Sîmbătă: Magheru, Bălcescu, goale, ca să treacă pe-aici ultima dată cortegiul funerar al regelui.
Nu le-am mai văzut atît de pustiite de-aproape treizeci de ani, de cînd se-oprea circulația cu orele, să treacă Ceaușescu.
Mi-a trezit – nu știu cum să zic – amintiri; dintr-alea ca un fior pe șira spinării.
E decembrie; am putea să ne gîndim cît de-aproape sîntem încă de tot ce-a fost rău și de ce rămîne rău.
Sfântu’ Google zice: nu suntem suficient de aproape, dar o categorie largă de votanți se luptă să fim și mai aproape 😀
Exemplu
14.11.2017, seara. Meci România-Olanda pe Castronul… ăăă, Arena Națională.
Trebuia să ajung la doctor. Trafic relativ normal prin Aviației, Barbu Văcărescu, Ștefan cel Mare. Până la Pasajul Obor. Acolo, bară la bară. La fel la intersecția cu Ferdinand I. La fel, până la intersecția Iancului. Mult mai rău pe Iancului, până la Mc Donald’s.
Acolo aflu motivul: toate străzile din jurul Arenei, de la Măgura Vulturului la Pierre de Coubertin, erau blocate de jandarmi și Poliția Locală, cu bariere. Bariere puse ca la războiul din Iugoslavia, cu o mașină în mijloc și jandarmii cu salopete, veste și căști. Probabil în mașină aveau kalașnikoavele.
Mai departe. Vatra Luminoasă. Jandarmi. Muncii. Jandarmi și un microbuz de-al lor. 45 de minute de ocoluri prin intersecții pline de jandarmi.
Am parcat în cele din urmă ceva mai departe. Adică la vreo 2 km distanță, pe la blocurile de la Alba Iulia. Și am plecat pe jos, prin piața Muncii, fiindcă nici transport în comun nu era.
104 nu circula. Troleibuzul nu circula. Țineți minte ”I Am Legend”? Străzile pustii, mașinile toate parcate, nici țipenie de om, câine sau pisică, nimic nu mișcă, latră sau miorlăie?
Tot cartierul Vatra Luminoasă era deșert. De la Spitalul Victor Gomoiu până la depoul de troleibuze. Singura sursă de zgomot erau difuzoarele de la Arenă și huliganii de fotbal care zbierau până le acopereau. Se auzeau din piața Muncii.
Pentru o comicărie de meci fără miză, organizatorii au oprit transportul în comun și au măturat cu jandarmi înarmați străzile dintr-un cartier întreg, de parcă s-ar fi dat alarma de bombardament?
Sau de fapt 14.11.2017 era un fel de 20.12.1989?
vorbiț cu duamna, mută stadionu la Voluntari eftin.
În rest, cel mai simplu e să pui garduri; oilor le place.
Ceva similar cu ce a fost pe străzi a fost şi pe linia Bucureşti – Piteşti – Curtea de Argeş. Toate trenurile au fost oprite până a trecut trenul regal. Nici măcar din Gara de Nord nu s-a plecat, totul a fost oprit în Bucureşti Nord, Buftea, Nucet, Bradu de Sus, doar un Desiro a avut ,,norocul” să rămână în Săbăreni şi să se încrucişeze cu Trenul Regal, dar oricum nu s-a mişcat nimic pe Bucureşti – Piteşti până n-a ajuns regalul la Piteşti. Toate trecerile la nivel au fost asigurate cu Poliţie şi personal CF, inclusiv cele din câmp, nu cumva să se arunce vreunul în faţa trenului sau vreun şofer neatent să fie luat în bot de locomotivă. Desigur, trecerile s-au închis la ora din livret (trenul a circulat întârziat cam cu o oră) şi s-au redeschis doar după trecerea trenului regal. La Săbăreni nişte poliţişti încercau să alunge nişte fotografi poziţionaţi la ieşirea din pădure, dar nu au putut ajunge cu maşina la ei, aşa că au preferat să rămână pe trecerea la nivel, după câteva fluierături spre ei şi ţipete cu ,,Veniţi înco’, ieşiţi din zona de siguranţă feroviară!”.
N-am prins vremea comunismului, dar când mergea Ceauşescu cu trenul prezidenţial tot aşa se proceda?
Sincer, mă temeam că opresc toate trenurile încolo sâmbătă.
Nu îmi aduc aminte să se fi plimbat Ceaușescu cu trenul; avea elicopter.
Miniștrii Transporturilor și șefii din CFR aveau automotoarele de serviciu cu aer condiționat 🙂
Cu aer condiţionat la mecanic. Dar şi ăla montat la nişte modernizări făcute cândva pe la începutul anilor 2000, când deja nu mai era nici Necolaiciuc, iar Băse deja cocheta cu primăria.
În schimb, trenul prezidenţial avea climatizare. Însă trenul prezidenţial e mult neglijat 🙁 faţă de cel regal. E drept, nu e aşa luxos. Chiar m-am mirat că a fost folosit acum 2 ani cu ocazia aniversării dării în folosinţă a podurilor de la Feteşti şi Cernavodă.
Nope. Ceea ce are Clasa 78 acum, după modernizare, sunt instalații de aer condiționat standard, electrice, din cele care se folosesc la clădiri. Și la cabina mecanicului au modelul care a fost montat și pe locomotivele LDE.
În forma originală, așa cum au ieșit de la ”Malaxa”, aveau aer condiționat cu compresor mecanic cu piston, funcționând cu freon (R12).
Ceea ce e foarte comic, știind cam ce păreri aveau generațiile trecute despre orice instalație care face frig și curent, maică. Indiferent de condiția lor socială, de la Dorel cu lopata la baron comunist 😀
Eu m-am referit la cele două automotoare ,,departamentale” încă funcţionale, de la CFR S.A. (792) şi CFR Marfă (773). Nu am remarcat vreo instalaţie de aer condiţionat în salon. 78-urile de la CFR Călători nu au niciun fel de aer condiţionat, nici pentru călători, nici pentru mecanic. Ce e pe plafon e pentru răcirea motorului.