despre ce se mănîncă în București - și cu ce se mănîncă Bucureștiul

arhiva

Garaje, după șapte ani

(articol actualizat)

Înainte de a ne ocupa de mașini, s-a nimerit să ne ocupăm – odată ca niciodată – de… garaje. Acum șapte am scris un articol despre garajele și benzinăriile vechi ale Bucureștiului. Mai apoi, despre benzinării am mai revenit.

La vremea aceea, neavînd atîtea informații la-ndemînă, n-am putut urmări existența acestor garaje prin vreme. Din afaceri interbelice, au devenit parcuri auto, autobaze, coloane… Așa că azi mă gîndesc să facem o cuvenită completare a articolului.

Garajul Titulescu (pozat de defunctul NORC pe cînd încă de-abia se construia Pasajul). Iată-i destinul, urmărit din 1937-ncoace.

Cobălcescu, azi, dezafectat. A găzduit nu numai autovehiculele Sfatului Popular, dar și pe cele ale Salvării, prin anii 40-50.

Mai puține referințe am găsit despre actualul garaj al Radiodifuziunii de pe Plevnei; deși clădirea e veche, se pomenește de ea de-abia în lista unităților Ciclop publicată în Ghidul ITB din ’82 – dar în ’83 nu.

Televiziunea are un garaj pe ciotul străzii Dr. Sergiu, despre care n-am găsit informații de după Război:

Pe Dorobanți, magazinul Billa de azi a fost garaj – știți.

Garajul e rudă bună cu cel de pe Luterană – azi, în continuare, în paragină imensă. Ambele garaje au fost, cumva, păstorite de entități de-ale turismului înainte de Revoluție; mai țineți minte fosta IAPIT?

De garajul de pe Venerei am mai amintit… Despre zonă, ne-a scris, cîndva, Alexandru Dinu – aici și aici

Și pe Dudești dădusem de-un garaj interesant – azi dispărut de tot. Fiindcă – mie – istoria Dudeștiului nu mi-e atît de cunoscută, am aflat doar de o oarecare continuitate în domeniul auto în această zonă.

Între timp am mai dat și de altele. Cum ar fi, pe actuala stradă Munții Tatra, de un garaj al Ministerului Public. Înainte de pierderea Basarbiei, strada s-a numit Chișinău și corespundea în Titulescu. Paralelă cu ea se afla și o intrare Tighina – azi, dispărută în urma sistematizărilor – redenumită, la rîndu-i, Moraviei.

m-tii tatra (1) m-tii tatra (2) 

Mi-am adus aminte și de garajul de pe Șerban-Vodă colț cu Cuțitul de argint!

O privire în lista service-urilor Ciclop din anii ’80 (de care-am mai pomenit înainte) ne-ajută să aflăm și despre alte locuri – cum ar fi cel în care a fost, pînă mai ieri, reprezentața și service-ul Kia de pe Aviatorilor.

… dar și o listă care ne completează articolul despre garaje și parcaje subterane:

… în care apare trecut și un parcaj (nu subteran) pe Aviatorilor 72 – aparent, locul unde, pe colț, s-a construit în zilele noastre borcanul Connex. Mai e pomenit și un garaj pe Vasile Conta 3-5: aici, la subsolul unuia dintre cele mai interesante blocuri de dinainte de Război, e și azi parcare.

IMG_9336 

… sau service-ul de pe Radu Vodă, colț cu Oițelor – în zilele noastre nu mai e.

Acum șapte ani, însă, nu eram singurul care se ocupa de subiect. Mai inspirat și mai documentat a fost Bogdan Beldianu, care a scris și despre alte service-uri și garaje. Cum ar fi cel de pe strada Epicol – fostă Epicur – actualmente Gheorghieni. Destinul lui pleacă de la depozit Socec și trece prin cel de autobază…

Într-o arie restrînsă, două locuri interesante – cel de pe Grigore Manolescu în care s-a mutat service-ul Kia demolat din Aviatorilor, dar și cel de pe soldat Grigore Răducanu; acesta a fost pînă recent garaj A.C.R., dar acuma este dezafectat.

… și-am încălecat pe-o roată, dar nu cred că v-am zis povestea toată.

