despre ce se mănîncă în București - și cu ce se mănîncă Bucureștiul

arhiva

toleranța, privită de sus

… peste week-end, s-a ținut în Capitală un maraton. Ca de fiecare dată, asta a adus cu sine masive blocări de străzi – chiar străzi importante.

Nu m-a afectat; pur și simplu știam de anii trecuți cam ce-nsemnează asta, așa că nu m-am deplasat prin zona centrală a Bucureștiului.

… destui oameni or fi bodogănit destule cînd s-au pomenit blocați, deviați și întîrziați în transportul public și mașinile lor personale.

Sînt, însă, convins că anul ăsta numărul celor care s-au necăjit la gîtuirea traficului auto a fost mai mic decît anul trecut.

Mda – lumea s-a mai obișnuit cu astfel de evenimente. Cu crosuri, marșuri ale bicicliștilor, maratoane.

Acum un an-doi-trei se lăsa cu pumni, parbrize sparte și cu urlete ce-acopereau mesajul frumos al activității fizice.

Bucureșteanul, în 2015, s-a mai obișnuit. Cicliști? Bine, lasă-i să treacă. Alergători? Hai, să le facem loc și lor.

E un soi de toleranță – dar nu chiar aceea bună, bazată pe înțelegere și cunoaștere. Ci acea toleranță mai de mîna a doua, aceea de boier față de capriciile sîcîitoare ale vreunui servitor: „lasă-l, dragă, și pe el, dacă-i face plăcere!”

E, totuși, un început de toleranță – ceea ce merită să luăm în seamă: nu trăim dintr-astea în fiecare zi.

Nu-nseamnă că sîntem mai buni – ci doar că nu sîntem nici pe departe o cauză pierdută; o s-o scoatem cumva noi la capăt.

19 comments to toleranța, privită de sus

  • Dan

    Problema inginereasca e ca pentru fluxul 13 Septembrie – Unirii varianta Trafic Greu – Rahova (Liberty) – Regina Maria nu face fata singura nici macar la un trafic de duminica, cu tot cu politisti in fiecare intersectie. Dar nu asta e subiectul articolului; Bucurestiul are multe lipsuri si traim cu ele.

  • Ando

    “Bucureșteanul, în 2015, s-a mai obișnuit. Cicliști? Bine, lasă-i să treacă. Alergători? Hai, să le facem loc și lor.”

    Să zicem că mie – “un oarecare”, nici ciclist, nici maratonist- nu-mi convine. Ce posibilităţi am în afara de “toleranţa” băgată pe gât ? Să dau primăria în judecată, nu-i aşa ? Sau să organizez contra-mitinguri ?
    De fapt, pe mine mă deranjează că nu întotdeauna evenimentele de acest gen şi de această anvergură nu sunt “popularizate” din timp şi pe cât mai multe canale.
    Pentru că, pe de altă parte,pe lângă restricţiile de circulaţie, un astfel de eveniment, promovat cum trebuie poate aduce destule beneficii oraşului.
    Să ştie tot omul că, în prima duminica din octombrie, se organizează maratonul internţional al Bucureştiului.
    Spun asta pentru acum câţiva ani în urmă, am avut ocazia să asist la un astfel de maraton organizat în Spania şi mi-a plăcut foarte mult atmosfera din jurul evenimentului.

  • Cristia Ioan

    Se vede ca nu ai avut treba in oras Duminica!
    Dimneata m-am dus cu taxiul la Bellu, pe Trafic Greu am ramas blocati intr-un ambuteiaj cum nu mai vazusem de mult.
    La intoarcee, cand sa iau tramvaiul 1 de la Sura Mare, aflu c anu merge decat pe Sos. Viilor.
    M-am dus la metrou, l-am luat pina la Piata Unirii, cand am iesit … am dat din nou de maraton!
    Asa ca am cobrat din nou la metroul, si la- folosit sa ajung pe cat posbil la destinatie, dupa un sfert de ora cand, din moment ce tot ma intersectasem cu alergarea, le-am facut poze la concurentii intarziati …
    Toleranta? Sigur ca nu i-am injurat pe cei care alerga, ci pe organizatori, si Primaria:
    – asa cum spunea si soferul de taxi, nu s-a anunta din timp evenimentu si restrictiile de trafic
    – lipsesc complet alternativele, artera Trafic greu ar fi trebuit oricum largita, iar tramvaiul 1 cu traseu inelar nu are nicio versiune de deviere, daca o singura intersectie este blocat, toata ramura respectiva devine impracticabila!!

