Cit de vechi sint lucrurile vechi?
Poza asta e luata undeva la sfirsitul anilor 50, pe Calea Ferentari (de aici).
Despre blocurile acelea, construite undeva prin 54-56, in anii puterii populare, puteti citi mai multe aici.
Zilele trecute am vorbit despre vechiile albii ale strazilor din zona – Salaj, Sebastian, si fireste, Ferentari; ele se pot lesne reconstitui prin suprapunerea oricarei harti destul de vechi planurilor actuale. Despre altceva vreau sa vorbesc azi. Uitati-va la stilpii liniei de tramvai; stiti ca mai sint si acum acolo? Nu i-a dat nimeni jos, desi s-au pus stilpi noi intre timp. Plimbati-va putin pe-acolo – cu NORC, fireste – si-o sa-i vedeti.
Insa stilpii aceia au ramas si pe vechiul traseu al Caii Ferentari, cel pe care-l vedeti aici, cu galben, in poza aeriana luata de pe Live Maps:
Vedeti vechea Cale Ferentari: frontul blocurilor construite in 1954 lua curba strazii de-atunci. Putin mai sus, dupa intersectia cu Soseaua Salaj, prin spatele blocurilor construite in anii 80, au ramas stilpii retelei de contact ale liniei de tramvaie ce mergea odinioara pe-acolo – i-am punctat cu alb. Uite unul, cit de frumos sta acum in mijlocul strazii!
Uite doi! Printre ei trecea odinioara Calea Ferentari. Acum trece aleea Tulcea:
Stilpii astia nu mai folosesc la nimic in zilele noastre, insa nimeni nu i-a scos. Ia sa vedem unul mai de-aproape:
Scrie pe el S.T.B. – ceea ce-nseamna ca e vechi, vechi de tot, caci S.T.B. este fosta denumire, folosita pina in 1948, a I.T.B. – care la rindu-i este fosta denumire a R.A.T.B.
Mai vreti sa vedeti un stilp? Ia uite!
Stiti unde e? Pe soseaua Kiseleff. Toti stilpii de pe Kiseleff sint ramasi din 1949 – cind s-a dat in functiune prima linie de troleibuz din oras (81) ce lega Piata Victoriei de Hipodromul Baneasa (azi disparut, e acolo Casa Scinteii):
La fel de vechi sint si stilpii retelei de tramvai de pe Bucurestii-Noi (aici, de aici)
Dar la sfirsit ne-ntoarcem pe Calea Ferentari.
De la Sebastian/Rahova, prima strada la dreapta se cheama Lintesti. Acolo, in mijlocul trotuarului a ramas o mica borna geodezica, de cita vreme oare?
Civilizatie publica: partea intii | partea a doua | partea a treia | partea a patra | partea a cincea | partea a sasea
Bravo, bravo, deja devii expert in a observa detalii ale vechilor drumuri.
De fapt, intreaga ta serie despre “Civilizatia Urbana” este de laudat. Astept urmatoarele episoade 😀
Poza cu tramvaiul pe Calea Ferentari imi starneste nostalgii. Am copilarit acolo si acele tramvaie inca mai circulau in anii 70-80. Erau cu “taxatoare” si scoteau un zgomot specific cand rulau. Vara pentru ca nu aveau geamuri care sa se deschida se scotea un geam lateral mare, daca prindeai loc acolo te simteai ca-n decapotabila :).