despre ce se mănîncă în București - și cu ce se mănîncă Bucureștiul

arhiva

Dilemă civică

scris de Ando

Zilele trecute, într-unul din autobuzele RATB, am fost martor la un incident care mi-a reactivat un mare şi mai vechi semn de întrebare…

Nu era aglomeraţie aşa că – până la un moment dat – am văzut bine scena.

Pe unul din scaune, stătea un tânăr (25-27 de ani), bine îmbrăcat, curăţel, cu mobil etc. La una din staţii, se urcă o echipă de controlori: două femei şi un bărbat (de fapt un tinerel, ceva mai firav). Incep să controleze cardurile. Una din femei ajunge la tânărul nostru şi-i cere – politicos – cardul la control. Acesta, zâmbind dispreţuitor îi răspunde „N-am!”. Bineînţeles că a început discuţia clasică: Actul de identitate? – „N-am”, Vă rog să coborâţi cu noi! – „Nu vreau… ei şi ce-o să-mi faceţi?” etc, etc.

Discuţia a continuat pe acelaşi calapod câteva staţii – tânărul imperturbabil şi zeflemitor pe scaun, controlorii strânşi ciopor în jurul lui…

A trebuit să cobor şi n-am prins deznodământul, dar întrebarea este: ce pot face, într-o astfel de situaţie, controlorii? Aşa cum v-am spus, componenţa echipei nu era nici măcar impresionantă din punct de vedere fizic sau agresivă, cum am văzut uneori.

Să încercăm să eliminăm sentimentul general şi involuntar de antipatie faţă de organele de control (oricare ar fi acestea) şi să judecăm, cât de cât, corect: ajungem la concluzia că, practic, aceşti „agenţi de control” cum îi numeşte RATB-ul, sunt legaţi de mâini şi de picioare într-o astfel de situaţie limită.

N-au voie să se atingă de persoană. Dacă aceasta refuză să coboare, practic, nu pot s-o dea jos din vehicul decât cu forţa – dar aici intervin multe alte elemente, măcar de natură juridică etc.

Oare cum sunt instruiţi să procedeze? Care sunt limitele lor? Care sunt, de fapt, relaţiile dintre conducătorul vehiculului şi controlori în aceste situaţii – pentru că, aşa cum vă spuneam, autobuzul şi-a continuat neabătut itinerariul?

Şi, până la urmă, cum rămâne cu cei care refuză să cumpere „titlul de călătorie” ?

11 comments to Dilemă civică

  • hm

    se cheama Politia, in ultima instanta – pentru legitimare. Se ajunge la capat de linie, nu stiu ce se intampla acolo – ca n-am vazut de aproape scenele astea…

  • Ando

    Crezi că se amestecă poliţia, atâta timp cât nu a ieşit cu “bătaie “?

  • Contravenienţii pot fi reţinuţi în vehicul un anumit timp (30 minute?), în care să vină şi Miliţia. Dar dacă se ajunge aici, contravenientului i se impută şi staţionarea suplimentară a vehiculului. Cum poliţia nu vine pentru ,,mizilicuri” din astea până la urmă contravenienţii scapă, eventual cu o şpagă mică sau se face o amendă pe numele unuia din ei (după datele date de el, de cele mai multe ori fictive) şi se împarte la 3 – 4 oameni (sau câţi or fi).

  • Într-un oraş ceva mai civilizat, precum Budapesta de pildă, agenţii de control din mijloacele de transport circulă însoţiţi de un agent de ordine (poliţie scrie pe uniforma lui)destul de impunător de respect, ca să zic aşa. astfel, ei au rezolvat problema neplatnicilor şi a scandalului. acu’ nu ştiu dacă noi am avea atâta poliţie şi disponibilitate…

  • Ando

    Dragos B:foarte mişto reportajul! Mulţumesc.Deci,cum spuneam şi eu, problema e cam în coadă de peşte…

  • Aoc

    Adevarul este ca nu prea inteleg de ce personalul RATB nu are voie sa atinga de pasagerii clandestini. Realizez ca nu-s politisti, dar atata timp cat persoana in cauza se afla pe proprietatea RATB-ului, n-ar trebui controlorii sa aiba dreptul ca, cel putin, sa-l ia pe pasagerul respectiv de guler si sa-l ‘escorteze’ inapoi pe domeniul public?

  • hm

    Ba da – comparatia e fortata, dar ce se intampla intr-un avion, de exemplu, cu un pasager zurbagiu?