  • eu locuiesc chiar în zona “afectată” să zicem. dac-aş fi vrut să plec undeva, nici nu ştiu cum făceam. dar nu asta vreau să spun, ci aş vrea să subliniez că am profitat de ocazie şi am avut aproape o duminică întreagă, tot bulevardul liniştit şi liber la dispoziţie. a fost sublim! nu se auzea măcar un claxon sau un motor, ci doar aplauze şi încurajări, nu mirosea a fum ci a toamnă şi a prânzuri pregătite prin bucătării.
    da, trebuia un pic mai mult promovat, ca să nu ne ia pe nepregătite, în rest, mi se pare perfect acceptabil.

  • Marian

    @catherine: Poate ar fi cazul să luam şi noi în serios- măcar odată pe an- “Ziua europeană fără maşini “.

    rpres.ro/mediu/2015/09/22/sibiu-biciclete-cadou-in-ziua-europeana-fara-masini-09-56-29

    Inchideţi ochii şi închipuiţi-vă, măcar o duminică pe an,centrul oraşului, fără maşini !!!

  • Trafic Greu lărgită? Oameni buni, nu cred că ştiţi ce cereţi… deşi tehnic e posibil, nu ar avea nicio logică. Un drum cu mai multe benzi se blochează la fel ca unul cu 2 benzi, din cauza gâtuirilor. Da, e nevoie de benzi de stânga/dreapta în apropierea intersecţiilor importante, dar, per ansamblu, blocajele se produc fix în zonele unde numărul de benzi se reduce. De exemplu, 13 Septembrie vine cu 3 benzi de la Şos. Panduri şi rămâne în 2 de la Trafic Greu. Din cauza asta mulţi merg înainte de pe banda de dreapta (ocazie cu care-i bag în aia mă-sii pe toţi care încearcă să îmi ia faţa, deşi unii mai reuşesc, că totuşi ţin la integritatea mea corporală). Or dacă strada ar avea 2 benzi pe toată lungimea, de la Mariott la Sebastian, iar benzile de dreapta ar fi delimitate cu borduri şi scuar – ceva gen https://www.instantstreetview.com/@44.320696,23.8022,-161.64h,-2.56p,1z s-ar circula mult mai bine, fără gâtuiri (e de ajuns ca un singur idiot să forţeze coloana din dreapta sau de pe linia de tramvai şi se fute toată intersecţia).

  • hm

    tehnic, orice e posibil, pe Trafic Greu nu e nevoie de o bandă continuă în plus pe sens – nu ajută cu nimica.

    Da, totul e-n deșteptăciunea cu care ai face benzile de ieșire pentru viraje.

  • Dan

    Dpdv al primariei strada cunoscuta popular ca “Trafic Greu” nu e o problema majora fiindca exista inca 2 artere paralele pe toata lungimea (din zona Razoare pana in zona C-ti Istrati); ma mira faptul ca oamenii prefera sa piarda zeci de minute pe Trafic Greu in loc sa o ia pe Sebastian/Ferentari/Spatarul Preda sau Panduri/Vladimirescu/Viilor, artere sensibil mai rapide, desi la randul lor aglomerate. Intr-o lume ideala ar trebui totusi pasaje pe sub intersectiile cu 13 Septembrie si Calea Rahovei insa numai in ipoteza separarii traficului de tranzit/iesire din oras de cel local.

  • Dane, când ai mers ultima dată pe Sebastian? Am mers eu acum vreo câteva luni şi mi-am blestemat zilele, coloana de la Rahova începe de la Răzoare, se merge bară la bară, abia m-am streucrat cu bicla pe acolo.
    Ceva similar e şi pe Panduri, pentru că din 2 benzi una e parcare, toţi parchează perpendicular în loc să parcheze paralel cu bordura. Pe când pe Trafic Greu nu se parchează, pentru că nu ai de ce să parchezi acolo, neexistând niciun obiectiv.
    De aia toată lumea o ia pe Trafic Greu, e mai rapid decât cele 2 străzi paralele. Iar de când cu posibilitatea trecerii prin Carrefour Vulcan e folosit şi de cei care stau în blocurile cuprinse între Str. sebastian şi Str. Petre Ispirescu, precum şi de cei din Mărgeanului.

  • hm

    Dan are dreptate… cel puțin pe relația Vest-Est, abordarea pe Sebastian ori Panduri pare a fi cea corectă. Deși toate argumentele logice susțin contrariul, pe Trafic Greu se merge cel mai încet.
    N.B. – mă refer exclusiv la traficul auto.

