…e prea devreme să vedem cum ne va schimba obiceiurile şi viaţa Basarabul. Dar – asta-i sigur – ni le va schimba! Am citit părerile multor deştepţi care se plimbă prin lumea largă, re-desenînd oraşe: zic ei că Basarabul se va-ntoarce cîndva împotriva noastră şi alte chestii de-astea; că avem nevoie de trotuare mai largi şi de străzi mai mici; de transport public şi de biciclete.
Of, Doamne! Cum le ştie ei pă toate! Spuneţi-mi mie cum să faci trotuare mai largi pe bulevardele-canion! Spuneţi-mi mie unde să ne ţinem bicicletele, în cutiile noastre de chibrituri în care locuim! Da! vrem maşini – e ceva rău să vrem să ne lăfăim, să ne simţim mari şi tari? Nu e, prieteni!
… mă-ntorc la Basarab. O să vedem, deci, cum se va schimba oraşul. Cînd va fi aglomerat pe Basarab, va fi liber pe la Gară şi pe Crîngaşi – şi invers. Chestia e că acuma avem, totuşi, mai multe alegeri la-ndemînă, ceea ce e grozav!
Vreau să vă zic că m-am dat cu tramvaiul 34. Ştiţi că a fost lungit pînă în Ghencea, pe pasaj – APACA – Trafic Greu. La prima vedere, pare că-mi convine destul de mult să folosesc 34, aşa cum e acuma. Îl iau de la Lira şi merg cu el pînă-nspre Victoriei. Da’ nu-mi place. Merge înfiorător de încet. Maşinile se bagă-n faţă, pe linie, tot timpul. N-am văzut nici un poliţist care să le scoată de acolo. La Răzoare stai de te plictiseşti. Sub pod – la Grozăveşti – pierzi şi 5 minute, atît de tîmpit sînt setate semafoarele pentru tramvaie.
… să faci pe traseul ăsta 25 de minute, chiar juma’ de oră – zic că-i mult. Adăugaţi un sfert de oră pentru ajunsul în staţii şi aşteptarea tramvaiului şi convingeţi-mă că merită să-mi las maşina acasă.
E dezamăgitor cînd îţi dai seama că Basarabul nu aduce o îmbunătăţire simţitoare a transportului public. Pe pasaj n-au cum să treacă autobuze – căci n-au unde să facă staţie. Iar tramvaiele se poticnesc în gîtuiturile imense de la intersecţia Titulescu/Doctor Felix. Se vede – odată-n plus – gugumănia de a lăsa să circule tramvaie lungi, în care încap 300 de călători, pe linii-fantomă ca 24 şi 42; pe astfel de linii ar putea circula bine-mersi tramvaie scurte, care s-ar integra mai uşor în trafic.
Termin cu două vorbe despre Pasaj. În general – îmi place. Cred că e bun. Şi, cînd eşti sus, e foarte frumos şi interesant ce-i prin preajmă: ai o perspectivă nouă – chiar e ceva de văzut, pe bune!
Raiden vine astăzi cu un articol fain de tot, tot despre Basarab.
hai, domnule, ca m-ai facut curioasa! 🙂
Dimineata am inceput sa folosesc 34 sa vin la munca. Intr-adevar e mare prostie ce se intampla pe traseu cu masinile pe linie si alte balarii de-astea. Nu inteleg de ce nu a fost faculta linia separata de trafic toata Calea 13 Sept si au facut acea bucata inaltata dar asfaltata… Plus la Razoare timpul de stat la semafor este infernal. Dar nici nu stiu cum s-ar putea rezolva acolo ceva pentru ca vin o gramada de strazi…
Oricum cred ca este un lucru bun.
