despre ce se mănîncă în București - și cu ce se mănîncă Bucureștiul

arhiva

Parcări subterane

Ştiaţi sau nu, Bucureştiul anilor 60-70 a fost gîndit să aibă cîteva parcări subterane.

Cea mai cunoscută este aceea de la Intercontinental, care are, pe lîngă intrarea auto din faţa hotelului, încă două; una, în spatele Teatrului Naţional, din strada Tudor Arghezi:

… şi încă una, din bulevardul Bălcescu:

… dar parcarea de la Inter mai avea o intrare din strada Biserica Enei, astăzi astupată – iat-o aici:

(pozele, de aici de undeva)

… mai avem, desigur, şi parcarea de la Bucur Obor, construită odată cu Pasajul; se intră din ambele sensuri ale pasajului. S-au făcut şi nişte filme cu urmăriri de maşini odată-demult pe-acolo. Dar aici mai avem o intrare, care nu este folosită – în spatele blocurilor de pe colţul dintre Ştefan cel Mare şi Moşilor:

(poza, de pe NORC; mai multe detalii despre aceste două parcări subterane, aici)

Drumul Taberei rămîne cel mai bine proiectat cartier al Bucureştiului. Complexurile de magazine de la Orizont, Favorit şi Drumeţului au fost construite cu parcaje subterane.

La Orizont, unde sînt ambele intrări (din spatele complexului) funcţionale…

La Favorit doar o intrare este deschisă:

Circula o legendă că puteai ajunge printr-un tunel de la Orizont la Favorit; eu n-o prea cred. Iată şi parcarea subterană de la Drumeţului – la fel, cu o singură intrare deschisă:

În Drumul Taberei avem şi multe blocuri cu garaje la subsol; sînt cunoscute acelea de patru etaje de prin Buclă şi unul – mare – de pe bulevardul Timişoara, din apropierea intersecţiei cu Lujerului.

Am stat şi m-am gîndit dacă Balta Albă n-o fi fost şi el construit cu aceleaşi facilităţi, dar nu mi-am putut aduce aminte să fi văzut vreodată o parcare subterană prin tot Titanul; cu toate astea, în spatele complexului comercial de la Gloria (I.O.R.), am dat peste o intrare subterană dezafectată. Nu m-am lămurit care-i treaba cu ea:

Oricum, odată cu anii 80, nu s-a mai construit nici o parcare subterană – nici în centru, nici în cartiere. Ce dacă blocurile erau tot mai înalte şi mai dese? Nu conta…

Ba greşesc – s-a construit o parcare, la Piaţa 1 Mai, la blocul ăsta despre care scriam aici:

… astăzi i-au pus o poartă. Nu ştiu dacă rampa asta nu avea şi rol de aprovizionare pentru magazinele de la subsolul blocului (înainte de sala de fitness era acolo o alimentară).

Mă pregătesc să închei cu încă două rampe de acces subterane cunoscute, care au născut discuţii şi legende; nu duc înspre nici o parcare însă – să le vedem:

… prima se găseşte pe strada Dimitrie Brândză, în spatele Grădinii Botanice; s-a spus că e o ieşire din Cotroceni făcută de Ceauşescu, dar este doar rămasă de pe vremea cînd s-a construit metroul – un acces pentru felurite maşinării şi utilaje.

A doua este la Podul Izvor:

… aici, explicaţia este la fel de banală. Nu e ieşirea pentru blindatele amfibii din Casa Poporului, ci o rampă construită în anii 1998-99, cînd albia Dîmboviţei s-a aflat în reparaţii.

27 comments to Parcări subterane

  • Cata

    In anii 80 ,rampa aceea de la cinema Gloria ducea catre un depozit al COMTURISTULUI – parfumuri,deodorante,tigari,bauturi,etc.

  • bucuresci

    Binevenita ideea prezentarii; pare scump totusi sa folosesti parcarile Obor/Universitate de vreme ce sunt aproape goale!

  • mai e una in Titan la complexul Rucar pe Baba novac

  • din cate stiu eu si la Universitate si la Obor parcarile subterane costa cam la fel de mult precum cele la nivelul solului 1,50 – 2 lei ora. Da’ lenea e cucoana mare. De ce sa te duci cu masina la subsol sau in parcarile de resedinta din spatele blocurilor (care ziua sunt aproape goale) cand poti sa lasi caruta in usa magazinului. Si daca poti sa incurci si circulatia cu atat mai bine. Are lumea motiv sa iti livreze multa carne.

  • Eu stiam ca rampa de pe Ddimitrie Brandza duce la o centrala termica sau ceva de genul asta care deserveste Gradina Botanica

  • @Lutyk
    asa este, o lene prosteasca. eu ma gandeam mai ales la folosirea lor ca parcari de resedinta, nu stiu cat este abonamentul lunar/anual.

  • @bucuresci

    Pt. parcarea de la Obor abonamentul lunar era de 200 RON, asta prin 2006-2007. Am intrat de vreo 2-3 ori acolo si era destul de plina.

  • hm

    parcările din DT sînt pline. Şi Oborul e cam plină, din ce am auzit. La Inter e mare du-te-vino.
    Lutyk, eu de metrou ştiu; şi-apoi, la ce-i trebuie Grădinii Botanice centrală? Nu se alimentează de la CET, că e la doi paşi?

  • Freesys

    Spre marea mea rusine niciodata nu am folosit niciuna din parcarile de mai sus 🙂 HM raman dator pe veci daca gasesti o parcare subterana si la mine in spatele blocului !

