Cine s-a nimerit, zilele astea, prin preajma Capitalei o fi văzut că autobuzele preorășenești sînt altfel.
Pe afișaj scrie înainte de indicativul liniei – ăla cu 400 – și un R.
Nu vine de la „linie rapidă” și nici de la „se retrage la garaj” – vine de la regional: carevasăzică, liniile preorășenești – o veritabilă instituție odinioară – au devenit istorie; le zice regionale.
Afișajul autobuzelor noastre nu-i făcut să arate bine patru caractere drept indicativ de linie: se vede cu prisosință la liniile de noapte, unde citim cu greu „NXXX”. Caracterele sînt subțiate, îngrămădite să încapă; se deslușesc greu!!
Dar se pare că nu e important că bietul călător să poată citi mai de departe indicativul liniei.
Ca să-i fie călătorului și mai greu, odată cu „rebrănduirea” transportului preorășenesc, s-au schimbat și o parte din indicativele liniilor existente – cu multe dintre ele omul era obișnuit de un sfert de secol.
Le-au schimbat… de-aia; fiindcă vreun birocrat le-a reordonat într-un tabel, fără să se gîndească la oameni.
Bucuroși le-om duce toate, însă, dacă nu am fi uitat că Ilfovul a avut pînă în 2005 aproape 70 de linii preorășenești deservite excepțional de către R.A.T.B.!
Și dacă n-am ști că azi – cînd populația din Ilfov a crescut enorm – S.T.B. nu mai ține nici măcar jumate din liniile astea.
Listă de articole selecționate despre transportul public – aici.
Liniile cele mai lungi, gen Gruiu sau Periş au primele plecări din Ilfov pe la 7 şi ceva… la o oră jumate pe semicursă, ajungi în Bucureşti la 8:30, până ajungi de la Piaţa Presei la metrou la Crângaşi se face 9, deci cu voia lui Dumnezeu, a Firei şi a Metrorexului ajungi la muncă pe la 9:45 – 10…
Trag nădejde că-n viitor și asta se va îmbunătăți. E de așteptat.
Am prins ani de zile transportul preorășenesc cu autobuze cu orar respectat, cu cadență bună… și cu autobuze umplute de oameni.