  • Cristian Ioan

    Punctual, sunt desigur perfect de acord cu “e nevoie de benzi de stânga/dreapta în apropierea intersecţiilor importante”!
    Despre Trafic Greu nu pot sa imi dau cu parerea, ajung rar acolo, iar supraaglomerare de Duminica a fost cu totul exceptionala, dar aproape in fiecare zi merg la Televiziune sa iau pe 301 spre servici, si “exoerimentez” direct blocajul! Piata Chares de Gaulle este mare, giratoriul este eficient, DAR Calea Dorobanti are numai doua benzi pe sens, ori la intrarea in Piata ar fi trebuit sa fie minm trei. Spun TREI pentru ca prima banda este totdeaun ocupata de autobuzele ce opresc in statie, sunt mai multe linii RATB si titdeauna se formeaza coada, este un sir de 5-6-7 autobuze ce asteapta la stop, si se blocheaza circulatia …

  • Alexandru Bodea

    pentru a aduce “ceva” Bucurestiului si locuitorilor lui , as propune ca viitoarele editii ale Maratonului sa includa in traseu si Calea Rahovei pana la capatul tramvaielor sau eventual sa coteasca la stanga catre Ferentari , pe “traseul cu piatra cubica” si cismele la capat de strada , uitate de primarul “care este” acuma bine mersi “arest la domiciliu” , nu la racoare cum ar merita dupa bum-ul dat …
    Astfel centrul ar ramane “neatins” , iar alergatorii ar avea posibilitatea sa cunoasca si alte fete ale orasului…chiar si din fuga.

  • @Dr2005
    ” Da, e nevoie de benzi de stânga/dreapta în apropierea intersecţiilor importante, dar, per ansamblu, blocajele se produc fix în zonele unde numărul de benzi se reduce.”
    E nevoie ca sa ce? Sa fluidizam ceea ce nu se fluidizeaza? Sa mai reducem din suprafata trotuarelor care si asa este limitata?

    Si blocajele nu se produc doar ca sunt gatuiri, ci pentru ca asa este tansportul asta privat, nu are cum sa fie fluidizat, si asta s-a demonstrat perfect in cazul unor tari care si-au facut niste sisteme enorme de autostrazi, care astazi sunt blocate. Deci nu se poate, si fiecare lucrare de majorare a benzilor pentru masini este o prostie si aruncare de bani in vant. Unicele upgrade-uri care trebuie facute asta consta in oferirea unei infrastrcturi mijolacelor alternative de mobilitate. Spre ex in cazul Dorobanților despre care s-a comentat mai sus trebuie facut:
    – transport public: pe mijloc trebuie desfiintat spatiul verde(fara sa se atinga copacii) si acolo de asfaltat niste benzi pentru autobuze pe termen scurt, iar pe lung desfiintarea traseelor astea imbecile de autobuz care se dubleaza(131,301,331,331BIS,335, 282) si infiintarea unei linii civilizate de LRT(care in persepectiva ar putea ajunge la aeroport.
    – pietoni: instalarea bolarzilor pentru protejearea trotuarelor(desi unii de la optar ca Marian Ivan considera ca noi traim in Elvetia si nu e nevoie), schimbarea asfaltului cu pavajul din granit.
    – biciclete: o banda din 2 disponibile azi, trebuie izolata exact ca in cazul Victoriei cu bordura, si infiintată o pista civilizata de 3m.
    – iar pentru masini ramane 1 banda pe sens, si pe aia eu as pava-o cu piatra cubica, ca planctonul de birou care astazi face fita in fiecare zi (mergand cu bavarezul lor de mana a 7-ea la job), sa mai mearga si cu altceva.

    @Cristian Ioan
    Statia acolo a fost pusa de un prost, ea trebuie pusa dupa intersectie.

  • hm

    mai ușor cu talibanisme de-astea-

  • @ hm
    faptul cum vorbesc eu cu o persoana este desterminat de faptul cum se comporta ea, daca ea este civilizata, eu vorbesc civilizat, daca ea se maimutaraeste si isi doreste sub necesitatile sale 80 de % din suprafata strazii, eu raspund cu talibanism.
    1 banda pe esnd pe Dorobantilor este spatiu suficient pentru cel mai ineficient tip de transport din mediul urban + mai motivam lumea sa incerce la gust alte iesiri spre nord.

    Mai pe scurt hai cu egalarea, sa devina in sfarsit omul egal cu automobilistu, sa ajungem si noi la standartele UE.

