despre ce se mănîncă în București - și cu ce se mănîncă Bucureștiul

arhiva

7 mașini vechi LXVII

… începem, pentru a 67-a oară, plimbarea printre rable. Și o facem cu una veche!

… un Ford A; adică ceva ce se făcea acum 90 de ani. Ceva mai tinerel – doar de vreo 80 – mai jos:

E un Opel – un Super 6” – impecabil. Mai avem încă un Opel. Pentru prima dată – mi se pare! – vedem un Kadett B, de la mijlocul anilor 6. Ando l-a găsit într-o stare tare amărîtă…

… mai bine stă acest Triumph Spitfire:

… pare-a fi dintr-o serie anilor 70. Tot de pe-atunci avem și-un Ford Taunus părăsit, găsit de Ando într-un peisaj destul de bucureștean…

Trist, nu? Dar ce bucurie cînd dai de-o mașină impecabilă – mai ales dacă e și-un model care-ți e drag!

… bine-i mai șade-n gri, acestui Renault 16.

M-am bucurat, iar, dînd peste acest ARO 243; are aproape tot ce-i trebuie; grila tipică cu găurile de manivelă de jos, farurile dreptunghiulare, gemulețele mici de sus, de pe cocoașa acoperișului: o frumusețe.

… n-are gemulețele-nguste ce străjuiesc ușa din spate, și stopurile par cam prea jos – dar nimic nu poate fi perfect. Mai găsim – cu Ando – și-un 244, de pe vremea cînd se numea Forester și primise motor de Peugeot.

Încheiem cu alți patru Trăbănței. Unul al meu, altul al Boemului, iar ceilalți ai lui Cristian Malide.

(lista completă a episoadelor şi a maşinilor publicate – aici)

Dacă aveţi întrebări despre unele dintre maşinile publicate, vă stăm la dispoziţie.

43 comments to 7 mașini vechi LXVII

  • Alex

    Am impresia ca ARO-ul 243 are numar strain ? Seamana foarte tare cu numerele masinilor “de epoca” din UK !
    Din toata gama ARO (o parere personala, implicit subiectiva) cel mai mult viitor l-as fi vazut in Aro 10 ! Nu stiu de ce, dar, daca ma refer doar la forma si marime, ma atrage in mod deosebit ! Poate ca ar fi “dat tunul” pe o “nisa” de piata, intrucat rudelor sale, le-ar fi fost aproape imposbila concurenta cu Land/Range Rover de ex. si multe altele din aceiasi gama ! La vremea cand a aparut ARO 10…nu prea era niciun concept similar pe piata..?! Poate spun prostii, asa ca astept sa “ma indreptati” !

  • hm

    numărul pare foarte tare asemănător celor din Franța. Mă rog, unora.

    Aro 10, la lansare, m-a dus cu gîndul la formele unui Range-Rover mic. Da; putea să aibă alt viitor (ar fi ajutat și dacă nu puteai să-ți bagi mîna între portieră și stîlpul ușii din cauza lufturilor…)

  • ARO-ul e corect, primele serii aveau exact acolo stopurile, in plus nu aveau gemuri mici in spate. Numarul e din Franta si arata ca ultima schimbare de prioprietar a fost in 1978, in zona Essonne. O adevarata raritate.

    Opel Super Six e o splendoare. Masina a ajuns in Romania in timpul razboiului, a fost folosita in mod permanent si recent a fost restaurata. In RO mai exista inca un model restaurat, albastru inchis.

    Triumph Spitfire a avut si Valentin Ceausescu in anii 70…

  • Alex

    @hm
    @volganeagra
    Multumesc pentru indreptari…si informatiile inedite !

  • Alex

    @hm
    Ma gandeam la un ARO 10…decent facut – daca a fost asa vreodata ? ARO 10 Spartan(a) ?

  • hm

    eu numai Aro-uri cu stopurile rotunde mai sus am prins 🙂

    Aro 10 decent făcut? Știu eu? La-nceput erau mai “închegate”
    mai am unul mai vechi:
    https://www.simplybucharest.ro/?p=28225

  • Alex

    @hm
    Cred ca tot “spielul” comercializarii..punctul cel mai tare (strategic/unic) era…”ca nu era”..nici SUV..nici Jeep (ca denumire generica) – ci doar o “duduruza” ce ar fi putut fi…simpatica ! Cine ne poate ajuta cu propunerea unui concurent” al unui ARO 10, in acei ani ?

