despre ce se mănîncă în București - și cu ce se mănîncă Bucureștiul

arhiva

se taie platanii cei vechi de pe Berzei

de Alexandru Bodea

Am avut drum ieri dimineata pe strada Berzei… Ce am vazut nu am crezut, cum se spune…
Norocul meu ca eram cu camera foto la mine si am putut sa fac si altora cunoscut ca se taie platanii umbrosi, lasandu-se o imagine deplorabila.

Nu era oare frumos sa fi taiat crengile, care “incurca” firele tramvaielor, decat sa fie rasi – pusi la pamant – platani crescuti in zeci de ani?

Am in arhiva foto imagini de pe vremea santierului pentru noua cale de rulare…

… la terminarea lucrarilor si apoi binenteles cu primele tramvaie puse in circulatie pe ziua de 13.01.2014…

Se poate face comparatie intre imaginile de acum 3 ani si cele de astazi…

Probabil daca de paduri s-au facut actiuni de strada, pentru vegetatia de pe strazile Bucurestiului NIMIC.

Si asta cu atat mai mult cu cat la doar “doi pasi” pe strada Vasile Parvan, ce face legatura cu Bulevardul M. Kogalniceanu am vazut 4 – 8 pomi uscati netaiati…

Abia astept sa vad ce hotarare se va lua legat de largirea Podului Hasdeu si apoi strapungerea Pasajului Hasdeu – Piata Pieptanari pe sub Catedrala Neamului…

Pe Alexandru Bodea il puteti citi si pe blogul sau.

13 comments to se taie platanii cei vechi de pe Berzei

  • hm

    Am cetit, dar tot e pacat.
    Ce mai incoace-ncolo, au mai ramas de fapt doar doi pe mijloc. Doi si un trunchi mort.

  • ALEXANDRU BODEA

    Nimic si nimeni nu ma poate lamuri ca aceste taieri barbare ale platanilor de zeci de ani este necesara…
    La tinerete am jucat tenis de camp la “Progresul” si aveam impresia ca platanii din parcul respectiv – devenit Baza BNR – transmit liniste celor care trec pe langa ei…
    Dupa taierea platanilor de pe strada Berzei , locul arata mult schimbat in rau , imaginatia celor de la Administratia Strazilor si Parcurilor neavand limite omenesti…
    Degeaba in articolul din ” Observatorul Urban ” se arata ca radacinile incurcau si de aceea s-a trecut la taierea platanilor…
    Nu este explicatia pe care o asteptam , care trebuia sa arate ca ” prin taierile respective se imbunatateste imaginea locatiei ” , ca fotograf tinand foarte mult la estetica imaginii.

  • PaulIP

    Saraca artera… Parca e blestemata sa aiba parte doar de mutilari cauzate de mai prostii orasului… Copacii aia arata ca in filmele de groaza acum!

  • Ella

    Eu nu înțeleg care e logica după care se face ”toaletarea” copacilor. În alte tări nu ai voie să tai toate ramurile copacilor, cum se face la noi. Ex. în San Francisco: http://www.sfdpw.org/index.aspx?page=1246

    Cu privire la tăierea copacilor: Legea nr. 24/2007 privind reglementarea si administrarea spatiilor verzi din intravilanul localitatilor, republicata 2009
    Art. 12, aliniatul (3): Proprietarii si administratorii de spatii verzi sunt obligati sa asigure masurile privind siguranta persoanelor care pot fi afectate de ruperile si desprinderile arborilor si elementelor acestora, ca urmare a gradului de imbatranire avansat sau a starii fitosanitare precare.
    Art. 12, aliniatul (5): In cazul arborilor ornamentali (tei, salcam, castan, artar, mesteacan, stejar) plantati pe spatiile verzi din domeniul public, precum si al celor plantati in aliniamente in lungul bulevardelor si strazilor, pe terenurile din zonele urbane si rurale, este interzisa interventia cu taieri in coroana acestora, cu exceptia lucrarilor de eliminare a ramurilor uscate sau a celor care afecteaza siguranta traficului pietonal si rutier, a imobilelor aflate in apropiere, precum si a celor de pe traseul retelelor aeriene.

