despre ce se mănîncă în București - și cu ce se mănîncă Bucureștiul

arhiva

Vitan – felurimi (IV) Ce mâncau măcelarii? (II) – actualizare

scris de C. D. Mocanu

Precizare: Povestea ce va să vină se întemeiază mai întâi pe documente. Ea este despre evenimente, fapte, întâmplări, pe care le-am trăit și despre oameni pe care i-am cunoscut, așa cum s-au păstrat în memoria și în însemnările mele. 

„Celui căruia nu-i place să mănânce carne, nu-i place, de fapt, să mănânce nimic.” G. K. Chesterton – Scriitor englez

Citiți prima parte

Am avut şansa să cunosc ultimele două generaţii de măcelari şi mezelari veritabili, cu carnet de lucrător eliberat de breasla profesională şi nepervertiţi de „găselniţele” alimentare ale vieţii moderne. Nu erau numai din familia mea, de-ai lu’ Anghimoft, ci şi de-ai lu’ Dudi, de-ai lu’ Pândaru, de-ai lu’ Boboc, de-ai lu’ Roman, de-ai lu’ Enciu, de-ai lu’ Vlăsceanu, de-ai lu’ Drăcea, de-ai lu’ Topliceanu, de-ai lu’ Capangiu.

Unii erau pensionari, alţii, fiii lor, în plină putere, lucrau în Abator, în cele două fabrici de mezeluri, Mistreţul şi Avântul sau la secţia de tranşare şi prelucrare a cărnii din Antrefrig.

Carnea şi produsele din carne se găseau încă din belşug în comerţ dar se simţea adierea unui vânt rău ce se va transforma, pas cu pas, într-un uragan care va pustii magazinele alimentare. Se fura din ce în ce mai des şi în cantităţi din ce în ce mai mari, cu mult peste nevoile personale. Mezelarii erau obligaţi să respecte reţete „moderne” care, încet dar sigur, nu mai semănau cu cele pe care le învăţaseră în anii lungi de ucenicie şi pe care le desăvârşiseră muncind în fabrici renumite (Rochus, Pescaru, Paţac, Podsudek, Baciu). Nu mai era nevoie de priceperea lor. Chimiştii „rupeau uşile” şi le vor lua locul iar ei se vor îndrepta spre alte ocupaţii. Câţiva s-au refugiat la Gostat sau la Întreprinderea Agroindustrială „30 Decembrie” unde, pentru o perioadă relativ scurtă,  s-au mai produs mezeluri adevărate.

Câte ceva din secretele măcelarilor şi ale mezelarilor, mai ales cele legate de prepararea hranei proprii, s-au păstrat în familiile acestora, transmise din generaţie în generaţie. Noi, acasă, pregătim şi astăzi diverse „chestii” despre care „lumea”, adică prieteni şi cunoscuţi, nici măcar nu-şi închipuie că pot fi gătite şi că rezultatul poate fi, nu numai mâncabil, ci şi foarte gustos. Necazul este că „bucăţile” necesare se găsesc rar şi cu mare greutate. Unele au dispărut cu desăvârşire. Măcelarii de tip nou, cu meseria învăţată la fără frecvenţă, nici nu au auzit de ele.

Şi totuşi! Ce mâncau măcelarii?

▪ Mâncau negreşit carne. Mai ales de porc! Fără carne, nu funcţionau. Munca lor solicita un efort fizic intens, adesea pentru durate mari. O anumită categorie trebuia să suporte şi o povară emoţională grea. Ăştia, pe lângă carne, funcţionau şi cu alcool. Credincioşi, îşi sărbătoreau patronii, Sfinţii Arhangheli Mihail şi Gavriil, la biserica lor de închinare, Cărămidarii de jos și făceau periodic danii celor săraci. Respectau datinile creştine, cu o singură excepţie: posturile.

Fotografia îi înfățișează pe „Lucrătorii măcelari” care în ziua de 8 noiembrie 1934 sărbătoreau „Soborul Sfinților Arhangheli Mihail și Gavriil și al tuturor cereștilor puteri” la Biserica Cărămidarii de Jos, acolo „unde au împărțit alimente copiilor săraci”.

