Ştiţi serialul nostru cu maşini vechi care, tiptil, tiptil a ajuns la episodul… de fapt, lista completă o aveţi aici.
N-avem idee cât va mai dura pentru că, pe de o parte (vorbesc de Bucureşti) e din ce în ce mai greu să găseşti o “relicvă” (efectele programului “rabla” se fac simţite din plin) dar, pe de altă parte, mulţi dintre prietenii serialului ne ajută şi ne îndeamnă să-l continuăm, furnizându-ne poze inedite.
Aşa că m-am gândit (deşi faţă de linia serialului nu este chiar cuşer) să fac un episod aparte, cu maşini care au şanse mici să le mai găsim “pe bune”…
Subiectul se bazează pe două elemente: anunţuri decupate din ziarele vremii şi propriile mele amintiri.
Fotografiile sunt – majoritatea – de pe Wikipedia, iar Volga Neagră este site-ul fără de care nu ştiu cum o scoteam la liman.
Încă un amănunt: să nu vă aşteptaţi la detalii de genul “echipată cu motor de atâţia… CP”, “are frâne model… răcite mai nu ştiu cum” sau “suspensii tip…”. În nici un caz! Pe lângă faptul că nu sunt într-atât de cunoscător, repet: sunt maşini pe care le-am văzut circulând prin Bucureşti în copilărie (uneori şi mai apoi), mi le aduc bine aminte, le-aş recunoaşte şi acum, dar detaliile tehnice mă depăşesc.
Zis şi făcut. Fără să mă plâng, să ştiţi că nu a a fost chiar aşa de uşor. De ce? Păi, cea mai mare dificultate a pornit de la descrierea maşinilor în anunţuri. Din diverse motive (fie necunoaştere, fie număr mic de cuvinte – ca să nu fie anunţul prea scump sau pur şi simplu din cauză de litere “mâncate”) am ajuns, de multe ori, pe piste greşite.
Iată un exemplu: pe data de 3 oct 1970, O.C.L. Universal scoate la licitaţie o serie de maşini:
Între ele, vedeţi, apare şi modelul VW… Caranghia! Dă-i şi caută pe net… Nimic. Noroc că licitaţia se reia peste o lună şi, de data asta (deşi nici acum corect întrutotul) numele maşinii – Karaman Ghia – îmi oferă indiciile salvatoare
Deci vorbim, de fapt, despre VW Karmann Ghia, maşină fabricată între 1955 şi 1974 şi pe care am avut şansa s-o pozez şi pe viu, anul trecut, la o paradă de maşini “retro”.
Mai departe, pornind de la aceste două anunţuri:
… am ajuns la o maşină tare ciudată şi al cărei nume ne fascina în copilărie: TATRAPLAN!
Şi, pentru că în anii ’39-’40, pomeniţi în anunţuri, Tatra făcea doar modelele T87 si T97 nu cred că am dat greş! Şi chiar dacă am zbârcit-o, tot îmi place să vorbesc un pic despre această maşină cu profil de neuitat, parcă era o fiinţă de prin… Jurassic Park!
Am văzut-o pe străzi şi îmi mai aduc bine aminte că la cinematograful “Timpuri Noi” de pe bulevardul 6 Martie – actual Elisabeta (cam pe unde este librăria Humanitas, lângă alt fost cinema – “Capitol”) am văzut un documentar cu o expediţie cehoslovacă care a parcurs America de Sud, de la un cap la altul, cu un astfel de Tatraplan.
Nu m-am putut abţine şi am furat, special, de pe site-ul tatraplan.co.uk poster-ul asta “retro” (i-am zis Tatra şi Vântul) care ilustrează atât de plastic modernitatea siluetei cu care venea în epocă acest automobil.
Vine la rând o altă maşină est-europeană: IFA
Istoria şi originea ei sunt mai complicate, ca mai toate lucrurile de după război generate de împărţirea Germaniei. HM a avut mai multă răbdare şi a scris aici cam cum a fost cu IFA şi cu DKW iar Volga Neagră a surprins un exemplar chiar prin 2011!
În afară de anunţuri, eu am găsit şi această imagine, în “Scânteia” din 27 octombrie 1957. Se vede o IFA la intersecţia str. Academiei cu bd. Elisabeta (în plan îndepărtat e Cercul Militar).
Nu era chiar urâta…
… dar parcă “pârâia” mai tare decât Trabantul, sau aşa mi se părea mie atunci.
Să trecem acum la SIMCA:
Deci, diverse anunţuri pentru că au şi circulat destule modele prin România. Unele destul de banale:
În schimb, pentru asta mai urâţică – Simca Aronde – avem, pe lângă anunţ…
… o fotografie “autohtonă”, bineînţeles pe Volga Neagra.
Tare rău îmi pare însă că nu am găsit anunţuri pentru modelul Simca Ariane pe care în mod sigur am văzut-o prin 1960, sau 61 când eram cu părinţii la Mamaia şi apoi, destul de des, prin Bucureşti. Ce mi-a plăcut de ea!
Nu mai zic prin câte filme franţuzeşti am văzut-o, iar prin revistele “Vaillant” ale vremii, Simca Ariane era, de obicei, maşina “băieţilor răi” (hoţii, gangsterii, criminalii)… Cine ştie prin ce cotlon sau magazie mai zace părăsită vreuna?
