despre ce se mănîncă în București - și cu ce se mănîncă Bucureștiul

arhiva

Civilizaţie publică XVI: un oraş aglomerat

mă-ntrebam, acu’ ceva vreme, unde se duc şi de unde vin toţi oamenii ăştia de pe străzi, din maşini, din metrou. Pen’că, la orice oră ai merge în oraş, dai peste acceaşi aglomeraţie.

Te-ai gîndi – oamenii ăştia n-au altceva mai bun de făcut? Oamenii ăştia nu muncesc?

Apoi mi-am dat seama că numai un fraier putea să se-ntrebe chestia asta; un fraier care nu vede pădurea din cauza copacilor.

În Bucureşti se munceşte; de fapt – ştiţi. Uitaţi-vă-n jurul vostru: voi şi toţi cunoscuţii voştri munciţi. faceţi ceva. aveţi o ocupaţie. Cîţi bucureşteni stau şi nu fac nimic? Tare puţini.

Ce vreau să zic? Aşa e bucureşteanul. Nu stă pe loc. Umblă, merge, se duce şi se-ntoarce. Dacă are un sfert de oră-n plus, trece pe undeva. Şi niciodată n-a fost altfel.

Mi-aduc aminte de Bucureştiul anilor 80. Era comunism, ceauşism, dictatură – dar, la orice oră a zilei, între Romană şi Unirii, pe la Universitate, pe Bulevard, pe Victoriei – prin tot centrul, ce mai! n-aveai loc să mergi pe trotuar. Autobuzele erau pline, chit că era 10 jumate dimineaţa sau 2 dup-amiaza.

Iată două poze de pe Tramclub: amîndouă sînt cam din aceeaşi perioadă – începutul anilor 80. Vedem Piaţa Unirii după-amiaza şi Piaţa Universităţii înainte de prînz: oameni, maşini, viaţă de zi.

Ambuteiajele au apărut după 1985-86; ce-i drept – timid, pe străzi ca Mihai Eminescu ori Ştirbey-Vodă. În 1988-89, dimineaţa se făceau cozi la intrarea dinspre Budapesta a Pasajului Unirii.

Dar uitaţi-vă prin pozele interbelice; şi acolo se vede bucureşteanul care nu stă locului! Iată Calea Victoriei pozată de Margaret Bourke-White:

… sau bulevardul Brătianu, în miezul zilei – nu vi se pare animat?

Astăzi Bucureştiul e aglomerat pentru că sîntem mulţi oameni şi avem multe maşini. Şi nu pentru că s-a petrecut ceva cu bucureşteanul în istoria recentă. E aşa cum a fost mereu – pe fugă, din loc în loc.

Civilizaţie publică – restul seriei

8 comments to Civilizaţie publică XVI: un oraş aglomerat

  • Si eu m-am intrebat de foarte multe ori treaba asta, oamenii chiar nu muncesc de toata ziua sunt strazile pline? Dar daca stau sa ma gandesc si eu muncesc si circul pe strada la orice ora. In plus mai se lucreaza si in schimburi altii au liber in unele zile, la cati locuitori suntem e normal sa fie mereu plin.

  • Dan

    Impresia mea este ca orasul e mult mai aglomerat – nu ma refer la masini cat la prezenta umana de pe strazi si din metrou/ratb – in miezul zilei decat la orele clasice de naveta. Explicatia e probabil simpla: doar o minoritate semnificativa lucreaza “la program”; restul – adica elevii, studentii, pensionarii, profesorii, agentii de vanzari, curierii (etc etc) functioneaza dupa alt gen de orar. Senzatia de aglomeratie e data insa si de proasta organizare a orasului in general sau de faptul ca autobuzele si metrourile vin mai rar decat la orele “de naveta” si implicit inghesuiala e mai greu de suportat.

  • Pentru mine e un cosmar sa trec prin Piata Romana. La orice ora din zi lumina. E un trafic pietonal infernal, puzderie de studenti si fatuci corporatiste.
    Nu inteleg ce cauta Academia de studii Economice in acel infern la care contribuie din plin! Studentii nu au parc acolo, nu au cantine, nu au sali decente de cursuri, nu exista parcare, nu exista aer, e de neinteles ce se intampla acolo. E o aglomerare peste aglomerare.
    Avem Universitatea Politehnica Stalinista cu profesori fosilizati intr-o incinta slab utilizata, cladiri goale, plina de balarii si prost organizata, un turcism pe temelii comniste pe care ei il numesc Campus!
    In Romana, oricum era aglomerat. Avem birouri, servicii, fatuci. Ce cauta marea si faimoasa Universitate in acea intersectie chinuita?
    Ce cauta finantele publice sector 1 in locuri ca Strada Roma? wtf! ar spune un turist pasionat de inedit.
    Intrebare offtopic, (cred):
    De ce in zonele centralel, langa obiective publice, nu avem parcare cu plata la taxatoare si avem niste angajati ai primariei care sunt mituibili?
    Trebuie parcare cu plata scumpa in functie de zona. Adica, cu cat sunt mai aproape de banca unde parchez 30 de minute sa semnez niste hartii, sa platesc mai mult dar sa stiu ca gasesc loc.
    De ce in acele parcari sunt parcate masinile unor piloshi buboshi fara scrupule care-si rezerva 12 ore pe zi, in mod abuziv locuri pentru ei si pentru amantele lor? De ce Bucurestiul e ultima capitala care nu are taxatoare automate la parcari? (in special cele centrale)? Pentru doi trei piloshi si directorasi parveniti noi trebuie sa fim de rasul Europei?