    Chiar și în lege zică că se taie doar ramurile uscate sau cele care afectează siguranța traficului, ori ei mutilează copacii….

  • hm

    prinde orbul, scoate-i ochii; raul e facut.

  • ALEXANDRU BODEA

    Multumesc mult dna Ella.
    Am avut si eu curiozitatea sa caut Legea 24/2007 actualizata in 2009 cu aplicare din 2015.
    Prin Legea 88 din 2014 – http://www.lege-online.ro/lr-LEGE-88%20-2014-(159563)-(1).html – sunt aduse unele modificri legii initiale.
    Astfel se arata:

    ARTICOL UNIC

    Legea nr. 24/2007 privind reglementarea şi administrarea spaţiilor verzi din intravilanul localităţilor, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 764 din 10 noiembrie 2009, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
    1. La articolul 12, după alineatul (5) se introduce un nou alineat, alineatul (6), cu următorul cuprins:
    “(6) Deciziile luate la nivelul administraţiilor publice locale de tăiere a arborilor sănătoşi din spaţiile verzi, astfel cum sunt definite la art. 3, aflate pe terenurile din zonele urbane, se pun în aplicare numai după obţinerea avizului emis de agenţiile judeţene pentru protecţia mediului, respectiv a municipiului Bucureşti.”
    2. Articolul 15 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    “Art. 15. – Controlul realizării măsurilor de protecţie a spaţiilor verzi, în funcţie de locaţia acestora, este exercitat de instituţiile abilitate de autoritatea publică centrală pentru protecţia mediului, autoritatea publică centrală pentru dezvoltare regională şi administraţie publică, autorităţile administraţiei publice locale şi de unităţile fitosanitare locale pentru protecţia plantelor.”
    3. La articolul 23 alineatul (1), litera d) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    “d) de la 20.000 lei la 40.000 lei pentru persoanele fizice şi de la 40.000 lei la 70.000 lei pentru persoanele juridice, pentru încălcarea prevederilor art. 12 alin. (5) şi (6);”
    Această lege a fost adoptată de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 75 şi ale art. 76 alin. (2) din Constituţia României, republicată.
    p. PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR,
    VIOREL HREBENCIUC
    PREŞEDINTELE SENATULUI
    CĂLIN-CONSTANTIN-ANTON POPESCU-TĂRICEANU

    Deci lege exista , dar pentru PROTEJAREA MEDIULUI , nu pentru taierea abuziva a copacilor !!
    Asa cum stiu din presa , bulevardul URANUS urmeaza a se continua de la Calea Plevnei ( pana unde a ajuns in prezent ) , cu largirea Podului Hasdeu la 38 metri ( prin 2 benzi circulatie auto si doua benzi circulatie tramvaie) si TAIEREA A 5000 mp DIN PARCUL IZVOR spre a facilita strapungerea unui tunel pana la Piata Pieptanari ( cca. 800 metri ) .
    Asta inseamna ca se protejeaza mediul ??

  • hm

    Sunt copaci tineri care pentru cauze superioare de utilitate publică (metrou, investițiil vitale) pot fi sacrificați… Uneori…

    In cazul ăsta anume, înțeleg că platanii erau uscați. Dar de ce? Cât de tare i-a afectat șantierul, oare?

  • Freesys

    ALEXANDRU BODEA ne cam induce în eroare, tunelul traversează doar curtea Palatului Parlamentului apoi magistrala se continuă pe Uranus, pe Calea Rahovei până la Liberty Center, apoi pe Progresu până la intersecţia cu strada Constantin Istrati apoi pe linia CFR până la gara Progresu.

  • hm

    pentru subtraversarea Casei Poporului se va construi si prin actualul Parc Izvor, se vor face defrisari.

