despre ce se mănîncă în București - și cu ce se mănîncă Bucureștiul

arhiva

Spre moarte cu 1 leu şi 39 de bani pe kilometru

Îmi pare mie? sau mersul cu taxiul începe să fie una dintre cele mai periculoase îndeletniciri în Bucureşti.

În taxi a murit Teo Peter, în taxi a murit Cristian Nemescu, tot în taxi s-a petrecut şi ultimul accident mortal – cel de săptămîna trecută.

Ştiu; de fiecare dată de vină a fost celălalt şofer; dar asta nu înseamnă nimic; oamenii au murit oricum. Fiindcă nu avem taxiuri jeep – ci loganuri.

… nu-i doar asta; nu-i de ajuns să dăm vina pe demenţii care gonesc noaptea, beţi ori drogaţi, pe bulevarde. E momentul să ne uităm cu atenţie la cei lîngă care ne suim în maşina galbenă.

Vi se pare vouă că un taximetrist este cu adevărat un şofer profesionist şi experimentat? Nu; este doar un şofer care conduce mai mult decît voi şi care ştie mai multe scurtături; atît.

Cînd un taximetrist pătrunde pe roşu în intersecţie, ai crede că ştie el ce ştie; că după ani de teren şi de simţ al traficului, îşi permite să rişte – dar nu e aşa; dobitocul pur şi simplu nu se poate abţine.

Taximetriştii opresc oriunde le dă prin cap; culmea nesimţirii este cînd blochează porţile vreunui spital, ca să-şi descarce clientul; nu are-a face că vreo ambulanţă trebuie să intre – nu; clientul trebuie lăsat la poartă.

Ca oameni, taximetriştii nu plac nimănui. Oricînd i-ai căuta, au un şmen de făcut la telefon; fiecare e dispus să-ţi vîndă ieftin un GPS, un cas sau vreun mobil (se-ntîmplă să le aibă în portbagaj); fiecare ştie pe cineva; fiecare e zmeul-zmeilor, cînd e vorba de bătaie în gaşcă; altminterea taximetristul tipic e un laş şi un şmecher mărunt. Un mizerabil care, atunci cînd trebuie să se pişe, coboară şi deschide portiera din dreapta-spate şi se uşurează în spatele ei. Nu: nimeni nu-i iubeşte pe taximetrişti.

Uitaţi-vă în taxiurile în care vă suiţi; cele mai multe sînt nişte maşini care nu mai pot prinde nici 80-90 la oră, atît sînt de căzute. Cînd trebuie să lăsaţi să se bage în faţă vreun taximetrist, gîndiţi-vă că maşina lui are un demaraj de căruţă şi că de-abia cam peste 50 de metri poate să prindă ceva viteză.

Taxiurile nu au frîne, iar caucicurile le sînt tocite pe toate părţile; dar cu toate astea, taximetriştii le conduc ca pe nişte super-maşini. Multe taxiuri au fost lovite serios şi reparate apoi cu ciocanul, flexul şi aparatul de sudură – la un accident grav se fac bucăţi. De asta oamenii sînt în pericol de moarte în taxi.

18 comments to Spre moarte cu 1 leu şi 39 de bani pe kilometru

  • Taximetristii de la aeroport, din Gara de Nord … 🙁

  • cata

    Este absolut corect si adevarat ceea ce zici tu.Si in plus,fara a fi descriminare,majoritatea taximetristilor sunt tigani.Nespalati,neingrijiti,talhari si smecheri.Dar pe de alta parte,fara sa apar pe nimeni,cei care au jeep-uri,mai noi sau mai vechi,se simt niste zei.Toate cele trei accidente mentionate de tine sunt facute de jeep-uri(generic vorbind – sunt masini de teren bineinteles,de firme diferite).Si un exemplu este zona dintre Lira si Trafic Greu,unde linia de tramvai este putin mai ridicata decat carosabilul,stii zona.Ei,nu vorbesc de cursul saptamanii,dar sambata de exemplu am numarat peste zece tancuri care mergeau pe acolo.Unul dupa altul.Pe carosabilul normal nu mergea absolut nici unul.Asta consider eu ca este cel mai grav.A devenit sport national,pur si simplu ii doare in pula de restul Ei sunt sus,deasupra tuturor,de multe ori chiar cred,in mintile lor bolnave,ca se bat pe umeri cu Dumnezeu.
    Nu,problema este pur si simplu respectarea legii.Politia de la circulatie sa patruleze in trafic sau sa supravegheze zonele stiute de toata lumea pentru nereguli si ar lua carnete pe banda rulanta.Iar cei de la RAR sa retina certificate de inmatriculare la fel,pe banda rulanta,de la taximetristi.Dar nu,politia este timorata si are treaba cu permise auto fara examen si alte combinatii,Rar-ul sa inmatriculeze masini furate,la greu,culmea fiind ca alea furate sant majoritar jeep-uri,care omoara oameni si uite asa inchidem cercul.Am zis bine ?

