despre ce se mănîncă în București - și cu ce se mănîncă Bucureștiul

arhiva

6 maşini vechi

… mi-a plăcut să mă uit la maşini de cînd mă ştiu, şi mi-e drag de cele vechi; de cele vechi şi mai degrabă simple, banale. Au şi ele istoria lor frumoasă…

Cea mai veche maşină de azi e un Trabant; e pitit într-o curte şi stă cuminte acolo. Nu m-am lămurit dacă e un model 500 sau 600, dar nu greşesc dacă zic că face vreo 50 de ani!

Pun pariu că gîza DDR-istă mai merge bine şi-acuma.

Am găsit şi un Moskvici 412 abandonat:

… au fost multe Mozviciuri de culoarea asta. Înainte de seria 412 am avut seria 408, aceea cu farurile rotunde. Au fost construite începînd cu mijlocul anilor 60. La sfîrşitul anilor 70 au primit un soi de face-lift şi s-au vîndut ca Moskvici 1500. Erau groaznic de puturoase, dar ţineau la tăvălelală.

Iată şi un Opel Kadett. Kadett este seria legendară de dinainte de Astra. Sînt 5 generaţii de Kadett, între anii 50 şi 80; ăsta face parte din generaţia a treia, de pe la mijlocul anilor 70:

Pe vremea cînd se fabricau Opelurile astea, modelele primeau nume de grade militare: Opelul Kadett era cel mai mic; dar erau şi Opeluri mai mari – Kapitan şi Admiral, de exemplu. Pe baza ultimei serii Kadett, fabricată pînă prin 90, s-a făcut mai apoi Daewoo Cielo…

Mergem să vedem alte două Fiaturi acum. Primul este un 125 – nu s-a mai mişcat din loc de ani buni:

S-a fabricat din 67 pînă-n 72; din URSS l-am importat ca Lada 1500 şi din Polonia ca Polski Fiat 125.

Celălalt este un Regata din prima serie:

Fiat Regata este, de fapt, un Fiat Ritmo făcut berlină; s-a fabricat din 1983 pînă-n 90.

O să-nchei cu o maşină de-a noastră, cu o Dacie:

Sînt încă multe Dacii 1100 prin Bucureşti; cîteva chiar arată foarte bine – dar eu am ales-o pe asta, fiindcă e mai amărîtă. Dacia 1100 este de fapt Renault 8. Modelul francez a fost lansat în 62 şi noi l-am produs din 68. Culoarea asta era destul de des-întîlnită la Daciile 1100; asta şi un vişiniu tare elegant…

citiţi şi prima parte: 5 maşini vechi

21 comments to 6 maşini vechi

  • …masini pe care ne place sa le admiram in fotografiile de epoca 🙂

  • hm

    … cînd o să am timp, o să fac o serie şi cu maşinile vechi din pozele anilor 50-70!

  • dupa fiatul ala 125 nu faceau si sarbii o masina a lor? imi scapa acum numele de la ei …
    le aveau sovieticii cu copiatul caci primele Moskvitchuri incercau sa para replici ale masinilor americane asa cum era si Volga. alea 407 erau insa simpatice.

  • Freesys

    Zastava era masina iugoslavilor si produceau modele in colaborare cu Fiat.
    @HM ce masina conduci?

  • hm

    Da, Zastava e, dar la noi ajungeau puţine.

    Logan, Freesys.

  • ionescu

    un lastun mai gasim pe undeva?

  • hm

    care să mai şi meargă? Nu. Epavă – cred că da.

  • Mi-ai trezit amintiri foarte dragi cu acest articol. Bunicul meu (care acum nu mai este printre noi) avea o Dacie 1100 (Renault 8, cum ai spus si tu). Ma plimba prin targul Iesilor, pe sub castanii din Copou si, la varsta aceea (6-7 ani), ma simteam printesa:)) Mi-a placut articolul, inclusiv prima parte. Multumesc.

  • hero(dot)com

    M-ai lovit in nostalgie cu ultima poza, la fel ca pe Ioana.