  • Alex

    @hm
    Adevarat ! Chiar a fost vanduta nesperat de bine; daca tin minte era undeva la 3500 DM, inainte de’89 si a fost prezentata chiar in revistele auto ! Insa, intre “cocosenia” (este drept, extrem de robusta) dar cu consumul “Pamantului” si formele gratioase ale unui dulap…zic eu ca ARO 10, realizat corect si cu motorizare adecvata…ar fi fost mult mai atractiv ! Apropos: gluma…si nu prea..: vorbeam cu sotia ca in eventualitatea unui castig la LOtto (!), as rascumpara marca Rover ..si cred ca as face ceva din ea ?! Dupa multi ani petrecuti in industria din RO (ceea ce mai ramasese din ea, la sfarsitul anilor ’90), cred ca m-as descurca…Vise,vise…dar ce mi-ar place !

  • Alex

    @hm
    Multumesc pentru materialul exceptional ! Cateva observatii, de neprofesionist:
    – pretul era nepermis de mare (la ARO 10)..pentru UK.?!
    – daca materialul a fost scris de un roman, atunci “articolul proclitic -the)..nu avea ce cauta la inceputul propozitiei…The (!) Dacia Duster Roaster…
    – Lada Niva imi pare o masina fortata ca si design, neterminata…
    – ARO 10..pare un copil..care-si cauta maturitatea !
    – Lada Niva…Niva s-a facut, nici urmatoarele modele n-au fost mai “breze” – cred ca nici nu prea aveau ce dezvolta pe platforma respectiva..
    – ARO 10 pare mult mai fluent, mai terminat….desi arata a copil speriat..in fata unui tanc !
    – aprox. 2000 de GBP, la vremea aceea..insemnau foarte mult..si nu cum pare astazi..”o mica diferenta”
    – chiar daca Lada Niva a avut un “scoring” mai bun in unele capitole, ARO al nostru asa chinuit cum era…zic eu ca era de preferat !
    – oricum, chiar daca ma aleg cu injuraturi…am taria opiniei: Dacia Duster vanduta actual in UK..sub numele de Dacia “Hamster”…este “de povesti”…Nu vreau sa comentez mai mult !

  • hm

    … de povești? și de ce să nu comentăm și – eventual să și polemizăm??

  • Alex

    @hm
    Multumesc pentru incredere ! De comentat..as comenta (dar ma poate actiona in judecata Dacia)..iar de polemizat..n-am cum…sunt suficiente comentariile britanicilor despre..respectiva…”gogoasa”…!
    Preferinta personala: Dacia..ar fi fost mai fericita ne- “recasatorita” cu Renault…
    Am crezut si inca sper sa cred, in capacitatea TARII NOASTRE…de a proiecta si construi o masina adevarata !!

  • PaulIP

    Alex:
    Sunt intru totul de acord! Ingineri buni am avut, care erau in stare sa faca totul din aproape nimic. Daca ar fi si avut voie sa importe piese si materii prime (cele ale noastre erau execrabile), ar fi “mancat nori”.
    Apropos de subiectul Aro 10 vs Niva: fara suparare, dar inclin spre rusi de data asta. Desi Niva nu e neaparat un SUV (dupa standardele de azi ar putea fi un cross-over, gen Sandero Stepway), se descurca in teren greu absolut onorabil! Tata a avut un model din 2005, si imi povestea ca era net superioara Aro-ului 10 (pe care l-a condus pe vremea lui Ceausescu) ca si calitate de executie si performante: Aro avea acelasi motor de Dacia, dar la o masa a caroseriei de aproape doua ori mai mare, si cu tractiune integrala pe deasupra! E lesne de inteles ca masina era submotorizata…
    Niva avea motor de 1.7, ampatament mai mic ca “romanasul” nostru, si un cuplu respectabil. Tabla de 2 mm era fantastica! Ca aspect, recunosc, arata usor neterminata, insa e mult mai “inchegata” decat concurentul, care efectiv imi da impresia ca e nepermis de firav pt o masina ce se vrea de teren…
    Evident, nu eram nascut pe vremea cand tata conducea “decarul”, insa el fiind sofer de peste 40 de ani, cu multe cunostinte tehnice si care a mancat masinile vechi – in special cele 4×4 – pe paine, as tine cont de cuvantul sau. Ulterior, Aro a capatat motoare mai performante, dar alea erau deja straine (Andoria/Daewoo si Renault).
    Si, acum poate par subiectiv (dar, “de gustibus non se disputatum”), insa 10-le nu mi-a placut niciodata ca design. De Niva m-am indragostit la prima vedere.