La final, câteva cuvinte despre o maşină englezească: Hillman. Mai întâi, anunţurile:
Cinstit să fiu, eu doar pe asta mi-o amintesc:
Cam boccie. Nu m-am dat în vânt după ea, dar am reţinut-o pentru că, prin anii 1969-71, câteva erau şi în dotarea şcolii de şoferi amatori şi le vedeam aliniate pe cheiul Dâmboviţei, cam în zona Grozăveşti, unde era probabil locul de întâlnire cu elevii.
Bineînţeles că am găsit şi alte maşini la vânzare. Chiar am fost surprins de varietatea mărcilor şi a modelelor. Erau, cum se zice, adevărate “pete de culoare” într-un peisaj automobilistic dominat decenii la rând de maşinile sovietice şi apoi de Dacia naţională.
(„Maşini vechi” – episodul XLIII; lista completă a episoadelor şi a maşinilor publicate – aici)
Tinerețe… tinerețe!
Simca 1000 avea motor in spate si semana cu R8/Dacia 1100…
Țin minte și acum Tatrele ambasadei cehoslovace.
În rest…Karamanul m-a distrat mult!!!
Da,la ambasadă începuse să vină modelul de lux: T603
http://en.wikipedia.org/wiki/File:Tatra_mit_Ro80_im_Hintergrund_color_corrected.jpg
Instituţiile publice întotdeauna au inventarul varză… la adresa http://transport-in-comun.ro/bucuresti/blog4.html e o listă de casări de la RATB. Observaţi acolo ,,autocar Roman 112″ de exemplu, care era, de fapt, un autobuz Dac 112 UDM cu 2 uşi (din construcţie, din loturile fabricate pentru diversele IRTA, dar ajuns cumva la ITB). Roman 112 există unul la Ploieşti şi cam atât (s-a produs de prin 1973 (?) până în 1979) (coaja de la Bucureşti nu o pun la socoteală, deşi cu ceva bănet s-ar putea repara). Iar dintre acele Ikaurusuri 256 şi 250, unul era Ikarus 255… da’ dacă aşa le are RATB pe inventar, aşa le trece.
Măcar atunci se făceau publice astfel de anunţuri. RATB le-a dat aproape cadou unui SRL din Giurgiu, pe neve, motiv pentru care fostul director economic dă acum cu subsemnatul pe la DNA.
Minunat! Chiar ma gadeam la un articol cu masini Simca in Romania …. erau destule si inca sunt.
Referitor la Tatra cu motor de 980 cm, probabil e un exemplar modificat cu motor DKW, in care caz e vorba de Tatra T57, nu T87. T57 era model tipic anilor 30 si nu in forma streamline. Inca sunt vreo 4-5 in Romania. T87, masina mea de vis, e ceva cu totul diferit si una din singurele masini care a fost adusa in Romania in perioada 1947-1949.
Hillman Minx cred ca a fost folosit ca rent-a-car in anii 60, desi pentru foarte putin timp.
IFA e rara in Romania pentru ca in acea perioada se vindeau ff putine masini noi, masina fiind simbol burghez.
“Carangia” m-a facut sa rad. La fel se scria despre autoturisme “Buik”, “Stayer”, “Chrisler” sau “Pleimut”…
Foarte frumos şi intuitiv posterul. Să nu uităm totuşi că primul automobil cu formă aerodinamică şi cu roţile plasate în interiorul caroseriei a fost realizat de romînul Aurel Persu. Coeficientul aerodinamic realizat de maşina lui Persu este şi azi râvnit de mulţi constructori renumiţi!
Si cu dedicatie speciala:
https://www.emaramures.ro/Auto-Maramures/42348/Vand-Simca-Vedette-1957
Da, am avut și noi o Simca 1307 second hand. Simpatică.
@Dr2005:ai dreptate dar să ştii că şi pe atunci se făceau tot felul de mânării cu licitaţiile…Chiar mă întrebam cum au dispărut aşa repede toate de DAF-urile.
@volganeagra: eram precis că ai tu ceva… “pe mânecă”.Mulţumesc pentru link.Deci mai sunt Tatre în România.Tare!
Inclusiv un T87 (ma rog, exista in 2005)! Era de vanzare in Campulung cu 2000E … dar singura poza era din anii 80 si arata o masina deja foarte modificata.
http://fiat.3xforum.ro/viewtopic.php?pid=38773#38773
mie tot de NSU RO 80-ul acela care circula in Bucuresti mi-e dor. Inca se mai deplasa dupa Revolutie.
Ciudatenii erau si doua Saaburi 96, unul pe la Foisor, iar altul prin Vatra Luminoasa. Urate… urate foc 🙂
Eu nu-mi amintesc decât de NSU 4 ăsta :
http://en.wikipedia.org/wiki/File:NSU_Prinz_cremefarben.jpg
repede copiat de ruşi cu Zaporojetz-ul lor :
http://www.flickr.com/photos/wutzman/4569873727/in/pool-zaz
unul a fost doar in Bucale 🙂
http://en.wikipedia.org/wiki/NSU_Ro_80
Pentru multe poze de calitate cu masini vechi vezi si site-ul http://www.theoldmotor.com
E actualizat foarte des si deja are pagini intregi de continut.
mulţam!
incercati si aici..multe din bucuresti si imprejurimi…bafta
https://www.facebook.com/classiccarrebuild
Ei, da! Avem ce vedea! Multumim!!!