▪ Preferau mâncarea gătită. Deşi în abator aveau la dispoziţie toate cele necesare pentru a prăji, a fierbe sau a frige, dar şi materie primă la discreţie, adesea mâncau la cantina care a funcţionat permanent, indiferent de regimul social – politic. Nimeni, de la măturător la director, nu îşi aducea mâncarea de acasă. În ziua în care aveau chef de o „prăjeală” singura grijă era pâinea, pe care o cumpărau de la brutăria aflată la intersecţia străzii Foişorului cu Splaiul, pe locul unde azi se vând automobile Mazda.

▪ „Gustau” şi un grătar asortat, dar cu rost. „Socializau” destul de des „La Urlătoare”, dar şi la alte cârciumi din împrejurimi ( la „Dumitru Ionescu”, la „Tarapana” (la Gheorghe), la „Papetz – Gât Strâmb” sau la „Mitică” în Foişorului, la „Spirea”, la „Lupitu” sau la „Ştefan” în Laboratorului, la „Lambe”, la „Nae Ruse” sau la „Bobocică” în Vitan). „Urlătoarea” stătea în coasta abatorului în capătul dinspre Văcăreşti al străzii Luncei/Glădiţei. Specialităţile erau alese și aduse de clienţi. Cârciumarul contribuia cu pregătirea lor, cu cel mai bun grataragiu, cu băutura (cel mai adesea, vin) şi cu… lăutarii.

▪ Mâncau slănină doar în perioada friguroasă a anului. Alegeau cu atenţie bucăţi subţiri, nu mai mult de doi centimetri, cu şoriciul fraged, bine pârlit, pe care le ţineau la sare grunjoasă (fără iod!!!) vreo trei – patru săptămâni. Le uitau apoi câteva zile în „zeamă” de usturoi. Erau păstrate peste iarnă, afară, atârnate la streaşina casei.

▪ Mâncau foarte rar tocături (salam, cârnaţi, mititei…) pregătite de alţii. Toată viaţa, bunicul i-a „înjurat” pe mezelari şi din hoţi şi escroci nu-i scotea, deşi unii îi erau buni prieteni. Ştia el ceva! Nu refuzau însă produsele din carne nemărunțită: costiţă, kaizer, muşchi ţigănesc, şuncă de Praga.

▪ Foloseau cu reţinere fumul pentru conservarea cărnii şi a produselor din carne. Iarna păstrau cârnaţii în aer liber, fără să-i afume. Cei care scăpau până în primăvară erau bine uscaţi şi se potriveau de minume cu o cinzeacă de ţuică.

▪ Aveau reţete proprii pentru prepararea cărnii şi a mâncărurilor cu carne. Pregăteau cu mare iscusinţă „miroase”, combinaţii, doar de ei ştiute, de condimente pentru diverse utilizări (fripturi, cârnaţi, mititei, ghiudem, miel, capră, porc, berbec, vacă etc.).

▪ Deşi se „bălăceau” în carne, aproape toţi creşteau şi tăiau de Crăciun un porc sau mai mulţi, după mărimea familiei.

▪ Creşteau găini, raţe şi gâşte. Îi ajutau grădinile şi heleşteiele din împrejurimi. Mâncau cu plăcere carne de pasăre la grătar sau la ceaun dar şi gătită. Raţa pe varză avea căutare!

▪ Nu refuzau peştele. Preferau saramura bulgărească, foarte picantă sau peştele la grătar. Îl acceptau şi pe cel prăjit.

▪ Mulţi dintre ei aveau oi. Le ţineau la ciobanii din jurul Bucureştiului. Anghel Anghimoft spunea adesea că oaia e bună şi vie şi moartă. Împreună cu Nicu Metz, prietenul lui, deţinea 40–50 de oi date în grija unui cioban priceput din Baloteşti. Îşi asigurau astfel, în primul rând, brânza pe care o mâncau cu mare plăcere. Vara cu roşii, restul anului cu măsline şi cu ceapă. În al doilea rând aveau o sursă sigură de carne din care bunicuʼ pregătea o cantitate importantă de pastramă pentru nevoile familiei dar şi pentru vânzare. Altfel carnea de oaie nu era apreciată decât toamna când se înăsprea mustul. În al treilea rând valorificau lâna: plăpumi, saltele, ciorapi, căciuli, veste, jersee… Familii numeroase, necesităţi mari! Femeile ştiau să toarcă şi să împletească!