  • Anonymous

    buna ziua dle Freesys,

    Eu m-am informat atat de pe site-ul Primariei Generale , cat si din presa .
    Uitati ce scriau ziarele in Ianuarie 2014 :

    Se pregateste o noua surpriza neplacuta pentru bucuresteni. 10% din Parcul Izvor dispare!
    2014-01-07 · 13:11:07 | Autor: Cristi Ionita
    http://www.enational.ro/news/se-pregateste-o-noua-surpriza-neplacuta-pentru-bucuresteni-10-din-parcul-izvor-dispare-364691.html/

    Reprezentantii Primariei Capitalei pregatesc, pentru 2014, inaugurarea primului tronson din Diametrala Buzesti – Berzei – Uranus si demararea lucrarilor pentru al doilea tronson al deja celebrului traseu.
    B365.ro anunta ca primul tronson al Diametralei, cel cuprins intre Piata Victoriei si strada Vasile Parvan, este aproape gata si urmeaza a fi inaugurat cat de curand, dupa ce se vor efectua ultimele lucrari la reteaua de contact pentru tramvaie si troleibuze si la semaforizare.

    Tot in 2014 se spera ca vor incepe lucrarile la cel de-al doilea tronson al Diametralei Buzesti – Berzei – Uranus, un tronson ce presupune lucrari de anvergura, dar si pierderea a 10% din Parcul Izvor.

    Tronsonul este cuprins intre strada Vasile Parvan si Piata George Cosbuc si presupune inclusiv construirea unui tunel pe sub Dealul Arsenalului. Tunelul va avea 800 de metri lungime, intrarea in subteran se va face de pe strada B. P. Hasdeu, iesirea urmand sa se faca pe strada Uranus.

    Pentru realizarea tronsonului, Primaria Capitalei trebuie sa distruga cel putin 5.500 de metri patrati din Parcul Izvor, respectiv sa defriseze cel putin 196 de arbori. Totusi, reprezentantii Primariei dau asigurari ca vor respecta legea si vor planta, in compensare, alti copaci.

    Realizarea celui de-al doilea tronson al Diametralei Buzesti – Berzei – Uranus presupune si largirea bulevardelor din perimetrul Palatului Parlamentului, realizarea de noi sensuri giratorii, dar si realizarea unui pasaj subteran la intersectia Bulevardul Tudor Vladimirescu – Calea Rahovei.

    Primaria Capitalei va cheltui cel putin 153 de milioane de euro numai pentru realizarea celui de-al doilea tronson din Diametrala care are ca scop crearea unei noi legaturi intre Piata Victoriei si Gara Progresul, respectiv o alternativa la Calea Victoriei si Bulevardul Magheru.

    Intradevar 10% DIN PARCUL IZVOR VA DISPARE , si trebuie sa ma corectez !!

  • ALEXANDRU BODEA

    Sunt la curent cu ceea ce se intampla in aceasta zona. Va redau un articol din “GANDUL” aparut in 11 mai 2011 si care poate clarifica multe aspecte….

    Tunelul lui Oprescu de sub dealul Parlamentului – avizat de Comisia Tehnică de Urbanism. CUM VA ARĂTA AUTOSTRADA care începe din Piaţa Victoriei şi ajunge la Piaţa Progresu
    Publicat la “GANDUL” : 11.05.2011 18:58 Ultima actualizare: 11.05.2011 20:46

    “Cea mai mare operaţiune urbană” a lui Sorin Oprescu a fost avizată integral de Comisia Tehnică de Urbanism. Este vorba de Diametrala Nord-Sud, autostrada care va lega Piaţa Victoriei de Piaţa Progresu. Miercuri, comisia a dat avizul şi pentru cel de al doilea tronson care va porni de la Podul Haşdeu, va trece printr-un tunel lung de 850 de metri şi va ajunge la Piaţa Progresul.

