despre ce se mănîncă în București - și cu ce se mănîncă Bucureștiul

arhiva

băejnebun

… strada Sevastopol e năcăjită rău. Vecinătatea atîtor clădiri de birouri o gîtuie. Revine mai convenabil – dacă ai vreo casă părăginită – s-o dai jos și să faci o parcare, unde să bagi mașini cu cel puțin 6 lei pe oră.

Sanador și-a construit aici un spital și-o clădire administrativă boccie. Și nu se-oprește – își va extinde spitalul pe viitor.

Trecînd pe-aci, văzui cît îți cere Sanadorul pe o oră de parcare.

… 12 lei pe oră!!!

E, totuși, spital!

Repet… 12 lei pe oră!

(firma care „administrează” parcarea este tot a Sanadorului)

33 comments to băejnebun

  • Dan

    E Piata Victoriei acolo, nu o margine de oras. Orice piata libera echilibreaza cererea si oferta prin pret.

  • hm

    E SPITAL acolo, nu parcarea de pe Buzești unde e 6 lei sfertu’ de oră!

  • Dan

    Spital sau nu, e o parcare publica. Nu stiu daca ofera vouchere la receptie pentru a compensa o parte din costul parcarii pentru pacienti si vizitatori, dar ar trebui. Oricum, si in cealalta tara in care am locuit se cereau bani pentru parcarea la spital (tarife pe zi si pe ora), spitalul fiind la o intrare in oras.

  • hm

    Publică sau privată? mai publică e parcarea la jnapanii ăia de țigani cu care ieși mai ieftin.
    Astă-vară aveau nu-ș-ce sistem la recepție pentru clienți, da’ nu știu detalii, că eu mereu găseam loc de parcare liber în față.

    Repet, e SPITAL – dă-o-n mă-sa.

  • Nu cred că cine se internează vine cu maşina şi o lasă acolo… iar pentru adus pacienţi probabil pe cei urgenţi ăi poţi băga direct la camera de gardă pe unde intră şi ambulanţa, iar pentru cei neurgenţi poţi plăti o oră de parcare, că n-o fi ca la stat să stai o zi la coadă la UPU. În plus, e spital privat, deci ,,scorurile” sunt pe măsură. Dacă ai bani de tratament la privat, ai bani şi de parcare.

  • hm

    foarte frumos model de a gîndi.

  • Filip

    La 12 lei/h, devine rentabil taxiul, asta dacă nu există posibilitatea utilizării metroului sau a RATB-ului. Presupun că ambulanțele lor au acces prioritar și nu plătesc parcarea (deși, la ce scoruri sunt la o consultație în privat, taxa de parcare e o componentă minoră). Asta dacă au ambulanțe. Oricum, în sistemul românesc spitalele private tratează în mai mică măsură urgențele.

  • hm

    … dăcît ale corporatiștilor cu abonament, care se feresc ca dracu de tămîie de sistemul de stat…

  • Magda

    Am fost duminica la Sanador. Si da, am platit 12 lei. Mi se pare ca 2.5 euro e un pret decent pentru centrul orasului, cu straduta minuscula unde nu ai cum sa opresti 3 secunde ca blochezi tot, d-apoi sa parchezi. Sunt mai mult decat dispusa sa platesc daca asta inseamna ca ma dau jos din masina cu copilul bolnav si intru direct in lift, fara sa merg prin ploaie. Daca nu iti convine pretul poti parca pe strada (la oaresce distanta), poti veni cu taxi-ul sau cu tramvaiul.

    Masina e un lux si luxul se plateste. Spitalul privat e un lux, si luxul se plateste. Parcare subterana e un lux, ca nu ti se incinge masina, ca nu te ploua, si luxul se plateste.

    Daca nu construiau parcare urlati toti ca de ce nu avem unde parca. Daca au construit (cu costuri suplimentare ca au trebuit sa sape 3 nivele sau cate naiba au) urlati toti ca e scump.

    Incercati sa parcati in orice capitala europeana si vedeti cat costa.

  • hm

    Shut up and take my money!

  • hm

    BTW, duminecă n-a plouat.

    Sunt HOTELURI chiar in centru care-ți iau 2 (doi) lei pe oră.

  • În Sofia e 2 leva pe oră, adică vreo 5 lei, parcarea în centru. Parcare mai ieftină ca în Bucureşti cred că nici la Chişinău nu găseşti.
    În Budapesta e 7,5 lei.

    Mă refer la parcările publice, ale primăriei. Cele private sunt mai scumpe.

