despre ce se mănîncă în București - și cu ce se mănîncă Bucureștiul

arhiva

7 maşini vechi mai mici

De data asta am strîns cîteva maşini mai mititele. Ca de obicei, încep cu maşina din Bacău, trimisă de Dragoş Bora: un Dauphine.

… ce maşinuţă bună! Aşa cum o vedeţi, mititică şi urîţică, e un Renault de legendă, fabricat între 1956 şi 1967. Versiunea Gordini, cu motor sport, făcea furori la raliuri. Volga Neagră publică zilele astea un articol atît de trist despre moartea unei astfel de maşini.

Să vedem două surori – două Fieţeluri, pe care nu le găsisem la vremea respectivă: un 500 şi un 600.

Cronologic, primul a fost 600 “bombiţă” – fabricat în Italia între 1955 şi 1969 – şi în alte ţări chiar mai mult timp:

Fiatul 500 era mai mititel şi s-a fabricat – sub diferite forme între 1957 şi 1975. Iată un exemplar deosebit – un fel de combi, numit Giardinietta:

… cam văpsit cu aurolac, dar – totuşi – frumos. Ando le-a pozat pe amîndouă.

Venim mai înspre zilele noastre, cu un Polo:

VW Polo a devenit o serie legendară, chiar dacă nu are celebritatea unui Golf sau a unui Passat. S-a produs prima dată în 1975. Maşina de mai sus e din seria a doua (cinci sînt în total), fabricată de-a lungul anilor 80.

O altă serie de legendă este Fiesta – de la Ford:

Din 1976 pînă acum au fost produse şase serii. Tot din seria a doua e şi maşina pozată – şi tot din anii 80.

Iată şi o altă glumă sovietică:

E un ZAZ Tavria, făcut la uzina ucraineană Zaporojeţ (am mai vorbit despre ea). S-a fabricat din 1987 pîn-acu’ vreo cinci ani.

Ne-ntoarcem la maşinuţe serioase. Iată un Peugeot 106:

Seriile mini de la Peugeot – ca 205 şi 106 – s-au vîndut foarte bine de-a lungul anilor 80 şi 90…

Încheiem cu o maşină de-a noastră:

Oltcit s-a fabricat din 1981. A fost cea mai modernă maşină românească, cred. La export i-a zis Citroen Axel. Citroen n-a fabricat “Oltcituri” altundeva – decît la noi. Modelul cu patru uşi – Visa – era altceva, deşi semăna cu olteanca noastră. Prin 89 s-a realizat un prototip bocciu cu patru uşi (Oltina). După Revoluţie, Citroen s-a retras de la Craiova şi maşinile noastre s-au numit Oltena şi – după ce fabrica a fost cumpărată de Daewoo – Rodae. În 1995 s-a terminat cu povestea Olsitului.

Despre ce-nsemna să-ţi iei Oltcit pe vremea lui Ceauşescu – un articol, aici.

17 comments to 7 maşini vechi mai mici

  • Mersi, frumos post!
    Primele doua masinute-buburuze sunt adorabile 🙂

  • florin

    Foarte tare(si excelent intretinut)”Ficatzelul”600.Parca e din colectia DeAgostini.

  • Pe una dintre strazile copilariei mele am vazut un Fiat 500 ciudat, cu usa ca la mini-buldozerele alea BobCat – in fata. Era in urma cu vreo 35 de ani asa ca nu-mi aduc aminte prea bine detalii dar imaginea de ansamblu a ramas 🙂
    Iar devin nostalgic dupa Oltcitul meu 1984 cu 178.000 km la bord cand a ajuns la Remat. Farul din stanga inca avea becul pe care scria Citroen. O masina in care m-am simtit intotdeauna confortabil. Puteai sa te dai jos fresh dupa Bucuresti Botosani sau Bucuresti – Baia Mare si nu intepenit cu crampe musculare la picioare dupa Bucuresti Sibiu in Logan …

  • Ando

    Ce surpriză frumoasă ne-a mai trimis Dragoş! iar link-urile la
    Dauphine şi la Oltcit sunt memorabile!

    Ambele Fiat-uri ( 500 şi Giardinietta) sunt în stare de funcţionare.De aproape un an,de când le-am depistat,sunt fie parcate pe diverse poziţii, fie plecate-semn că circulă încă.