  • hm

    am arătat și demonstrat în rînduri repetate că majoritatea covîrșitoare a cetățenilor implicați în trafic este de partea bună a lucrurilor.
    Așadar, m-am săturat să aud lozinci înlocuite cu alte lozinci, că „orașul e al mașinilor” trebuie înlocuit cu „orașul să fie al cicliștilor, pietonilor ș.a.m.d.”. Sunt doar lozinci care instigă la ură între cetățeni.

    http://adevarul.ro/news/bucuresti/spatiul-public-e-oamenilor-nu-masinilor-1_5617a52df5eaafab2c7926b1/index.html

    Bunele intenții, dacă nu au în spate omenie, aplecare către civism și înțelegerea sinergiilor care fac într-adevăr o conurbație în dezvoltare să funcționeze, vor da naștere la monștri.

  • cristian ioan

    @ADY 88
    “Statia acolo a fost pusa de un prost, ea trebuie pusa dupa intersectie.”
    Sigur ca da! Dar ce putem face in cazul acesta?!
    Daca statia era DUPA intersectie, iar semaforizarea corespunzatoare (in fond de ce mai trebuie stop daca se intra in giratoriu?) atunci nu s-ar mai forma acel sir luuung de autobuze pe care il vad de fiecre data.
    Dar mai general, ce ne facem cu acel “prost, dar sef mare” care a pus statia aiurea?
    Problemele orasului sunt complexe, multe NU pot fi rezolvate din prima numai din proiectarea, sau prin inspiratie divina!
    Trebuie mers pe teren, vazut ce nu functioneaza, si corectat.
    Oare nu era posibil ca doi consilieri sau trei specialisti in Transport din Primarie sa vada situatia si sa solicitie modificarea? Nici macar nu este nevoie sa mearaga acolo, situatia este vizibila pe Internet!
    Sau, daca nu credem in tehnocrati, sa actionam democratic: sa fie luate in seama sesizarile miilor de cetateni ce folosesc zilnic respectiva statie RATB!
    Cred ca asa ceva ar trebui sa cerem noului Primar, nu sa ne faca cel mai lunga carnat din lume, nu sa rezolve, ca un Superman, imediat toate problemele orasului, ci sa mai ia in seam si ce spun locuitorii nemultumiti!
    Sa ii intreba daca vor borduri aurite sau “aripile” pe soclul lui lenin …

  • La ora actuală avem bulevarde cu 2 benzi, cu 3 benzi, cu 4 benzi, dar se trece brusc din 2 benzi în 3 benzi şi invers, ba sunt şi situaţii când din 3 benzi se trece în una singură! Şi asta considerând că banda I nu e parcare.

    Soluţia simplă e ca toate străzile principale să aibă 2 benzi pentru traficul general, care să nu fie încurcate de nimic şi nepărat cu benzi de dreapta şi stânga separate cu borduri (ca să nu mai meargă unii înainte de pe banda de stânga) şi suficient de lungi.
    Dar 2 benzi, nu 3, nu 4, nu 7… DOUĂ.

    Bulevardele gen Drumul Taberei sau Iuliu Maniu au o lţime de cca. 11m pe sens! Aici se pot trage două benzi de 3 m pentru traficul general şi o bandă de 4,5 m pentru autobuz, troleibuz şi bicicletă, asta fără să umbli la scuarurile verzi, la trotuare sau la parcările în spic. Pentru străzile cu linii de tramvai neseparate de trafic, acestea se pot folosi şi ca bandă pentru autobuz. De exemplu, la un bulevard ca Mihai Bravu, poţi face banda unică pe linia de tramvai, ai 2 benzi auto pentru trafic geenral, tragi o bandă de biciclete de 2 m şi restul spaţiului îl foloseşti pentru benzi de dreapta/stânga, scuaruri sau extinzi trotuarul.


    Apropo de direcţia de transporturi din PMB, ia să vedem pe cine am avut aici:
    – director de investiţii Mădălin Dumitru, arestat pentru corupţie
    – director general Ion Dedu, cel mai slab director din funcţia asta din toată istoria Bucureştiului
    – director Administraţia Străzilor Alina Roman – blonda lui Oprescu, care a trecut în câţiva ani de la referent (adică funcţional public cu 12 clase şi bac) la director general şi care a zis că trebuie făcute investiţii doar pentru şoferi, că bicicliştii sunt sub 1%

    Cu ăştia 3, nu-i de mirare că stăm blocaţi în trafic cu orele. Dacă îi mai adăugăm şi pe toţi directorii şi directoraşii perindaţi pe la RATB (Aron, Criţ, Bunea, Antonescu ş.a.)…
    Apropo de RATB, am trecut azi pe la Piaţa Victoriei. Erau 4 (PATRU) tramvaie în staţie: 45, 46, 20, 42. După astea în mod sigur 30 minute nu a mai trecut nimic.

Leave a Reply

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>