  • Alex

    @PaulIP
    Multe lucruri adevarate in comentariul anterior !
    Insa,in condiii normale (sa presupunem ca suntem in anul de gratie 2016) si ambele masini s-au dezvoltat..(desi sunt un fan al masinilor rusesti, pentru durabilitate in special)…cred ca ARO 10…tragea mult mai mult spre piata occidentala, decat Lada Niva…

  • Ando

    @volganeagra: Ştiu că te interesează.Uită-te pe:

    https://www.facebook.com/uranusdisparut

    La articolul despre intrarea 13 Septembrie sau “Ulicioara” este o poză cu un BMW 327 Cabrio de epocă -roşu

  • Superb BMW-ul! Desi pare model mai mic decat 327. Poate un 329?

    Duster nu s-a vandut prea bine in UK in anii 80. Nu era destul de solid. Calitatea constructiei era slaba. Unele erau cumparate de fermieri insa preferau Land Rover sau Daihatsu Fourtrak. Desi era ieftin, nu isi tinea valoarea pe piata mai deloc. Si, pentru ca in general nu erau foarte bine intretinute, multe au fost casate dupa 4-5 ani.

  • Alex

    @volganeagra
    Absolut adevarat ! Ceea ce doream sa “subliniez” era faptul ca Lada Niva…era “nascuta moarta”..pe cand al nostru ARO 10, din toate punctele de vedere…ar fi putut avea un viitor ! Daca ne uitam la: Nissan Juke, Note, Citroen C3 (noul model), Daihatsu..Proton, etc…nu cred ca am vazut ceva mai repulsiv ! Nu vreau sa mentionez…Ciroen “Cactus”…in mintea cui s-o fi nascut aceala ?!

  • Ando

    @Alex: fără niciun fel de parti-pris,în ultimele mele excursii anuale pe “afară” am văzut în Italia şi, mai ales,în Franţa destule Lada Niva, exemplare-clar destul de vechi- dar încă în stare de funcţionare!
    Da, Aro 10 avea un design mai deosebit dar …

  • Alex

    @Ando
    Multumesc pentru observatii ! De data asta s-a nimerit “taman” pe dos; eu “fanul asa-ziselor “masini” rusesti”…sunt de data aceasta un simpatizant al celebrului ARO 10 ! Acum serios; Lada Niva poate sa mai circule…inca o suta de ani..sa-i fie de bine, din pacate acolo a inghetat ! Aro 10, maine daca…(fie si pe platforma veche~)..l-ar dezvolta cineva..ar fi lejer peste orice Lada…
    Da, LADA circula pentru ca..inca o tin tabla…si motorul…facut sa mearga si cu gaz lampant ! De acord…dar …vorba poetului: dati-mi mie platforma ARO 10…si lasati-ma sa vedeti ce fac din el ! Desigur ca este doar un vis…fabrica a fost rasa de mult….dar asta este…macar visele sa ne mai tina in viata….

  • PaulIP

    Nici Niva nu se lasa mai prejos! Rusii anunta pentru anul urmator o noua astfel de masina. Si cand zic “noua”, chiar asa e; din bara-n bara! Exista pe internet poze… Aminteste oarecum ca aspect cu vechiul model, insa mie personal imi dovedeste ca poti “scoate” o masina moderna, fara agresivitatea modelelor enumerate de domnul Alex (mai ales Juke…. My God, hidoasa mai e!!).
    Cat despre “decarul” nostru… S-ar preta unei modernizari, poate chiar mai bine decat Defender-ul englezilor (vesnic patratos, dar il ador).

  • Alex

    @PaulIP
    Culmea e ca, nici nu stiu daca “Defenderul” se mai produce de catre englezi ? Am sa ma uit, sa vad ce foto gasesc cu Lada Niva…”redivivus” Multumesc pentru informatie ! Aro 1o s-ar putea “face” cam la fel ca Pegasul copilariei, acum ajuns la vanzari de peste 10.000 buc, din cate inteleg, prin ambitia si dedicatia unor intreprinzatori romania – bravo lor !

  • Alex

    @Ando
    Multumesc mult, foarte util si exact la punct…:) Poate gasim si pentru ARO 10..pe cineva interesat ?!
    Apropos, mai stie cineva unde se fabrica, la Mioveni ?