Eu sunt de acord cu teza largirii trotuarelor. Acolo unde se poate. Nu largirea trotuarelor ar fi o problema constrangatoare ci ocuparea firelor carosabile de masini in stationare. Degeaba e Stefan cel Mare lat (sau Soseaua Chitilei, sau Soseaua Giurgiului) daca se circula doar pe un fir maxim doua. Calea Victoriei are cand trei cand 5 benzi. Avem nevoie de 5 benzi? Eu zic ca nu, un traseu constant de 3 ar fi arhisuficient pe un sens unic. CU O CONDITIE! Nodurile de intrare iesire ale arterei (Vezi la iesirea catre C.A Rosetti in Piata Palatului, intersectiile cu Stirby Voda si la Bd. Elisabeta) sunt cele care creaza congestia nu lipsa capacitatii. Daca astea s-ar rezolva cumva atunci n-ar mai fi o problema latirea trotuarelor. Cei ce propun lucrurilea astea au in cap o viziune integrata. Cei de la noi inca nu au cap daramite viziune integrata. Se vede cu ochiul liber la pasajul Basarab odata ce ai coborat in Titulescu. Nu era la mintea cocosului ca o sa se faca un dop acolo? Si, conform cu ce am scris in articolul meu, astept sa contorizez incidentele de trafic din Plevnei-Giulesti …
În țara autostrăzilor câmp-câmp / oraș- câmp ce este de ramarcat la pasajul ăsta că începe în oraș și se termină tot în oras. 🙂
@adrian, nesimțirea e mare,pe bulevardele cu parcare laterala permisă prima banda e ocupate permanent și dacă nesimțirea e mare se circula pe un singur fir eventual pe linia de tramvai. Și înca un lucru foarte grav, trotuarele folosite pe post de parcare și nu ma refer la parcarea ocazionala de 10 min mă refer la trotuarele transformate în parcare de către primarii (Bd Unirii, spațiul verde transformat în parcare pe segmentul Alba-Iulia – Piața Unirii), de straduțele din cartiere nu mai vorbesc, trotuar asfaltat inclusiv cu bordură transformat în parcare de reședință, păi în cazul asta de ce mai facem trotuare?
@Adrian
Vreo 4 ani am stat chiar langa Gara, deasupra statiei de 105 de pe Grivitei. De multe ori ma distra sa scot capul pe geam pe la 6-7 seara si sa admir coada de masini de pe Grivitei, care tinea de la intersectia cu Duca pana la pasarela Basarab (si asta prin 2003-2004, inainte de “boom-ul” economic al lui Tariceanu care a dublat numarul de automobile). Anyway, ce vreau sa zic e ca cum-necum Pasajul asta isi avea oarecum rostul, dar, cum e pe la noi, romanii, “diavolul e in detalii”. Cum bine zici, ciudat cum nimeni nu s-a gandit ca se vor produce gatuiri atat pe Titulescu cat si pe Banu Manta. Sau poate s-au gandit, dar au ales sa ignore, mai bifand un obiectiv la teshcherea.
Multa lume da vina pe parcarile “neregulamentare” de pe Titulescu. Cunosc zona aia de 10 ani, imi faceam cumparaturile la Mega Image-ul de acolo (mergand pe jos, nu cu masina) si la fel se faceau parcarile acum 8-9 ani cum se fac si acum, pentru simplul motiv ca oamenii care stau in blocurile alea nu au in alta parte unde sa-si parcheze masinile. Poti sa pui zeci de camere, poti sa pui echipaje de politie care sa dea amenzi, poti sa-i fortezi pe oamenii din zona sa se aglomereze cu parcarile pe stradutele din spatele blocurilor, dar tot iti raman maxim 2 benzi pe sens, si e de ajuns sa “stationeze” un nene “doar 5 minute” si s-a dus naibii toata jucaria. Nu mai zic de Banu Manta, la fel, o strada care nu are alura de bulevard, sau de semafoarele cu Dr. Felix (care hai sa zicem ca s-ar putea desfiinta daca s-ar scoate tramvaiul de acolo) sau de intersectia Banu Manta cu 1 Mai, de la fostul Han Galben (aici chiar nu vad cum s-ar putea imbunatati frecventa semaforului, pt. ca pe 1 Mai trec intreg Bucurestiul Noi si Chitila care se duc – se intorc din oras).