Între timp am dat și peste lista garajelor apărută-n ghidul căpitanului Pântea, după primul Război; iat-o:

garaje

10 comments to Garaje, după șapte ani

  • hm

    fostul garaj C.F.R. – pe fosta stradă Zoe Râmniceanu 15. Mai e și un teren-parcaj pe Alexandrina, la doi pași.

  • Fascinanta informatie.Garajul de pe Dorobantie e intr-adevar fostul garaj Peleanu unde au fost fabricate niste caroserii interesante in anii 30, la comanda, bine inteles unicate. E in zona un restaruant, numit “La Templu”, unde sunt expuse poze cu creatiile carosierului.

    Cat de recenta e poza cu sediul garajului Radiodifuziunii de pe Dr Sergiu? Rara de tot Dacia 1300 break surprinsa…

  • hm

    Cred că e din 2008…

  • PaulIP

    Acum vazui ca in garajul de pe Venerei fiinta in 1950 un magazin Fiat! Prezenta acestuia in Bucurestiul acelei vremuri ma surprinde, caci anii aceia erau cei mai negri din comunism, iar importurile oficiale de masini au inceput abia de la jumatatea deceniului 6, si doar din tarile “prietene”. Totodata, abrevierea S.A.R. se mai folosea in perioada aceea? Care ar fi povestea acelui magazin?

    Inca un “pont”, tot din domeniul auto: la jumatatea anilor 1960, la parterul acestui bloc (luati link-ul cu copy-paste): https://www.google.ro/maps/@44.4299013,26.096857,3a,75y,32.18h,99.4t/data=!3m6!1e1!3m4!1sFUkf5moIyPqR8E_mddsgww!2e0!7i13312!8i6656?hl=ro se afla un “showroom” mare (acum spatiul acesta este compartimentat), in care se aflau expuse spre vanzare urmatoarele masini: Fiat 600, 850, 1100 si 1300; Renault 10 Major, 16 si Gordini (adica Dauphine, insa pentru ca in franceza acest cuvant inseamna “sotia printului mostenitor al Frantei” si n-ar fi dat bine intr-o tara comunista, s-a ales denumirea pilotului de curse Amedeo Gordini). Fiatul 600 era cel mai ieftin (aproximativ 38.000 de lei), iar R16 cel mai scump (72.000 de lei). Asta in conditiile in care un apartament nu depasea 30.000 de lei!
    Cert imi este ca dupa ce s-a asimilat in Romania productia Renault-ului 8 (Dacia 1100), si mai apoi lansarea Daciei 1300, importurile s-au redus semnificativ (nemaivorbind ca multe din masinile sus-numite au iesit din fabricatie).
    Tare as vrea sa stiu mai multe despre expozitia aceasta! Au existat si altele asemanatoare, pentru alte marci (VW, de exemplu)?
    Multumesc anticipat foarte mult!

  • hm

    încă nu se naționalizase total nici comerțul nici industria – cartea de telefon ne indică destule Societăți Anonime funcționale. Mai mult, birouri unor firme industriale vestice au funcționat în București de-a lungul acelor ani; existența lor e vădită de cărțile de telefon și de dinainte, și de după Război.

    Relațiile comerciale nu s-au oprit în totalitate niciodată.

    Despre acel magazin de prezentare eu nu știu nimica – dar sigur ne va spune altcineva mai multe.

  • C.D.Mocanu

    @PaulIP:
    Îmi puteşi spune care este sursa “pontului”?

  • PaulIP

    @C. D. Mocanu:
    “Sursa” pontului este chiar tatal meu, care in a doua jumatate a anilor 60 (cand era elev de scoala primara) se ducea saptamanal la acel magazin doar ca sa admire frumusetile de masini “ocțidentale”! Fiind si el pasionat de masini vechi (de la el am luat eu ” virusul”), i-a ramas in minte privelistea.

  • Anonymous

    Excelent reportaj!
    Poate nu interesează (pe nimeni) la momentul actual dar, deși aspecte contemporane dispar foarte ușor din cunoașterea noii societăți (digitalizată și cu rezerve enorme de stocare),
    s ar putea, ca peste ani, articole ca acesta să fie unice (la îndemâna oricui) file de istorie și lămurire.

Leave a Reply to hm Cancel reply

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>