    Apropo de REMAT şi de nostalgie, să vă spun ce-am păţit eu, anul trecut,în aprilie,când am predat Dacia.La REMAT, există o zonă(curte) de predare unde bagi maşina şi predai actele la ghişeu.Am băgat maşina,am oprit motorul şi,din reflex,am luat cheia de contact şi m-am dus la ghişeu pentru acte. Când eram cu actele, vine un lucrător şi-mi cere cheia, să pornească maşina ca s-o bage în zona de depozitare. Ii dau cheia, o bagă în contact şi…maşina hâr,hîr, n-a mai vrut, în ruptul capului, să porneasca( deşi toată iarna pornise la prima cheie, deşi venisem cu ea pe roţi până la REMAT).Aşa că, l-am luat tare pe lucrător: “Ce-ai făcut dom’le, mi-ai stricat maşina !?”
    A rămas mască, apoi s-a dezemeticit,a mai chemat nişte colegi şi-au împins-o spre zona mortală.
    Mă gândesc că eforturile pe care le făceai, înainte, ca să-ţi cumperi o maşină te ataşau altfel de ea. Probabil că nu e normal, dar aşa îmi explic eu aceste pusee de nostalgie.

  • @adrian – Fiatul pe care il tii minte era un 600 Multipla, o piesa foarte rara in Romania, nu stiu daca mai exista vreunul in tara.

    @Ando – Giardinetta e masina de pe Ana Ipatescu, revopsita. http://fiat.3xforum.ro/img/pics/fiat.3xforum.ro/ok_21120.jpg

    Multumesc pentru link! Renaultul din Bacau e superb.

  • Ando

    @volganeagra : asa e;chiar a acolo am facut fotografiile saptamana trecuta dar uneori l-am vazut parcat si pe stradutele din jur.

    Dar asta e dementiala;cum naiba a ajuns Pobeda asta in Italia ?
    http://volganeagra.blogspot.com/2012/01/o-sovietica-peste-hotare-soviet-abroad.html

  • ghe fodoreanu

    Giardinetta este cumparata cu 100 usd in anii ” 90 ” de la directorul scolii italiene din B. Era rupta in doua , am refacut caroseria si , de atunci fac toate reparatiile ptr motor , frane , directie , electrice; este o placere imensa sa o vezi cum , parca renaste de fiecare data , in special primavara. Cumpar imediat piese; segmenti , garnituri , cuzineti ,disc ambreiaj. gf

  • Octavian

    Frumoasa prima masinuta(R.D.G.). Ar fi pacat sa ajunga la Rabla/fier vechi! Oare nu e de vanzare? Cum as putea face rost de nr. de tel. al proprietarului sau alte date de contact?
    Daca mai stiti altele, va rog sa ma anuntati, ca peste cateva zile incepe Programul Rabla si iarasi o sa vedem masinute vechi si frumoase pe care se cer mii de Euro si dupa aceea sunt aruncate pe doi bani la fier vechi. Trebuie salvate acuma, cat mai sunt! Dupa aceea degeaba ne va parea rau, ca nu vor mai fi numai pozele…

    Deci: Cumpar Dacia 1100, Dacia 1300(de dinainte de 1975), Renault Dauphine Gordini, Renault 8, Renault 10(sau 10 Major), Renault 12 si Renault 16. Ofer pret in functie de stare si de acte. Detalii pe Mail: tavi_dacia1100@yahoo.com sau la tel.: 0728 164 614.

  • VA RUGAM SA NE SPUNETI DACA ATI VANDUT MASINILE SAU DACA NU LEATI VANDUT VA RUGAM SA NE SUNATI LA NR 0720926891

  • Cristian Malide

    Felicitari posesorului (si re-constructorului) de Giadinetta!
    In anii ’70 vedeai destule fiat 600 si 850 (nu, nu erau cele mai raspandite masini straine, insa erau prezente) dar de Giardinetta pina acum doar AUZISEM!
    anuntul de cumparare Dacii este cam tardiv, prin 2000 un editor al revistei Electronica Azi avea o Dacie din 1971, in stare buna, insa de atunci a trecut mai bine de un deceniu … La fel R16, nu am mai vazut de muuult timp!

  • hm

    Giardinetta se poate vedea, de obicei, pe Lascăr Catargiu, între Sevastopol şi Orlando.

  • Alex

    Buna seara.Si eu sunt proprietar, chiar mandru proprietar de Gordini, si as fi curios de soarta masinii din aceste poze.

  • hm

    Acest Gordini a fost pozat in Bacau, nu stim de soarta lui acum.
    Mai avem unul, din Bucuresti:
    https://www.simplybucharest.ro/?p=11756

  • Polo si Fordul Fiesta sunt extraordinare ! Mereu imi doream o masina de asa fel. Mai ales un Polo sau Golf. In deosebi sunt pasionat de Seriile 1 si 2. De-as gasi unul macar si vechi , l-as restaura, l-as face ca nou, pastransdu-i trasaturile clasice. http://www.farmaciaalfa.ro

Leave a Reply to SANDU Cancel reply

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>