    Bunicul meu a avut tot o 1100 de prin ’68-’69 visinie(!!!) pe care a tinut-o pana in ’90 cand nu a mai putut sa conduca si a vandut-o unui vecin de-al meu astfel am putut sa admir masina pana undeva dupa 2000. Nu am inteles nici pana azi mecanismul de deschidere a geamurilor din spate :).
    Recent a aparatu la mine in Crang’ in fata blocului un 1100 foarte bine reconditionat de un albastru deschis si niste roti aparent mai mari de 15″ (poate pentru ca masina e micuta)

    @ ionescu: tot in Crangasi pe Constructorilor vis-a-vis de blocurile portocalii mai era un Lastun parasit, nu sunt singur daca mai e pe acolo. Anul trecut de la statia de metrou pana la magazinul Profi puteam numara in jur de 20 de rable, au mai disparut intre timp….

    poate gasesti si niste IMS uri, am vazut cateva reconditionate superbe

  • hero(dot)com

    ah si vroiam sa adaug ca modelul de Traban din prima poza nu l-am mai vazut pana acum, n-am stiut ca asa arata initial, fara acel radiator maricel

  • hm

    Mă bucur că v-a plăcut; o să continuăm!

    Aşa arată Trabantul vechi, cred că e singurul din Bucureşti; mi-e tare drag de el, ce să zic!

    Ştiu o Dacie 1100 vişinie care arată destul de bine, pe lîngă Gara de Nord, şi am mai găsit şi destule nemişcate – dar cît de cît şterse de praf.
    Ce-mi mai plăcea zgomotul motorului lor! Şi zgomotul modelelor Gordini!

    IMS-urile au fost mai norocoase, fiindcă e un pic de fiţe să le recondiţionezi; nu că n-ar merita! Dar şi nişte ARO-uri vechi nu m-ar deranja să văd readuse la viaţă. Mie-mi plăceau!

  • hero(dot)com

    motorul de 1100 are sunetul sau propriu, cam cum are si 1300, dar in sensul bun 😀
    Intr-adevar IMS urile par a fitza, mai ales ca am vazut unul reconditionat de arata mult mai bine decat bine-cunoscutele Wrangler.
    De acord si referitor la ARO – aveau nasii mei in Zambia prin 1980 un model Safari [descoperit], cu tot cu culoarea de galben[?] safari si pot sa zic ca arata super – nici nu am stiut ca s-ar fi fabricat vreodata modelul ala. pot sa zic ca arata mult mia bine decat un Range Rover Discovery sau ce folosesc aia pe acolo sa sperie gheparzii…

  • Mircea

    ,,Am găsit şi un Moskvici 412 abandonat,,

    Din pacate aceasta masina nu mai exista. O vedeam zilnic in calea mea. Pacat……

  • hm

    da, a dispărut de vreo lună-jumate…

  • Anonymous

    O intrebare unde se poate gasi acel trabant ??

  • @hm, revin si eu cu intrebarea pe unde ai vazut Trabantul P50/60? Am mai gasit eu unul pe o strada vis-a-vis de piata Domenii in cartierul de pana in Calea Grivitei, e cu prelata, dar se poate recunoaste, si cred ca a suferit un accident.

  • hm

    Mihai, nu mai e acolo. Era in curticica din dreapta liceului economic de pe bd. Dacia ( langa Dorobanti ).
    A fost acolo din vremuri imemoriale. Dar dupa ce i-am facut poza, s-a dus.

  • robertino

    salut caut si eu fiat topolino-fiat 500-belvedere peugeot 202 si citroen 2cv sa restaurez am tot cautat tar nu am gasit nimic

  • robertino

    chiar si trabant 600 cred ca e primul model

  • Ando

    @robertino: ce cauţi tu, cred că sunt rarităţi şi în ţările lor de baştină.Oricum, baftă!

  • Mihai

    un articol in care se scrie mult dar eronat si fara argument. 412 a fost o super masina comparata cu dacia 1300 , ma refer ca si tehnologie , problema ei mare fiind ca avand concept rusesc consuma extrem de mult

Leave a Reply

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>