Cat despre ce se intampla la Razoare si Apaca… Dumnezeu cu mila. In anii ’80 au fost destul de destepti sa faca rapid un pasaj la Lujerului, ma intreb cate zeci de ani o sa le ia ca sa implementeze aceeasi idee si aici.
Oricum, sa faci urbanism in tara asta e greu 🙂
Recunosc ca nu am apucat sa ma dau cu 34 pana acum, dar din ce am citit pe Metrou Usor, se pare ca tramvaiele merg mai incet pentru inceput pana se face rodaju la shine, dupa aceea cica o sa faca liniute cu 41. E cam aiurea ca la distante de 1-2 km cum sunt intre APACA-Grozavesti si Grozavesti-Banu Manta sa mearga mai incet ca 5-ul de pe B.Vacarescu.
Astept cu mare curiozitate daca vor devia/prelungi si 35-ul pe pasaj deoarece ar duce toata partea de nord a cartierului Dr.Taberei in Pta Victoriei in 10-15 min, fara a trece prin calvarul numit 41.
PS: desi cred ca esti un vizitator constant al forumului Metrou Usor, vezi ca Marian Andrei a pus filmuletul intregului traseu strabatut de 34 de la Ghencea pana in Vitan: http://forum.metrouusor.com/viewtopic.php?f=26&t=1930&sid=ce9fe19a7426cfd2840aaddaad58179f
inchiderea inelului de circulatie este o chestie utila si cum pasajul face parte din asta, cred ca e un castig…eu personal as fi vrut un design mai bun pentru cele doua poduri, un design pentru o lucrare intr-un oras din 2011, dar asta e…cred insa ca e o greseala faptul ca nu exista trotuar si pista de biciclisti pe hobanat…am vazut deja efectele directe ale pasajului prin faptul ca la gara era absolut liber la ora cu trafic intens…ramane insa de vazut ce se va intampla cu spatiile de sub pasaj, pe toata lungimea sa…pentru ca am inceput sa lucrez la o propunere pentru un astfel de bulevard canion cred ca in toate cazurile solutia este evidenta, dar presupune in primul rand hotarare (ca sa nu zic altceva)…cand ne vom decide ca suntem in stare sa demolam blocurile ce formeaza aceste bulevarde, lucrurile se vor schimba in oras
@popescu
“””
cand ne vom decide ca suntem in stare sa demolam blocurile ce formeaza aceste bulevarde, lucrurile se vor schimba in oras
“””
Total de acord, mai ales ca demolarea blocurilor ar putea rezolva problema gatuirii de pe Titulescu. Problema ar fi ca costurile pt. expropriere ar fi mult, mult mai mari. Nu sunt sigur, dar parca pentru bordelurile si maghernitele de pe Orhideelor s-a dat ceva in jurul a 80 de mil. de euro, pe cand in blocurile de pe Titulescu stau deja multi “bashtani” ai vremurilor noastre. Daca nu ma insel chiar Tariceanu are o reprezentanta pe Titulescu, la parterul unuia dintre blocuri.
Trebuie să-ncepem să ne gîndim serios la asta, oricît ne-ar durea: blocurile vechi jos! Mai puţine blocuri noi, mai rare şi mai înalte – dacă trebuie! Cu 3,4 etaje de parcări! O fi chiar aşa de rău? Că greu, sigur e!
Ce să fac, fraţilor? Eu mi-am făcut cultura la televizor. Civilizaţia era-n Dallas! Mergea JR cu bicicleta şi salva planeta?