▪ Vecinătatea grădinilor le oferea o varietate de legume proaspete, de cea mai bună calitate. Nu ocoleau salata verde, roşiile, vinetele, guliile, varza albă, castraveţii, ţelina, ardeii graşi, ceapa verde, mărarul, leuşteanul… în diverse combinaţii care, în stare proaspătă sau gătite, însoţeau de regulă felurile cu carne.

Lista de bucate

Fără pretenţia de a le cuprinde pe toate şi fără detalii de „fabricaţie”, încerc să schiţez o listă a celor mai mâncate feluri de mâncare aşa cum îmi vin ele în minte. Voi începe cu acela de la care lu’ tata mare i s-a tras porecla şi prin el nouă, celorlalţi membrii ai familiei.

  • Anghimaht (din germanul eingemacht, popular anghimoft) de miel sau de berbecuţ. O mâncare cu sos foarte aromat, uşor picant care conţinea şi lămâie. Bunicul, nu numai că era mare consumator de anghimoft dar îl şi pregătea cu meşteşug. Făcea totul singur. Alegea cu ochi de meseriaş carnea, neapărat cu os, după criterii numai de el ştiute şi o ţinea căteva zile pe gheaţă, într-un amestec de mirodenii. Pregătea sosul, după o reţetă proprie şi dădea totul focului de lemne într-un ceaun mare pus pe pirostrii. Avea prieteni care „se rătăceau” de câteva ori pe an între grădini, pe strada soldat Dumitru Z. Nicolae, fostă Abatorului, mai ales primăvara şi toamna, ca să le facă Anghel Anghimoft un… anghimoft. Veneau cu nevestele și aducea fiecare propriile specialităţi. Se umplea curtea. Unul singur venea cu mâinile în buzunare. Îl însoţeau însă… lăutarii.  Era Nicu Metz, pe numele lui real Nicolae Dragomirescu, negustor angrosist de carne. Locuia pe Regenerării, lângă Casa Parohială a Bisericii Foişor. Comportamentul nonconformist şi asemănarea fizică cu un pitoresc personaj bucureştean au făcut ca prietenii să-i atribuie numele aceluia – Nicu Metz. Bunica spunea că e dilimandros!
  • Limbă de vacă, cu maioneză sau cu mujdei cremă.
  • Pastramă de capră sau de oaie, pe care o preparau singuri (ca pentru ei!), la grătar.
  • Supă din coadă de vacă (mosorele), de preferinţă cu tăieţei.
  • Ciorbă din picioare de porc acrită, de preferinţă, cu zeamă de varză sau cu borş.
  • Picioare, urechi şi cozi de porc, fierte şi scoase în mujdei de usturoi (variantă de pacele).
  • Supă din rasol de vacă. Măduva din os se păstra în supă iar carnea se scotea separat şi se mânca cu hrean.
  • Tocană măcelărească.
  • Ciorbă din cap de piept, de mânzat sau de vacă, acrită cu borş.
  • Supă din cap de piept, de mânzat sau de vacă.
  • Tocană din piept de porc.
  • Momiţe, fudulii (porc sau berbec), măduvioare, creier la grătar.
  • Rotocoale de berbec la grătar.
  • Maţe de miel împletite şi prăjite în tigaie.
  • Ciorbă de burtă.
  • Tuslama (muchie şi mură de burtă cu mujdei).
  • Inimă, rinichi, splină de porc (măruntaie) la grătar.
  • Jumări de porc, tescuite, cu ceapă.
  • Untură de porc pe pâine, presărată cu ceapă tocată şi sare.
  • Ciorbă din rasoale de porc, acrită cu borş sau cu zeamă de varză.
  • Nucă de porc la cuptor.
  • Mâncare cu sos, din limbă de vacă şi măsline.
  • Muşchi de porc sau de vacă, la grătar (neapărat în sânge).
  • Tocană din nucă de porc.
  • Piept de porc cu varză călită.
  • Friptură de ied la cuptor (de Sfintele Paşti).
  • Garf şi antricot de porc la grătar.
  • Capac de porc sau de mânzat la grătar.
  • Spată, ceafă şi fleică de porc la grătar.
  • Ciolan de porc, copt la cuptor.
  • Fasole cu cârnaţi, cu ciolan sau cu costiţă.
  • Drob din măruntaie de miel făcut în prapur (de Sfintele Paşti)
  • Ghiudem (mai rar babic) întovărăşit musai cu o cinzeacă de ţuică.
  • Vrăbioare şi antricoate de vacă, la grătar (mai rar).
  • Caltaboşi în zeamă, făcuţi în bumbar (intestin gros) şi mâncaţi cu covrigi uscaţi.