  • Freesys

    @mike legat de ASE, nu crezi ca o caldire mare atrage aglomeratia indiferent de destinatie?
    legat de taxa de parcare diferentiata, nu crezi ca toata lumea merita sa-si permita plata parcarii oriunde in Bucuresti?
    legat de taxatoare, nu crezi ca s-ar umple orasul de tigani parcagi ?

  • Dan

    Am cazut si eu la un moment dat in capcana lui “de ce acolo se poate si in tara asta / orasul asta nu?”. Aici nu e Germania, nu e vestul Europei sa implementam prin copiere directa concepte organizatorice de acolo; nu avem nici educatia si fondul cultural necesar pentru asa ceva. Daca generatia noastra ar constientiza faptul ca trebuie sa producem noi insine solutii proprii la probleme gen parcarea stradala (si nu numai), cu siguranta ca s-ar mai duce din blazare si am fi cu totii mai motivati si mai fericiti de viata de zi cu zi din tara asta.

  • @Dan,
    Foarte bine ca ai adus aminte de capcana “de ce acolo nu se poate si in tara asta/ orasul asta nu” si pe mine pur si simplu ma seaca enormitatea de discutii si dezbateri televizate in care nu se tine cont de acest cliseu, de context.
    Asa cum spui si tu, trebuie sa constientizam si sa producem solutii adaptate pentru economia noastra si conditiile noastre.
    In legatura cu parcarile din Bucuresti, avem taxatoare in Pitesti, in Ploiesti, Sibiu, Brasov. Le-am folosit si sunt foarte ok, aproape la fel ca cele din vest. Cat trebuie sa mai asteptam sa se implementeze acest sistem si in Bucuresti?
    In legatura cu Ase-ul inghesuit din Romana si Politehnica degajata cu un enorm potential de gazduire pentru cel putin inca o Universitate. Si aici se pot gasi solutii. E greu, trebuie sa tinem cont de context si sa nu gandim in clisee si sabloane nepotrivite.
    Vreau parcari cu taxare la aparat automat si in Bucuresti – fara sa fi cazut in capcana.
    Visez, putin cazut in capcana,la un centru degajat populat cu mai multi turisti si mai putini contopisti, platitori de taxe si studenti chinuiti -amestecati, toti, inutil. Totul intr-un oras reglementat, in care o mega vointa politica sa infranga micile interese meschine scabroase ale diversilor directorasi kafkieni sau ale diversilor rectori anonimi.
    Nu-mi plac in mod deosebit corporatiile, dar sper sa intre cat mai multe corporatii in Romania, organizatii care sa faca presiuni si sa mai dispara din toata cloaca asta organizationala orientalo manelista in care ne scaldam in special in Bucuresti.
    Vreau sa vina o megacorporatie care sa implementeze si sa vanda aparate de taxat. Nu ma intereseaza care pardid ia spaga si cum o ia. Important e sa dispara parcangii si toata aceasta microcoruptie care ne afecteaza viata mai mult decat spaga/comisionul data de corporatie.

  • […] Civilizaţie publică XVI: un oraş aglomerat. O perspectivă istorică asupra întrebării pe care ne-am pus-o toţi la un moment dat: ce fac bucureştenii în Bucureşti în mijlocul zilei? Aş continua discuţia în direcţia următoare: dacă acceptăm că există tipologii de bucureşteni care au treabă în oraş în timpul zilei, cum facem să ne adresăm lor (şi nu celor care citesc bloguri dintr-un birou corporatist) când vorbim despre civilizaţie, schimbări şi trafic? Nu, panourile care certifică operele de artă ale primăriilor nu se pun la socoteală. (@simply bucharest) […]

  • Exista cu siguranta o semnificatie sociala al acestui continuu du-te vino in zona centrala a Bucurestiului; mie imi aduce aminte de bazarul din Istanbul pentru cine l-a vazut!

Leave a Reply to Trafic pe internet — 7-13 februarie 2011 | Trafic de Bucureşti Cancel reply

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>