despre ce se mănîncă în București - și cu ce se mănîncă Bucureștiul

arhiva

alte 7 maşini vechi

Prima maşină veche de azi e o mare raritate în Bucureşti, şi şade frumuşel într-o curte. Este un Rover P6. În Anglia este – vă daţi seama – foarte cunoscut, dar aici nu ştiu dacă am mai văzut două. În general, ştim destul de puţine lucruri despre multitudinea de modele Austin/Morris şi Rover, şi e păcat, nu? Erau maşini interesante!

Poza mi-a trimis-o Dragoş Bora, pe care îl găsiţi pe blogul Din vitrine adunate şi-napoi la lume date. Maşina poa’ să aibă 40 – 45 de ani.

O altă vechitură – dar mai pe picioare. Un Opel Rekord:

… au fost vreo 8 serii ale acestui model, între anii 50 şi 80. Acesta este un Rekord C, de la sfîrşitul anilor 60. Au fost multe Opeluri în Bucureşti, şi după Revoluţie marca a rămas, poate, cea mai adusă din Germania. Mai ales modelul ăsta:

… care este un Rekord E – ultima maşină din serie. Bună, ţapănă, nemţască.

Acum – un Wartburg. Nu din frumoasa veche serie 311, ci din pătrăţoasa 353 – lansată la mijlocul anilor 60:

Est-germanii au împins fabricarea modelului 353 pînă-nspre unificarea ţării, ajungînd să monteze şi motoare de VW Golf. Watburgul din poză e de prin anii 80, iar poza, de la Ando.

Iată un Fiat tare frumos – un 1100 D – tot de la Ando:

Italienii au fabricat vreo trei serii de 1100, în anii 50 şi 60. Seria D este mai de pe la mijlocul anilor 60.

Tot Ando mi-a trimis un Renault 20:

… ca să zic aşa, un soi de limuzină nefericită franţuzească. S-a fabricat doar timp de vreo zece ani, pînă-nspre mijlocul anilor 80. La noi o cunoaşteţi ca Dacia 2000 – Ceauşescu ţinuse cu tot dinadinsul să meargă cu o maşină autohtonă, aşa că am asamblat şi noi cîteva exemplare şi le-am pus o emblemă cu ‘Dacia’…

Terminăm cu alt Renault, însă unul de succes; şi o palmă dată industriei noastre învechite:

La sfîrşitul anilor 70 Renault a-nceput să înlocuiască modelul 12 (adică Dacia noastră 1300) cu un alt model – mai confortabil şi mai elegant: 18. L-a fabricat aproape 20 de ani; iar în tot acest timp noi nu reuşeam decît să mai montăm cîte un cocîrţ de cauciuc pe bara de protecţie a Daciei.

Renault 18 era întîlnit în coloanele oficiale a lui Ceauşescu; aşa că imediat după Revoluţie avea o legendă de maşină de şmecher.

Mulţumiri, Ando şi Dragoş!

(alte maşini – aici)

13 comments to alte 7 maşini vechi

  • Ando

    Ca sa fiu corect: pozele cu Fiat-ul 1100 mi le-a transmis colegul meu Cristi pe care l-am “virusat” cu boala rablelor !
    Dacia 2000 din poza circula…am vazut-o in diverse
    locuri in Bucuresti.
    Dupa ce am prins Wartburg-ul din poza, am mai dat peste cateva
    chiar in stare mult mai buna.

  • Freesys

    Aia cu motorul de Golf cred ca e legenda, urias saltul de la motor in doi timpi la motor cu injectie. Cam greu sa opresti un motor de Golf cu frana pe tambur de aluminiu fata/spate.

  • hm

    In 1988 the new model Wartburg 1.3 replaced the old model 353S, featuring the reliable engine from the Volkswagen Golf. The new model has four stroke modified engine from Volkswagen with 58 horsepower and top speed of 145 km/h.

    de aici – nu că ar fi Wikipedia chiar cea mai sigură sursă.

    De parcă noi nu făcusem Daciile alea break cu motor de Golf diesel?