Multe din „specialităţile” utilizate pentru prepararea bucatelor înşirate aici , făceau parte din categoria subproduselor de carne!

Or fi mâncat sănătos? Greu de spus. Ştiu sigur că erau gustoase, că mâncau cu poftă şi nu se gândeau deloc că ar putea să le dăuneze cumva. Toţi cei pe care eu i-am cunoscut au trecut uşor de optzeci de ani după ce toată viaţa au muncit, au „consumat” fără reținere carne, mai ales de porc şi au băut cu măsură, mai ales vin.

 Într-un interviu acordat ziarului on-line Adevărul Mihaela Bilic, medic primar în specialitatea diabet, nutriţie şi boli metabolice, şcolită la Paris în cunoaşterea modului în care nutriţia şi neurobiochimia ne afectează comportamentul faţă de alimente, face o pledoarie argumentată şi nuanţată pentru carnea de porc.

[…] „Carnea de porc merită a fi reabilitată. Se poate vedea cu ochiul liber că grăsimea de porc este bogată în acizi graşi mononesaturaţi similari cu uleiul de măsline. Gândiţi-vă cum arată slăninuţa, în ce fel este de fragedă. În momentul în care o laşi la temperatura ambiantă devine moale, exact ca uleiul de măsline, când stă pe masă e lichid, când îl pui la frigider precipită. Ca şi gust, slăninuţa este plăcută, poate fi mâncată, pe când seul de oaie, de exemplu, ori grăsimea de vită este atât de greţoasă şi de tare încât arată clar cât este de saturată. Nimeni nu poate mânca o bucată de grăsime de vită aşa cum mâncăm o fâşie de slăninuţă. Ani întregi nu am pus la îndoială calitatea cărnii de porc. Ne-am trezit acum să spunem, vai de mine, porc nu, dar de fapt nu ştim de ce. Este un fel de prejudecată. În cărţile de nutriţie, porcul e lăudat. Nu ştiu de unde au învăţat acei oameni şi ce anume, dar cine face astfel de afirmaţii trebuie întrebat: „Dar de ce?“. Şi să vină cu un argument clar, nu că aşa au auzit.”

[…] „Am auzit medici care spun că la diversificare trebuie să-i dai copilului carne de curcan şi de vită. Dar porcul de ce nu? Ce are carnea de porc? Vă spun eu, nu există niciun argument contra cărnii de porc.

Ba dimpotrivă: grăsimea de porc este mai puţin saturată şi mai sănătoasă decât cea de vită. Porcul nu este un animal rumegător, ci monogastric, fiind 94% compatibil cu omul. Cum digeră un copil carnea de porc nu o va digera pe cea de vită. Important este să alegi o bucată slabă de porc. De exemplu, muşchiul de porc este mai slab decât orice bucată de carne de vită, iar muşchiuleţul este mai slab şi decât pulpa de pui. Dacă porcul este hrănit corect şi este crescut în aer liber, carnea lui are şi omega 3.”

Tot domnia sa face pe Instagram o pledoarie pentru utilizarea unturii și alege ca exemplu un preparat drag nouă românilor: cornulețele.

