o Corona din seria a cincea, din anii ’70. Ţin minte şi o Corona din seria a treia, pe care am văzut-o, în anii comunismului, în Berceni, pe la Cultural; nu mai e demult…

(dacă-mi permiteţi încă o amintire din Berceni, tot pe atunci era – pe la Lamoteşti – şi un Borgward Isabella).

Trecem mai departe: vedem un Citroen Visa pickup; doar dintr-ăsta am mai găsit. Visa a fost o maşină destul de reuşită, cred; exceptînd chichiţele tipice mărcii – ţineţi minte butucul de la volan, acela cu întrerupătoarele pentru semnalizare? Din ea s-a derivat Oltcitul nostru (vîndut afară ca Citroen Axel). S-a produs de-a lungul anilor ’80.

… o altă încercare franţuzească de a produce un model care să se bată cu Golful a fost modelul Horizon. A fost o maşină cam fără indentitate, cam fără ceva-al-ei; şi în lume s-a vîndut sub mărcile Simca, Chrysler şi Talbot. Au fost destule aduse, aici, în anii ’90; dar azi e o raritate mare de tot.

Mai avem un Ford sportiv. După ce Probe a fost – ani de zile – doar conceptul cu care Ford mergea pe la saloanele auto, la sfîrşitul anilor ’80 a devenit model de sine stătător. Fiindcă nu mă dau în vînt după Forduri, nu i-am dat mare atenţie; a fost nevoie să găsesc două Probe-uri pe stradă, ca să mă convingă să le pozez:

Nici modelul de mai jos nu-i tocmai un obişnuit al drumurilor noastre. A doua Toyota de azi e o Corolla (cea mai longevivă serie a mărcii, cred). Corolla a apărut în ’66, iar hatchback-ul din poze e din generaţia a patra, apărută la sfîrşitul anilor ’70.

Îmi place desenul hayonului – aduce cu cel al Escortului apărut cam în aceeaşi perioadă; pe care, dacă-l avem în colecţie, başca vi-l şi arătăm – pozat fiind de Ando:

Încheiem cu un Subaru. Scrie pe el GL, dar mai e cunoscut şi ca Leone – o serie veche şi cunoscută a mărcii -şi a apărut pe la mijlocul anilor ’80. Arată cam banal şi american, dar Subaru nu se lăuda pe-atunci cu frumuseţea maşinilor…

(lista completă a episoadelor şi a maşinilor publicate – aici)

25 comments to 7 maşini vechi – XXXVI

  • Dragos B

    Te-am ajutat folosind Google… Google Images (hatchback 3 doors 70s) sau cam asa ceva. Sa nu creada lumea ca-s cine stie ce priceput. Bine, chiar daca am folosit Google tot imi esti dator cu o tava cu merdenele… … … 🙂

  • hm

    Deocamdata… Google > images > “tava cu merdenele”

  • Dragos B

    Poftim, sa mai faci afaceri cu orientalii astia… … … 🙂 🙂 🙂

    Si Till Buhoglinda a facut la fel cand cu friptura la han de i-a zis hangiul sa plateasca mirosul… A rostogolit un ban pe masa si a platit cu sunetul.
    Toate prostiile le invatati de la Occident… … … 🙂

  • Mihai

    In primul rand felicitari pentru articolele din seria asta (imi plac foarte mult).
    In al doilea rand relatia dintre Axel si Visa e un pic invers. Axel e ultimul proiect Citroen (Projet Y) inainte de achizitia acestuia de catre Peugeot (PSA). Era destinat inlocuirii lui Ami. Proiectul nu a fost dus pana la capat din cauza achizitiei, iar dupa aceasta s-a decis modificarea acestuia pe o platforma PSA – Peugeot 104. Ulterior proiectul Y a fost scos din arhiva si implementat doar in Romania, din nefericire cu o intarziere de vre-o 10 ani fata de debutul acestuia astfel ca Oltictul, cu toate ca era o masina noua pentru Romania, era deja o masina invechita pentru piata vest-europeana. Asta a fost sursa asemanarii Visa-Axel.

  • Ando

    Wartburg-ul ăla, aşa negru cum e, mi-a scos peri albi până l-am găsit 🙂
    Apropo de modelul 353, am avut ocazia să discut cu un neamţ din RDG care-mi spunea că se stătea 7 ani ”la rând” ca să iei unul. Adevărat că venea cu toate opţiunile făcute…dar 7 ani!

    Din câte ştiu, prin fabricarea Oltcit-ului la Craiova s-a urmărit în primul rând, accesul la o serie de tehnologii, aparatură şi utilaje care prezentau interes pentru întreaga industrie. Ştiu precis, de exemplu, că s-au asimilat-special pt Oltcit- câteva tipuri de oţel.

  • hm

    Păi, să te văd aici, Dragoş, şi zău că te duc la toate patiseriile din oraş. Ce vrei, să pun punga cu merdenele la mecanic, pe tren ? 😉

    Păi noi cît stăteam după Dacie, Ando, dacă n-aveam pile?

