despre ce se mănîncă în București - și cu ce se mănîncă Bucureștiul

arhiva

aşadar, tovarăşi: leapşa cu piatra cubică

Unde puii mei se duce piatra cubică? – se-ntreaba tovarăşul şi pretinul Adrian, iar eu o să răspund: nu ştiu! dar cred că se duce-ntr-o lume mai bună.

Citisem că s-ar fi depozitat undeva, pe-un maidan; cu siguranţă o să se topească. Cică s-ar vinde afară, pe bani frumoşi – dar n-am văzut pîn-acu’ s-apară vreun primar şi să spuie: uite, am vîndut o sută de vagoane de piatră cubică şi ne-am umplut dă bani! Io-te chitanţa!

———

… Am crescut într-un Bucureşti pietruit şi asfaltat oribil, şi am urît de cînd mă ştiu piatra cubică. Am urît denivelările, mizeria strînsă între pietre, am urît felul în care derapai pe mîzga ce se forma într-o clipă…

Şi-acu mi-e dor de piatra asta cubică; acu, cînd nu mai este, cînd nici o stradă mare din Bucureşti nu mai are piatră cubică.

Aşa sîntem noi: o să circulăm mai repede, mai lin, mai în linişte – dar o să ne pară un pic rău – la toţi.

De ce-om fi urît aşa tare piatra cubică? Întreg oraşul s-a ridicat pe piatră cubică. Pe şoselele pietruite-nainte de Război au trecut tancuri – şi-apoi buldozere şi excavatoare; mii de camioane, din ce în ce mai grele, au cărat nisip, ciment, moloz pentru ca să facem fabrici şi blocuri; sute de autobuze, din ce în ce mai pline, au cărat – hîţa-hîţa – generaţii de oameni la servici…

Cum să fi rezistat săraca piatră la atîta trafic, la atîta vînzoleală? Cum să fi rezistat amărîta aia de piatră la atîta staţionare în trafic? A rezistat – a rezistat ca orice lucru bine făcut, de pe vremea cînd lucrurile se făceau bine – a rezistat pînă la capăt.

Şi rezistă şi acum. Habar n-aveţi cîte străzi cu asfalt impecabil au dedesubt piatră cubică. Habar n-aveţi.

Habar n-aveţi că poate vreun bunic-străbunic de-al vostru a tăiat piatra aia în vreo puşcărie, la vreun canal.

———

… pe Aviatorilor o să mergem mai repede, deci – şi mai lin; ştiu atîţia oameni care se bucură că scăpăm de piatră! Uite, eu nu cred că am condus pe şoseaua asta nenorocită mai mult de zece ori în ultimii ani, atît de silă mi-era de halu-n care ajunsese piatra cubică.

Şi am urît-o cu toţii doar pentru că n-am îngrijit-o cum trebuie.

8 comments to aşadar, tovarăşi: leapşa cu piatra cubică

  • Multumesc atat pentru prinderea in joc cat si incadrarea mea la categoria tovarasi si pretini 🙂
    In primul rand ma deranjeaza si pe mine ca niciun primar n-a spus ce se intampla cu acel material scos si care pentru unii are o mare valoare economica in primul rand. N-am spus in postare dar in perioada antebelica primaria Bucurestiului avea un concesiune o cariera in Dobrogea de unde exploata pentru nevoile urbei (documente la arhivele nationale)
    Insist sa arat ca nu stiu pe nimeni in viata care sa-si aduca aminte o interventie de reabilitare a acestui carosabil desi an de an, de 23 august, pe aici defila armata cu toate senilatele posibile! De aceea mi-am si amintit si am postat subiectul de 23 august. Si mai insist ca nu e o problema de estetica ci de economie, buget si politica urbana. De exemplu spui ca vom merge mai repede. Totusi, legea ne-ar limita oricum la 5o km/h. La Paris e un trafic mult mai abitir si cred ca acolo totusi rezista …

  • hm

    Nu, nici eu nu-mi aduc aminte de vreo reparaţie sau de o reabilitare. A nici unui pavaj.
    Piatra aia cubică a rezistat acolo PUR ŞI SIMPLU.
    Îmi aduc aminte doar de refacerea completă a bulevardului Prezan, din 1994. Proastă refacere.

  • un muc

    stiu eu cativa care se bucura ca pun asfalt pe aviatorilor. inca o pista pentru liniute 🙁

  • Freesys

    Pentru cine a trait pe strada pavata cu piatra cubica, pentru cine a condus masina personala pe piatra cubica aceasta nu reprezinta decat zgomot, praf si nesiguranta. Si inca ceva, piatra asta cubica zace prin curtile societatiilor de asfaltare (la fel si bordurile) nici vorba de comert cu lumea occidentala. Am luat gratis acum cativa ani 2 basculante de piatra cubica socialista scoasa de pe Bulevardul Libertatii.