  • Ando

    Iar despre Lada Niva, o opinie…englezeasca:

    http://www.autocar.co.uk/car-review/lada/niva

  • Alex

    @Ando & all,
    Ma dau batut, nu mai insist, am vazut si pozele cu noua NIVA, am citit si materialul…nu mai zic nimic de ARO 10 ! Plec maine la Moscova sa ma documentez aprofundat ??? 🙂 🙂 🙂 Stie cineva cat mai e un bilet de intrare la “taica” Lenin ? 🙂 🙂 🙂

  • Ando

    @Alex : e gratis bre, e gratis! 🙂

    The Mausoleum is open Monday, Wednesday, Thursday, and Saturday from 10:00 to 13:00, except holidays per the Moscow Marriott Grand concierge as of August 11, 2015. Visitors still wait in lines to see Lenin’s body although they are not as long as they once were. Entrance is free of charge. Before visitors enter the mausoleum, armed police or military guards search them. Visitors are required to show respect while in the tomb: photography and videotaping inside the mausoleum are forbidden, as are talking, smoking, keeping hands in pockets, or wearing hats (unless female).

    https://en.wikipedia.org/wiki/Lenin's_Mausoleum#Lenin.27s_Mausoleum_today

  • Alex

    @Ando
    🙂 🙂 🙂 WOW, merci, fac economie…De banii care-mi raman…trag o tura pana la Cernobil…poate imi mai creste ceva…vreun membru in plus..:)

  • C.D.Mocanu

    @Alex:
    Un pesimist este un optimist bine informat! Păstraţi-vă optimismul dar e bine să ştiţi că:
    a) Cernobâlul se află în partea de nord a Ucrainei, în apropierea graniţei cu Belarus . Pe acolo nişte băieţi se joacă cu puşcoacele şi nervoşi cum sunt ar putea scăpa un glonţ mai rece. Vă puteţi alege astfel – Doamne fereşte! – cu o pneumonie galopantă tipic rusească. În cel mai fericit caz vă sporiţi inventarul cu încă o gaură!
    b) Dacă totuşi insistaţi să ajungeţi la Cernobâl, e sigur că nu vă va creşte un membru în plus. În schimb, cel aflat în dotare va deveni semiautomat. Îl ridicaţi cu mâna şi cade singur!
    Să nu spuneţi că n-aţi ştiut!

  • Alex

    @C.D. Mocanu
    Multumesc ! 🙂 Absolut “delicios” comentariul…jos palaria ! Cred ca (atunci) ma multumesc sa merg in vizita, la “tzintirimul” unde este ingropat K.Marx..macar e la Londra…:)..ori poate l-au mutat si p’asta 🙂 Nu mai poti dom’le sa faci un turism “socialist” ca lumea, in ziua de azi ?! Nici macar Cuba…nu mai e ce-a fost :)…

  • Andrei

    Salutare!
    Cine poate sa ma informeze despre Trabantul combi verde cu numere vechi?
    Va multumesc mult!

  • hm

    Sigur! E-ntr-o curte aflată pe str. Izvor, între hotelul Ibis și intersecția cu str. Hasdeu!

  • Andrei

    @hm,iti multumesc mult pentru adresa am localizat trabantelu,sunt curios daca o mai fi,si daca il vinde,maine ma duc sa-l vad.

  • hm

    Încă este. Succes!

  • Andrei

    Astazi am fost acolo unde am fost intampinat de doua doamne, la care una din ele mi-a raspuns ferm ca nu o da!Pacat ca se putea reconditiona,dar poate cel care a postat pozele sa stie mai multe detalii despre ea.Oricum multumesc pentru adresa si poate cu timpul se va razgandii.

  • Andrei

    Era sa uit,dar autorul care a postat trabanteii aici,spune ca primul este al lui,poate este cel verde sau daca nu poate ii stie pe ceilalti propietari sa-mi indice al cui este.Ar fi pacat sa se piarda!

  • hm

    iertare de inducerea în eroare; cînd spuneam de „al cuiva”, referirea se făcea la creditarea imaginii, noi îndeletnicindu-ne cu vînarea foto.

  • Andrei

    Am inteles!
    Pacat ca masin asta merita luata de acolo,si ori reconditionata,ori pentru piese,oricum multumesc pentru adresa data.
    O zi buna!

  • Andrei

    Am inteles!
    Pacat ca masina asta merita luata de acolo,si ori reconditionata,ori pentru piese,oricum multumesc pentru adresa data.
    O zi buna!

  • Anonymous

    Unde este Triumph-ul?

  • Ando

    @Anonymous: era in garajul de la INTER.

  • Anonymous

    Super 6-le unde este, Stii Matale Pe unde, Incerc sa bad unul de mult

Leave a Reply to hm Cancel reply

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>