despre ce se mănîncă în București - și cu ce se mănîncă Bucureștiul

arhiva

mai bine pentru Ilfov

Puțină lume chiar a băgat de seamă că, de un an încoace, transportul public preorășensesc (acuma-i zice „regional”) a revenit la viață!

Dacă acum 15 ani – cînd s-a desființat – mișunau înspre Ilfov aproape 70 de trasee ale Regiei de Transport de-atunci, azi avem în funcțiune deja vreo 60 – și, de bine, de rău, cam toate legăturile desființate au fost refăcute; ba chiar, în sfîrșit, s-au creat cîteva legături noi, inelare.

Astea-s vești bune: era o nevoie uriașă ca oamenii din Ilfov să ajungă cu ușurință atît în Capitală, cît și-n localitățile din preajma lor; mobilitatea înseamnă șanse, oportunități, înseamnă civilizație și chiar dacă autobuzele astea nu circulă într-atît de des precum ne-ar place… ele există.

Liniile preorășenești au început să fie îndesite imediat după 1991-92, cînd au primit și indicativele de traseu cu „4” în față. Pînă atunci, liniile ce ieșeau din București duceau în localitățile mai importante apropiate: mai degrabă, rolul lor era să servească unele dintre marile unități de producție construite în afara Capitalei.

Să nu uităm că, pînă-n anii ’80, a funcționat mulțumitor și rețeaua de autobuze ale I.R.T.A. (popularele „rate”), asigurînd legături interesante între localitățile unde se oprea rețeaua I.T.B. și cele mai îndepărtate.

Aș zice că prima linie cu adevărat „preorășenească” a fost 250, înființată acum 40 de ani între Piața Scînteii și Balotești; ulterior a fost numită 350 și 450.

În fine! După Revoluție lucrurile se schimbă-n bine: chiar în foarte bine. În cîțiva ani se înființează mai bine de 30 de trasee, spre localități din ce în ce mai îndepărtate. Cererea era mare: oamenii, în sfîrșit, puteau munci unde voiau și elevii ilfoveni puteau să frecventeze fără opreliști școlile și liceele bucureștene.

Cine mai ține minte autobuzele preorășenești de-atunci! Fiecare avea taxatoare, care se plimba prin autobuz, strîngînd banii de bilete-n borsetă.

Spre-nceputul anilor 2000, rețeaua preorășenească devenise ideală: după cum am spus, cam 70 de linii; pe multe dintre ele confortul, civilizația și mai ales cadența fiind comparabile cu cele a liniilor bune din oraș. Încă neivindu-se ambuteiajele, nu rareori ori îți „puteai potrivi ceasul” după autobuzul din comună.

Din păcate în urmă cu 15 ani rețeaua s-a distrus, Ilfovul rămînînd prizonierul transportatorilor cu dube. Dubele funcționează și azi – Ilfovul e într-adevăr uriaș – dar de anul trecut avem iar transport public normal.

De data asta, nu numai S.T.B. efectuează transportul. Aproape o treime din liniile ilfovene sînt asigurate de alți operatori: dintre ei, partea leului o are societate de transport din Voluntari care, cu vreo 100 de autobuze, are mai bine de 15 linii, cîteva ajungînd adînc în oraș, la Bucur Obor – treabă destul de serioasă. Cardurile S.T.B. pot fi folosite și-n autobuzele astea.

… nu-s multe lucrurile bune-n domeniul transportului public – știți! – dar premisele dezvoltării ilfovene-s îmbucurătoare.

Listă de articole selecționate despre transportul public – aici

4 comments to mai bine pentru Ilfov

  • Da, e grozav că reexistă și transportul clasic.
    Deși insalubre și periculoase, dubele au rezolvat și încă rezolvă o nevoie dată de lipsa de infrastructură construită în ani de zile.
    Lipsă pasaje, un fir pe sens, trecerea la nivel cu calea ferată și lipsa benzilor unice, la anumite ore de vârf, fac din transportul public un mic lagăr.
    Oare va face statul o analiză serioasă și sinceră privind traseele și motivele celor care călătoresc (ocazional sau zilnic) pe aceste trasee București-Ilfov.
    Se fac tot felul de studii idealiste și destul de superficiale cum a fost și planul de mobilitate urbană. Plan făcut frumos de ochii lumii noastre și de ochii băncii mondiale…
    Planșe și linii frumos desenate care nu arată un posibil viitor bazat pe o realitate sinceră, fără date, fără viziune.
    (R.I.P. Chitila, Mogosoaia, Otopeni parțial, Popești Leordeni, Măgurele, Bragadiru, Chiajna, Domnesti, Berceni, samd)

    • hm

      Nimic din ce poate face Statul n-o să înlocuiască conlucrarea ilfoveană, atît timp cît ea s-a concretizat doar în ATPBI

  • Cristian Ioan

    Foarte bine si frumos, dar un pic cam tarziu pentru noi!
    In 2014 ne-am mutat cu Dezvoltarea si Administrativul in oras, pentru ca muulti tineri angajati nu agreau ideea navetei zilnice pina in Voluntari.
    Iar din aprilie ne mutam iarasi, linga Latrina 3, unde o sa aiba loc si Productia …
    Este superb ca s-a rezolvat problema transportului public in Voluintari, dar vine un pic cam tarziu!

    • hm

      Cine a spus că s-a rezolvat vreo problemă? Doar îmbunătățiri.

      Și nu ți se pare cam frustrant că nu avem decît foarte rar informații despre ce se întîmplă în primăriile de lîngă noi?

Leave a Reply to hm Cancel reply

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>