scris de HM, subiect de Cristian Malide
… se fac douăzeci de ani – cam așa – de cînd pensionarul bucureștean „are gratis” pe transportul în comun. Dacă-mi aduc aminte, pare-a fi fost o măsură a primarului Ciorbea; înainte de ea, pensionarii mergeau – cum se zice – doi pe un bilet..
Desigur, gratuitatea pensionarilor n-a fost de la bun început aplicată frumos; pensionarii erau ținuți pe la cozi imense, pentru a le fi eliberate abonamentele anuale; acuma ei pot circula în baza talonului de pensie.
De la apariția acestei gratuități au venit și controversele.
Prea mulți pensionari în autobuz! N-au ce face și se plimbă! Ne iau nouă – celor care „le plătim pensia” locul!
Să mai stea acasă, în concluzie.
Cine folosește, într-adevăr, transportul public, are de-a face cu multe feluri de oameni – inclusiv cu pensionari arțăgoși, băgăcioși, chiar violenți. Nu putem ascunde asta – sînt destul de mulți.
Cu toate astea, gratuitatea transportului public pentru pensionari nu trebuie pusă în discuție.
Pensionarul care se poate sui oricînd în tramvai se poate duce oricînd la piață – să-și cumpere mai ieftin una-alta. Pensiile-s mici; economia făcută e importantă pentru bătrînul bucureștean.
Cînd or fi pensiile mai mari, să discutăm.
Mai e și-altceva. Pensionarul care circulă – la piață, la medic, la biserică, la cimitir, la casa de pensii – e un pensionar care are ocazia să fie activ; mobil; să fie în contact cu viața de zi cu zi.
…pensionarul nostru obișnuit n-are bani de vacanțe, ca cel din alte țări; să nu-i luăm posibilitatea de a se sui în autobuz și să se ducă în parc, măcar.
Gratuitatea de care beneficiază pensionarul ajută, indirect, pe toată lumea. Pensionarul merge gratis pînă la școală să-și ia nepoțeii: de banii ăia scutiți lunar poate să le ia bomboane… Pensionarul merge gratis și la piață – de-acolo vine, cu sacoșa lui plină și grea, cu lucruri și pentru copiii lui mari care lucrează pînă tîrziu și n-au vreme de cumpărături…
Trebuie să te gîndești la toate astea. Se cheamă că sîntem societate: deci sîntem cu toții-mpreună.
Hopaaa!Frige rău subiectul ăsta!Important e să ne comportăm echilibrat, în orice împrejurare.
frige, știu!
În Tallinn, Estonia, au introdus gratuitate pe transportul public pentru toată lumea. Probabil încă nu este fezabil așa ceva în București, unde nu avem capacitatea de transport necesară, dar am putea avea în vedere asta în timp pentru unele zone și categorii de persoane.
A existat un experiment asemănător și la Ploiești în 2014/5, pentru locuitorii cu venituri sub 3000 de lei, dar parcă s-a oprit de la 1 ianuarie 2016.
Problema e că nimeni nu ştie exact câţi pensionari folosesc transportul în comun. De exemplu, la mine în bloc locuieşte o pensionară în vârstă de fix 90 de ani. Ea iese din bloc de vreo 2 ori pe an, când îi vin copii în vizită (şi care am impresia că au maşini). Totuşi, e posibil ca RATB să încaseze bani şi pentru eventualul abonament al ei.
Soluţia cea mai simplă ar fi ca pensionarii să valideze un card, pe care să-l primească odată cu pensia pe ianuarie. Şi, ca să nu existe discriminare (ştim cu toţii că scaunele din transportul în comun sunt pentru pensionari, abonaţi şi blatişti, că dacă stai să validezi nu mai pupi loc), să fie obligatorie şi validarea abonamentelor şi se rezolvă problema (la Bruxelles dacă nu validezi abonamentul eşti considerat fără bilet şi tratat ca atare).
Din păcate, validarea întârzie urcarea călătorilor și crește un pic durata opririi în stații pe traseele aglomerate, mai ales cu autobuzele astea puțin încăpătoare. Numărul de călători poate fi estimat și prin sondaje.
Eventual putem excepta de la gratuitate viitoarele linii tip light rail/bus rapid transit (poate doar la orele de vârf), în viitorul utopic în care vor apărea…
contează cel mai tare ce vrem, ce ne dorim de la transportul public, încotro vrem să-l ducem.
Dacă de mîine transportul public va-ncepe să fie mai bun, vor trece ani pînă cînd vestea asta va ajunge la toți potențialii călători.