  • In Balta Alba mai este una, perfect functionala, in spatele complexului Ramnicu Sarat (intersectia Camil Ressu cu Liviu Rebreanu)

  • Nu-i asa ca ar fi bine sa fie semnalizate ca in alte locuri pe care le consideram civilizate? Adica in primul rand sa stii de ele (eu de aia de la Universitate desi stiu uit mereu de ea si niciodata n-am intrat nestiind exact sistemul de intrare-iesire) prin indicatii cirespunzatoare catre ele iar atunci cand esti in preajma sa poti afla si daca sunt locuri libere inainte de a intra si a da roata ca bezmeticul fara sa fii sigur daca vei gasi un loc.
    Excelenta ideea acestui articol, bravos!

  • hm

    mi-a părut bine că mi-a venit ideea să iau subiectul ăsta, pentru că este despre lucrurile mai puţin cunoscute din Bucureşti. E şi un prilej bun să-mi dau seama că ştiu mai puţine decît credeam despre Titan.

  • Anonymous

    PArcarea de la inter are toate acesele deschise asa cum a fost ea gandita initial, unul dinspre Campineanu, doua dinspre Arghezi si doua din fata Interurului, numai pun la socoteala ca din parcare se poate ajunge in inter teatru sau direct pe platoul din fata teatrului. Abonamentul este peste maura de scump 450 ron pe luna, iar parcarea orara este si ea mult mai scumpa decat afara de 2,5 lei

  • Desi ungurii de la noi spanzura legende nationale iata ce fac originalii in tara lor apropo de parcari, aici: http://thoughts-o-matic.blogspot.com/2011/04/parcare.html

  • foarte tare. aflu chestii noi e la tine de pe site.
    vezi, pune numele posturilor in titlu, schimba permalinskurile.
    sa fie mai usor de gasit articolele

  • hm

    multam!
    despre arhitectura interna, e aceasi de la inceput, functionala asa cum e ea, mi-am asumat greseala. Sunt 4 ani de articole, de linkuri date si primite… toate merg.

  • “Oricum, odată cu anii 80, nu s-a mai construit nici o parcare subterană – nici în centru, nici în cartiere. Ce dacă blocurile erau tot mai înalte şi mai dese? Nu conta…”

    1. Mai există o parcare subterană în Bucureştii Noi (peste drum de Teatrul Masca, sub complexul din care a mai rămas doar o carcasă goală).

    2. Blocurile din Bucureştii Noi şi cele din Drumul Taberei (porţiunea dintre Piaţa Moghioroş şi Bd. Timişoara) au fost construite în aceeaşi perioadă, 1968-1974, foarte probabil de acelaşi arhitect, şi sunt identice ca design. Foarte probabil şi complexele au fost proiectate asemănător, un complex în centrul unui cvartal de blocuri, cu o parcare la subsol.

    3. Deasupra tunelului de metrou dintre Piaţa Universităţii şi Piaţa Victoriei, mai precis între metrou şi calea rutieră, există o casetă betonată, înaltă de 4 metri, lată de 30 de metri şi lungă de 2.500 de metri. (Presa nu a pomenit de unde a apărut acest buzunar subteran al Bucureştiului, dar foarte probabil are legătură cu ceva foste adăposturi antiaeriene exacavate când s-a construit metroul.) Înăuntru nu sunt conducte, nu sunt cabluri, nu este inundaţie, deci ar putea fi transformată în parcare subterană.

  • hm

    Cand ajung in Bucurestii-Noi, o sa sau tarcoale locului, sunt curios.

    Am auzit despre caseta aceea “de sub Magheru”, mai aparea cate o idee de reconversie. Ciudat insa, s-a construit parcarea cea noua de la Universitate, mai e una parca in proiect in zona Arhitecturii…

  • Ando

    @Nautilus:am văzut şi eu, acum câţiva ani,intrarea în subteranul
    complexului din Bucureştii Noi dar, fiind şi la spate, am crezut că era pentru maşinile de aprovizionare…

    De caseta de sub Magheru,habar n’aveam !Tare!

  • Bur

    In parcarea din spatele cinemaului Gloria a fost un service auto, Taurus ii spunea; am facut practica acolo. S-a inchis prin 2000 si un pic.

  • MIHAI GAZI

    Mai este o parcare subterana in Balta Alba, in spatele complexului RUCAR. Nu stiu insa daca mai este functionala, n-am mai trecut de mult pe acolo.

  • Cornel S

    Cata: Corecta localizare la rampa de la complexul de langa cinema Gloria a depozitului COMTURISTULUI (de care apartineau Shopurile din perioada socialista, pentru cei mai tineri). La finele anilor 7o sau putin mai tarziu, eu insumi am vazut intrand acolo un camion incarcat cu cutii (probabil)de bere.

  • Tudor

    Salut, aveti idee de un numar de contact sau orice alta forma de contact (online, birou etc.) pentru parcarea subterana la la Drumetul? Ma intereseaza un loc de parcare si nu stiu cui sa ma adresez. Poate gasesc vreo informatie la vreun paznic, in caz ca parcarea dispune de unul.

  • Dan Huber

    In anii ‘80 si pana prin 1997 in subsolul complexulii Gloria a fost un Service Auto, apartinand intial Coop Automecanica, ulterior privatizat. Am lucrat in 1990-1991 acolo.

Leave a Reply to Freesys Cancel reply

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>