Mă gîndesc de multă vreme la articolul ăsta – la ce vreau de la el, şi cum să-l scriu mai bine; e vorba despre un soi de trecere în revistă a elementelor vizuale caracteristice ITB/RATB.
Sigle
Iată siglele folosite de ITB – RATB, aşa cum le ştiu eu:
O siglă veche ITB se poate vedea şi azi pe geamul porţii clădirii de pe Pitar-Moş:
Sigle şi numere de parc auto
sînt trei mari modele, de la STB la ITB:
Staţii
RATB foloseşte şi azi modelul interbelic pentru plăcuţele indicatoare ale staţiilor!
Dacă vă întrebaţi de ce scrie pe tăbliţă RATB cu grafia aceasta anume, aflaţi că s-a adoptat prin 90-91, odată cu transformarea Întreprinderii de transport în Regie autonomă. Grafia e copiată după cea folosită în Paris în acea perioadă:
… aşa scria şi pe autobuzele Saviem primite de la RATP. ‘P’-ul a fost transformat în ‘B’.
La sfîrşitul anilor 80, ITB a început să folosească un model de casete metalice, diferenţiate pe culori, pentru fiecare mijloc de transport în parte: roşu pentru tramvaie, verde pentru troleibuze, albastru pentru autobuze (erau culorile specifice şi tichetelor, care costau atunci 1 leu la tramvai, 1.50 la troleu şi 1.75 la autobuz); pentru maxi-taxi se folosea culoarea galben şi pentru taxi un soi de roz-movuliu. Spre mijlocul anilor 90 RATB s-a întors la tăbliţele tradiţionale.
… ITB a mai făcut cîteva experimente cu indicatoare de staţii:
Sediu
… iată un soi de Atunci şi acum: clădirea RATB de la Virgiliu, care a intrat la începutul anilor 90 în reparaţii; cu ocazia asta i s-au adăugat şi vreo trei etaje (şi un corp nou în spate):
şantierul a durat aproape vreo 10 ani.
surse: forumurile Tramclub | Transira | Metrou uşor; alte articole: aici | aici | aici.
Interesant. Mai e un model de indicator statie pe care inca il poti fotografia la Romana, Victoriei ori Universitate (statiile liniei expres 783 si alte linii) : lung, din plastic si in principiu vandalizat.
Da, e unul dintre experimentele lui Ghilduş.
O poză aici: http://forum.transira.ro/files/statii_0069_121_643.jpg
Da, mi-aduc aminte că a stat biata clădire din piaţa Virgiliu/Vergiliu(s) la roşu muuuuulţi ani. Cred că au făcut o chetă pe la Piaţa Matache de au reuşit să arunce pe ea tencuiala aia poveristă. Balconul ăla de la ultimul etaj arată ca nişte degete ieşite dintr-o sanda(lă) prea mică.
Dar îmi plac extraordinar de mult casetele luminoase din anii 1970.
… şi mie, erau tare reuşite. Erau lucrate îngrijit, din tablă bună, iar sticla era prinsă bine cu un cheder.
Pe unele bulevarde se pastreaza stalpi care au fost contruiti de STB acum mai bine de 50 de ani cred, care au forma distincta si pastreaza efigia STB. Marcheaza vechiul traseu al Caii Ferentari, borbeaza Soseaua Chitilei si Bulevardul Basarabia intre Vergului si Republica. Sigur mai sunt si in alte zone.
Pe Ferentari se poate vedea şi azi vechiul traseu al străzii, prin spatele blocurilor construite în anii 80.
Mai sînt şi stîlpii de troleibuz de pe Kiseleff
[…] foto: Simply Bucharest Distribuie pe Facebook Cornel Pieptea RATB societate comerciala 2015-10-23 Andrei Tiut Share […]
Toată lumea vrea să scape de RATB…mai ales în perspectiva alegerilor de la anul!