    Arhitectul Sorin Gabrea, membru în cadrul Comisiei de Urbanism, a explicat pentru gândul că ” tunelul va fi construit la o adâncime de 25 de metri în raport cu cota pieţii din spatele Parlamentului. Este nevoie de o adâncime atât de mare pentru a putea ocoli construcţiile subterane existente în zona Parlamentului. Solul este unul foarte prost, construcţia urmând a fi realizată în pânza freatică cu debit mare. Lungimea tunelului va fi de aproximativ 850 de metri fiind la limita rentabilităţii. Un utilaj folosit pentru construcţia tunelului are o lungime de 400 de metri, adică nici nu intră bine că trebuie să iasă. Primăria Capitalei va hotărî cât de rentabil este un tunel de 850 de metri”. În tunel se va intra din dreptul Institutului Cantacuzino, pasajul subteran urmând să treacă pe sub curtea Palatului Parlamentului printre Catedrala Mântuirii Neamului şi Parlament, şi va ieşi pe Bulevardul Uranus. În subteran se va circula pe două benzi pe sens iar la suprafaţă pe câte trei benzi pe sens. Între Haşdeu, Izvor şi Naţiunile Unite urmează să fie amenajat un sens giratoriu, iar Bulevardul Izvor urmează să fie lărgit. Arhitectul Sorin Gabrea a mai precizat că denumirea corectă pentru construcţia lui Oprescu ar fi “arteră urbană tangentă la nucleul central istoric constituit”.

    Potrivit acestuia, pentru construcţia celui de al doilea tronson al Diametralei Nord-Sud şi-au dat acordul SRI, Palatul Parlamentului, Patriarhia, Serviciile Speciale şi Ministerul Culturii. Lucrările de construcţii vor putea începe după ce se vor mai obţine şi restul de avize iar Consiliul General al Municipiului Bucureşti va aproba Planul Urbanistic Zonal (PUZ). Conform studiului de fezabilitate, lucrările de construcţie vor costa 153 de milioane de euro.

    De la Piaţa Victoriei la Piaţa Progresu -un drum de 20 de minute

    Traseul viitoarei autostrăzi începe din Piaţa Victoriei, trece pe străzile Buzeşti, Berzei, Mircea Vulcănescu, Calea Plevnei, Vasile Pârvan până la Podul Haşdeu, unde intră în subteran şi iese în apropiere de Piaţa Coşbuc, bulevardul Tudor Vladimirescu, Rahova şi ajunge la Piaţa Progresu. Întreaga construcţie va avea o lungime de 12, 5 kilometri, va avea două benzi de circulaţie pe sens, linie dublă de tramvai, piste pentru biciclişti, trotuare largi de trei metri, spaţii verzi de un metru şi va fi străbătută de şoferi în doar 20 de minute. Lucrările la primul tronson cuprins între Piaţa Victoriei şi strada Vasile Pârvan au început anul trecut. Acum, acestea sunt blocate.

    Pe 12 aprilie, Tribunalul Bucureşti a anulat PUZ-ul contestat de Asociaţia Salvaţi Bucureştiul. Arhitectul Sorin Gabrea a declarat, pentru gândul, că “în cadrul Comisiei tehnice de Urbanism s-au aprobat trei PUZ-uri care reglementează condiţiile de construire pe marginea canalului (groapa de pe mijlocul drumului-n.r.). Cele trei Planuri Urbanistice Zonale se află în diverse faze de avizare. PUZ-ul anulat de instanţă a fost făcut doar pentru calea de rulare”. Lucrările la Diametrala Nord-Sud urmează să fie finalizate în 2012.

    Tunelul pe sub Palatul Parlamentului, supus votului CGMB. O parte din Parcul Izvor va dispărea
    TRAFIC • 25 Februarie 2014 – 07:40 • Nicoleta Vieru
    http://www.b365.ro/tunelul-pe-sub-palatul-parlamentului-supus-votului-cgmb-o-parte-din-parcul-izvor-va-disparea_203160.html

    Proiectul celui de-al doilea tronson al Diametralei Buzești-Berzei-Uranus intră în ultima fază a procedurii de aprobare: votul Consiliul General al Municipiului București. Conform Planului Urbanistic Zonal, aflat în dezbatere publică, 5.500 metri pătrați din Parcul Izvor vor dispărea, iar 196 de arbori de pe segmentul cuprins între strada Vasile Pârvan și Piața George Coșbuc vor fi defrișați. Potrivit Primăriei Capitalei, doar 1.800 metri pătraţi sunt încadraţi în Planul Urbanistic General ca spaţiu verde. În schimb, municipalitatea va construi un tunel de aproape un kilometru ce va subtraversa Dealul Arsenalului. Proiectul nu este însă pe placul societății civile, care susține că proiectul este inutil.
    Consiliul General al Municipiului București va decide joi dacă aprobă proiectul tronsonului II al Diametralei Buzești-Berzei-Uranus, cuprins între strada Vasile Pîrvan și Piața George Coșbuc.