„De ce nu se mai foloseşte untura în bucătărie decât arareori şi în mod excepţional? Nu ştiu să vă răspund, dar e o mare greşeală. Nu există o formă de grăsime mai stabilă la încălzire şi cu gust mai bun decât untura. Ar trebui să uităm de existenţa margarinei sau a untului când vine vorba de prăjeală sau aluat frământat.” […]

„Ce pot să vă confirm este că frăgezimea şi gustul cornuleţelor cu untură trezesc în noi un tip de nostalgie aparte, aceea a lucrurilor simple şi bune, de care nu ne săturăm niciodată.

Dacă aveţi în preajma voastră vreo bunică sau tanti care încă mai ştie să facă aluat cu untură, profitaţi! Chiar dacă nu aveau studii ştiinţifice la bază, tradiţiile şi obiceiurile din bătrâni sunt garanţia reuşitei şi sănătăţii în bucătărie.”

***

În toate băcăniile (și nu erau puține) din mahalaua copilăriei mele, fără excepție, se aflau la vedere trei produse: lădița cu marmeladă, calupul de untură și butoiul cu măsline.

***

Şi doamna doctor Bilic precizează:

[…] „Mâncarea nu trebuie să fie nici perfectă, nici ideală, nici excesiv de sănătoasă. Noi, oamenii, am fost lăsaţi de natură să împărţim produsele în două categorii: comestibile sau necomestibile. Alimentele ori sunt bune de mâncat, comestibile, deci sănătoase, ori nu sunt comestibile, nu sunt sănătoase, nu le mâncăm. Între acestea două nu există grade de comparaţie. A vrea noi să inventăm un aliment mai sănătos ca altul este de-a dreptul stupid. După cum scrie în cărţile de nutriţie, doza face otrava. Dacă ne propunem să mâncăm excesiv de sănătos şi mâncăm numai seminţe de in, bineînţeles, că ne vor face rău. Alimentaţie sănătoasă înseamnă moderaţie ca şi cantitate şi diversitate. Deci, important este să mâncăm puţin din tot.”

Aferim doamnă doctor! Aşa mâncau măcelarii! Fără excese, cam de toate, în special de ale porcului, alese și pregătite cu pricepere. Cine i-o fi povăţuit?

13 comments to Vitan – felurimi (IV) Ce mâncau măcelarii? (II) – actualizare

  • hm

    Tot îmi umblă prin cap stihurile lui Tudor Mușatescu, de prin „Doresc ca micile mele rândulețe…”.

    Au sosit măsline Volo
    Și cu litra, și cu kilo
    Chilipirul să nu scape
    Că nu sunt marfă de capre…

  • Anonymous

    Istorie pură, cuvinte atent alese și o apă curgătoare în gură. Mulțumim mult!
    Sunt enorm de multe sentimente trezite la viață, mai ales că am mirosit locurile, am copilărit, crescut și locuit în zonă.
    Nu m-am ferit să fac sport pe stadionul Olimpia și de nenumarate ori trăgeam cu ochiul către biserica Târcă, plasată atât de strategic. Parcă avea o poveste nespusă.
    A spus-o totuși d-na Anca Beatrice Todireanu, într-un document PDF pe net, „Biserica Târcă-Vitan din București”.
    Nu am știut că aici a fost cea mai veche școală din zonă. Dar mai ales că tot aici, 90 de mahomedani au schimbat macazul și au fost botezați cu sârg în religia noastră. A fost de pomină, ca la sosirea extratereștrilor. Strigăte de ura, lume multă ca albinele în stup, îmbrăcată în costume populare.

    Cum am mai spus – Nici nu știm pe unde călcăm.

  • Ando

    Băi frate, cumplită ispită! Exact lista asta de minunăţii îmi lipsea acum, când vroiam şi eu să mai dau jos din burdihan 😀

  • C.D. Mocanu

    Anonymous știe că eu știu cine este. Am copilărit și am crescut împreună pe Vitan. Am fost colegi la grădiniță și pentru o vreme, la școală. Am locuit la cîteva case distanță unul de altul. Am trăit și am făcut cam tot ce puteau trăi și face niște copii dintr-o mahala de la margine de București. Deci confirm! Este de acolo și nu numai că a „mirosit locurile”. Le cunoaște bine!
    Și doar pentru a respecta adevărul istoric, prima școală din zonă nu a funcționat la Târcă ci la Foișor. În 1854 Casele Mavrocordaților de la Biserica Foișor găzduiau „o școală a mahalalelor”.
    Restul mai comentăm noi în corespondența privată.