  • Filip

    E bine că acum știm aproximativ valoarea unui loc de parcare într-o zonă ultracentrală: 12 RON/h, 12x12RON/zi, 12x12x30 RON/lună, adică 4320 RON/lună. 4320×12 RON/an, adică 51840 RON sau 11.520 EUR. La o durată de utilizare de 20 de ani, avem 230.400 EUR. Iar primăria le tolerează gratis sau le dă la costuri minime.
    La asta se adaugă externalitățile negative produse de poluare și de traficul aglomerat, care sunt de fapt mult mai mari. De-asta nu aș recomanda taxarea parcărilor legale sau ilegale existente, ci desființarea lor treptată, concomitent cu modernizarea transportului public de suprafață 😉

  • hm

    nu mă opun defel!

  • Magda

    @hm – hotelul e normal sa imi ia mai putin. Stau sigur peste noapte si am multe optiuni de alte hoteluri. Deci nu vrea sa ma suprataxeze. Dar la spital nu am prea multe optiuni. Asta 1.
    2. Chiar vrei sa militezi pentru plata unui tigan ieftin si care probabil nu are nici un fel de drepturi sa faca parcare acolo, care nu plateste taxe si care eventual iti fura si din masina vs o parcare la am primit bon fiscal? Asta e civilizatia?

    @Filip – Calculul e un pic exagerat, ca nicaieri nu stai 12h si 30 de zile pe luna. Dar e corect, locurile de parcare sunt subevaluate masiv in Bucuresti, de aici si proliferarea rablelor pe locuri de parcare platite cu 100RON pe an la primarie. Dar solutia e de fapt una mixta din punctul meu de vedere: Transport in comun de toate felurile, parcari de tip park and ride la intrarile in oras/gurile de metrou, parcari in genul celor de la universitate SI (iar asta e foarte important) actiuni ale politiei care sa amendeze parcatul ilegal. Pentru ca parcarea de la universitate (pe care o folosesc frecvent) este aproape mereu mai bine de jumatate goala in conditiile in care stradutele din jur sunt pline de masini, unele parcate chiar pe trotuar.

    Locuri de parcare legale se gasesc, daca esti dispus sa platesti sau sa mergi 10 minute pe jos. Daca nu eram cu un copil bolnav parcam in piata victoriei si veneam pe jos. Sau veneam cu metroul la victoriei si de acolo pe jos. Dar din nou, conteaza foarte mult contextul si nevoile atunci cand evaluezi metodele de a ajunge la destinatie. Si conteaza foarte mult sa dai omului optiuni, chiar daca unele scumpe. Lasa omul sa decida daca vrea sa plateasca sau nu pentru luxul de a avea masina.

  • PaulIP

    In Atena, acum 8-9 ani, am vazut o parcare (privata, banuiesc), unde se platea – atentie! – 24 de euro pe ora. Doua’j’patru de euro!! Afisat la intrarea in parcare. Se elibera si chitanta. Probabil ca de cand cu criza lor s-au mai domolit preturile…
    In Roma am mai vazut parcare platita la spital privat. Nu “caraia” prea multa lume pt chestia asta… Rationamentul lui Dr2005 mi se pare corect. Nimic nu e gratis pe lumea asta.

  • hm

    … Și mai ales, dacă e scump, e „bun”. Sau – cum ne place să spunem, „justificat”.

  • Magda

    Nu cred ca ce e scump e si neaparat bun. De exemplu nu voi da niciodata aceiasi 12 lei pe o cafea la Starbucks. Pentru ca nu mi se pare ca merita raportul calitate/pret. Nu as plati aceiasi 12 lei pe ora pentru o parcarea de la universitate. Pentru ca in acest caz sunt alte solutii de transport care sunt ok pentru a ajunge acolo.

    Dar repet: a clasa asta la “porcarii teribile” si a argumenta ca pretul asta e prea mare chiar nu mi se pare corect. Pentru ca situatia din teren (strada super ingusta si aglomerata) si motivatia de a ajunge acolo (ocazional, numai cu probleme majore si de cele mai multe ori mobilitate redusa) + durata limitata a timpului petrecut in parcarea aia (nu stai mai mult de cateva ore) pentru mine justifica un pret mai mare.

  • hm

    Păi vezi? Fix finalul argumentației e cheia: nu vin nici la restaurant, nici la cazino – vin la un spital și-mi sucești mîna să-ți plătesc parcarea pe care erai obligat oricum s-o construiești.

    Este, nu-mi iese din cap, totuși spital.

  • Avram

    Unde era cimitirul evreiesc de pe Sevastopol?

  • hm

    Păi, conform hărților, azi s-ar suprapune actualul „Diplomat Business Center”
    Este, de altfel, și singura construcție nouă de pe stradă. Cimitirul mai apare trecut acolo și-n hărțile din ‘947, deși am citit că-n vremea Războiului s-a dezafectat cimitirul, dar construcțiile de acolo par mai degrabă din anii ’70-80.

  • Avram

    Multumesc! Putin cunoscuta povestea acestui cimitir.