    Planul Urbanistic Zonal prevede construirea unui tunel pe sub Dealul Arsenalului. Tunelul va avea o lungime de 800 de metri și o adâncime maximă de 20 de metri. Intrarea în subteran se va face de pe strada B.P Hasdeu, din dreptul Institutului de Biologie, va continua pe sub Dealul Arsenalului, între Palatul Parlamentului și Catedrala Mântuirii Neamului și se va ieși pe strada Uranus.

    Proiectul celui de-al doilea tronson al Diametralei Buzești-Berzei-Uranus include și lărgirea bulevardelor din perimetrul Palatului Parlamentului, realizarea de noi sensuri giratorii, dar și un pasaj subteran la intersecția Bd. Tudor Vladimirescu cu Calea Rahovei.

    Mai exact:

    – podul Hasdeu peste Dâmbovița va fi lărgit la patru benzi pe sens, trotuare de patru metri și spațiu verde de doi metri pe mjlocul străzii

    – strada B.P Hasdeu va avea două benzi pe sens și va fi lărgită pentru a face loc rampei de intrare în tunelul subteran

    – se va realiza un sens giratoriu la intersecția Bd. Națiunile Unite, Strada Izvor și strada B.P. Hasdeu

    – strada Izvor va avea trei benzi pe sens

    – realizarea unui sens giratoriu la intersecția Bd. Tudor Vladimirescu cu Calea Rahovei cu posibilitatea construirii unui pasaj subteran.

    “Se are în vedere construirea unui pasaj subteran la intersecția Tudor Vladimirescu cu Calea Rahovei, însă deocamdată nu a fost luată o decizie clară în acest sens”, a precizat arhitectul-șef al Capitalei.

    Dispar 5.500 mp din Parcul Izvor și 196 de arbori

    Toate îmbunătățirile ce vor fi aduse traficului rutier din zonă vor avea un preț. Și nu doar unul financiar, estimat la 153 milioane euro, ci și unul la nivelul mediului înconjurător. Astfel, pentru a se realiza cel de-al doilea tronson al Diametralei, Primăria Capitalei va distruge 5.500 de metri pătrați din parcul Izvor și va defrișa 196 de arbori.

    “Se pierd 5.500 metri pătrați din Parcul Izvor, dar nu e foarte mult având în vedere că parcul are 16 hectare. În plus, o mare parte din cei 5.500 mp figurează în Planul Urbanistic General ca spațiu construibil. Vor fi defrișați și arbori, însă conform legii se vor planta în compensare alți copaci”, a declarat pentru B365.ro, arhitectul-șef al Capitalei Gheorghe Pătrașcu.

    Proiectul a obţinut toate avizele solicitate de mediu, inclusiv cel de mediu.

    “Parcul Izvor are o suprafaţă de cca. 16 ha. În raport cu aceasta suprafaţă, cei 5.500 mp. afectaţi de realizarea investiţiei reprezintă un procent de 3,43%. Din cei 5.500 mp. numai 1/3 este, conform Planului Urbanistic General al Municipiului Bucureşti, încadrată în subzona V1a – Parcuri, grădini, scuaruri şi fâşii plantate publice, restul de 2/3 fiind încadrată în subzona CA2 – Subzona centrală cu funcţiuni complexe, cu clădiri de înălţime medie, mare şi cu accente peste 45 metri, cu regim de construire continuu sau discontinuu. Deci doar aprox 1800 mp şi-ar schimba încadrarea urbanistică de spaţiu verde V1a parcuri, cu precizarea ca o parte, aprox 1300 mp, va fi relocata tot pe amplasament ca fâşii plantate publice (fâşie verde de delimitare a sensurilor de mers, sens giratoriu)”, precizează reprezentanţii Primăriei Capitalei.