  • Anonymous

    C. D. Mocanu, din păcate, cred că mă confundă.

    Mulțumesc mult pentru adevărul istoric, nici nu știți câte am învățat de la voi sau inspirat de către voi.

    Ce priveliște frumoasă se așternea înainte spre Dâmbovița din fața bisericii Foișor, așezată acolo sus, pe acel odată promontoriu din Dealul Vitanului. Acum clădirile acelea anoste, proaspăt construite în față, au strâns de gât peisajul și senzația aceea de orizont liber.

    Îmi plac acele cărămizi vechi din palatul domnesc construit de Mavrocordați lângă biserică. Clădirea avea 6 camere – 3 spre est și 3 spre vest, legate printr-un culoar.

    Întotdeauna m-am întrebat ce legătură are ceva cu numele de „Foișor”.
    Parcă Simion Săveanu afirma că de acolo începea acel drum tainic, acoperit, cu ferestre pe ambele laturi, suspendat peste lunca Dâmboviței, care lega biserica și palatul de Mânăstirea Văcărești. O construcție cu adevărat extraordinară, dacă a existat.

    Merită o vizită la locul faptei.

    Câtă istorie e și pe acolo și împrejur dacă ești atent la indicii și amănunte.

    • C.D. Mocanu

      Dacă spuneți că am făcut o confuzie înseamnă că e chiar așa. Cel cu care v-am confundat este prietenul meu de-o viață G.B. Nici nu era greu să o comit pentru că:
      – Folosiți cam același stil epistolar.
      – Ca și dumneavoastră, semnează Anonim.
      Vă cer scuze la amândoi.
      Nu înțeleg de ce nu vă asumați o identitate, fie ea și de circumstanță. Cel puțin nu ne-ați mai crea impresia că vorbim în pustiu. Și credeți-mă, e tare nasol.
      Cine mai știe că lângă Biserica Foișor există ruienele „casei de priveală și răcoreală” construită de Nicolae Mavrocordat, primul domn fanariot?
      Toate izvoarele istorice serioase menționează „acel drum tainic, acoperit, cu ferestre pe ambele laturi, suspendat peste lunca Dâmboviței, care lega biserica și palatul de Mânăstirea Văcărești” ca fiind o legendă.
      Vă sugerez să îndrăzniți și să vă așterneți pe „hîrtie” gândurile despre zona Vitan – Foișor, chiar dacă nu sunteți băștinaș, iar noi vi le vom posta cu mare bucurie.
      Să auzim de bine!

    • C.D. Mocanu

      P.S.
      Îmi puteți spune în ce zonă ați „copilărit, crescut și locuit”?
      Vă mulțumesc!

  • Anonymous

    Coordonate pt dl. C.D.Mocanu:

    Am început să mă plimb cu biberonul în gură, pe strada Istriei. Cea vis-a-vis de benzinăria MOL, de pe str. Râmnicul Vâlcea (înainte Dristor), care coboară spre biserica nou construită pe fostul nostru maidan de fotbal și joacă explozivă. Lega străzile Dristor și Tomis. În fața blocurilor noastre cu 4 etaje, erau casele fostului sat Cioplea, cu faimoasele lui grădini de zarzavat.

    Acolo a fost epicentrul.

    (O foarte interesantă monografie a satului Cioplea a fost coordonată de dl. Dănuț Doboș – „Cioplea, două veacuri de istorie”.)

    Zona de acțiune extinsă ulterior, a fost ceea ce însemna parcul IOR, Dudești, Matei Ambrozie, Stadionul Olimpia, zona Abatorului, până la Polivalentă. Suprafața de glie din jurul fabricii Miraj era o zonă crepusculară și sălbatică. Parcă erai în Saigon.

    Zona de copilărit intensă a fost între liniile de tramvai de la b-dul Rm Sărat și stadionul Olimpia.

    Nu am fost la grădiniță nici măcar în gând, cu toate că era foarte aproape, pe str. Tomis, lângă biserica catolică „Cioplea”. M-am dat cu curul de pământ și am provocat o inundație cu lacrimi în casă, ca să nu ajung în acel Gulag. Aveam destui golănei în bloc de aceeași vârstă cu care mă jucam și care și ei eschivaseră înrolarea.
    Ce-mi trebuia mai mult?