  • hm

    păi de-aia-şi iau oamenii jeepuri, ca să se “SIMTĂ” mari.
    Mă-ntreb cîţi îşi iau o astfel de maşină doar ca să fie protejaţi de demenţii şoselei şi cîţi şi-o iau ca să fie ei înşişi demenţii cei agresivi.
    Sau dacă îşi dau seama de momentul în care încep să se creadă mai presus de orice pericol…

  • Ana

    Ce mi-a spus mie un taximetrist care mi-a zgiriat masina: “Noi, taximetristii, avem voie sa oprim CIND vrem, UNDE vrem!” De atunci, tare ii iubesc. La fel si pe soferii de maxi-taxi.

  • ando

    Imi pare mie, sau mersul cu masina-in general- prin Bucuresti
    incepe sa devina una din cele mai periculoase actiuni ?

  • hm

    … începe, Ando; ai spus bine. începe; va fi tot mai rău.

    Articolul era doar despre taxiuri. Nu despre Jeepuri, nu despre motoare, nu despre maşinile cu număr de Bulgaria.

    Am toate motivele să-i cred pe taximetrişti pericole publice, atîta vreme cît – aflîndu-se ei în prima linie, mereu acolo unde traficul e mai greu – nu conştientizezază pericolele la care-i supun pe clienţi; atîta vreme cît nu au auzit în viaţa lor ce e aia conducere defensivă….

  • cata

    Scuze pentru divagatie.

  • hm

    Cătă, stai liniştit!!!
    subiectul e prea grav; eu l-am tratat unilateral – mai mult pentru că toată presa din ultimele zile a marşat pe vina autorului.
    Vină pe care nu trebuie să o minimizăm, Doamne-fereşte!

  • Anonymous

    Repet ce am scris intr-un comment mai vechi:daca pe vremea lui neaNicu taximetristii erau unii dintre cei mai disciplinati participanti la trafic,acum sunt un adevarat pericol public(nu numai pt trafic).Asteapta,parcheaza si opresc acolo unde vrea muschii lor,iei ie uniti,pe iei ii doare la 2m in fata de ceilalti soferi,iei ie cei mai tari. Inainte imi parea rau cand auzeam ca un taximetrist a fost batut sau agresat,acum(dupa ce era sa ma loveasca de vreo doua ori niste masini,pe trecere de pietoni,fiindca nu ma vazusera din cauza ca fusesera atenti la taxiurile oprite chiar la marginea zebrei)chiar imi pare(aproape)bine ca din cand in cand o mai iau pe cocoasa de la clienti.Se pare ca exista o intelegere intre RATB si firmele de taxi;altfel nu-mi explic cum de locul preferat de astaeptare al taxiurilor este in imediata apropiere a statiilor(uneori chiar in statie)de autobuz si troleu.Ca sa parafrazez o vorba de demult,pe lume exista 3 tipuri de oameni:oameni buni,oameni rai si taximetristi!

  • florin

    Anonymous-ul de mai sus,de la 18:12,este Eu!