    Societatea civilă se opune

    PUZ-ul pentru tronsonul II al Diametralei Buzești-Berzei-Uranus a fost pus în dezbatere publică pe site-ul Primăriei Capitalei în perioada sărbătorilor de iarnă, ceea ce a stârnit nemulțumirea cetățenilor și a ONG-urilor. Data publicării proiectului nu a fost însă și singura nemulțumire. Întregul proiect este considerat “inutil” de societatea civilă.

    “Nu sunt de acord. E interesant cum aceasta tentativa de consultare publica a PMB a fost publicata fix inainte de Craciun. Ce mai transparenta! Dincolo de acest aspect, e plin Bucurestiul vechi, in special zonele protejate, de cladiri de birouri pe jumatate pustii si de autoturisme care sufoca traficul pietonilor. Chiar nu mai conteaza interesul si nevoile locuitorilor si pietonilor din Bucuresti? Această magistrală este inutilă. Completaţi centura deja existentă şi nu vom mai avea nevoie de diametrală”, scria Ioana Novac pe pagina dedicată dezbaterii publice de pe site-ul PMB.

    “Acest PUZ este unul extrem de nociv si extrem de costisitor pentru Bucuresti. Practic peste o jumatate de hectar din parcul Izvor (mai precis 5500 metri patrati) va disparea. Se vor defrisa astfel aproximativ 200 de arbori. In conditiile in care capitala Romaniei, Bucuresti, se afla pe unul din primele locuri la poluare in U.E., prin acest proiect se arata dispretul total pentru sanatatea oamenilor din acest oras, in care spatiile verzi sunt sub normele europene. Avand in vedere sumele care se vehiculeaza pentru realizarea acestui proiect de peste 150. mil de euro, va intreb care este oportunitatea realizarii unui tunel prin curtea Palatului Parlamentului? Se gasesc sute de milioane de euro pentru tuneluri, dar nu se gasesc (de ex.) bani pentru consolidarea sutelor de cladiri care se pot prabusi la primul cutremur mai puternic generand mii de pierderi de vieti omenesti! Sper ca acest PUZ va fi respins de Consiliul General”, scria și Alexandru Pană pe aceeași pagină.

    Asociația Salvați Bucureștiul susține chiar că acest proiect este ilegal și inutil. Potrivit, ONG-ului:

    “proiectul este ilegal, intrucat prelungeste un proiect anulat irevocabil de instanta judecatoreasca,

    – proiectul este ilegal, intrucat pe plansele acestuia nu figureaza monumentele istorice,

    – proiectul este ilegal, intrucat contravine Planului Integrat de Dezvoltare Urbana pentru centrul orasului,

    – proiectul este neoportun, construind o veritabila Cale a Victoriei Socialismului

    – proiectul este neoportun, prevazand costuri cu care se pot rezolva probleme reale ale circulatiei in Bucuresti, respectiv soseaua de centura si podurile de trecere peste aceasta”.

    Proiectul are însă și susținători. “Proiectul mi se pare f bun in principiu, deoarece ar duce oricum la un trafic mai civilizat. Trebuie totusi luata in considerare, dupa finalizare si conservarea arhitecturala a anumitor zone de case, acolo unde aceste case au o anumita valoare arhitecturala”, scrie Paul pe pagina de dezbatere publică.

    Diametrala Buzești-Berzei-Uranus este unul dintre cele mai importante proiecte derulate de Primaria Capitalei. Drumul va face legătura intre Piața Victoriei și Gara Progresul, reprezentând o alternativă la Calea Victoriei și bd. Magheru. Proiectul a fost împărțit îin trei etape:

    – Piața Victoriei – Vasile Pârvan;

    – Vasile Pârvan – Piața George Coșbuc;

    – Piața George Coșbuc- Gara Progresul.

    Prima etapă, care a fost aproape finalizată, are o lungime de 1.750 de metri și a costat municipalitatea peste 67 de milioane de euro, dintre care 38 milioane lucrările propriu-zise, iar 29 de milioane de euro exproprierile.

    Cred ca nu eu EXAGEREZ ci primaria generala cu asemenea abuzuri , numai de dragul de a avea o axa de tramvaie Nord-Sud spre lasa probabil Calea Victoriei si celelalte bulevarde mai libere circulatiei…

Leave a Reply to ALEXANDRU BODEA Cancel reply

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>