despre ce se mănîncă în București - și cu ce se mănîncă Bucureștiul

arhiva

se poate face ceva într-un viitor rezonabil?

bilet

… ca orice sosire a Toamnei, a apărut și buluceala… Se discută mult despre încărcarea peste limită a metroului ce duce la Pipera. Și n-avem ce face cu metroul, în sine: asta e capacitatea ‘mnealui de transport.

Și nu se poate aplica nici îndemnul strămoșesc „ori măriți ciolanul, ori răriți cîinii” – deoarece acolo vin tot și tot mai mulți oameni: se construiește încă.

Se poate face ceva – altceva – într-un viitor acceptabil, rezonabil? Mda.

Se poate pune pe picioare nenorocitul tramvai 5, măcar. Să se construiască, în sfîrșit, capătul de linie de la Băneasa, ca să nu se mai chinuie tramvaiele întorcînd ca la Ploiești. Poate un tramvai cu oareșce prioritate și cale liberă ce-ar merge pîn-la Sfînta Vineri (și nu la Sfîntu Gheorghe!) ar mai putea convinge o parte din lucrătorii din cartierul corporatist să-l folosească.

Și tramvaiul 16 ar putea avea o soartă mai bună, că și el se chinuie mult pe traseu. Pasul următor ar fi traversarea Pieței Unirii cu tramvaiul: e un lucru necesar, care trebuie făcut cu orice preț… și cu orice cost.

Ce-nsemnează asta? O nouă viziune: aceea a împrietenirii cu tramvaiul – să nu mai fie considerat o cenușăreasă și-un mijloc de transport pentru săraci.

Se vede acum – după trei decenii – cît rău aduce orașului ideea de-a desființa transportul de suprafață de pe traseul metroului: acum e nevoie disperată ca autobuze și trolee să revină, cumva, pe axa Nord-Sud!

O bandă dedicată transportului public, pe care – de exemplu – 300 să ajungă iar la Șincai, iar 131 și 331 să ducă oamenii mai departe de Romană, măcar: s-ar putea face.

Astea, oameni buni, sînt numai și numai peticeli și îmbunătățiri; dar ne-ar prinde bine și n-ar fi într-atît de costisitoare. Transportul nostru public, însă, are nevoie de mai mult: de o regîndire îndrăzneață.

24 comments to se poate face ceva într-un viitor rezonabil?

  • Filip

    Subscriu. Tramvaiul 5 sau tramvaiul 36 poate fi prelungit chiar până la Otopeni pentru o linie Otopeni-centru mult mai ieftină decât planul metroului M6.
    Ca anecdotă de cartier, zilele astea m-am plimbat mai sistematic cu 117 la ora de vârf de dimineață și am ajuns la concluzia că are nevoie de bandă specială încă de la intersecția Sălaj/Amurgului. (Blocajul începe de obicei pe la Fabrica de Pâine, dar instituirea unei benzi speciale ar putea să-l mute un pic și mai în spate temporar.) Altă variantă ar fi schimbarea timpilor semafoarelor la intersecțiile Sălaj/Fere, Năsăud/Șos. Progresului, Năsăud/Viilor astfel încât să se golească mai ușor traseul lui 117, dar bănuiesc că e chiar mai dificil dpdv al politicii locale, plus că e mai ineficient.

  • hm

    la noi cred că prioritatea “de flux” e pe direcția Est-Vest, așa pare.

    Mai e o mică treabă cu benzile astea speciale. Care-s foarte bune, da’ mai și trebuie să circule autobuze pe ele. Cred că e un moment-cheie cînd banda specială devine necesară. Dac-o faci… să n-o ții goală.

    • Filip

      Da, prioritatea actuală pare a fi est-vest, voi încerca să măsor mai precis. La ochiometru, cu bicla de-abia reușesc să trec de pe Spătaru Preda pe Sălaj înainte să se facă roșu iar.