    Mihai, mulţumim mult. Trăiam cu impresia că era invers, aşa că e bine că ne-ai corectat!

  • Ando

    hm:de dupa 1980, cam la 5 ani se lua o Dacie noua…
    Aveam colegi care asa le rulau…Aia cu pile/aprobari o luau “pe loc” fie de la IDMS, fie de la fabrica.

  • hm

    5 ani… eh, era mai putin decat 7.
    oricum… era prea mult! Cred ca doar Lastunul se putea lua cam pe loc 🙂 Sau poate ma insel si aici…

  • Freesys

    Personal am doua mari obsesii in materie de masini, SL-ul si Mustangul. Conform “Mustang History” seria asta a doua are o poveste interesanta, intrucat prima serie avea trei componente considerate periculoase, era cool (fiind car icon-ul anilor respectivi) , era puternica (din 5 amenzi radar 3 erau date pentru Mustang) si era accesibila (un tanar isi putea cumpara fara stirea parintilor un model cu banii castigati in job-ul de vacanta), sub recomandarea “Departamentului pentru siguranta transporturilor rutiere” si a mai multor organizatii s-a incercat un design mai “temperat” pentru aceasta generatie. Au fost acuzati chiar si de “invrajbirea” constructorilor concurenti care au fost obligati sa produca modele similare. Oricum cert e ca vanzarile au luat-o la vale serios chiar si cu generatia a treia, multi ani mergand pe pierdere ajungandu-se chiar la decizia ca modelul Probe sa inlocuiasca segmentul Mustang. Resuscitarea s-a produs la inceputul anilor ’90 cand generatia a patra a rupt toate topurile fiind pana in prezent cea mai vanduta generatie Mustang. In 1999 in USA era un program de leasing operational “Ford Family” pentru o rata de 350$/luna primeai la pachet un Mustang si un Expedition.
    PS. La piata Amzei admir zilnic un Citroen DS dar n-am cu ce sa-i fac poze.

  • hm

    e, asta da istorie!

    Naiba să-l ia de DeSeu, că am bătut Amzeiul seară de seară o vreme, şi nu l-am văzut, neam!

  • Wartburgul negru e din 1958 si se spune ca e cel mai vechi existent in Romania. Intre 56 si 58 au fost aproximativ 150 importate oficial.

    Modelul Citroen C15 – dubita bleo prezentata – a fost produsa pana prin 2005. Varianta in poza pare relativ moderna.

    Horizon a fost vandut si sub marca de Dodge. Intr-adevar, astazi e o mare raritate.

    Fordul e intersant – e din prima serie de dupa 1980 dar cu elemente din seria 1986-90.

    Masinile japoneze din perioada 1970-85 au inceput sa fie foarte cautate in occident – in mod special modelele anilor 70.

    Super poze ca de obicei.

  • hm

    mulţam mult, Wartburgul a fost tare greu de gasit, Ando a facut-o pe detectivul de mare clasa, si i-a iesit!

    E greu sa gasesti rable noi….

  • Unde ai dat de Wartburg in Bucuresti? As mai vrea sa vad si eu unul inainte sa dispara. Un 312 as vrea, dar un 311 e clar mai valoros.

  • hm

    o sa-ti zica Ando… este undeva in zona Caii Vacaresti dintre Abator si dealul Martisorului, acolo unde sunt blocurile. Mai precis, nu stiu..

  • S-a facut vremea buna de colindat pe strazi, si chiar daca acum am mai putin timp liber, m-as intoarce sa caut Wartburgul respectiv, insa zona mi-e perfect necunoscuta. Poate cineva sa-mi dea cateva detalii suplimentare pe unde s-ar afla?

  • Mai exista in Bucuresti o Corona de generatia a treia, prin Vita, conservata exceptional.

  • Ando

    @Mihai :Wartburg-ul 311 se afla (cel putin in luna sept 2013 cand l-am pozat) pe str. Pridvorului.Este o strada paralela cu Calea Vacaresti pe partea dreapta a tronsonul care urca spre pta Sudului (zona din spate , cu blocuri mici de 4 etaje)

  • @Ando> am gasit Wartburg-ul e inca acolo, si la plimbare prin cartier am dat si de un Trabant 600 intr-o stare asemanatoare.
    Multumesc.

  • Ando

    @Mihai:interesant e că, dacă Trabant-uri am văzut destule încă circulând, Wartburg 311 nici-unul !!!

  • @Ando> Eu n-am vazut in viata mea un Trabant 600 circuland :D, Wartburguri destule (desi niciodata unul ca ala de pe Vacaresti, ala fiind un 311/0). Doar acum la cautat rable ce am mai vazut un Trabant 600 pe strada. Nu vorbesc de Trabant 601, din care gasesti in orice zi cu soare cateva, ci de P50/P60, mai tarziu denumite 600.

  • hm

    Eu am vazut… doar in copilarie 🙂

  • Vio

    Ai făcut și poză la Trabant?

  • @Vio> fac poza la tot ce prind :D, probabil o sa apara intr-un episod viitor

Leave a Reply

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>