Legat de tramvaie… ar fi fost interesant ca 34 să fi mers direct în Militari (deci, 35 – pa!) şi 8 să fi fost dus jos la Basarab şi pentru Ghencea – 27. Planuri, vise şi aşa mai departe…
pentru asta trebuie sa incepem sa dezvoltam zonele din jurul orasului sau din interiorul centurii unde exista inca o rezerva foarte mare de teren…orasul are o densitate mult prea mare care nu va putea fi rezolvata decat prin demolarea blocurilor, atat pe bulevarde cat si in interiorul cartierelor…noi acum ne bucuram de un pasaj, care nu reprezinta nimic ca valoare a investitiei pe langa ce ar trebui sa facem…indesirea blocurilor din anii 80 s-a facut pentru ca e mult mai simplu sa te folosesti de ce ai si sa nu mai dezvolti nimic nou…densitatea Bucurestiului este ridicata in special din cauza cartierelor dormitor
Multumesc pentru promovare! Avem pasaj frumos si modern? Avem! Nu conteaza cat ajuta traficul. Next!!
@Raiden, 2. Stadionul Național Arena !
34 merge încet pentru că are vreo 70 de minute (până acum câteva zile avea 80) pe o semicursă pe care, dacă merge cu 25 km/h, o face în maxim 60. Având în vedere că, oricum, nu poate staţiona mai mult decât la Ghencea (unde şi aşa nu e loc… la pauza de masă se adună şi 9 vagoane şi se mai găsesc 1 – 2 vatmani să intre la peroanele pentru 41, deci 11 vagoane din 28 sunt acolo!). În condiţiile astea, mulţi vatmani stau la verde (!) la semafor dacă nu au alt tramvai în spate (la Răzoare se lasă cu claxoane, că cei de pe 25 n-au timp de f…. de 2 ori la un semafor care are verdele o dată la 3 minute) şi merg cum merg.
Ştiu că e o remarcă retorică – dar cum să convingi oamenii să folosească un tramvai care merge mai încet ca ochii mortului?
Au trecut două săptămîni, se ştie deja care sînt problemele traseului, se poate circula mai repede!
Se poate spune public: ‘Cetăţeni! folosiţi tramvaiul! E rapid şi sigur!’
Retoric.
M-am dat si eu cu actualul 1 fostul 34.Nefiind foarte sigur asupra traseului,ma asteptam ca tramvaiul sa ajunga la ”Leul”si nu la APACA.Mi se parea logic ca tramul sa ajunga acolo si mai departe(si mult mai repede)la ”Razoare”,prin nou redeschisa Str.Grozavesti.Surpriza totala,1,nu aduce nimic fata de fostul 2 sau 35.Cat despre faptul ca”trioul” Titulescu-Banu Manta-Cuza nu poate face fata traficului e o chestie de observatie si bun simt,si nu de cunostiinte de arhitectura si sistematizare.Ideea daramarii blocurilor imi intareste convingerea ca umorul nu a pierit la romani(si sa stiti ca nu locuiesc in zona,dar am terminat liceul la Neculce acum multi ani si deci cunosc zona destul de bine).Cat priveste un pod hobanat intre blocuri,eu stiu?Stiti cand se va dovedi eficienta acestei constructii?Cand zvonul ca,Gara de Nord va fi mutata pe alt amplasament,va deveni realitate.Poate ca largirea Bvd.Dinicu Golescu intre Basarab si Berzei ar fi fost o solutie mult mai simpla(chiar fara a darama blocurile)si ar fi facut legatura si cu nou Bulevard Uranus.Apropos daca apuci pe pod nu ai cum sa ajungi la gara decat prin Cal. Grivitei.
Salut,
Sunt bucurestean. Imi place sa merg pe jos, cu bicicleta si, mai rar, cu masina prin oras.
Apreciez acest blog, precum si blogurile prietene. Propunerile publicate de voi sunt un pas in directia buna.
Dar sunt de luat in calcul si parerile danezului din interviu. Da, pietonii sunt tratati prost in acest oras. M-am cam saturat sa nu pot merge pe jos pe trotuar din cauza masinilor parcate.
Nu voi pretinde insa ca altcineva sa-si schimbe masina cu o bicicleta sau sa mearga pe jos. O vor face singuri, daca vor dori.