  • Nu sunt de acord cu descrierile din articol. Poate ca mergi prea mult cu Pelicanul de dai numai peste asemenea podoabe. Mi-se intimpla sa merg foarte des cu taxiul si apelez doar la firmele de bun renume (gen Meridian, 2000, Speed, Cristaxi, etc) de unde primesc mai mereu taximetristi civilizati. Nimeni nu-mi propune smenuri cu telefoane sau cu GPS-uri, nu-mi povesteste cum s-a dus cu baietii sa-l faca pe unu’ sau pe altu’ si chiar daca am mai dat de tigani din cind in cind, sunt le fel de civilizati in comportament ca ceilalti.
    Da, e adevarat, unii conduc ca disperatii (desi am parte din ce in ce mai rar de asemenea exemplare in ultima vreme), cei mai multi dintre ei ,insa, in loc sa mi se laude, se pling de concurenta neloiala pe care primaria refuza sa o reglementeze a taxiurilor inregistrate in Ilfov.
    E usor sa ne varsam naduful pe ei ca opresc linga statii de RATB sau linga treceri de pietoni, dar nici unii dintre noi nu ne intrebam unde sunt statiile alea de taxi in care ar trebui sa stea (o alta scapare, in fapt, a primariei). Nici unii dintre noi nu ne punem problema unde isi fac nevoile oamenii astia care nu au un birou ci stau pe strada cel putin opt ore pe zi, daca nu zece. E usor sa ne plingem de starea masinilor dar ele sunt utilizate intensiv pe aceleasi strazi pe care noi ne rupem unghiutele cind dam de o groapa scotind masina la un drum in weekend. Masinile astea, cum necum, trebuie sa treaca o revizie din sase in sase luni, daca se strica intre timp, poate ca la revizor exista o problema.
    Nu cred ca e cazul sa sarim in capul tutror taximetristilor, mai degraba am putea sa ii penalizam pe cei necinstiti nemaiurcindu-ne in masinile lor. Nu cred ca e un secret pentru nimeni ce fel de poame sunt la firme precum Pelican, Tess, Eurostil sau Arsenal. Lista nu este una exhaustiva.

  • ando

    Si tu ai dreptate,si tu, si tu…Ca intotdeauna, adevarul e pe undeva intre. Cert este ca si serviciile de taxi de la noi au evoluat.Poate nu chiar la nivelul altor metropole.
    Exista inca -de exemplu- acele “puncte nevralgice” pe care autoritatile nu vor sa le elimine: aeroporturile.Subliniez : “nu vor” pentru ca sunt,clar,diverse interese ca situatia sa nu se schimbe.
    Pe de alta parte, am vazut ca exista- in general- un altfel de comportament fata de client.Soferul nu mai intra neintrebat in discutie.Te ajuta cu manevrarea bagajelor voluminoase.Multe din masini sunt curate si miros placut in interior.
    Nu-i de loc usor sa conduci cca.8-10 ore in traficul bucurestean.
    Din ce stiu , taxi-urile trebuie sa faca ITP-ul la fiecare 6 luni.
    Politistii “vaneaza” cu predilectie taximetristii etc.
    Am fost acum 3 ani la Lisabona. Pe marile bulevarde, exista banda speciala pentru autobuzele transportului in comun pe care aveau voie si taxi-urile.Mi s-a spus ca cei cu alte masini care intrau pe acest culoar plateau amenda de 160 euro. In sfarsit, sunt multe aspecte de discutat dar-parerea mea -este ca,in mare, s-a depasit perioada de “haiducie” de acum 10-15 ani.

  • Kosfunny

    Pentru toti frustratii si pretentiosii recomand cu caldura Grant Taxi, unde au Mercedesuri cu 3.5 lei/km !

    Nu se poate sa ai pretentia sa stai in garsoniera de Rahova si sa ai vecini de Primaverii !

  • Dan

    Ba se poate. Eu platesc in coltul meu de Rahova la 3 camere impozit de “Primaverii” (zona de impozitare A). Neinspirata comparatie… 😉

  • hm

    pretenţiile sînt motorul civilizaţiei şi al progresului.

  • Liviu

    Eu am fost taximetrist aproximativ 5 ani cand m-am angajat la taxii acum 10-13 ani nu m-a intrebat nimeni ce experienta am chiar daca aveam 5 ani vechime de permis nu mai condusesem o masina de 3 ani, practic incepator la taxi am invatat sa merg cu masina. ITP il faceam de forma la vremea accea nici nu ajungeam cu masina la ITP doar treceam sa puna stampila aia;mai incoace s-a mai schimbat treaba trebuia sa te duci cu masina dar cum intrai asa ieseai nu se uita nimeni la masina deschidea capota o tura putin si gata ITP .Si pot sa va spun ca o experienta in ale soferiei se face in aproximativ 2 ani de condus intens si dupa varsta de 30 de ani asta este parerea mea . de ce dupa 30 de ani findca pana in 30 de ani esti teribilist un pustan cu covrig in mana pana faci un accident cu ceva victime ,poate dupa te trezesti la realitate dar prea tarziu.O experienta nu inseamna numai condus ci si sa treci prin niste situatii limita din care sa inveti ;cu toti am trecut poate prin situatii limita .
    PS. nu confundati norocul cu experienta si professionalismul.

  • hm

    Frumos zis!
    Mulțumesc!

Leave a Reply to Dragos B Cancel reply

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>