despre ce se mănîncă în București - și cu ce se mănîncă Bucureștiul

arhiva

din presa vremii (106)

La 31 octombrie 1869 a circulat primul tren din București – spre Giurgiu, din Gara Filaret; acolo a fost prima cale ferată a Capitalei.

Pentru a marca cum se cuvine centenarul ceferist, în octombrie 1969 se repunea în funcțiune celebra locomotivă „Călugăreni”, care urma să refacă – simbolic – cursa inaugurală.

Evenimentul s-a petrecut ca la carte; trenul a plecat la Giurgiu la 11 fără un sfert dimineața, fix la fel cum o făcuse cu-n secol înainte. Din păcate, Gara Filaret fusese dezafectată traficului de călători de aproape un deceniu, așa că n-a fost cum să se plece de altundeva decît din Gara de Nord. Relatările se găsesc în presa de a doua zi, sîmbătă, 1 noiembrie.

La vremea aceea foloseam încă locomotive cu abur pe căile noastre ferate iar electrificarea putem spune că de-abia începuse; de fapt chiar, pentru că penuria de combustibil era uriașă – motorina folosindu-se pentru alte activități – pînă înainte de Revoluție locomotivele cu abur au funcționat nu doar prin depouri ci efectuînd și curse regulate cu călători!

Locomotiva „Călugăreni” nu s-a pierdut nici azi; ultima dată a fost scoasă în public prin 2014, cînd a reușit să mai facă o cursă-două spre Gara Băneasa, cu ocazia împlinirii a 75 de ani de la inaugurarea Muzeului Ceferiștilor.

listă de articole selecționate din presa vremii – aici

2 comments to din presa vremii (106)

  • Cristian M Ioan

    Dar imi aduc bine aminte!
    In trenul aniversar au fost desigur Tovarasul si Tovarasa, insa, precum se vede, la vreme respectiva chiar si Scantei nu scria EXCLUSIV despre ei!

    Si da, pe atunci “locomotivele cu abur efectuau curse regulate cu călători”, dar mie nu mi-a dat prin cap sa le pozez, mi se pareau desuete, ma uitam la “noutatile” (LDE, LDH, electrice)

  • catalin

    Îmi amintesc că în copilărie unchiul meu m-a dus la Muzeul Căilor Ferate care pe vremea aia avea un parc de locomotive și vagoane pe locul unde în anii 80-90 s-au construit liniile 11-14. Exponatul principal era acest tren. Într-adevăr, pe liniile secundare tracțiunea cu aburi a funcționat până în anii 80 la trenurile de călători (în 1980 acceleratul Piatra Neamț-București încă era tractat de locomotive din seria 142.000, iar manevrele s-au făcut cu seria 40.000 și 131.000 până după 90. Electrificarea magistralei Suceava București a fost un eveniment memorabil, copil fiind am avut senzația că am pășit în lumea viitorului. Gara Bacăului acum e o bolgie a infernului, dar atunci era nou nouță și strălucitoare și înlocuia un fel de căsuță lungă cu mușcate la ferestre care se considera gară.

Leave a Reply to catalin Cancel reply

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>