pregătit de HM și C. D. Mocanu
… vrem să mai găsim încă un reper uitat al Bucureștiului: stația T.F.F: Băneasa. Un punct de plecare ne-a fost Ghidul Bucureștilor din 1934:
Stațiile T.F.F. indicate erau Herăstrău, de pe strada Școalei și Băneasa, de pe Aleea Kiseleff.
Stația T.F.F. Herăstrău apare pe multe hărți. Adiacent, în zona străzii Carpați de azi, găsim încă antene – există o stație funcțională.
Vedem mai bine pe harta anului 1939 – era marcat deja pînă și un bulevard, al „Telegrafiei fără fir”:
Bulevardul – oarecum pe firul actualului Expoziției – avea toate motivele să fie numit așa; de-a lungul lui se găsea cîmpul de antene al stației. Vedeți antenele (8 piloni de cîte 100 de metri fiecare) în pozele de mai jos care ne prezintă Ștrandul Kiseleff – ulterior Tineretului (sursa):
Clădirea din spate este cea a Așezămintelor Regina Maria – actualmente o cunoaștem ca fiind clădirea „veche” a Spitalului CFR 2.
Dar stația Băneasa unde era? Și de ce scrie acolo „aleea” Kiseleff – și nu „șoseaua”? O scăpare, posibil. Sau o-ncurcătură – Kiseleff este trecută ca „aleia” pe harta împrejurimilor capitalei publicată în acel ghid. (Dar cîteva pagini mai departe, în harta propriu-zisă a oraşului, Kiseleff este totuși „şoseaua”.)
E cazul să vedem și nițică istorie:
În această situaţie, ing. Emil Giurgea pune la dispoziţie propriul post construit cu piese aduse din străinătate (1914), iar prof. Nicolae Vasilescu-Karpen (1870-1964) realizează o staţie TFF în parcul Băneasa (1915). Tot în anul 1915, prof. Nicolae Vasilescu-Karpen a instalat la Bucureşti (Herăstrău), un post radiotelegrafic importat din Franţa, cu o putere de 150 kW şi lungimea de undă de 11000 m, înlocuit peste cinci ani cu un post de emisie cu arc electric (sursa)
In această situaţie, inginerul Em. Giurgea a reusit instalarea in parcul Carol din Bucureşti a unui post primitiv de emisie-recepţie, cu ajutorul căruia s-a reuşit realizarea unor legături cu exteriorul (Grecia. Italia, Franţa). Acest lucru se petrecea la sfârşitul lunii august 1914. În decembrie 1914 s-a pus în funcţiune un nou post de emisie-recepţie la Filaret, de 12kW, având un pilon central de 75m si doi piloni laterali de 35m fiecare. in anul următor, 1915, s-a instalat la Băneasa un post de 40kW, având o antenă susţinută de doi piloni de câte 80m fiecare, realizare a inginerului Vasilescu Karpen. în 1915, folosind o bună parte din materialul postului din Parcul Carol, s-a montat un post pe vagoane, acesta reprezentând primul tren din lume având instalate de telegrafie fără fir (T.F.F.). Dar cel mai puternic post, de 150kW, a fost instalat la Herăstrău. Realizat de societatea franceză Radioelectrique, acest post a fost instalat pe opt piloni de 100m fiecare. Datorită căderii frontului, postul a fost demontat si evacuat în noiembrie 1916 în Moldova, fiind reinstalat la Botoşani, apoi adus la laşi şi pus in funcţiune în Zona Copou. După armistiţiu postul a fost readus la Bucuresti. (sursa)
Cele trei posturi radiotelegrafice realizate în anii 1914 – 1915 au trecut sub autoritatea Ministerului de Război sub denumirea de Post fix nr. 1 (Filaret), Post fix nr. 2 (Băneasa) şi Post fix nr. 3 (Herăstrău), iar postul experimental realizat de Emil Giurgea în Turnul Ţepeş din parcul Carol a fost instalat pe vagoane şi a primit denumirea de “Postul tren t.f.f. nr. 1” fiind pus la dispoziţia M.C.G. şi instalat iniţial la Periş şi ulterior la Bârlad şi Iaşi. (sursa)
…unde a fost stația T.F.F. Băneasa? Asta vrem noi să deslușim. Hărțile n-o marchează. Găsim doar o „Școala de Horticultură” în acea zonă.
Azi, pe șoseaua Kiseleff 34 se găsește Oficiul de Cadastru și Publicitate Imobiliară Ilfov.
Este, numărul 34 al vremii, același cu numărul 34 de azi? Este ansamblul de clădiri al Oficiului de Cadastru același cu al Școlii de Horticultură? Sînt ambele clădiri principale din acea incintă construite în aceeași perioadă? Sînt întrebări bune şi astea.
M-a facut sa ma gandesc la aparatele TFF ale Ciresarilor.
Scuze de off-topic 🙂
Nu-i bai!
fotografiile cu strandul sunt extraordinare. Ma consolez cu atmosfera acelor ani…
Acuma strandul este inchis, parca? Degradat si distrus, din ce stiu.
Ba nu, functioneaza. Are si pagina de facebook 🙂
Dar nu stiu cat din strandul “vechi” mai exista.
Off topic:şi pe mine m-aţi topit cu imaginile cu ştrandul! Acolo am învăţat să înot!Inainte de “Tineretului”, o scurtă perioadă de timp s-a numit “Dante Gherman”.
da’ cine era Dante Gherman? Si de ce?
Despre strand… numai pentru cunoscatori.
Dati click cu incredere.
Din 1946.
Postez şi eu ce am primit pe e-mail de la un om din branşa radioamatorilor:
“Tot ce relatează H/M & Mocanu este foarte exact ! Bulevardul TTF se întindea între Chibrit si Sos. Kiselef, pe lânga Spitalul 2 CFR. In acele cladiri era statia TFF a Armatei, zisă Herastrau.
Nu a existat TFF Baneasa. Cum treci de Aeroportul Baneasa, pana la devierea spre Padure, s-a construit cladirea ce avea sa devina postul de radio Bucuresti Baneasa, acum o anexa a Inst. de Meteorogie.”
Of, of… si totusi, la un moment dat… a fost o statie TFF acolo.
între timp… mai dați un click… la fel cu de multă încredere.
unde din resita gasesc 2 aparate tff in stare perfecta de cumparat ieftin?