      Cu banda specială, autobuzul 117 are o frecvență foarte ridicată, printre cele mai bune din București: http://ratb.ro/pdf_statii/117/117_0.pdf
      Un interval de 4-5 minute aproape toată ziua.
      Dar e important ca în rest banda să stea goală, să nu intre mașini și taxiuri 🙂

  • hm

    păi, să mai băgăm un autobuz, să fie totuși folosită cu folos!
    https://www.simplybucharest.ro/?p=5111

    • Filip

      Da, cred că se pot face îmbunătățiri la traseele actuale. În primul rând, pentru 117: stații chiar lângă gurile de metrou M1 și M2, cu transfer gratuit; stație comună cu linia 1 pe Șos. Progresului pentru transfer ușor și gratuit; transfer ușor și gratuit la Amurgului cu 139, 220; prelungire traseu dincolo de bucla de la Sf. Vineri, spre Pipera/Dristor/sau altă variantă – eventual un 117 spre Pipera, un 117bis nou spre est etc.

  • hm

    să nu mai zic că uneori mi s-ar părea așa de simplu să am cum s-ajung să iau direct metroul de la Pieptănari, în loc să cobor pînă-n Centru..

    • Filip

      Sau ceva până la Piața Sudului direct. Conexiunile dintre Ferentari și Berceni sau Drumul Taberei sunt chiar mai proaste decât cu Unirii 🙁

  • hm

    de trei ori DA, de cîte ori mi-aș dori să mă sui naibii-n altceva decît la mine-n mașină și să mă duc cu-ai mei în Orășelul Copiilor.

  • Ando

    Pe 16 şi pe 5 circulă nişte hârburi de tramvaie care zăngăne din toate tablele.De fapt, cu câteva excepţii- pe liniile 1 şi 41, vai de mama lor de tramvaie,în ce stare se află !
    Unde naiba sunt tramvaiele noi? Mă tot întreb: ce produce “Fabrica de tramvaie Lizeanu”?

    http://www.instantstreetview.com/@44.45325,26.119814,-57.92h,6.1p,2.33z

    Pe urmă: terasamentul ambelor trasee are lungi porţiuni făcute praf, unde efectiv tramvaiele se tîrăsc cu maxim 5 km/h, bălăngănind din toate încheieturile.

    La tramvaiul 5 este tronsonul de pe Barbu Văcărescu- cuprins între str.Fca. de Glucoză şi bd.Lacul Tei , iar linia lui 16 are tronsonul groazei de pe porţiunea Maica Domnului + Lizeanu.
    Pe de altă parte, am avut deseori “ocazia” să constat că sunt şi vatmani care, efectiv, “dorm” la manete deşi traseul este liber!

    Iar cu banda speciala, HM are dreptate, adică bandă specială, bandă specială, dar să se şi circule pe ea. Frecvent luam autobuzul de la staţia Perla. Pe Dorobanţi, pe sensul ASE pînă la Ştefan cel Mare, este bandă specială.Treceau peste 15 minute până apărea un autobuz, oricare din cele trei linii:131,301,331.Asta n orele de vîrf ale dimineţii…
    Oricum, tramvaiul trebuie-şi după mine-reconsiderat ca mijloc de transport urban.Este eficient dpdv energetic, are capacitate mare, nepoluant. In multe oraşe europene , tramvaiul a revenit la loc de cinste.

    • Filip

      Am fost acu câteva săptămâni pe banda specială de pe Dorobanți și nu prea părea respectată. Oricum, un interval de 15 minute înseamnă că probabil autobuzul era prins în ambuteiaj altundeva. Banda ar trebui să acopere toată zona susceptibilă la blocaje (în cazul traseului actual al lui 117, de la Amurgului la Sf. Vineri).
      Am mai auzit de la cineva că limita de 5 km/h ar fi legată și de faptul că unele imobile pe unde trece tramvaiul 5 se cam zguduie. Poate ar trebui reparate și ele.
      Posibil ca fabrica de tramvaie/URAC să necesite investiții prea mari și să dureze prea mult să ajungă să producă tramvaie moderne și să fie mai simplu să cumpărăm ceva gata preparat de altundeva. Deși Bucur parcă a fost un progres față de alte chestii pe care le avem.