  • florin

    Din cate stiu lipsa actului de identitate se pedepseste destul de serios cu amenda de peste 200 roni.Asa ca eu cred ca politia vine pt. asemenea cazuri.In plus soferul stie destul de bine pe unde stationeaza echipajele sau ce sectii de politie are in drum dar,nu intereseaza pe nimeni nici macar pe cei ce,corecti fiind cumpara abonament sau legitimatie de calatorie,contribuind astfel la bugetul RATB ce-i transporta si pe contravenienti.

  • PaulIP

    Fantastic link!
    ___________________
    Fiecare controlor are un alt mod de a aborda un calator fara bilet (sau pur si simplu un calator mai slab de inger). Daca imi permiteti, voi relata o intamplare vazuta de mine acum aproximativ o luna si jumatate.
    Ma aflam in 133, intr-o dimineata, in jurul orei 8:15. La statia “Hala Traian” se urca un controlor (un tigan scund si plinut), dar care parea un om-orchestra: avea haine si dispozitive de controlor, zelosie de politist si tupeu de body-guard. Prima ”tinta”: un grup de pensionari. Erau ”cu actele in regula”, dar controlorul avea un simt de raspundere … sa zicem in exces. Chiar daca nimeni nu fusese prins, controlorul le-a solicitat talonul de pensie, buletinul si bonul de la reincarcarea cardului. ”Operatiunea” a durat mult, deoarece pensionarii trebuiau sa mute dintr-un loc in altul multele sacose (era duminica, si veneau de la piata). Evident, il injurau printre dinti pe controlor. A treia ”tinta”: eu (la a doua nu s-a intamplat nimic special). Desi nici eu nu calatoream clandestin (de fapt, niciodata nu fac asta), imi indesasem cartela atat de bine in buzunar, incat de-abia am ajuns la ea. In tot acest timp, se apropia statia la care trebuia sa cobor. Intr-un final, predau cartela, dar dispozitivul controlorului nu era de partea lui, pentru ca a inceput sa piuie (tot autobuzul a auzit), iar pe ecran aparea ”eroare”!
    In momentul acela, controlorul s-a uitat la mine ca la un criminal in serie, iar eu stateam ca pe jar, cu gandul ca ma va tine in autobuz pana cand se va ”clarifica” situatia. Eu deja eram mut de spaima, pentru ca nu aveam niciun ban la mine (si prefer sa nu ma pun contra controlorilor, pentru ca niciodata nu stiu care vor fi repercusiunile). ”Salvarea” mea a venit de la grupul de pensionari mai sus amintit (au auzit si ei piuitul dispozitivului, precum si faptul ca aparuse o eroare). Batranii au spus, printre altele: ”ce te uiti asa, ba, aschimodie, la flacaul asta?! Daca nu te ajuta caramida (adica dispozitivul), nu-l mai jigni degeaba!! (a ”scapat” printre dinti si un ”compliment” la adresa mea) Pe cersetorul din fata ta nu il verifici?!? (pe scaunul destinat persoanelor gravide ”trona” un cersetor. Era tacut, ce-i drept, dar a ”imparfumat” tot autobuzul)”
    Imediat ce s-au deschis usile, m-am indepartat cat am putut de mult de autobuz. Ba chiar ma uitam in spate, ca nu cumva controlorul sa termine ce incepuse…
    Am adunat destule povesti cu si despre controlori, dar mi-e greu sa cred ca exista unii care pot poza in ”neajutorati” in fata vre-unui ”smecheras” care se crede mai presus de lege.

  • Cristian M Ioan

    @Paul, multumesc de relatare!
    In primul rand, este vorba de fostul meu cartier.
    Spre 2000 abia s-a reluat circulatia lui 133 pe Calea Traian, mult pfrea tarziu pentru mine (am fost demolat in 1988).

    Apoi, pentru povestea cu pensionarii: eu luna trecuta am depus dosarul de pensie, dar de cativ ani deja am devenit “invizibil” pt controlori, nu imi mai cer sa le arat abonamentul!

    Faza cu “talonul de pensie, buletinul si bonul de la reincarcarea cardului” este clar exces de zel, cine pastreaza bonul?
    iar daca esti pensionar, alati buletinul, trebuie si adeverinta de pensie??

    “eroare” – mi s-a inatmplat si mie sa imai dea err la validare abonamentului, cam neplacut daca ti se intampla cu controlorul!

Leave a Reply to catherine Cancel reply

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>