Cum se schimbă lucrurile în Oraș! Cum apar și dispar puncte de interes – după mici decizii gîndite sau „gîndite”.
Ne nemulțumește amplasarea stațiilor transportului nostru public. Deși s-au mai înființat pe unde-i nevoie de ele, în contrapartidă s-au depărtat de locurile unde oamenii caută să le folosească – zeci, zeci de metri față de intersecții și de trecerile de pietoni.
Am vorbit, demult, despre vechi capete de linii uitate ale Bucureștiului. Dar nu doar capetele de linie s-au schimbat – ci și stațiile. Prelungiri de linii, îmbunătățiri de trasee dar și tîmpenii publice au făcut schimbări.
Au dispărut în vremurile noastre…
… stația de tramvai de la Sfînta Vineri, pe vremea bună cînd tramvaiele mergeau între Sfîntu Gheorghe și Sfînta Vineri!
… ocolișul rondului de la Piața Dorobanți pentru autobuze ca 131 și 331 (pe vremea cînd 331 era rapid, parcă nu făcea stație aici? nu mai știu…)
… prima stație a „expresului” pentru Aeroportul Otopeni de la Unirea, folosită și de autobuzul 104 la-nceput.
Capete de linii aglomerate cîndva abia măcar dacă mai au, azi, transport public! Ce iureș era la vechea piață a Cosmonauților (Lahovary), cînd întorceau aici autobuzele ce veneau din Drumul Taberei!
… la Foișor, cînd 226 ajungea aici…
… sau chiar la atît de liniștita Grădină a Icoanei – scuarul ăsta era cap de linie!
Și ce aglomerație era la Unirii, la capătul lui 313, imediat după ce traseul a fost reînființat după Revoluție!
Așa trec toate. Orașul s-a mărit, ce să-i facem! Cartiere s-au născut și au crescut; vechi bariere căzut în uitare; vechi bulevarde au fost înnădite în „prelungiri”… Capete de linii cu statut provizoriu au rămas de izbeliște – precum cel al troleului, de la intersecția Nițu Vasile cu Brîncoveanu. Nu a mai fost folosit de la sfîrșit de ani ’70, dar a rămas „funcțional” pîn-acum cîțiva ani, cînd s-a lărgit strada Nițu Vasile.
… și bucle de tramvai au dispărut; multe au dispărut! V-o aduc în memorie pe cea de la Parcul Rahova, de la Piață, măcar. Și la Ferentari era!
Buclele astea mari – construite, deci, în capetele de șosele pe cînd acestea erau la limitele de-atunci ale Orașului în plină dezvoltare – atrăgeau și ceva progres, și ceva comerț, și ceva mai multă lumină și civilizație-n mahala. Precursoarele lor au fost – sigur, înainte de Război – întoarcerile „în triunghi” ce ocupau mai puțin loc.
… s-a păstrat sistemul ăsta și-n vremurile mai dincoace, la capătul de tramvai 12 din Regie – Pascal Cristian; mai apoi s-a făcut și bucla.
Eu cred că tramvai mai nenorocit decît 5 nu este. A avut o groază de capete. La-nceput, întorcea la Piața Dorobanți; apoi la Calea Floreasca, la uzinele Ford (unde-i azi părculețul acela cu „Spring Time”; mai apoi, după Război, a fost prelungit pîn-la Pipera; după ce nebunul de Ceaușescu a interzis circulația pe lîngă lacuri, linia asta a fost mutată pe Barbu Văcărescu, și capătul construit la Aeroportul Băneasa. În zilele noatre, capătul acesta a fost închis, în urma unor brambureli cu retrocedările. Tramvaiul nici măcar nu mai circulă azi, pe termen nedeterminat. Noi vedem unde-a fost capătul de linie de la Pipera: chiar lîngă stația de metrou Aurel Vlaicu.
Listă de articole selecționate despre transportul public – aici.
Cine e acum la conducerea orasului si factor de decizie in ceea ce priveste RATB-ul ar trebui sa-si dea demisia doar pt simplul fapt ca tramvaiul 5 nu mai circula pe “termen nedeterminat”, e inadmisibil asa ceva, acolo daca s-ar pune un “metrou usor” la fel ca pe linia lui 41 care sa faca regulat curse “corporatii Pipera” – Stefan cel Mare s-ar reduce simtitor nebunia din trafic (rutier si metrou Victoria), pt ca un corporatist ar putea cobori simplu la metrou ScM (venind de la Dristor sau Crangasi) si de acolo sa ia acest ipotetic tramvai. Asa se gatuieste totul la Victoriei (cand vine vorba de metrou) sau pe ScM (cand vine vorba de mers cu masina). Dar, na, acei corporatisti nu le voteaza pe diversele duamne care conduc acum acest oras asa ca merita sa sufere de pe urma nenumaratelor revolutii ale traficului.
nepăsarea e mai înjositoare decît orice răzbunare, și de nepăsare-i vorba…
1. subscriu la cele spuse de Mihai. Un nod intermodal (eventual subteran) la Stefan cel Mare cu legatura directa spre Baneasa, poate si mai departe spre Volutanri ar descongestiona macar un pic Victoriei.
2. poza cu zona Tei mi se pare fabuloasa, cu calea ferata care venea de la Obor si mergea spre Gara Herastrau, din care a ramas doar numele. Mi se pare incredibil ca vrem sa reabilitam o centura feroviaza fara sa gandim un transport pe sine regional, metropolitan daca vreti sa-l numim occidental :). Sunt atatea exemple , Strada Liniei in Militari, poate gara la Razoare, veceha linie de Giurgiu, nu mai spun de Gara Filaret, Obor… dar intru peste punctul 1
sunt momente ratate, dacă linia din Aviației—Barbu Văcărescu a dispărut încet-încet odată cu anii 80, cea din vestul Capitalei putea fi folosită la ceva dacă eram mai isteți chiar și la-nceput de ani 2000.
E tardiv, prea tardiv.
inca se mai poate, cel putin in Militari si in Berceni, pana nu apar blocuri fara parcari la preturi uriase pe terenul respectiv.
iar, daca nu se trezeste vreo firma de partid sa faca infrastuctura feroviara competitiva, atunci da intr-adevar, este tardiv..
Ce-am avut eu în cap cu axa asta feroviară decăzută, am scris aici:
https://www.simplybucharest.ro/?p=32807
Partea paralelă cu Trafic Greu aș sacrifica-o traficului, deoarece deja sînt în plan și-n lucru niscai clădiri de birouri, plus ipoteticul Dedeman de la intersecția cu Veseliei.
Ne-excluzînd orice idee feroviară, ramura sudică poate fi dublată și pentru trafic auto.
Cred că segmentul Răzoare-Militari ar fi, însă, o strașnică autostradă verde – exclusiv pentru biciclete și scutere care să meargă cu maxim 40 la oră, plus bandă de alergare.