Rostogolim în gură concepte frumoase și generoase legate de viitorul transportului public. Autobuzul nu se poate să fie altfel decît electric, uitînd că, pe lîngă noi, avem deja o chestie care-și face treaba și o să-și facă treaba ani și ani de-acu-nainte: îi zice troleibuz.
Cît despre tramvai, continuăm păguboasa „poziționare” a acestui splendid mijloc de transport – rămîne ceva pe care-l folosesc amărîții.
Păi nu-i așa: viitorul Capitalei vine atît pe firele troleului, cît și – mai ales! – pe șinele tramvaiului.
Îndelung batjocorit din ceaușism încoace, e vremea ca transportul electric să se răzbune.
Tramvaiul trebuie să ajungă cît mai departe în periferii, acolo unde-s localități care s-ar bucura de el; cine spune că nu poate să meargă-n Ilfov?
- Să ajungă la Chitila.
- Să ajungă la Bragadiru
- Să ajungă din nou la Jilava
- Să ajungă la Pipera, din Petricani.
- Să ajungă la Pantelimon
Tramvaiul trebuie să unească zone și să creeze legături rapide acolo unde nu sînt:
- din Delfinului spre Doamna Ghica și mai departe
- din Dămăroaia spre Băneasa
- dinspre Timpuri Noi spre Sfînta Vineri
- să revină pe șoseaua Gării Cățelu, și mai departe, spre noua zonă rezidențială a Policolorului…
- dacă rămînea linia de pe șoseaua Berceni-Iriceanu, acum ne puteam folosi de ea ca să valorificăm noua relație care se creează spre Titan, prin spatele I. M. L.
- dacă rămînea tramvai pe Iuliu Maniu puteam duce, acum, tramvai spre Chiajna.
Avem cele patru capete de linii centrale care nu-s legate între ele: Vasile Pârvan, Regina Maria, Sfînta Vineri și Sfîntu Gheorghe – unirea rețelelor de tramvaie din centru este e vitală.
Tramvaiul poate îmbunătăți legătura părții de vest cu adevăratul centru – Ghencea și Drumul Taberei ar putea ajunge la Unirii direct, prin 13 Septembrie.
Oameni buni – Bucureștiul crește, se-ndesește: nevoile de transport și – cum ne place să vorbim azi – mobilitate cresc; cresc și nevoile îndreptățite de transport civilizat.
Numai tramvaiul poate face Bucureștiul viitorului.
listă de articole selecționate despre transportul public – aici • listă de articole selecționate despre infrastructură – aici
HM: Ce variantă ai vedea pentru traseul de legătură între capătul de pe bd. Regina Maria şi terminalul de la Sf. Vineri, alminteri foarte util?
îl bagi pe breteaua ce ocolește parcul Unirii (cea dintre Mitropolie și Horoscop) și după aia prin fața magazinului.
In Chitila eu zic de decenii deja ca ar fi normal sa mearga un metrou de suprafata care sa functioneze intre Buftea (poate si mai de departe) si Gara de Nord sau chiar Basarab, cum erau pe vremuri trenurile de navetisti. Nici nu ar trebui facuta infrastructura ca ea deja exista. Nu exista programul si regiile de transport care sa utilizeze calea ferata.
Pe relația asta chiar nu are nici o scuză nefolosirea infrastructurii cu trenuri suburbane. atîta iureș cu conexiunea către Aeroport cînd aici trebuia insistat
Dar ce intrepinderi mari sunt in Chitila?
Intreb si eu, ca genialul carmaci, care atunci cand i s-a spus ca metroul ar trebuie sa aiba statie la Piata Romana, a replicat: “dar ce uzine avem la Romana? Studentii?! Sa mearaga pe jos!”
Atunci sau acum?
In Chitila sunt chiar multe. Dar nu neaparat ca sunt alea multe (nu mai sunt mari ca pe vremuri – IUPS, IPIC, Oxigen, Ceramica) dar e multa lume care, ca si aia din Corbeanca sau de prin Domnesti, au prostul obicei de a lucra in Bucuresti. A inceput sa se vada dimineata pana la ora 9 si seara dupa ora 16 ca partea de sosea care aduce masini din si inspre Dambovita/Arges se blocheaza cam intre Leroy Merlin si centrul localitatii Chitila, doua benzi pe sens bara la bara. Si se construieste …