despre ce se mănîncă în București - și cu ce se mănîncă Bucureștiul

arhiva

Urme ale trecutului (XI) – Mersul autobuzelor

scris de C. D. Mocanu

Precizare: „Urmele” există și fac parte din colecția mea de vechituri.

… valabil 26.V.1974 – 31.V.1975. Nu știam că există și așa ceva. Îmi era cunoscut Mersul trenurilor pe care îl cumpăram în fiecare an. Eu și ai mei ne mișcam destul de mult cu trenul. Am folosit autobuzul, de câteva ori pe an, până în 1980, pe distanța Panciu – Soveja și retur. Mă deplasam între cele două localități în care îmi petreceam vacanțele găzduit de membrii familiei mele de mocani împrăștiate pe valea Șușiței și a Putnei, din mijlocul podgoriei până în creierii munților.

Volumul masiv (720 de pagini) a fost folosit de soția mea. Era eleva unui liceu bucureștean și mergea des la Voineasa, acolo unde părinții ei lucrau pe șantierul hidrocentralei de pe Lotru. Autobuzul acoperea traseul București – Pitești – Râmnicu Vâlcea – Voineasa (267 km.) în șase ore și patruzeci de minute, două curse zilnic, inclusiv duminica, fiind singura modalitate directă, rapidă și eficientă de a conecta miile de constructori cu restul lumii.

Lucrarea editată de Centrala de Transporturi Auto oferă informații despre:

  • „Traseele și programele de circulație complete ale principalelor curse interjudețene și județene, ale curselor rapide și ale celor care deservesc stațiunile balneoclimaterice și punctele turistice din țară, precum și orariile curselor internaționale;
  • Orele de plecare și de sosire ale tuturor celorlalte curse de autobuze din țară.”

În plus, cuprinde multe alte detalii utile celor care călătoreau combinând, după nevoi și posibilități, diverse mijloace de transport (adrese, numere de telefon, hărți, fotografii, tarife etc.).

„În afara acestei lucrări au fost editate alte 12 mersuri, cu programele de circulație complete ale tuturor curselor interurbane de autobuze din întreaga țară. Lucrările respective au fost elaborate pe câte 2 – 4 județe.”

Impresionantă rețea de transport! Funcțională și folositoare! Ce vremuri!

3 comments to Urme ale trecutului (XI) – Mersul autobuzelor

  • Cele două curse Voineasa (Hotel Lotru) – Bucureşti (Hotel Nord) – prima pleca la 7:30 din Voineasa – şi încă una Voineasa – Rm. Vâlcea – cu plecare la 8:30 – au supravieţuit până prin 2004, când a dat faliment Transvoineasa – cum se numea firma privată care cumpărase autobaza Voineasa. În 1997-1998 aveau vreo 4 – 5 autobuze, din care un Rocar 111 RDTM şi restul Roman 111, care se roteau pe rând pe cele 3 perechi de curse menţionate. În 1998 am făcut o vacanţă la Voineasa (încă funcţionau majoritatea hotelurilor mici, arondate celui mare + restaurantul Lotrişor la care se lua masa în 2 serii, meniu fix) şi am mers de 2 ori la Călimăneşti, unde se cazaseră nişte rude. Ultima dată mi-am uitat geaca în autobuz, care geacă s-a plimbat până la Bucureşti şi retur, a stat o noapte în autobază şi a fost recuperată de maică-mea de la şofer după aceea, care o pusese de-o parte, aşteptându-se să vină cineva după ea.
    Aceeaşi geacă avea să dispară definitiv după vreo 2 luni, uitată 10 minute într-o poştă din Bucureşti.

    • C.D. Mocanu

      Iată orarul curselor București – Voineasa și retur așa cum era în 1974 – 1975.
      București – Voineasa:
      Plecare București Autogara Centrală 5.30 – Sosire Voineasa 12.11
      Plecare București Autogara Centrală 14.45 – Sosire Voineasa 22.11
      Voineasa – București
      Plecare Voineasa 5.30 – Sosire București Autogara Centrală 12.52
      Plecare Voineasa 13.00 – Sosire București Autogara Centrală 19.41

  • Cristian M. Ioan

    “Asa ceva nu exista!”

    In ’75 am vrust sa mergem cu colegii de liceu in Apuseni.
    Multe din obiective nu erau aproape de gari sau halte pe CF, trebuie deci sa apelam la autiobuze, la RATA.
    Eu am cautat un “Mersa al autobuzelor”, dar mi s-a spu ca nu exista, cursel sunt organizate pe zone, nu exista o carte cu centralizarea, cum este Mersul trenurilor.

Leave a Reply to Dr2005 Cancel reply

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>