  • Şi ARO cu motoare americane şi engleze? Nu e mare brânză, până la urmă, să adaptezi un motor la o structură. De aia s-a inventat pista de încercări…

  • florin

    Cred ca R20 a fost doar importat si nu a fost folosit decat de CC al PCR.Cand a aparut a facut multa valva”zvonacii” spunand ca aceasta va fi noul model de Dacia ce se va produce la noi.In locul ei a aparut CNul despre care aceeasi “zvonaci” spuneau ca este produs pt.Canada.R-ului 20 i s-a facut un face lift:s-au montat 4 faruri s-a umblat la mecanica si motor si a fost redenumit R30.Un asemenea model a castigat raliul SAFARI prin anii’80,pe youtube gasindu-se un extraordinar documentar despre acest lucru.

  • florin

    @C.G ARO cu motor american se numea “HUNTER”avand o structura ranforsata roti de dimensiuni mari,praguri largite si bineinteles mult crom.ARO trebuia construit in Spania(HISPARO) si in Portugalia(PORTARO).Trebuia….O poza cu HUNTER cred ca se gaseste intr-una din vechile reviste AUTOTURISM(o tempora..) sau intr-unul din ALMANAHurile AUTO(de doua ori o tempora).

  • Au fost nişte ARO pentru armată cu motoare Perkins. S-au vândut şi civililor, ca să zic aşa. Hunterul e altă mâncare de peşte. Dacia 2000 a fost adusă în kit şi montată la service-ul Dacia de la Ştefăneşti. Piteştean fiind, am nimerit acolo(era o hală separată) când ieşeau de pe bandă primele bucăţi. R 18 trebuia să fie produs şi la Piteşti, pentru a înlocui D 1300. Plecarea lui Avram din fruntea Ministerului Industriei Construcţiilor de Maşini a dus la abandonarea proiectului. Cel care i-a urmat nu avea coaiele la el, pentru a-l convinge pe Ceaşcă. Poate cineva care-l cunoaşte mai bine pe Avram ar putea scrie istoria modernizării industriei româneşti în anii ’60-’80. E o istorie fascinantă. În care încape şi Stănculescu-Gips(o minte extraordinară!), în care încap mulţi. Erau vizionari, şi profesionişti. Şi deloc comunişti! Păcat că şi atunci politicul a fost o catastrofă, ca şi acum…

  • 1) R20 a fost asamblat aici ca Dacia 2000, in 1981. Documentatii sunt. R30 e alta mancare de peste, e vorba despre versiunea varf de gama, supradotat, dar produs paralel cu R20.

    2) Intr-adevar Wartburg a avut motor de VW in ultimele serii, precum Trabant. A fost si o serie de Dacii cu motor 1.6 Golf, prin 1989/90, multe din care au fost vandute in Italia. De asemenea, prin ani 80 au fost cateva zeci de exemplare Dacia fabricate cu motor 1.7 de Volvo 340. Seful securitatii din Neamt avea asa ceva.

    3) Rover 2000 e o splendoare de masina, din cate tin minte masina in poza are numere mici 2-B cu trei cifre si nu e de vanzare. Nu am mai auzit decat de inca una in Bucuresi si un model din 63 la Sibiu. Un P6 2000 maroniu din ’71 a fost prima mea masina …. desi nu in Romania.

    4) In 76/77, adica inainte sa se rupa contractul Dacia – Renault, se zvonea (chiar si prin carti si reviste) ca si Dacia 1300 va fi inlocuita de Renault 18. Nu a fost sa fie, desi cateva modele s-au strecurat peste granita, unele ajungand la mari smecheri. Aro a fost construit si cu motoare Cosworth…

    5) Hisparo si Portaro s-au construit destui ani si inca exista exemplare pe sosele. In plus TV-ul a fost asambalt in Portugalia sub numele de Tagus.

  • hm

    Da, de Roverul ăla e vorba, cu 2-B.
    uitasem că şi Trabantul primise, înainte de moarte, motor în 4 timpi…

  • Nu au fost importate in Romania decat neoficial, dar mai sunt prin Transilvania. Model 88-91. ]

    Fain Roverul, stii daca poza e recenta?

  • hm

    din cate stiu, Dragos a trecut pe-acolo vara asta, dar i-a facut poze si anul trecut.

  • Ando

    @volganeagra : Confirm prezenţa Rover-ului în curtea respectivă
    (am trecut pe acolo, acum două săptămani) ; am pozat maşina şi,culmea, am avut -probabil cu aceeasi cucoană de care aminteşte rezistenta.net- un scurt schimb de replici mai …contondente 🙂

    https://www.instantstreetview.com/@44.45923,26.092726,-13.01h,-10.31p,2.65z

Leave a Reply to Constantin Gheorghe Cancel reply

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>