Rudolph von Borroczyn, baron și maior de pe vremea lui Kiseleff – adică demult. Aproape două veacuri se fac de cînd a ajuns pe-aici Borroczyn ăsta.
A făcut hărți. Planuri: datorită științei lui, cunoaștem azi cum arăta Bucureștiul nostru atunci.
Drept mulțumire, o stradă din Capitală-i poartă numele: „Maiorul Boroczin”. Pe hărți vechi, „Borozin”.
Dar ce stradă! O fundătură de dooj’ de metri. Undeva pe la pod, pe la Timpuri Noi; pe la Lemetru.
Cîndva, un braț al străzii Sulzer, înspre Lînăriei. Sulzer (fostă și bulevardul Tăbăcarilor) s-a botezat pe la mijlocul anilor ’60 Avalanșei. De ce? Cin’ să mai știe; bietul Sulzer n-avea nici o vină-n afară de-a fi lăsat, cu-n secol înainte de Borroczyn, un alt plan al Bucureștiului!
Iar Lînăriei – sărmana Lînăriei! – cîndva ajungea și ea la pod la Timpuri Noi. Se-ntîlnea cu străduța Gheorghe Șincai după liceu și continua. După sistematizarea tîrzie (nu cea care-a dat Magistrala) străduța Șincai a-nghițit-o pe Lînăriei – și s-a făcut ditai bulevardul. O mai fi vreo plăcuță de stradă s-amintească asta…
Cu ocazia asta, ieșirea străzii Boroczin dinspre bulevardul Șincai s-a blocat. D-aia.
Cîte s-au schimbat aici… nu de-acum un secol și jumătate, de cînd maiorul făcea planul ăstă și Gîrla și Gîrlița se unduiau agale pe vechiile și uitatele albii…
… ci și-n zilele noastre, cînd s-au dărîmat fabrici și istorii.
Ar fi interesantă și o istorie a platformei Pionierul 🙂
Exista pod peste Dâmbovița în dreptul Străzii Tăbăcarilor?
buna intrebare, cu siguranta o trecere era, ca si acum. Nu-mi aduc aminte daca era doar pietonala…
Cu Pionierul, deocamdata n-am prea multe in traista.
@Filip,
probabil ca exista o trecere pietonala!
De podul metalic de la Timpuri Noi imi aduc bine aminte, desi nu l-am traversat niciodat pe jos, veneam cu tramvaiul pe acolo.
@hm,
dar cu zona Timpuri Noi in 88-90 ai?
Zilele trecute am fost pe acolo – iau metroul de la statia Timpuri Noi – si imi aminteam cum era prin 88-89, dupa demolari: linia de tramvai trecea prin mijlocul unui pustiu (mai multe blocuri au fost terminate doar dupa 1990), insa firul de contact era sustinut de stalpi impodobiti!
Da, stalpii erau metalici, pe centru, si aveau aceleasi gen de ornamente ca cele care impodobesc fantanile de pe Bulevardul Unirii! Nu mai tin minte cand au fost inlocuiti staplii cu cei actuali, banali si anonimi stampli de beton, fara podoabe …
nu prea am, nici măcar amintiri! Păcat….
M-as multumi doar cu amintirile, ca ale mele sunt destul de neclare, nu tin minte CAND si de ce au fost inlocuiti “stalpii impodobiti” ce datau de prin 1988 …
e o întrebare foarte, foarte bună, habar n-am, țin minte însă că linia tramvaiului, cînd apuca să urce pe Nerva Traian imediat după pod, făcea un curbă curioasă cînd se înscria pe aliniamentul străzii.