    • Filip

      Tot legat de tramvaie, asociația Metrou Ușor a avut niște observații pe tema propunerii PMB de a achiziționa 500 de autobuze, din care 30% electrice: https://forum.metrouusor.com/viewtopic.php?f=299&t=3871
      Ei spun așa: a) performanțele autobuzelor electrice încă nu sunt foarte bune pe trasee lungi; b) da, UE recomandă achiziționarea de 30% vehicule nepoluante, dar nu neapărat autobuze, pot fi troleibuze și tramvaie, iar tramvaiele și troleibuzele ar fi utile în București; c) indiferent de tipul vehiculelor, e nevoie de vehicule articulate, de mare capacitate.

      La faza cu 30% autobuze electrice, cam dubios ce primește în mapă Firea de la RATB, ce să zic. Văd că noile administrații din București au intrat într-o frenezie electrică. Florea de la PS5 vrea cinci mașini electrice pentru poliția locală și câteva stații de încărcare, iar Tudorache de la PS1 bagă și el vreo două stații.

    • Ando, sunt fix aceleaşi V3A-uri prin tot Bucureştiul, toate au aceeaşi tehnologie copiată ochiometric după un vagon LHB din 1973. Desigur, nu încape comparaţie între infrastructura de pe linia 41 (iar alea sunt cele mai chinuite tramvaie din Bucureşti, au cel mai mare rulaj zilnic, iar pe locul 2 sunt Tatrele de pe 25, mai bătrâne cu 30 de ani decât V3A-urile de pe 41) şi cea de pe Barbu Văcărescu sau Maica Domnului, la fel cum nu încape comparaţie între modul în care Depoul Alexandria sau Depoul Bucureştii-Noi îşi întreţine parcul, cu modul în care o fac cei de la Victoria (5) sau, mai rău, Colentina (36).

      Nu e nicio problemă cu rebrusarea din Băneasa, există destule astfel de tramvaie (14 buc, cu 8 – 9 pe traseu la orele de vârf asiguri un interval decent), ca să nu mai vorbesc că există sisteme întregi de tramvai care nu au bucle de întoarcere (de ex. Budapesta, Bruxelles, Ghent etc)

  • Ando

    “…în timp ce la Arad infrastructura pentru tramvaie a fost modernizată în ultimii ani, astfel că s-au putut cumpăra garnituri noi, celelalte oraşe din ţară „au rămas în urmă la acest capitol, dar şi ele vor avea nevoie de tramvaie noi”.

    de aici :
    http://glsa.ro/arad/212092-la-fabrica-de-tramvaie-din-arad-se-lucreaza-la-un-tramvai-de-conceptie-proprie.html

    • O, da, nu s-au cumpărat nicăieri tramvaie noi, decât la Arad, unde Astra Arad a avut grijă să îşi cumpere un articol în Glasul Aradului, ziar vestit pentru aşa ceva :))

      Pe lângă producţia măricică de V3A-93-CH-PPC şi Bucur LF de la Bucureşti (tramvaie noi, chiar dacă au tehnologia depăşită), la Oradea s-au cumpărat Siemens ULF şi la Cluj s-au cumpărat tramvaie Pesa.

  • hm

    una peste alta, ce-am bricolat noi la Lizeanu ține la tăvăleală.
    https://www.simplybucharest.ro/?p=11854
    Pe Dorobanți banda se ignoră cu mare aplomb. Situație tot mai întîlnită și pe Kogălniceanu.

    5-ul și 16-le merg încet, într-adevăr, în zona Vasile Lascăr-Armand Călinescu.

    Toată linia lui 5 între Dinamo și Pasajul Aviației e ruptă rău. 16 moare pe la Reînvierea…

    • Filip

      Da 🙂
      Au extins și linia ultra-locală 227 spre noul cartier Confort Urban Rahova, după ce au dus și 117 acolo acum câteva luni.

  • hm

    ȘI TOTUȘI! 4 ani și 9 luni a durat porcăria asta.

    202, 227 și 216 îmi plac, cît de cît ca idee. Cheia eficienței lor trebuie să fie cadența și predictibilitatea.
    Chiar dacă vin la 20 de minute, să știi la ce oră vin.

    https://www.simplybucharest.ro/?p=5316

    … iar 227 ar fi ideal dac-ar ieși, cumva, la Pieptănari.

Leave a Reply to hm Cancel reply

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>