  • Cred ca ceva precizari se impun. Nu stiu ca in Dobrogea sa fie exploatari de andezit, granit sau alte materiale pretabile pentru acest tip de pavaj ( nu zic ca nu sunt ci doar ca nu am stiinta de asa ceva ). Intamplarea a facut sa fiu implicat cu ani de zile in urma in exportul de piatra cubica in Elvetia. Se exportau pavele in trei nuante de culoare ( negre, gri si albe ) benzile sau celelate marcaje aflate pe soseau sau alei urmand sa fie puse in evidenta tot prin piatra cubica dar de alta culoare sau nuanta ( numai stateai sa vopsesti starada toata ziua ). Toata piatra cubica exportata (tarasenia se petrecea la sfarsitul anilor 90 ) era noua si provenea de la carierele de langa Negresti-Oas.
    In privinta drumurilor din piatra cubica acestea sunt cele mai rezistente drumuri si candva relativ usor de intretinut. Odata la un numar de ani piatra slefuita de rotile masinilor ( nesigura pe vreme proasta ) trebuie intoarsa pe o alta fata cu suprafata neslefuita. Odata cu intoarcerea covorului de piatra se reface si forma intregii suprafete de rulare ( carosabil ). Daca ati observat acele drumuri erau facute cu capul apa scurgandu-se natural catre rigola si nu baltind ca proasta in mijlocul drumului ( cum se intampla la multe din actualele strazi asfaltate . Refacerea unei strazi cu piatra cubica nu necesita neaparat utilaje ci doar mana de lucru. Dar e mai bine sa dam ajutoare sociale si pomeni moca unor cetateni care apoi ne scuipa seminte in cap astora de mai si muncim pe aici. Na ca iar o dau in altele …

  • @freesys am raspuns pozitiei tale si la mine. Mai mult praf ca in Bucurestiul asfaltat n-am vazut nicaieri pe o strada cu piatra cubica, cu atat mai putin pe Aviatorilor. Chestie de frecventa a sistemului de salubritate. Nu vad legatura de cauzalitate. Iar despre nesiguranta cred ca pot cita infinit mai multe accidente in zone asfaltate decat in zonele cu piatra cubica. Sigur, vei spune ca astea sunt mai putine dar si eu as spune ca pe bd. asfaltate se alearga mai in draci – vezi accidentele cu rupere de pomi recent pe Magheru si Lascar Catargiu. Pe piatra cubica doar daca depasesti viteza legala cu mai mult de 30 km/h s-ar putea sa intri in vreo zona de nesiguranta ..
    @Bogdan Beldianu: n-am cercetat dar am numarul de dosar de la Arhivele Nationale – Directia municipiului Bucuresti cu documentele prin care se concesiona respectiva cariera. Oricum, daca initial se importa piatra din Scotia, ulterior s-a recurs la sursele nationale (si pe atunci probabil ca se practica “borduriada”). Poate la viitoarea tura ar trebui sa-l cercetez …

  • Ei Dragilor dar nu stiti ca gluma se ingroasa acum in prag de campanie electoala. Si ca sa va convingeti, faceti doar cativa pasi pe una dintre aleiile parcului A.I. Cuza. Aici baietii astia, nu stiu cine or fi, desi banuiesc, se intrec in realizarea unor lucrari de volum si costisitoare. Pintre ele se afla si unele, de tot rasu’, in care se inlocuieste piatra cubica, maiastru pusa in operea mai ‘an de pietrari sositi tocmai de la Huta Certeze si Negresti Ouasi, cu niste dale colorate strident cu o compozitie indoielnica. Si daca curiozitatea va indeamna la drum trebuie sa va inarmati si cu niscaiva rabdare si toleranta fara limite caci imaginile de la fata locului graiesc convingator de existenta printre edilii sectorului a unor insi fara scrupule ce storc bani pentru … presidentiale si din sarmana piatra cubica; diparuta fara urma in ceaata creata de nemernicia unor frati veniti la oras sa faca politica mare. Probabil, in micimea lor, ei vor sa ne faca un bine; idee frecvent vehiculata de meseriasi de doi bani ce stau proptiti in lopeti cat ii ziulica de lunga. Dar binele asta, ce ignora si simpla evidenta, sa-l pastrze pentru ei caci nu se poate ca blestemu’ pietrei cubice sa nu-i ajunga cat de curand.
    PS
    Ideea din urma este a Doamnei Marga, o atleta de peste 80 de ani cu care ma intersectez zilnic dimineata la ora 6:30 pe aleile din parc.

  • l.s.

    Am auzit si eu pe cineva povestind ca, in urma cu mai mult timp, a luat vreo trei basculante de piatra cubica si si-a pavat curtea de la tara. Era depozitata undeva la Catelu, dupa ce a fost scoasa de pe strazile din oras.

Leave a Reply to Freesys Cancel reply

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>