Si daca, pe bicicleta mea, trebuie sa trec pasajul Basarab? Nu-mi ramane decat sa-l traversez … pe prima banda. Desigur, toti colegii automobilisti ma vor depasi calm, regulamentar si elegant, nu? 🙂 Nu era rea o pista de biciclisti(pe sosea), dar cum nu e, lucrez cu ce am.
Fara frica.
Cu respect.
eu, din cît am mers pe Basarab (cu maşina) nu am prea văzut bicicliştii înjuraţi. Poate greşesc.
Danezul are dreptate, pînă la urmă, ştiu…
Dar pînă la trotuare mai largi, măcar să nu le îngustăm pe cele actuale! E o măgărie. Mă uit la Banu Manta, mă uit la Brîncoveanu – e groaznic ce s-a întîmplat acolo.
Of!
Corect, nu ar trebui ingustate decat daca ramane loc suficient. Apropos, viteza cu care s-au facut schimbarile pe Banu Manta ne arata ca ingrasatul porcului in ajun e inca la moda.
Majoritatea soferilor sunt ok cu biciclistii. Sunt si uscaturi, dar acestea exista in toate categoriile (pietoni, ciclisti…).
Chiar am sa trec Basarabul pe bicicleta, dus-intors. Cu masina am fost, si e ok. Intr-adevar la iesiri e uneori putin loc de manevra.
Va spun ce iese. Si dupa, imi iau ceva de la patiseria de vis a vis de primaria sect1, ca recompensa 🙂 – asta ca sa arat ca citesc blogul 🙂
parcă aşa zic şi eu – sînt din ce în ce mai puţini biciclişti agresaţi fizic şi verbal. Şi din ce în ce mai mulţi biciclişti pe şosea. Ne-om fi obişnuit unii cu alţii, om fi început să acceptăm că existăm?
Dacă tot ajungi pe la Primărie şi-ţi plac prăjiturile, poţi trece şi pe la Claus 🙂
M-am obisnuit cu toate tampeniile arhitectonice din acest oras;cu podul lui Gore din Chitila,nu ma pot obisnui nicicum.Si trec aproape zilnic pe acolo.Oi fi eu mai nostalgic si mai retrograd.
Salut,
Am trecut Basarabul cu bicicleta vineri pe la 16h-16h30.
E o combinatie de efort si adrenalina.
Diferenta de viteza intre masini si bicicleta face traversarea mai dificila. E totusi proiectat pentru masini, nu pietoni si biciclisti. La nevoie, se poate trece. Probabil daca faci asta des, te obisnuiesti.
Ca si incidente, am avut putine. 2 claxoane (unul nu stiu de ce, iar al doilea malitios-doi indivizi cu aspect de mafioti voiau sa iasa de pe pasaj, si eram in fata lor, mergand inainte pe banda 1) Plus era sa dea o masina peste mine cand schimba banda, dar si-a dat seama la timp.
Interesant ca se formeaza cozi de masini atat la coborarea spre Titulescu, cat si la intersectia Cotroceni/Leu. Masinile zboara peste pasaj si apoi se infig in aglomeratie. Cel putin asa era vineri, nu stiu in restul zilelor.
Merdenelele de la final au fost foarte bune 🙂 Prajituri nu prea mananc in general – dar am compensat cu multa apa. Era cald vineri. Ultima zi de vara indiana.
eu am trecut Basarabul… pe la sol (am luat bicla în cîrcă şi am coborît prin pasajul metroului, cînd a fost vorba de traversat liniile ferate). Asta era şi mai pe la început, cînd încă bicicliştii erau puţini pe Basarab. Acuma, de fiecare dată cînd trec cu maşina sau cu tramvaiul, sigur văd cel puţin un biciclist.
Pericolul e, într-adevăr, la cei care schimbă benzile – ei nu se aşteaptă să dea peste tine. Plus că toţi au peste 80 la oră.