    Am învățat la școala generală nr. 87.
    Liceul la Matei Basarab.

    Dar pentru cine mai contează astăzi aceste lucruri prăfuite, în afară de mine și derbedeii mei de atunci?

    Vă mulțumesc respectos, dar rămân anonim și rar.
    Stilul epistolar cred că se datorează osmozei zonei respective.

    Dvs continuati sa scrieti, totul de acolo este foarte interesant și o faceți minunat.

  • Tatovici Ana Maria

    Tare mi place și m am bucurat citind ca atunci când îmi arunc ochii în cartea de bucate a lui Octavian Stoica, scriitor, că nu i pot spune altfel, prin care trăiești mahalaua și zalhanaua românească bucureșteană.
    Din păcate, cei de astăzi, și mă refer la așa zișii specialiști, patroni dr restaurante, bucătari și critici în domeniu, habar n au de multe minunății.
    Iar atunci când le descoperă, cum ar fi fălcile de vita de exemplu, saltă preturile de te sperii.
    Asa am pățit in Anglia, unde s au uitat macelarii la mine ca la un extraterestru de luat în râs când le am cerut anumite părți de animal.Ca sa ii învăț carte, le am dus o lucrare de gastronomie de a lor apărută cu ceva zeci de ani înainte. Să fi văzut cum li s a schimbat atitudinea în momentul în care le pus o sub nas…
    Între timp am descoperit acolo un măcelar adevărat cu meseria transmisă din tată în fiu de trei generații și am avut un schimb de impresii foarte interesant care s a finalizat cu niște oase superbe cu măduvă făcute cadou pe lângă limba și baveta cumpărate. Ei ii spun skirt, adică șorț, spre deosebire de ai noștri care habar n au ce i aia.
    În altă ordine de idei, ciorba de adidași de porc se numește de ciocanele și patronul de restaurant care m a învățat s o fac m a instruit să urmez tipicul ciorbei de burtă la preparare.Poate e chiar mai bună.
    L am examinat la fără frecvență și văzând că refuz orice răsplată pentru promovarea clasei a opta mi a făcut oferta supremă in fata căreia n am mai rezistat:această rețeta divină la care acreala e cu oțet amestecat în dresul binecunoscut cu ouă, smântână și usturoi. E ceva trudă sa cureti fiecare oscior, dar finalul e apoteotic.
    Apropo, unde se mai mănâncă specialități de mahala-zalhana în București, din alea adevărate, nu interpretare?

    • C.D. Mocanu

      Vă mulţumesc pentru comentariu! Aţi amintit două „bucăţi” de care eu am uitat. Le voi adăuga în listă.
      Măcelarii mahalalei mele îi spuneau fălcii de vită obraz, obraz de vită (obraji de vită). Este un muşchiuleţ foarte gustos care se prepară un pic mai greu, necesită o oarecare pricepere, dar rezultatul este remarcabil. Fiind un produs de abator se găseşte foarte rar în măcelăriile obişnuite, acolo unde căpăţâna de vacă nu ajunge niciodată. Doar dacă măcelarul detailist îl solicită în mod expres. Altfel obrajii sunt valorificaţi de oamenii locului, care ştiu despre ce e vorba, sau ajunge la categoria „carne de lucru”.
      Baveta (din fanţuzescul bavette) este pe româneşte fleică, fleică de vacă, o bucată foarte, foarte bună pe care măcelarii din Vitan o mâncau negreşit, cu mare plăcere.
      Încercaţi să adăugaţi în ciorba de burtă picioare de porc dezosate (adidaşi, aşa cum le spuneţi dumneavoastră). S-ar putea să aveţi o surpriză … plăcută!
      Nu ştiu dacă în Bucureştiul de azi se mai mănâncă undeva specialităţi de zalhana pregătite după reţete din Bucureştiul de altădată. Poate ne ajută prietenii pricepuţi la mâncărică bună.

Leave a Reply to C.D. Mocanu Cancel reply

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>