Dovadă felul în care după ce RATB desființează temporar o linie folosită, la reluarea circulației ei, după un an… doi, călătorii deja au alte preferințe de transport și linia devine fantomă.
Așadar, orice îmbunătățire va începe să își arate efectele doar în timp, mult timp.
As fi pe deplin de acord cu validarea, numai ca asta genereaza intr-adevar intarzieri, si nu chiar asa mici, la orele de varf!
Ce scaune?!La servici oricum STAU pe scaun zece ore pe zis, acasa STAU la televizor, nu am nevoie de scaun, insa dimineata cand e aglomerat, daca stai sa validezi nu mai pupi loc in autobuzul sau tramvaiul aglomerat!
Urcarea numai pe la sofer, cu validarea obligatorie, ar fi solutia pentru a evita calatorii fraudulosi, far a mai fi nevoie de controlori care sar la bataie – asa era in Germania.
Dar aici ar fi complet nepractic -in loc de trei sau cinci usi, s-ar folosi pentru urcare numai jumatate din usa din fata!
Este neaparat necesara GRATUITATEA? Nu ar fi normal ca pensionarii sa aib carduri cu REDUCERE, la fel ca la cealalta extremitate de varsta, elevii si studentii?
Nu poate exusta distributie economica pentru ceva complet gratuit, chiar daca transportul public va trebui totdeauna subventionat …
Apropo de pensionari care merg pe gratis: un coleg sustine de mai bine de zece ani “teoria pensionarului ca agent economic”.
Are si trsnsportul gratuit un rol aici!
El spunea ca este mai bine ca un excedent de bani la Buget sa fie cheltuit pentru a creste pensiile, decat pentru lucrari publice.
Evident ca sunt multe lucrari strict necesare – spitale, infrastructura, insa stim bine ca orice contract cu Statul inseamna coruptie, coruptie, coruptie.
Deci o astfel de alocare a banilor ar fi ineficienta si ar genera INFLATIE!
In schimb, daca se maresc pensiile, pensionarii vor merge la cumparaturi. ei sunt la curent cu pretruile din piete, tocmai penrtu ca folosesc intens transportul gratuit, si cumpara de acolo unde produsele sunt mai bune si ieftine. Astfel se stimuleaza concurenta,se dezvolta ecomomie, este un mod de acheltui banii care NU genereaza inflatie!
așa văd lucrurile, în acest moment și în această stare ecomonică, gratuitatea pentru pensionari este justă, îndreptățită!
Este greșit să credem că pensionarii nu fac decît să se vaite și să stea pe la doctori, am văzut că încep să se organizeze, să facă excursii, să participe la întîlniri și mici agape.
Este genul de lucruri care generează mici venituri și altora, din jurul lor.
Ciudat mi s-a parut ca o controloare a solicitat actul de identitate pentru a verfica daca pesionarul are domiciliul in Bucuresti. Si daca era din Brasov il amenda ? Pai asta n-a muncit tot in Romania ? Probabil ca si in teritoriu se procedeaza la fel,nu lucuiesti la noi nu ai gratuitate. Mi se pare absurd. Cred ca sistemul gratuitatii ar trebui extins la toata lumea ca daca socotesti cati platesc transportul,dupa ce scadem pensionarii elevii,revolutionarii,cred ca statul ar iesii mai ieftin desfiintand contolorii si chiscurile pentru carduri. Ca sa nu mai vorbim de episoadele penibile ce se nasc cand il depisteaza pe unul fara bilet.
Da, consiliile locale pot dispune numai pentru locuitorii lor.
In viziunea actuala, in București, dacă transportul ar fi gratuit pentru toți, prin acei toți s-ar înțelege doar toți bucureștenii.
O idee ar fi ca RATB să acopere și Ilfovul și să fie administrat în comun de cele două unități administrativ-teritoriale.
În Tallinn gratuitatea este într-adevăr valabilă doar pentru cei cu domiciliul în localitate.
…. ar fi SINGURA idee bună!
@Filip,
Sistem de transport integrat? Pai asa era pina in 2005, cand au fost suspendate traseele preorasenesti!
Se pare ca circulau foarte multi fara bilet, explicatia oficiala a fost stupida: “RATB asigura transportul in oras, nu in afara acestuia”.
Asa ca au aparut autobuze private, ale firmelor din Voluntari, de exemplu.
Sigur ca ar fi trebuit administrate in comun, la ora actuala trebuie sa am un abonament pe RATAB, cartela pentru metrou, si alt abonament pentru autbuzul de Voluntari!
Deocamdata, progresul la RATB consta in faptul ca de joi controlorii vor fi insotiti de politisti comunitari …