  • Magda

    Epilog: au scazut pretul la 4 RON – 30 de minute. Deci 8 RON pe ora. cam in pretul zonei, ca restul de pe strada sunt la 6 RON pe ora.

  • hm

    Un picuț mai bine. Mai au de scăzut prețul cu 4 lei și e bine.

  • Hm, de ce ai pretenţia ca parcarea să fie ieftină/gratis în centrul oraşului?
    Parcarea în centru TREBUIE să fie scumpă, să te descurajeze să vii cu maşina acolo. Până şi Sofia are taxe de parcare mai mari decât noi. În Sofia e 5 lei pe oră… în Sofia, în Bulgaria, ţara cu salarii mult mai mici decât la noi. Numai că la ăia se ridică maşini la greu (şi-ţi pune serviciul de ridicări o etichetă pe bordură să ştii că ţi-a ridicat maşina), aşa că nu îndrăzneşte nimeni să parcheze aiurea. Da, bulgarii merg ei cum merg, dar se respectă între ei în trafic – de exemplu bicicletele se depăşesc la minim 2 m distanţă laterală – şi nu parchează aiurea. Că în rest… merg cu viteză, trec pe roşu, întorc aiurea, merg pe contrasens, nu opresc la trecerile de pietoni (oricum la ei pietonii nu au prioritate de trecere), dar cu parcarea şi cu distanţa între vehicule (nu neapărat faţă de bicicletă, ci şi distanţa faţă de vehiculul din faţă) nu se joacă.

    Păi dacă bulgarul cu salariu minim de 214 euro poate plăti 5 lei pe oră, românul cu 276 euro nu poate plăti 8 lei?

  • Freesys

    @Dr2005, descurajarea prin pret este o forma de discriminare, lucru total interzis prin Constitutia Romaniei, exista cateva precedente pe tema asta si la CNCD.
    O masina plateste taxe si impozite pe toata durata existentei sale, iar daca statul le incaseaza trebuie sa asigure si infrastructura necesara, infrastructura care inseamna si parcare.

  • Filip

    @Freesys: deja ajungem off-topic, dar „descurajarea prin preț” este mecanismul de bază al economiei de piață, unul din motivele pentru care l-am perforat pe nea Nicu. Desigur, în anumite domenii putem alege să suspendăm acest mecanism, de exemplu controlarea chiriilor în scopuri sociale.
    Dar nu văd ce obiectiv nobil e să te dai huța cu cutia personală de metal din care scoți fum și zgomot și sunt sigur că CNCD n-are nicio opinie pe tema asta.

    O mașină plătește ea taxe, dar mult prea puține pentru externalitățile negative pe care le produce (decese directe prin accidente sau indirecte prin blocarea ambulanțelor în trafic, pierdere de timp pentru ceilalți, poluarea aerului cu alte decese, poluare fonică). Și, dacă-ți iei Playstation, nu avem noi ceilalți obligația să-ți luăm CD-uri cu jocuri pentru ea, chiar dacă ai plătit TVA la Playstation.

    Altfel, o parcare gratuită într-o zonă ultracentrală se va aglomera rapid și vor apărea alte mecanisme de selecție: parcagii care îți zgârie hârbul dacă nu dai banul, cozi cu liste de așteptare sau acces selectiv pentru cine vrea proprietarul terenului. De fapt, nimic nu e gratis dacă există cerere. Presupun că hm știe asta, dar nu-i place mecanismul actual de selectare a beneficiarilor. Ce să zic, spitalul privat ar putea include la pachet parcarea, dar probabil ar recupera prin prețuri mai mari care de fapt ne-ar discrimina pe cei care nu folosim mașina personală.

  • hm

    Spitaaaaal, e spital – iar noi parcă eram oameni!

  • Filip

    În caz de urgențe reale, de acord că spitalul ar trebui să ofere acces gratuit, dacă are capacitatea de a le trata. În rest, putem fi oameni mai cu spor dacă susținem extinderea pachetului de servicii de bază, spitale de stat mai curate, acordarea asigurării și cardului de sănătate fără tot felul de condiții, salarii mai mari în sectorul medical public etc.

  • E atat de lucrativa chestia asta incat undeva peste drum s-a mai daramat o casa veche doar pentru a folosi terenul ca parcare pe un pat de pietris …

  • hm

    deci, „se merită”

  • Dan

    Am facut acum un calcul optimist, 20 de locuri de parcare, ocupare 80% timp de 12 ore pe zi, 20 de zile lucratoare pe luna, tot anul, ies aprox 45000 de ore de parcare intr-un an, taxate cu cati lei zice pretul zonei. Eu zic ca se amortizeaza repede de tot investitia.

Leave a Reply to Filip Cancel reply

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>